Miksi Mersun perät ulisee?
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei voi olla totta. Ammattimiehen upouusilla sisuskaluilla kasaama perä vinkuu ensi metreistä alkaen, tosi vapaalla tällä kertaa.
Huokaus. Omistamissani mersuissa on ollut kahdeksan perää, niistä yksi ei ole vinkunut. Vielä. Kun en W108silla ole ajanut metriäkään.
Meinasi eilen ja tänään ja varmaan huomenna kanssa päästä itku silkasta vitutuksesta. W115ni perä vinkui normaalisti ja oli väljä. Minulla oli sopiva vanha 3.46nen, johon tilasin runkoa, takakantta ja kardaanin puoleista päätä lukuunotamatta KAIKKI osat Saksasta, vein Mikkeliin, jossa Autohuolto Saikkonen asensi osat vanhaan kuoreen. Minä asensin autoon, hyvät öljyt - no, ei ulvo enää vedossa, mutta vauhdissa vapaalle päästäessä uuuuuuuuu. Ihan tarpeeksi lujaa ulisee. Ei sentään ole väljä.
Seuraavaksi varmaan pitää ostaa kolmella tonnilla uus perä, niin jokohan olisi kulku hiljaisempaa. Tuskin.
Huokaus. Omistamissani mersuissa on ollut kahdeksan perää, niistä yksi ei ole vinkunut. Vielä. Kun en W108silla ole ajanut metriäkään.
Meinasi eilen ja tänään ja varmaan huomenna kanssa päästä itku silkasta vitutuksesta. W115ni perä vinkui normaalisti ja oli väljä. Minulla oli sopiva vanha 3.46nen, johon tilasin runkoa, takakantta ja kardaanin puoleista päätä lukuunotamatta KAIKKI osat Saksasta, vein Mikkeliin, jossa Autohuolto Saikkonen asensi osat vanhaan kuoreen. Minä asensin autoon, hyvät öljyt - no, ei ulvo enää vedossa, mutta vauhdissa vapaalle päästäessä uuuuuuuuu. Ihan tarpeeksi lujaa ulisee. Ei sentään ole väljä.
Seuraavaksi varmaan pitää ostaa kolmella tonnilla uus perä, niin jokohan olisi kulku hiljaisempaa. Tuskin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Ota vaan yhteys kyseiseen firmaan ja kysy mikä voi tehdä ulinan ja miten sen saisi pois.Että kuvittelisin kyllä että kasaus vika.
Minkä automerkin liike?
Olisi ehkä ollut paras lähettää ihan meselle ,ja jollekin spesialistille joka on ennenkin tehny perä hommia.
Minkä automerkin liike?
Olisi ehkä ollut paras lähettää ihan meselle ,ja jollekin spesialistille joka on ennenkin tehny perä hommia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
- Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu
Omat kokemukseni:
W123 230CE 130.000-200.000 ei ulinaa
W123 280TE 120.000-180.000 ei ulise
W124 250D tuontiauto saksasta mittarissa 125.000 ulinaa perästä
W124 220TE 170.000 ei ulise
W124 200D 600.000 ei ulinaa
W126 280SE 200.000 ei ulinaa
W202 180C 120.000 ei ulinaa
Uudemmissa en ole törmännyt uliseviin periin.
W123 230CE 130.000-200.000 ei ulinaa
W123 280TE 120.000-180.000 ei ulise
W124 250D tuontiauto saksasta mittarissa 125.000 ulinaa perästä
W124 220TE 170.000 ei ulise
W124 200D 600.000 ei ulinaa
W126 280SE 200.000 ei ulinaa
W202 180C 120.000 ei ulinaa
Uudemmissa en ole törmännyt uliseviin periin.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No Mersujahan tuo on tainnut aikalailla Mikkelin suunnalla tehä. Soittelin tänään ja pyöritteli päätään toisessa päässä kun kuvailin vikaa..atlas kirjoitti:Ota vaan yhteys kyseiseen firmaan ja kysy mikä voi tehdä ulinan ja miten sen saisi pois.
Olisi ehkä ollut paras lähettää ihan meselle ,ja jollekin spesialistille joka on ennenkin tehny perä hommia.
Ulina kuuluu siis silloin kun vapaalla rullaa 60-80 vauhdissa, päästää kaasun ylös vaihteella tai vaihtaa vapaalle niin uuuuuu. Ei ole pyöränlaakerivika, se tuli jo tuimalla mutkittelulla kai selväksi. Kardaanin tukilaakeri on vaihdettu muutama vuosi takaperin, mutta kai sekin pitää joskus vaihtaa uuteen.
Kummallista. Tuo ulina on justiinsa kuin käänteinen sille normaalille hammasrataskosketusäänelle, joka mulla on ollut jokaisessa Mersussani.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
MB 124 300 D -90
Ei ulise perä ei, autolla ajettu 512 tkm ollut itsellä uudesta lähtien ja peräöljyt vaihdettu korkeintaan 3 kertaa mutta muistelisin että 2 kertaa, nyt vaihdoin juuri 510tkm, tarkistettu kylläki joka toisessa huollossa 30 tkm välein ja huohotin vaihdettu kerran.
Niin ja aiheesta poiketen kaikki pyöränlaakerit alkuperäiset eikä nekään ulise : )
Niin ja aiheesta poiketen kaikki pyöränlaakerit alkuperäiset eikä nekään ulise : )
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
oon huomannu noita w124 kun koeajellut, että asd peräiset jollottaa enemmän kuin vakiot. Onko lukossa joku juju? Se ei kauheesti lisä-ääntä ole, ihanku se olis ominaisuus. Äkkiseltään ei edes huomaa. Ja sitten on 4matic jonka voimansiirrosta tulee viel enemmä mökää. Eikä sekään iso ole silti. Mitä enemmän tekniikkaa, sitä enemmän ääntä?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Saksassa merkkiliikkeessä ASD-perä maksaa noin 2.000 euroa ja vanhastaPetteri Kivimäki kirjoitti: Seuraavaksi varmaan pitää ostaa kolmella tonnilla uus perä, niin jokohan olisi kulku hiljaisempaa. Tuskin.
hyvitetään noin 500 euroa. Alvi ja rahti päälle. Alvi taitaa olla 19%. Pari
tonnia taitaa jäädä maksettavaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Ilmeisesti tehdaskorjattu käytetty?JarkkoN kirjoitti:Saksassa merkkiliikkeessä ASD-perä maksaa noin 2.000 euroa ja vanhastaPetteri Kivimäki kirjoitti: Seuraavaksi varmaan pitää ostaa kolmella tonnilla uus perä, niin jokohan olisi kulku hiljaisempaa. Tuskin.
hyvitetään noin 500 euroa. Alvi ja rahti päälle. Alvi taitaa olla 19%. Pari
tonnia taitaa jäädä maksettavaa.
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Näin voisi kuvitella, kun vanha menee vaihdossa. Uutena sitä kuitenkinLipsanen kirjoitti:Ilmeisesti tehdaskorjattu käytetty?JarkkoN kirjoitti:Saksassa merkkiliikkeessä ASD-perä maksaa noin 2.000 euroa ja vanhastaPetteri Kivimäki kirjoitti: Seuraavaksi varmaan pitää ostaa kolmella tonnilla uus perä, niin jokohan olisi kulku hiljaisempaa. Tuskin.
hyvitetään noin 500 euroa. Alvi ja rahti päälle. Alvi taitaa olla 19%. Pari
tonnia taitaa jäädä maksettavaa.
kysyttiin ja kaupattiin eli eiköhän siinä ole lähes kaikki mahdollinen uusittu.
Vanhaa ei ole pakko antaa vaihdossa. Kyseessä on siis MB:n oma
varaosatiski. Ostaessa joutuu osoittamaan, että omistaa auton, johon perä
tulee ja antamaan sitoumuksen pidättäytyä jälleenmyynnistä.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Aika yksilöllistä tuntuu tuo ääntely olevan. Itsellä on kokemusta mm. seuraavista:
2 x W110, ei ääntänyt kummassakaan, kilometrit miljoona+ ?
2 x W126, hiljaisia, kilometrit 360t+ ja nykyinen 125t
2 x W202, hiljaisia, kilometrit 200t +/-
1 x W123, hiljainen, kilometrit luokkaa 500t
Useita w/s124 malleja, kaikki äänettömiä, kilsat 150-700t
Nykyinen S 210, hiljaista on peräpäässä, kilsat 290t
Nyt on pihassa ensimmäinen Marsu, mikä huutaa ja oikein kunnolla huutaakin. Pojalle hankittiin harjoittelukappaleeksi W201 2,5 D ja todellinen ajomäärä liikkuneen jossain 600tkm:n paikkeilla. Ääni on jatkuvaa ulinaa, riippumatta siitä onko veto päällä vai ei, joten minun järjen mukaan viittaisi enemmänkin (pyörän/kardaanin)laakeriin, kuin itse perään?
OT: Näin rakastava isä ohjaa 17v poikaansa oikeille raiteille elämässä![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
2 x W110, ei ääntänyt kummassakaan, kilometrit miljoona+ ?
2 x W126, hiljaisia, kilometrit 360t+ ja nykyinen 125t
2 x W202, hiljaisia, kilometrit 200t +/-
1 x W123, hiljainen, kilometrit luokkaa 500t
Useita w/s124 malleja, kaikki äänettömiä, kilsat 150-700t
Nykyinen S 210, hiljaista on peräpäässä, kilsat 290t
Nyt on pihassa ensimmäinen Marsu, mikä huutaa ja oikein kunnolla huutaakin. Pojalle hankittiin harjoittelukappaleeksi W201 2,5 D ja todellinen ajomäärä liikkuneen jossain 600tkm:n paikkeilla. Ääni on jatkuvaa ulinaa, riippumatta siitä onko veto päällä vai ei, joten minun järjen mukaan viittaisi enemmänkin (pyörän/kardaanin)laakeriin, kuin itse perään?
OT: Näin rakastava isä ohjaa 17v poikaansa oikeille raiteille elämässä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
En tiedä... Suomessa on sopimusvapaus eli kyllä se sopimus varmaankin onSergey kirjoitti:mikäs virka jälleenmyynnin pidättäytymis sitoumuksella on ja onko se edes juridisesti pätevä?
pätevä, tosin en ole lakimies.
Kai MB:lla ja Veholla on sopimus, että Veho hoitaa jälleenmyynnin
Suomessa. Toisaalta EU vaatii vapaata kilpailua EU:ssa. Olisiko niin, että
MB ei voi kieltäytyä myymästä suoraan kuluttajalle samalla hinnalla eri
maissa?
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
en tie itel on 87- sedan 200D ollaa ite ajettu sillä yli 400 tuhatta koko autolla on varmaan ajettu 2 miljoonaa.
kaikkee muuta onkin vaihdettu moottori, alustaan kuluvat osat + paljon muuta pientä sälää. kytkimen asetelman laitoin uuden samalla kun moottorin vaihdoin vikaa siin ei ollu, no kun sen käteen sai oli jouset kyl tosi löysät
perä ei huuda ja täytyy sanoa et talvellaki kulkee enemmän poikittain kuin suoraan et tyhjää se on ainakin lyöny öljyjä on vaihdeltu.
mun mielestä kyl turha sanoa et mersu perä olis heikko kyllä ne johtuu jostain öljyistä taikka valmistusvioista.
