Vetoakselit / perät W123

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Vetoakselit / perät W123

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Prkl, W123 farkusta taisi poksahtaa vetoakseli, kuuluu mukavaa rapinaa peräpäästä, ilmeisesti vetarin uloimmasta nivelestä. No eipä hätää, pihalla makaa varaosaW123, tosin 70-luvulta oleva bensakoneinen malli.
Nyt kun kurkkasin varaosa-auton alle, niin siinä näyttää olevan perämurikka erilainen, kuin diesel-farkussa. Eli bensakoneisessa on perän kyljissä, pulteilla kiinni oleva kansi, jonka läpi vetoakseli tulee.
Taas farkussa vetari menee suoraan perän kuoren läpi.
Onkos kellään tietoa, sopiiko vetarit keskenään, vaikka perän kuori on erilainen?
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

varaosalistat tuntevat vain yhden vetarin kaikkiin 123-malleihin, että
vaikuttaisi olevan sama.

Ota samanpuoleinen, ettei suunta vaihdu.

Irrotuksessa joudut avaamaan perän takaluukun, koska lukkorengas
pitää vetää sieltä irti. Vedin irti johdonpätkällä, ja asensin pienimmän
hylsysarjan jatkovarrella (= "lyöntituurna " ).
Lisäksi pitää irrottaa jarrusatula, että vetari mahtuu kääntymään
pooreistaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Henry V. kirjoitti:Lisäksi pitää irrottaa jarrusatula, että vetari mahtuu kääntymään
pooreistaan.
Öö, taitaa riittää, kun auton nostaa tunkilla ylös, jotta pyörä roikkuu ala-asennossa. Silloin vetari mahtuu irtoamaan pyörän navasta. Tällaista muistan nähneeni, kun pariviikkoa sitten kiristytin takapyörän laakerit. :shock:

Vai eikö se mahdu irtoamaan perän päästä ilman jarrusatulan irroitusta?
Terveisin
Tero
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

aivan...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tila on sen verran kapea, jos irroitetaan koko akseli.
Ei mahdu kääntymään, kun nivel ei taivu riittävästi.

Muistelen, että jossain ohjeessa neuvottiin purkamaan enemmänkin,
mutten uskonut :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: Vetoakselit / perät W123

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuplawee kirjoitti:Prkl, W123 farkusta taisi poksahtaa vetoakseli, kuuluu mukavaa rapinaa peräpäästä, ilmeisesti vetarin uloimmasta nivelestä. No eipä hätää, pihalla makaa varaosaW123, tosin 70-luvulta oleva bensakoneinen malli.
Nyt kun kurkkasin varaosa-auton alle, niin siinä näyttää olevan perämurikka erilainen, kuin diesel-farkussa. Eli bensakoneisessa on perän kyljissä, pulteilla kiinni oleva kansi, jonka läpi vetoakseli tulee.
Taas farkussa vetari menee suoraan perän kuoren läpi.
Onkos kellään tietoa, sopiiko vetarit keskenään, vaikka perän kuori on erilainen?
Eipä ole itse akseleissa mitään eroa. Siinä vanhemmassa (= pulteilla kiinni oleva kansi) on vetoakselissa, peränpuoleisessa päässä paksumpi prikka. Siitä selviää, kun vaihtaa siitä rikkinäisestä akselista sen ohuemman prikan.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

On muuten maailman veemäisin irroittaa tästä "vanhanmallisesta" perästä tää takaluukku. Kaksi ylintä kannen ruuvia on lähes tekemättömässä paikassa, ei oikein mikään avain mahdu sinne väliin. Vai onko kellään mitään neuvoa, kuinka sen saa parhaiten irti? Jos irrottaa perästä sen takimmaisen kannakkeen, mikä on luukussa kiinni, niin sekään ei taida auttaa. Jos jollain on irrallaan ehjä ja hyvä vetoakseli, olisin aiheesta kiinnostunut. Mieluiten kuskinpuoleinen..
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Itse irrottanut luukun n+1 kertaa näin; (ikävä kyllä) Ensin öjlyt pois perästä, sitten tunkki perän alle ja nostaa vähän. Sen jälkeen irrottaa ne takakannakkeen neljä ruuvia, jotka tulevat sinne takapalkkiin kiiinni (13mm avain). Ruuveja voi löysyttää vaikka puolisen senttiä ja nostaa perää vielä tunkilla, jos on tarpeen, että perä ei roiku ruuvien varassa. Sitten kun en ruuvit on irti, niin laskee vain perää alaspäin ja takakannen ylempiin ruuveihin pääsee tavallisella (15mm:n) lenkki avaimella suht mukavasti käsiksi. Sitten kun luukku on auki, niin pitäisi saada ne sokat irti ja yleensä tasauspyörästö on edessä. Tähän auttaa, kun laittaa vaihteen vapaalle ja nostaa vas. takapyörän ilmaan ja pyörittää kohdilleen. Sitten kun sokat on irti, niin luukku takas paikoilleen ja kannake kiinni pohjaan. (jos haluaa, että varaosa- auto pysyy rullaavana) Sitten vain vetää akselit irti aiemmin tulleiden ohjeiden mukaan...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Joo, nyt rupes pelittämään. Tosiaan kun ne neljä pulttia otti kokonaan pois, niin perä nytkähti reilusti alaspäin, ja kahden ylimmän pultin irroitus sujui helposti. Ja sainkin akselit helposti irti. Tässä varaosa-autossa on vielä vetokoukku, jonka pitkittäinen pääpalkki tulee kiinni perän takana olevaan palkkiin, ja on aika tehokkaasti tiellä perän takakantta pois.
On aika veikeän näköiset pyöränkulmat, kun se takakansi on autosta irti...
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Sain vihdoin vaihdettua sen rikkinäisen vetoakselin ehjään. Samalla huomasin että toisen puolen akselissa on väljää "ylös-alas-suunnassa", eli aivan kuin perään sisään menevä akseli olisi liian ohut. Mikähän mahtaa olla pielessä, perä ei anna ylimääräisiä ääniä.
Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tuosta väljyydestä :
Huomasitko oliko siellä isot prikat vetoakselin ja perän-poorin välissä.
Voisiko tuon puuttuminen antaa tilaa "väljyydelle " ?

Rytinästä:
Arvelen, että joku nivelen välissä olevista kuulista on karannut paikoiltaan.
Kun se menee väärään paikaan, niin siitä äänet.
Usein "irtokuula " on siellä kumipalkeen pohjalla poukkoilemassa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Eikös se prikka ole sitä varten, että se poistaa välyksen akselin suuntaisesti.
Ei sen prikan puuttumisen pitäis mun mielestä aiheuttaa "ylös-alas" väljyyttä.?
En kyllä huomannut katsoa onko siellä prikkaa vai ei.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

aivan

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä oli vaan arvaus . .

Huomasin että prikka katoaa herkästi. Siksi kirjoitin "voisiko.... " :wink:

pohditaan
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuplawee kirjoitti:Sain vihdoin vaihdettua sen rikkinäisen vetoakselin ehjään. Samalla huomasin että toisen puolen akselissa on väljää "ylös-alas-suunnassa", eli aivan kuin perään sisään menevä akseli olisi liian ohut. Mikähän mahtaa olla pielessä, perä ei anna ylimääräisiä ääniä.
Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Hetkinen, mistäs kohti pidit akselista kiinni, kun heilutit sitä ja huomasit että ylös-alas suunnassa on väljää? Ettei vaan siitä pelti "purkista", joka on siinä nivelen päällä, se mihin tulee vetonivelen suojakumi kiinni siitä isommasta päästään. Mulla on yksi (1) sellainen vetari, jossa tuo "purkki" lonksuu vähän siinä nivelen päällä. Ja se "purkkihan" on kiinni juuri siinä nivelen osassa, joka menee perään tai pyörännapaan.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

No siitä "purkista" juuri kokeilin, eli ihan perän vierestä. Täytyypä käydä auton alla vielä uudestaan, ja tutkia tilannetta.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tuplawee kirjoitti:Oli muuten aika ovela toi vika vanhassa akselissa, välillä kuului tajuoton pauke ja ryske, ja välillä taas meni pitkän matkaa, eikä nivel pitänyt mitään ääntä.
Samat oireet, on jatkuneet "Uolevissa" koko meillä oloajan (yli 30tkm). Alkaa paukkumaan, kun ajaa yli 110km/h yli 100km:n matkan. Paukkuu myös, kun lähtee peruuttamaan hiljalleen.
Myös kun pyörää pyörittää tunkattuna, rohisee tosi rumasti.

Akseli menee vaihtoon heti, kun Ässän saa taas ajoon (Odotellaan varaosia vielä pari viikkoa).
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Oletteko muuten vaihtaneet noita vetoakselien suojakumeja? Aika mielenkiintoinen operaatio.

Rälläkkä ja mig :roll:
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

MB kirjoitti:Oletteko muuten vaihtaneet noita vetoakselien suojakumeja? Aika mielenkiintoinen operaatio.

Rälläkkä ja mig :roll:
Onhan noita tullut joskus vaihdeltua. Muutaman kerran olen ottanut koko nivelen irti akselista"lievää" väkivaltaa käyttäen.

Mutta onneksi nykyään on olemassa helppo konsti vaihtaa suojakumi, nimittäin sellaiset nivelen yli vedettävät suojakumit. Vanha suojus pois puukolla ja uusi nykäistään kartion avulla nivelen yli akselille. Se kumi tosiaan joustaa sieltä ohuesta päästäkin niin paljon, että menee myös 123:n nivelen yli. Ja aikaa ei mene juuri mitään.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Missä myydään näitä "nivelen yli vedettäviä" suojakumeja?
Ja minkä merkkisiä / hintaisia / laatuisia???
Ja tuleeko se "kartio" suojakumin mukana?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tuplawee kirjoitti:Missä myydään näitä "nivelen yli vedettäviä" suojakumeja?
Ja minkä merkkisiä / hintaisia / laatuisia???
Ja tuleeko se "kartio" suojakumin mukana?
Minuakin kiinnostaa. Voisi tuohon Ässään vaihtaa nekin nyt, kun se on valmiiksi pukilla.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

no..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joistain varaosaliikkeistä ja korjaamoilta voisi kysellä noita suojustimia. Kartio ei tule suojakumien mukana. Jostain TM:stä luin, kun tuo suojakumi oli keksitty ja siinä oli hintojakin, niin kartio oli tosi kallis. Mutta suojakumit maksavat nykyään n.10€/kpl. En tiedä saisiko tuon kartion tehtyä itse vaikka 1.5 litran limsapullosta :idea:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin