Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Oma -92 vuoden 300 CE-24:ni joutui parisen viikkoa sitten laatikkohuoltoon peruutusvaihteen huonon kytkeytymisen johdosta ja sain juuri kuulla, että muutakin ongelmaa on. Kytkinlevyt olivat lopussa, tiivisteet huonossa kunnossa ja laakeritkin olivat irroitettaessa hajonneet käsiin. Kilometrejä autossa on 170k ja auto muuten hyvin pidetty ja kaikinpuolin hyvässä kunnossa.

Kuulin sitten muualta, että tuohon aikaan kun auto on tehtaalta valmistunut, Mersu olisi käyttänyt samoja vaihteistoja kuin pienemmällä moottorilla varustetuissa autoissa ja että vaihteiston olisi myöhemmin todettu olevan alimitoitettu koneen tehoihin nähden. Vasta 94-95 olisi sitten vaihdettu järeämpää tilalle.

Onko muilla mitään kokemuksia vastaavasta 24-koneiden kanssa? Ihmetyttää vain, miten laatikko noin huonoon kuntoon oli päässyt, vähäisellä käytölläkin vielä. Turbiinin kuntoon pitää ilmeisesti luottaa, sitä kun ei noin vain pysty tarkistamaan...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pikkupiru minussa veikkaisi, että korjaamolla on hiukan kova into päästä vaihtamaan osaa toosaan taalankuvat silmissä kiiluen. :?

Vaan pistähän auton vin- koodi tänne tai tuonne venäläisten koodinpurkusivulle : http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

Sitä kautta saadaan heti kärkeen varmuus siitä, mikä laatikko autossa on.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Vaihteisto alimitoitettu 300-24 -autoissa?

Viesti Kirjoittaja sonikki »

juha79 kirjoitti:Kuulin sitten muualta, että tuohon aikaan kun auto on tehtaalta valmistunut, Mersu olisi käyttänyt samoja vaihteistoja kuin pienemmällä moottorilla varustetuissa autoissa ja että vaihteiston olisi myöhemmin todettu olevan alimitoitettu koneen tehoihin nähden. Vasta 94-95 olisi sitten vaihdettu järeämpää tilalle.
Kuulitko jutun Essolla vai Shellillä? :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eihä essoja oo ja shelliki lopettaa ;) Asiaan, Olipas hassu väite :) eihän se ole ollenkaa outoo näis vanhois romuissa että joku on kokeillut kuinka se auto liikkuu/sutii tjsp. ja hajottanu lootan. Omas on vast 340tkm mittaris ja ei huolen häivää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

300CE-24:ssä pitäisi alunperin olla vaihteisto nro 722.359 tai 722.501

Eikä tuolla tyyppiversiolla olevia vaihteistoja ole asennettu muihin moottoreihin kiinni, kuin tuohon kuusisylinteriseen moniventtiilibensaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Omassa 722.5 ja kerran on rempassa ollu mun aikaan.
Kilsoja nyt 260tkm. ja pakkivian takia kävi Siekkisellä korjauksessa het kun ton ostin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Manu300cea24 kirjoitti:...pakkivian takia...
Kuva

Ai tämänkö stefan takia?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

722.5 laatikko on heikompi, kuin 722.3, mutta kestävempi kuitenkin, kuin 722.4 loota...

eli tehdas ilmoittaa jatkuvan väännön kestoksi laatikoille seuraavaa...

722.3 = 400 Nm
722.4 = 200 Nm
722.5 = 300 Nm

mutta kyllä tuon 722.5 laatikon pitäis kestää 24 venttiilisen tehot, kun ei siinä yli 300 Nm ole vääntöä, eli liian "pientä" laatikkoa sinne ei kuitenkaan ole tehtaalla asennettu, taitaa olla normaalia kulumista vain, kun ei ne automaatit ikuisia ole...

onko tuo auto ollut sulla uudesta asti, että voit mennä takuuseen niistä kilometreistä :wink: 170 000 km kohdalla ei pitäis vielä laatikko reistailla, mutta yli 500 000 km kohdalla se on jo ihan normaalia...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Osaako kukaan muuten sanoa, miten 722.3 ja 722.4 eroavat toisistaan, ts. mistä aiheutuu ero väännönkestossa? Korjauskäsikirja käsittelee nähdäkseni molempia kuin olisivat ihan samanlaiset.
S204
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

napa kirjoitti: 722.3 = 400 Nm
722.4 = 200 Nm
722.5 = 300 Nm

mutta kyllä tuon 722.5 laatikon pitäis kestää 24 venttiilisen tehot, kun ei siinä yli 300 Nm ole vääntöä, eli liian "pientä" laatikkoa sinne ei kuitenkaan ole tehtaalla asennettu, taitaa olla normaalia kulumista vain, kun ei ne automaatit ikuisia ole...
Transmission 722359 03 jne eli ilmeisestikin tuo 722.3 sitten.
onko tuo auto ollut sulla uudesta asti, että voit mennä takuuseen niistä kilometreistä :wink: 170 000 km kohdalla ei pitäis vielä laatikko reistailla, mutta yli 500 000 km kohdalla se on jo ihan normaalia...
Tietystikään ei auta vannoa hautaan asti, mutta papereiden mukaan olen toinen omistaja (ostin 2006) ja kyllä autokin näyttää siltä, että vaikea olisi uskoa siinä olevan yhtään kilometriä enemmän kuin pitäisi. Tätä tukee myös jokavuotiset kehut katsastusasemalla :)

Ehkäpä tuon vaihteiston kanssa vain on huono tuuri. Huonosti sillä ei ole ajettu, se näkyisi varmaan muuallakin tekniikassa. Nuo kuulopuheet löytyivät ihan googlella, joten ei Essoa luotettavampi lähde ollut kyseessä.