isäl on taas 95- 200D siin äänsi perä ja vaihdettiin toinen niin autto olisko ollu kilometrejä jotain 450 tuhatta.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
kaikkee muuta onkin vaihdettu moottori, alustaan kuluvat osat + paljon muuta pientä sälää. kytkimen asetelman laitoin uuden samalla kun moottorin vaihdoin vikaa siin ei ollu, no kun sen käteen sai oli jouset kyl tosi löysät
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
perä ei huuda ja täytyy sanoa et talvellaki kulkee enemmän poikittain kuin suoraan et tyhjää se on ainakin lyöny öljyjä on vaihdeltu.
mun mielestä kyl turha sanoa et mersu perä olis heikko kyllä ne johtuu jostain öljyistä taikka valmistusvioista.
isäl on taas 95- 200D siin äänsi perä ja vaihdettiin toinen niin autto olisko ollu kilometrejä jotain 450 tuhatta.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 06.09.2010 18:25
Mulla 126:n perä vinku. Sen ostin USA:sta, joten ei ole Suomiautojen ongelma pelkästään.
Siihen vaihdoin käytetyn, mutta sama ulina jatkui ja perässä oli syy.
Nyt 124 on hiljainen ja hyvä. On ajettu kahva edellä enemmän kuin laki sallii. Tosin öljyt vaihtelen silloin tällöin.
Olen kyllä sitä mieltä, että sanottiin huoltokirjoissa mitä tahansa, niin öljyjä on vaihdettava hammaspyöräsysteemeihin säännöllisesti.
Siihen vaihdoin käytetyn, mutta sama ulina jatkui ja perässä oli syy.
Nyt 124 on hiljainen ja hyvä. On ajettu kahva edellä enemmän kuin laki sallii. Tosin öljyt vaihtelen silloin tällöin.
Olen kyllä sitä mieltä, että sanottiin huoltokirjoissa mitä tahansa, niin öljyjä on vaihdettava hammaspyöräsysteemeihin säännöllisesti.
W 124 E 300 D -93
Perässä olisi syytä *olla* öljyä. Öljy tuppaa vuotamaan ja haihtumaan
pois omia aikojaan. Mersun perät ovat usein kosteita, kun jokin tiiviste
vuotaa. Öljy paitsi voitelee, myös jäähdyttää.
Öljyn määrä kannattaa tarkistaa säännöllisesti! Ja panna korkki kiinni.
Jos öljymäärä on vajaa, niin perä saattaa mennä rikki kertalaakista.
Näin ainakin kävi itselle, kun Vänttinen jätti tulpan löysälle ja puolet
öljystä karkasi. Veneen veto helteessä ilmeisesti kuumensi perää liiaksi.
Vinkunat alkoivat pian ja pahenivat niin, että vuoden kuluttua oli sekä
laakerit että hammaspyörät vaihtokunnoss.
pois omia aikojaan. Mersun perät ovat usein kosteita, kun jokin tiiviste
vuotaa. Öljy paitsi voitelee, myös jäähdyttää.
Öljyn määrä kannattaa tarkistaa säännöllisesti! Ja panna korkki kiinni.
Jos öljymäärä on vajaa, niin perä saattaa mennä rikki kertalaakista.
Näin ainakin kävi itselle, kun Vänttinen jätti tulpan löysälle ja puolet
öljystä karkasi. Veneen veto helteessä ilmeisesti kuumensi perää liiaksi.
Vinkunat alkoivat pian ja pahenivat niin, että vuoden kuluttua oli sekä
laakerit että hammaspyörät vaihtokunnoss.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
Re: Miksi Mersun perät ulisee?
Juuriki nuo pyöränlaakerit alkaa ääntään jo pienillä väljyyksillä vaikkei sitä tunne rengasta käsin pyörittämällä.Ittekki luulin ensin että perä äänteli kun niistä täällä ja muualla niin paljon puhutaan, niin tarkemman tutkimuksen mukaan se oliki kuskinpuolen takapyörän laakeri, autolla oli ajettu tuohon mennessä 560 tkm ja eipä ulise enää perä ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Re: Miksi Mersun perät ulisee?
Jatketaas juttua..eli omani huutaa kun pitää tasakaasulla vaimeasti..ostin varaosa auton josta mietin saavani hyvän perän...oli aivan kauhea huutaja..pintaa ihan irti rattaista mutta nyt voi orkkiksen korjata.
Käytettyjen osto arpa hommaa ja rahaa palaa eli ammatti koulun pohjalta tehdään tutkielmaa ja säätöä.
Ensinnäkin alan kallistua siihen että näissä perissä pitää käyttää sitä mobilin w85-90 hd öljyä koska hajontaa huutavilla ja huutamattomilla on paljon eli siinä on jokin taika ja syy.
Toisekseen mersun toteutus poskilaakereissa on naurettava...ulkocoilin pesä menee väljäksi ja lukko rengas ei pidä paikallaan coilia ja se on pyörinyt laakerin mukana kun lukko renkaassa on kulumaa...sen kääntö ei varmaan pitkään auta kun se ei ota koko pinnaltaan käännettynä ja se hyöty kuluu nopeasti ja vaimea ääni taas kuuluu.
sitten toi hammas pinta....kun katsoo koneistuksen jälkeä hampaan päähän on se pienillä pitkittäis urilla..no se on kulunut pois ja pinta on tasainen...joku kertoi että siinä pitää olla sellainen rihlaus/uritus jossa öljy kalvo pysyy...varmaan totta..ja kun toi kuluu niin alkaa ääntely.
No poskilaakereista vielä...jäykkä öljy niin poski laakerien ulkocoili pyörii mukana ja pesä väljenee..lukko rengas kuluu ja hammas välys kasvaa....verrattuna muihin periin siellä sentään perän poskilaakerien ulkocoilit vedetään kiinni runkoon kuin kampiakselin pukit ja laakeri pysyy paikallaan ja siksi ne ei niin helposti äännä.
No kuitenkin kirjoittelen tänne sitten kokemuksia tästä miten käy...lukkorenkaiden käännön seurauksena on hammasvälys parempi kuin ennen purkua ja vaihtoon menee kaikki laakeri..tosin pienellä kartiopyörällä on pinnassa enemmän monttua.
Käytettyjen osto arpa hommaa ja rahaa palaa eli ammatti koulun pohjalta tehdään tutkielmaa ja säätöä.
Ensinnäkin alan kallistua siihen että näissä perissä pitää käyttää sitä mobilin w85-90 hd öljyä koska hajontaa huutavilla ja huutamattomilla on paljon eli siinä on jokin taika ja syy.
Toisekseen mersun toteutus poskilaakereissa on naurettava...ulkocoilin pesä menee väljäksi ja lukko rengas ei pidä paikallaan coilia ja se on pyörinyt laakerin mukana kun lukko renkaassa on kulumaa...sen kääntö ei varmaan pitkään auta kun se ei ota koko pinnaltaan käännettynä ja se hyöty kuluu nopeasti ja vaimea ääni taas kuuluu.
sitten toi hammas pinta....kun katsoo koneistuksen jälkeä hampaan päähän on se pienillä pitkittäis urilla..no se on kulunut pois ja pinta on tasainen...joku kertoi että siinä pitää olla sellainen rihlaus/uritus jossa öljy kalvo pysyy...varmaan totta..ja kun toi kuluu niin alkaa ääntely.
No poskilaakereista vielä...jäykkä öljy niin poski laakerien ulkocoili pyörii mukana ja pesä väljenee..lukko rengas kuluu ja hammas välys kasvaa....verrattuna muihin periin siellä sentään perän poskilaakerien ulkocoilit vedetään kiinni runkoon kuin kampiakselin pukit ja laakeri pysyy paikallaan ja siksi ne ei niin helposti äännä.
No kuitenkin kirjoittelen tänne sitten kokemuksia tästä miten käy...lukkorenkaiden käännön seurauksena on hammasvälys parempi kuin ennen purkua ja vaihtoon menee kaikki laakeri..tosin pienellä kartiopyörällä on pinnassa enemmän monttua.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-