Vetoakselit / perät W123
Vetoakselit / perät W123
Prkl, W123 farkusta taisi poksahtaa vetoakseli, kuuluu mukavaa rapinaa peräpäästä, ilmeisesti vetarin uloimmasta nivelestä. No eipä hätää, pihalla makaa varaosaW123, tosin 70-luvulta oleva bensakoneinen malli.
Nyt kun kurkkasin varaosa-auton alle, niin siinä näyttää olevan perämurikka erilainen, kuin diesel-farkussa. Eli bensakoneisessa on perän kyljissä, pulteilla kiinni oleva kansi, jonka läpi vetoakseli tulee.
Taas farkussa vetari menee suoraan perän kuoren läpi.
Onkos kellään tietoa, sopiiko vetarit keskenään, vaikka perän kuori on erilainen?
Nyt kun kurkkasin varaosa-auton alle, niin siinä näyttää olevan perämurikka erilainen, kuin diesel-farkussa. Eli bensakoneisessa on perän kyljissä, pulteilla kiinni oleva kansi, jonka läpi vetoakseli tulee.
Taas farkussa vetari menee suoraan perän kuoren läpi.
Onkos kellään tietoa, sopiiko vetarit keskenään, vaikka perän kuori on erilainen?
Jotakin vastausta....
varaosalistat tuntevat vain yhden vetarin kaikkiin 123-malleihin, että
vaikuttaisi olevan sama.
Ota samanpuoleinen, ettei suunta vaihdu.
Irrotuksessa joudut avaamaan perän takaluukun, koska lukkorengas
pitää vetää sieltä irti. Vedin irti johdonpätkällä, ja asensin pienimmän
hylsysarjan jatkovarrella (= "lyöntituurna " ).
Lisäksi pitää irrottaa jarrusatula, että vetari mahtuu kääntymään
pooreistaan.
vaikuttaisi olevan sama.
Ota samanpuoleinen, ettei suunta vaihdu.
Irrotuksessa joudut avaamaan perän takaluukun, koska lukkorengas
pitää vetää sieltä irti. Vedin irti johdonpätkällä, ja asensin pienimmän
hylsysarjan jatkovarrella (= "lyöntituurna " ).
Lisäksi pitää irrottaa jarrusatula, että vetari mahtuu kääntymään
pooreistaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Jotakin vastausta....
Öö, taitaa riittää, kun auton nostaa tunkilla ylös, jotta pyörä roikkuu ala-asennossa. Silloin vetari mahtuu irtoamaan pyörän navasta. Tällaista muistan nähneeni, kun pariviikkoa sitten kiristytin takapyörän laakerit.Henry V. kirjoitti:Lisäksi pitää irrottaa jarrusatula, että vetari mahtuu kääntymään
pooreistaan.

Vai eikö se mahdu irtoamaan perän päästä ilman jarrusatulan irroitusta?
Terveisin
Tero
Tero
aivan...
Tila on sen verran kapea, jos irroitetaan koko akseli.
Ei mahdu kääntymään, kun nivel ei taivu riittävästi.
Muistelen, että jossain ohjeessa neuvottiin purkamaan enemmänkin,
mutten uskonut
Ei mahdu kääntymään, kun nivel ei taivu riittävästi.
Muistelen, että jossain ohjeessa neuvottiin purkamaan enemmänkin,
mutten uskonut

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: Vetoakselit / perät W123
Eipä ole itse akseleissa mitään eroa. Siinä vanhemmassa (= pulteilla kiinni oleva kansi) on vetoakselissa, peränpuoleisessa päässä paksumpi prikka. Siitä selviää, kun vaihtaa siitä rikkinäisestä akselista sen ohuemman prikan.Tuplawee kirjoitti:Prkl, W123 farkusta taisi poksahtaa vetoakseli, kuuluu mukavaa rapinaa peräpäästä, ilmeisesti vetarin uloimmasta nivelestä. No eipä hätää, pihalla makaa varaosaW123, tosin 70-luvulta oleva bensakoneinen malli.
Nyt kun kurkkasin varaosa-auton alle, niin siinä näyttää olevan perämurikka erilainen, kuin diesel-farkussa. Eli bensakoneisessa on perän kyljissä, pulteilla kiinni oleva kansi, jonka läpi vetoakseli tulee.
Taas farkussa vetari menee suoraan perän kuoren läpi.
Onkos kellään tietoa, sopiiko vetarit keskenään, vaikka perän kuori on erilainen?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
On muuten maailman veemäisin irroittaa tästä "vanhanmallisesta" perästä tää takaluukku. Kaksi ylintä kannen ruuvia on lähes tekemättömässä paikassa, ei oikein mikään avain mahdu sinne väliin. Vai onko kellään mitään neuvoa, kuinka sen saa parhaiten irti? Jos irrottaa perästä sen takimmaisen kannakkeen, mikä on luukussa kiinni, niin sekään ei taida auttaa. Jos jollain on irrallaan ehjä ja hyvä vetoakseli, olisin aiheesta kiinnostunut. Mieluiten kuskinpuoleinen..
no..
Itse irrottanut luukun n+1 kertaa näin; (ikävä kyllä) Ensin öjlyt pois perästä, sitten tunkki perän alle ja nostaa vähän. Sen jälkeen irrottaa ne takakannakkeen neljä ruuvia, jotka tulevat sinne takapalkkiin kiiinni (13mm avain). Ruuveja voi löysyttää vaikka puolisen senttiä ja nostaa perää vielä tunkilla, jos on tarpeen, että perä ei roiku ruuvien varassa. Sitten kun en ruuvit on irti, niin laskee vain perää alaspäin ja takakannen ylempiin ruuveihin pääsee tavallisella (15mm:n) lenkki avaimella suht mukavasti käsiksi. Sitten kun luukku on auki, niin pitäisi saada ne sokat irti ja yleensä tasauspyörästö on edessä. Tähän auttaa, kun laittaa vaihteen vapaalle ja nostaa vas. takapyörän ilmaan ja pyörittää kohdilleen. Sitten kun sokat on irti, niin luukku takas paikoilleen ja kannake kiinni pohjaan. (jos haluaa, että varaosa- auto pysyy rullaavana) Sitten vain vetää akselit irti aiemmin tulleiden ohjeiden mukaan...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Joo, nyt rupes pelittämään. Tosiaan kun ne neljä pulttia otti kokonaan pois, niin perä nytkähti reilusti alaspäin, ja kahden ylimmän pultin irroitus sujui helposti. Ja sainkin akselit helposti irti. Tässä varaosa-autossa on vielä vetokoukku, jonka pitkittäinen pääpalkki tulee kiinni perän takana olevaan palkkiin, ja on aika tehokkaasti tiellä perän takakantta pois.
On aika veikeän näköiset pyöränkulmat, kun se takakansi on autosta irti...
On aika veikeän näköiset pyöränkulmat, kun se takakansi on autosta irti...
Sain vihdoin vaihdettua sen rikkinäisen vetoakselin ehjään. Samalla huomasin että toisen puolen akselissa on väljää "ylös-alas-suunnassa", eli aivan kuin perään sisään menevä akseli olisi liian ohut. Mikähän mahtaa olla pielessä, perä ei anna ylimääräisiä ääniä.
Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Jotakin vastausta....
Tuosta väljyydestä :
Huomasitko oliko siellä isot prikat vetoakselin ja perän-poorin välissä.
Voisiko tuon puuttuminen antaa tilaa "väljyydelle " ?
Rytinästä:
Arvelen, että joku nivelen välissä olevista kuulista on karannut paikoiltaan.
Kun se menee väärään paikaan, niin siitä äänet.
Usein "irtokuula " on siellä kumipalkeen pohjalla poukkoilemassa.
Huomasitko oliko siellä isot prikat vetoakselin ja perän-poorin välissä.
Voisiko tuon puuttuminen antaa tilaa "väljyydelle " ?
Rytinästä:
Arvelen, että joku nivelen välissä olevista kuulista on karannut paikoiltaan.
Kun se menee väärään paikaan, niin siitä äänet.
Usein "irtokuula " on siellä kumipalkeen pohjalla poukkoilemassa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Hetkinen, mistäs kohti pidit akselista kiinni, kun heilutit sitä ja huomasit että ylös-alas suunnassa on väljää? Ettei vaan siitä pelti "purkista", joka on siinä nivelen päällä, se mihin tulee vetonivelen suojakumi kiinni siitä isommasta päästään. Mulla on yksi (1) sellainen vetari, jossa tuo "purkki" lonksuu vähän siinä nivelen päällä. Ja se "purkkihan" on kiinni juuri siinä nivelen osassa, joka menee perään tai pyörännapaan.Tuplawee kirjoitti:Sain vihdoin vaihdettua sen rikkinäisen vetoakselin ehjään. Samalla huomasin että toisen puolen akselissa on väljää "ylös-alas-suunnassa", eli aivan kuin perään sisään menevä akseli olisi liian ohut. Mikähän mahtaa olla pielessä, perä ei anna ylimääräisiä ääniä.
Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Samat oireet, on jatkuneet "Uolevissa" koko meillä oloajan (yli 30tkm). Alkaa paukkumaan, kun ajaa yli 110km/h yli 100km:n matkan. Paukkuu myös, kun lähtee peruuttamaan hiljalleen.Tuplawee kirjoitti:Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Myös kun pyörää pyörittää tunkattuna, rohisee tosi rumasti.
Akseli menee vaihtoon heti, kun Ässän saa taas ajoon (Odotellaan varaosia vielä pari viikkoa).
Onhan noita tullut joskus vaihdeltua. Muutaman kerran olen ottanut koko nivelen irti akselista"lievää" väkivaltaa käyttäen.MB kirjoitti:Oletteko muuten vaihtaneet noita vetoakselien suojakumeja? Aika mielenkiintoinen operaatio.
Rälläkkä ja mig
Mutta onneksi nykyään on olemassa helppo konsti vaihtaa suojakumi, nimittäin sellaiset nivelen yli vedettävät suojakumit. Vanha suojus pois puukolla ja uusi nykäistään kartion avulla nivelen yli akselille. Se kumi tosiaan joustaa sieltä ohuesta päästäkin niin paljon, että menee myös 123:n nivelen yli. Ja aikaa ei mene juuri mitään.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
no..
Joistain varaosaliikkeistä ja korjaamoilta voisi kysellä noita suojustimia. Kartio ei tule suojakumien mukana. Jostain TM:stä luin, kun tuo suojakumi oli keksitty ja siinä oli hintojakin, niin kartio oli tosi kallis. Mutta suojakumit maksavat nykyään n.10€/kpl. En tiedä saisiko tuon kartion tehtyä itse vaikka 1.5 litran limsapullosta 

w115,123,124,126,140, 210 yms.