Mitä mieltä olette turbiinin kestosta? Ei varmaan turhaan kannata lähteä vaihtamaan, jos mitään vikaa ei siinä epäillä olevan?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

juha79 kirjoitti: Mitä mieltä olette turbiinin kestosta? Ei varmaan turhaan kannata lähteä vaihtamaan, jos mitään vikaa ei siinä epäillä olevan?
Ei toinna.

Olis voinu tietysti sisältäkin sen turbiinin pestä, kun kerran oli irti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

722.3 ei hajoa "huonouttaan" noilla kilometreillä :roll: jotenkin sitä on kiusattu, jos luopuu jo alle 200 000 km ajolla :shock:

ei siinä kyllä tarvitse toisaalta laittaa kuin muutaman kerran pakki päälle vauhdissa vahingossa, niin pakin saa ainakin rikki ja se ei näy auton muusta olemuksesta... liian pienillä ohjauspaineilla taas saa pakat luistamaan...

onko laatikko ollut ns. pehmeä vaihtamaan vaihteita, vai onko nykäissyt vaihdoissa :?: mersun laatikon kuuluu vähän nypätä vaihtaessa, niin silloin se kestää pitkään, liialla luistattamisella se taas kuluu nopeasti, myös väärän tyyppiset öljyt (eli uudet synteettiset, näihin kuuluu vanhat kunnon mineraali öljyt...) aiheuttavat liikaa luistoa ja sitä kautta kitkapintojen kulumista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mesidesillähän on näppärät ruuvipurkit :D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

ruuvisäilöt, joita ei tule koskaan käytettyä... :oops:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

napa kirjoitti:722.3 ei hajoa "huonouttaan" noilla kilometreillä :roll: jotenkin sitä on kiusattu, jos luopuu jo alle 200 000 km ajolla :shock:

ei siinä kyllä tarvitse toisaalta laittaa kuin muutaman kerran pakki päälle vauhdissa vahingossa, niin pakin saa ainakin rikki ja se ei näy auton muusta olemuksesta... liian pienillä ohjauspaineilla taas saa pakat luistamaan...

onko laatikko ollut ns. pehmeä vaihtamaan vaihteita, vai onko nykäissyt vaihdoissa :?: mersun laatikon kuuluu vähän nypätä vaihtaessa, niin silloin se kestää pitkään, liialla luistattamisella se taas kuluu nopeasti, myös väärän tyyppiset öljyt (eli uudet synteettiset, näihin kuuluu vanhat kunnon mineraali öljyt...) aiheuttavat liikaa luistoa ja sitä kautta kitkapintojen kulumista...
Eteenpäin mentäessä on kyllä iskenyt vaihteet silmään juurikin nykäisten, hyvä jos ei sutaise liukkaalla. 3. ja 4. vaihteen väli on ehkä ollut hieman hitaampi. Pienintäkään epäilyä laatikon huonosta kunnosta ei ollut, ennenkuin tuo pakin kytkeytyminen alkoi yhtäkkiä kestämään vähän pidempään. Korjaaja (Helsinki automatic center) sitten soitti ja ihmetteli, että olin enää edes pystynyt ajamaan sillä.

Turbiini nyt jäänee entiselleen, ei itsekään suositellut vaihtamaan sitä kun mitään epäilyjä ei ole. Tietysti voin pyytää pesemään sen. Mielenkiintosta olisi myös saada noi vanhat osat itselle ihmeteltäväksi...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mesedesi kirjoitti:
juha79 kirjoitti: Mitä mieltä olette turbiinin kestosta? Ei varmaan turhaan kannata lähteä vaihtamaan, jos mitään vikaa ei siinä epäillä olevan?
Ei toinna.

Olis voinu tietysti sisältäkin sen turbiinin pestä, kun kerran oli irti.
Ei sen stefan takia vaan siellä oli ollu pakinlevyt sileenä pääasiassa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
juha79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 29.07.2006 09:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja juha79 »

Ihan loppukommentina vain sen verran, että vehje kävi Helsinki Automatic Centerissä ja huomiot olivat seuraavat:

- Kytkinlevyt täysin lopussa, kytkinpinnat olivat alkaneet lohkeilemaan irti
- Neulalaakerit hajosivat käsiin
- Tiivisteet huonot

Ihme kyllä, toimi vielä eteenpäin ajettaessa oikein hyvin ja vaihtoikin terävästi. Ainoa viite ongelmiin oli tuon pakin hidas päällekytkeytyminen...

Uutta pistettiin tilalle ja taas toimii - hintaa tuli 2400e. Ei välttämättä ne kilometrit, vaan auton ikä vaikuttaa myös, kerrottiin. Sitten päästiinkin seuraavaan ongelmaan, sillä huollossa ollessaan sytytys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=88453
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ja jos laatikossa on joskus ollut väärää öljyä, se ainakin tappaa nuo kitkapinnat levyistä... 20 vuoteen voi mahtua vaikka minkälaista remonttia/kuljettajaa, vaikka itse auto oliskin ollut vain yhdellä omistajalla :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin