W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja khakala »

Moro!

C180 W202 Mersussa pyyhkijänsulan kanssa ilmennyt ongelmia vähän uuden sulan vaihdon jälkeen. Sulka ei tee liikettä oikein, vaan osuu molemmissa päissä tuulilasin reunoihin lähes jokaisella pyyhkäisyllä. Sulkaa saa kyllä työnnettyä sisäänpäin, jonka jälkeen toimii muutaman pyyhkäisyn ajan oikein (eli on sisempänä alussa ja lopussa ja keskivaiheilla tulee enemmän ulos), mutta sen jälkeen jumittaa taasen tuohon ulompaan asentoon.

Sulan kiinnikkeet sun muut on puhdistettu ja öljytty, ei apua. Onkohan jollain hyviä ideoita, mitä tuon kanssa kannattaa lähteä tekemään? Korjausoppaassa ei tuon pyyhkijänsulan toiminnasta ole oikein minkäänlaista tietoa, joten on tuo toimintatapakin hieman epäselvä.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Onhan sulka varmasti kiinni pyyhkijän varressa? Joissakin sulissa se kiinnitys ei oikein pidä kunnolla ja sulka irtoaa.
Olethan öljynnyt pyyhkijän varren sieltä suojamuovin alta? Pysäytä varsi keskiasentoon suoraan ylös, vedä varren suojamuovi ylös ja öljyä. W202:n ongelma löytyy usein siitä.
Vielä, onhan sulka oikean mittainen?
Jos em. ei auta, vika löytynee pyörityskoneistosta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja tempera »

khakala kirjoitti:Moro!

C180 W202 Mersussa pyyhkijänsulan kanssa ilmennyt ongelmia vähän uuden sulan vaihdon jälkeen. Sulka ei tee liikettä oikein, vaan osuu molemmissa päissä tuulilasin reunoihin lähes jokaisella pyyhkäisyllä. Sulkaa saa kyllä työnnettyä sisäänpäin, jonka jälkeen toimii muutaman pyyhkäisyn ajan oikein (eli on sisempänä alussa ja lopussa ja keskivaiheilla tulee enemmän ulos), mutta sen jälkeen jumittaa taasen tuohon ulompaan asentoon.

Sulan kiinnikkeet sun muut on puhdistettu ja öljytty, ei apua. Onkohan jollain hyviä ideoita, mitä tuon kanssa kannattaa lähteä tekemään? Korjausoppaassa ei tuon pyyhkijänsulan toiminnasta ole oikein minkäänlaista tietoa, joten on tuo toimintatapakin hieman epäselvä.
:oops:
Viimeksi muokannut tempera, Su 18.04.2010 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

Pistät pyyhkijät päälle, sammutat virran virta-avaimesta kun pyyhkijä on n 45° kulmassa (osoittaa ylänurkkaan). Raotat sitä muovia siinä varren alkupäässä ja öljyät siinä näkyvän metallisen männän. Virrat päälle ja pyyhkimen pitäisi toimia normaalisti.
Ihan WD40 tai vastaava käy ensihätään.
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

Kiitoksia vastauksista. Sulka on kyllä asiallisesti kiinni ja oikean mittainen. En ole tuota suojamuovia saanut irroitettua, pitää illalla irroittaa ja katsoa mitä se on syönyt. Palaan asiaan myöhemmin.
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

Jaahans. Äsken tuli availtua ja puhdistettua ja öljyttyä tuota mäntää. Ei auttanut. Mäntä puskee sulkaa koko ajan ulospäin, ei vedä lainkaan sisälle. Varsinkin lujempaa pyyhkiessä sulka valuu pikkuhiljaa ulospäin pienillä nykäyksillä. Muutaman pyyhkäisyn jälkeen tuo onkin sitten jo niin pitkällä, että hakkaa tuulilasin reunoihin. Sitten kun sen painaa takaisin sisään, alkaa sama kierto uudestaan..

Mitäs tuon kanssa keksis? Ilmeisesti ko. mäntä rikki, vaiko? Mitenkäs tuo alempi suojus lähtee irti, että saisi vähän tutkailtua sisäosia tarkemmin?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

pitää ottaa koko laite ensin ulos autosta
autodidakti
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

Vapun kunniaksi tuli revittyä tuo moottori nyt irti. Muovirattaasta lähtien kaikki tuntuu olevan kunnossa ja ongelma tuntuisi johtuvan tuosta ruuvista, minkä varassa ko. ratas on. Selvästi löysällä, saa käsin pyöritettä kun pitää rattaasta kiinni. Havainnollistava kuva: http://img248.imageshack.us/img248/505/ ... utettu.jpg

Ongelmana onkin se, että millään vehkeellä ei tunnu saavan otetta tuohon ruuviin. Näyttää normaalilta ristipäältä, mutta ei tosiaan ole sitä. Keskellä jonkinlainen 'kolo' ja ei tuohon oikein millään normaalilla ruuvivääntimellä saa otetta.

Ideoita, mistä moisen saisi? Vai pitääkö koittaa Dremelillä hio jotain vanhempaa ruuvari?
väkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 01.09.2009 10:15

Viesti Kirjoittaja väkä »

miten sait sen alimman muovisuojan pois oma pyyhkijä naukuu vois laittaa öljyä kun sais sen suojan pois siinä on joku juju mut kun en älyä mikä
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

Jos tarkoitat sitä lähes ympyrän muotoista pyyhkijän moottorin päällä olevaa suojusta, niin kuten ylempänä todettiin, pitää koko moottori irrottaa ensin autosta. Sen jälkeen lähtee ihan vaan ruuvimeisselillä hieman avittamalla. Ei ole vaikea homma, itse tein noilla ohjeilla: http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... on_rasvaus
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

...oho ei tänne pitäny
Olavi V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 14.01.2006 19:20

Viesti Kirjoittaja Olavi V »

Itsellä oli sama ongelma joskus, sulka tuli ulos ääriasentoon muutaman pyyhkäsyn jälkeen, pumppukoneistoa käyttävä pieni muoviratas oli löystynyt navastaan ja pyöri tyhjää. Sitä ei oikein pysty korjaamaan millään, hain Venetmäeltä Viialasta koko mekanismin, uusi olisi maksanut jotain yli 500 euroa.
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Mulla oli ihan sama juttu kuin Olavi V:llä.
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

Olavi V kirjoitti:Itsellä oli sama ongelma joskus, sulka tuli ulos ääriasentoon muutaman pyyhkäsyn jälkeen, pumppukoneistoa käyttävä pieni muoviratas oli löystynyt navastaan ja pyöri tyhjää. Sitä ei oikein pysty korjaamaan millään, hain Venetmäeltä Viialasta koko mekanismin, uusi olisi maksanut jotain yli 500 euroa.
Jep, tuo muoviratas (tai siis sen kiinnitysruuvi) itselläkin on löysällä. Eikös tuon jokatapauksessa pitäisi kiristyä, kun toisella puolella olevaa ruuvia (mikä oli tuossa ylempänä kuvassa) kiristetään? Pistin Venetmäelle kyselyä, paljonko maksaisi mekanismi.. Uusi näyttäisi olevan 550€ KL-varaosilla.
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Itse maksoin tuon noin 550€ uudesta mekanismista Veholta noin vuosi sitten :oops:

Purin tuon koko pyyhin mekanismin irti autosta ja heitin takaluukkuun johon sai sen ehkä vartin kulumaan ja auto veholle

Jäi kokonais kustannukset johonkin noin 600€ kun itse näki pienen vaivan meinaan kysyin hinta-arviota ilman purkamisia niin sanoivat sen olevan jo lähelle 720€

Huoltokirjan mukaan mekanismi vaihdettu ensimmäisen kerran jo vuonna -03 ja autoni on siis -99.

Eli kolmas mekanismi jo menossa :oops: :twisted:
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

Minusta tuossa kuvassa näkyy akselin ja tuon lattaraudan kiinnityskohta, jonka ei pitäisi luistaa. Luisto tapahtuu kaiketi akselin ja muovirattaan välissä. Siellä on pienet uritukset, jotka ovat menneet muovirattaasta sileeksi.
khakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 18.04.2010 00:30

Viesti Kirjoittaja khakala »

ee500 kirjoitti:Minusta tuossa kuvassa näkyy akselin ja tuon lattaraudan kiinnityskohta, jonka ei pitäisi luistaa. Luisto tapahtuu kaiketi akselin ja muovirattaan välissä. Siellä on pienet uritukset, jotka ovat menneet muovirattaasta sileeksi.
Noniin, tämä selvensi. Eli uusi koneisto hakuun vaan. Romikselta näyttäisi löytyvän hintaan 140€, pitää katsoa löytyykö jostain vielä halvemmalla.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja karra »

Minullahan on tämä sama ongelma; edelinen autonasentajaomistaja oli tutkaillut ja todennut että ei voi korjata. Ostin sitten ceemeliin Prismasta sellaisen kokokumisen sulan, vähän lyhyemmän, viidellä eurolla vai oliko se 3,90. Siltikin se napsuu A-pilareihin.

No eilen se Prisman sulka oli lentänyt huut helkattiin tien päällä rouvan ajaessa. Laitettiin ensiapuna vielä lyhyempi kokokuminen mutta ei Prisman sulkaa vaan toinen. Ei napsu enää :P .

No, varaosakoneisto on jo ostettu jos tuo sippaa kokonaan jossain vaiheessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja jesuu »

jos sulka osuu pilarin reunoihin, niin vika on koneistuksen sisällä olevasta muovisesta rattaasta, josta on boorit mennyt sileäksi rattaan sisäpuolelta :) itse korjasin sen että porasin reiän akselin ja rattaan väliin ja tein siihen kierteen ja pyöritin 5mm pultin paikoilleen, niin ei enää pyörinyt ratas ylimäärästä :D
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja karra »

jesuu kirjoitti:jos sulka osuu pilarin reunoihin, niin vika on koneistuksen sisällä olevasta muovisesta rattaasta, josta on boorit mennyt sileäksi rattaan sisäpuolelta :) itse korjasin sen että porasin reiän akselin ja rattaan väliin ja tein siihen kierteen ja pyöritin 5mm pultin paikoilleen, niin ei enää pyörinyt ratas ylimäärästä :D
Itse asiassa auton minulle myynyt autonasentaja kertoi että sinne pitäis porata johonkin ja laittaa ruuvi. En ole vaan jaksanut kun toimii noinkin :P . Voisihan tuota tutkia, pitääkö se mekanismi ottaa ulos pöydälle sieltä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pynskiman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 13.10.2013 23:20
Paikkakunta: LAHTI

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja Pynskiman »

Silloin kun sulka osuu pilareitten reunoille, niin korjatkaa se mahdollisimman nopeasti kuntoon! Itsellä se osui noin kuukauden verran pilareihin ja sitte lähti varresta poikki.
Ps. Minulla jäi pyyhkijän varsi/sulka lahti-helsinki motarille kaatosateessa ja loppumatka oli sitten erittäin mukava ajella kun vettä tulee, kuin aisasta eikä ole kuin pyyhkijän mekanismi ja se tappi jäljellä... :roll:
Avatar
jesuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 22.05.2013 22:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: W202 pyyhkijänsulkaongelmia

Viesti Kirjoittaja jesuu »

karra kirjoitti:
jesuu kirjoitti:jos sulka osuu pilarin reunoihin, niin vika on koneistuksen sisällä olevasta muovisesta rattaasta, josta on boorit mennyt sileäksi rattaan sisäpuolelta :) itse korjasin sen että porasin reiän akselin ja rattaan väliin ja tein siihen kierteen ja pyöritin 5mm pultin paikoilleen, niin ei enää pyörinyt ratas ylimäärästä :D
Itse asiassa auton minulle myynyt autonasentaja kertoi että sinne pitäis porata johonkin ja laittaa ruuvi. En ole vaan jaksanut kun toimii noinkin :P . Voisihan tuota tutkia, pitääkö se mekanismi ottaa ulos pöydälle sieltä?
mekanismi pitää ottaa kokonaan irti, voin tänään jos muistan niin lisätä kuvan siitä rattaasta :D
autoja ei ole kuin kahdenlaisia! uusia mersuja ja vanhoja mersuja
Vastaa Viestiin