Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?
Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?
Oma -92 vuoden 300 CE-24:ni joutui parisen viikkoa sitten laatikkohuoltoon peruutusvaihteen huonon kytkeytymisen johdosta ja sain juuri kuulla, että muutakin ongelmaa on. Kytkinlevyt olivat lopussa, tiivisteet huonossa kunnossa ja laakeritkin olivat irroitettaessa hajonneet käsiin. Kilometrejä autossa on 170k ja auto muuten hyvin pidetty ja kaikinpuolin hyvässä kunnossa.
Kuulin sitten muualta, että tuohon aikaan kun auto on tehtaalta valmistunut, Mersu olisi käyttänyt samoja vaihteistoja kuin pienemmällä moottorilla varustetuissa autoissa ja että vaihteiston olisi myöhemmin todettu olevan alimitoitettu koneen tehoihin nähden. Vasta 94-95 olisi sitten vaihdettu järeämpää tilalle.
Onko muilla mitään kokemuksia vastaavasta 24-koneiden kanssa? Ihmetyttää vain, miten laatikko noin huonoon kuntoon oli päässyt, vähäisellä käytölläkin vielä. Turbiinin kuntoon pitää ilmeisesti luottaa, sitä kun ei noin vain pysty tarkistamaan...
Kuulin sitten muualta, että tuohon aikaan kun auto on tehtaalta valmistunut, Mersu olisi käyttänyt samoja vaihteistoja kuin pienemmällä moottorilla varustetuissa autoissa ja että vaihteiston olisi myöhemmin todettu olevan alimitoitettu koneen tehoihin nähden. Vasta 94-95 olisi sitten vaihdettu järeämpää tilalle.
Onko muilla mitään kokemuksia vastaavasta 24-koneiden kanssa? Ihmetyttää vain, miten laatikko noin huonoon kuntoon oli päässyt, vähäisellä käytölläkin vielä. Turbiinin kuntoon pitää ilmeisesti luottaa, sitä kun ei noin vain pysty tarkistamaan...
Pikkupiru minussa veikkaisi, että korjaamolla on hiukan kova into päästä vaihtamaan osaa toosaan taalankuvat silmissä kiiluen.
Vaan pistähän auton vin- koodi tänne tai tuonne venäläisten koodinpurkusivulle : http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Sitä kautta saadaan heti kärkeen varmuus siitä, mikä laatikko autossa on.

Vaan pistähän auton vin- koodi tänne tai tuonne venäläisten koodinpurkusivulle : http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Sitä kautta saadaan heti kärkeen varmuus siitä, mikä laatikko autossa on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?
Kuulitko jutun Essolla vai Shellillä?juha79 kirjoitti:Kuulin sitten muualta, että tuohon aikaan kun auto on tehtaalta valmistunut, Mersu olisi käyttänyt samoja vaihteistoja kuin pienemmällä moottorilla varustetuissa autoissa ja että vaihteiston olisi myöhemmin todettu olevan alimitoitettu koneen tehoihin nähden. Vasta 94-95 olisi sitten vaihdettu järeämpää tilalle.

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
722.5 laatikko on heikompi, kuin 722.3, mutta kestävempi kuitenkin, kuin 722.4 loota...
eli tehdas ilmoittaa jatkuvan väännön kestoksi laatikoille seuraavaa...
722.3 = 400 Nm
722.4 = 200 Nm
722.5 = 300 Nm
mutta kyllä tuon 722.5 laatikon pitäis kestää 24 venttiilisen tehot, kun ei siinä yli 300 Nm ole vääntöä, eli liian "pientä" laatikkoa sinne ei kuitenkaan ole tehtaalla asennettu, taitaa olla normaalia kulumista vain, kun ei ne automaatit ikuisia ole...
onko tuo auto ollut sulla uudesta asti, että voit mennä takuuseen niistä kilometreistä
170 000 km kohdalla ei pitäis vielä laatikko reistailla, mutta yli 500 000 km kohdalla se on jo ihan normaalia...
eli tehdas ilmoittaa jatkuvan väännön kestoksi laatikoille seuraavaa...
722.3 = 400 Nm
722.4 = 200 Nm
722.5 = 300 Nm
mutta kyllä tuon 722.5 laatikon pitäis kestää 24 venttiilisen tehot, kun ei siinä yli 300 Nm ole vääntöä, eli liian "pientä" laatikkoa sinne ei kuitenkaan ole tehtaalla asennettu, taitaa olla normaalia kulumista vain, kun ei ne automaatit ikuisia ole...
onko tuo auto ollut sulla uudesta asti, että voit mennä takuuseen niistä kilometreistä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Transmission 722359 03 jne eli ilmeisestikin tuo 722.3 sitten.napa kirjoitti: 722.3 = 400 Nm
722.4 = 200 Nm
722.5 = 300 Nm
mutta kyllä tuon 722.5 laatikon pitäis kestää 24 venttiilisen tehot, kun ei siinä yli 300 Nm ole vääntöä, eli liian "pientä" laatikkoa sinne ei kuitenkaan ole tehtaalla asennettu, taitaa olla normaalia kulumista vain, kun ei ne automaatit ikuisia ole...
Tietystikään ei auta vannoa hautaan asti, mutta papereiden mukaan olen toinen omistaja (ostin 2006) ja kyllä autokin näyttää siltä, että vaikea olisi uskoa siinä olevan yhtään kilometriä enemmän kuin pitäisi. Tätä tukee myös jokavuotiset kehut katsastusasemallaonko tuo auto ollut sulla uudesta asti, että voit mennä takuuseen niistä kilometreistä170 000 km kohdalla ei pitäis vielä laatikko reistailla, mutta yli 500 000 km kohdalla se on jo ihan normaalia...

Ehkäpä tuon vaihteiston kanssa vain on huono tuuri. Huonosti sillä ei ole ajettu, se näkyisi varmaan muuallakin tekniikassa. Nuo kuulopuheet löytyivät ihan googlella, joten ei Essoa luotettavampi lähde ollut kyseessä.
Mitä mieltä olette turbiinin kestosta? Ei varmaan turhaan kannata lähteä vaihtamaan, jos mitään vikaa ei siinä epäillä olevan?
722.3 ei hajoa "huonouttaan" noilla kilometreillä
jotenkin sitä on kiusattu, jos luopuu jo alle 200 000 km ajolla
ei siinä kyllä tarvitse toisaalta laittaa kuin muutaman kerran pakki päälle vauhdissa vahingossa, niin pakin saa ainakin rikki ja se ei näy auton muusta olemuksesta... liian pienillä ohjauspaineilla taas saa pakat luistamaan...
onko laatikko ollut ns. pehmeä vaihtamaan vaihteita, vai onko nykäissyt vaihdoissa
mersun laatikon kuuluu vähän nypätä vaihtaessa, niin silloin se kestää pitkään, liialla luistattamisella se taas kuluu nopeasti, myös väärän tyyppiset öljyt (eli uudet synteettiset, näihin kuuluu vanhat kunnon mineraali öljyt...) aiheuttavat liikaa luistoa ja sitä kautta kitkapintojen kulumista...


ei siinä kyllä tarvitse toisaalta laittaa kuin muutaman kerran pakki päälle vauhdissa vahingossa, niin pakin saa ainakin rikki ja se ei näy auton muusta olemuksesta... liian pienillä ohjauspaineilla taas saa pakat luistamaan...
onko laatikko ollut ns. pehmeä vaihtamaan vaihteita, vai onko nykäissyt vaihdoissa

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Eteenpäin mentäessä on kyllä iskenyt vaihteet silmään juurikin nykäisten, hyvä jos ei sutaise liukkaalla. 3. ja 4. vaihteen väli on ehkä ollut hieman hitaampi. Pienintäkään epäilyä laatikon huonosta kunnosta ei ollut, ennenkuin tuo pakin kytkeytyminen alkoi yhtäkkiä kestämään vähän pidempään. Korjaaja (Helsinki automatic center) sitten soitti ja ihmetteli, että olin enää edes pystynyt ajamaan sillä.napa kirjoitti:722.3 ei hajoa "huonouttaan" noilla kilometreilläjotenkin sitä on kiusattu, jos luopuu jo alle 200 000 km ajolla
![]()
ei siinä kyllä tarvitse toisaalta laittaa kuin muutaman kerran pakki päälle vauhdissa vahingossa, niin pakin saa ainakin rikki ja se ei näy auton muusta olemuksesta... liian pienillä ohjauspaineilla taas saa pakat luistamaan...
onko laatikko ollut ns. pehmeä vaihtamaan vaihteita, vai onko nykäissyt vaihdoissamersun laatikon kuuluu vähän nypätä vaihtaessa, niin silloin se kestää pitkään, liialla luistattamisella se taas kuluu nopeasti, myös väärän tyyppiset öljyt (eli uudet synteettiset, näihin kuuluu vanhat kunnon mineraali öljyt...) aiheuttavat liikaa luistoa ja sitä kautta kitkapintojen kulumista...
Turbiini nyt jäänee entiselleen, ei itsekään suositellut vaihtamaan sitä kun mitään epäilyjä ei ole. Tietysti voin pyytää pesemään sen. Mielenkiintosta olisi myös saada noi vanhat osat itselle ihmeteltäväksi...
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei sen stefan takia vaan siellä oli ollu pakinlevyt sileenä pääasiassa.Mesedesi kirjoitti:Ei toinna.juha79 kirjoitti: Mitä mieltä olette turbiinin kestosta? Ei varmaan turhaan kannata lähteä vaihtamaan, jos mitään vikaa ei siinä epäillä olevan?
Olis voinu tietysti sisältäkin sen turbiinin pestä, kun kerran oli irti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ihan loppukommentina vain sen verran, että vehje kävi Helsinki Automatic Centerissä ja huomiot olivat seuraavat:
- Kytkinlevyt täysin lopussa, kytkinpinnat olivat alkaneet lohkeilemaan irti
- Neulalaakerit hajosivat käsiin
- Tiivisteet huonot
Ihme kyllä, toimi vielä eteenpäin ajettaessa oikein hyvin ja vaihtoikin terävästi. Ainoa viite ongelmiin oli tuon pakin hidas päällekytkeytyminen...
Uutta pistettiin tilalle ja taas toimii - hintaa tuli 2400e. Ei välttämättä ne kilometrit, vaan auton ikä vaikuttaa myös, kerrottiin. Sitten päästiinkin seuraavaan ongelmaan, sillä huollossa ollessaan sytytys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=88453
- Kytkinlevyt täysin lopussa, kytkinpinnat olivat alkaneet lohkeilemaan irti
- Neulalaakerit hajosivat käsiin
- Tiivisteet huonot
Ihme kyllä, toimi vielä eteenpäin ajettaessa oikein hyvin ja vaihtoikin terävästi. Ainoa viite ongelmiin oli tuon pakin hidas päällekytkeytyminen...
Uutta pistettiin tilalle ja taas toimii - hintaa tuli 2400e. Ei välttämättä ne kilometrit, vaan auton ikä vaikuttaa myös, kerrottiin. Sitten päästiinkin seuraavaan ongelmaan, sillä huollossa ollessaan sytytys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=88453
ja jos laatikossa on joskus ollut väärää öljyä, se ainakin tappaa nuo kitkapinnat levyistä... 20 vuoteen voi mahtua vaikka minkälaista remonttia/kuljettajaa, vaikka itse auto oliskin ollut vain yhdellä omistajalla 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."