CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Joop joo Ja siis jonkun ihan oikeen firman :shock: sivulla on toi load :lol:
taitavat tehdä hommia jollain ECM jutulla mitä sillä nyt pystyy tekemään

no on nekin parempia kuin joku väli boxsi
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

tuikulle

Viesti Kirjoittaja sikryj »

"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

http://www.tatech.fi/
tuolla valmistetaan ruiskuja melko pätevä isäntä
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikulle

Viesti Kirjoittaja tuikku »

sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Eipä mahda olla kukaan laittanut, mutta kyllä se mahdollista on.

Suosittelisin kuitenkin, että ottaisit moottorin ohjaukseen sen ko. moottorin alkuperäisen ecun.
Jättää vaan ne piuhat, jotka menee moottorin antureille ja diaknoosipistokkeeseen.
Alkuperäisellä ohjelmalla varmiiten toimii ja tarvittaessa helpoin muokata halutuksi.
Edullisinkin ratkaisu saattaa olla.


Muutenkin tuli mietittyä lastutusta ja saastenormeja, kun viikonlopun aikana piti pari reissua Ouluun tehdä.

Kierrätys ja saastenormien täyttyminen:
EGR,n kartassa on määritelty se, miten moottoriin menevän hapen määrää kaikilla moottorin osakuormitusalueilla hallitaan.
Eli ei ylimääräistä happea, jotta katti pelaisi, niinkuin sen pitääkin.
Hapen määrää hallitaan siten, että kierrätettyä pakokaasua lisätään ahtoilman joukkoon ja se "syrjäyttää", tai korvaa puhdasta tuloilmaa.

No, näissä nelipyttyissä mersun moottoreissa tyypillisesti kierrätyskaasujen tulo loppuu ja ohjelma alkaakin pyytämään pelkästään puhdasta ilmaa, kun joko syöttömäärä tavoittaa 50millin tason, tai/ja kierrokset tavoittaa 3600rpm tason.

Elikkäs, se "idea" on nyt siinä, että jos ohjelman muutos tehdään "oikein", eli ecu tietää koko ajan sen oikean syöttömäärän ja kaikki alkuperäinen data "säästetään" muutoksilta ja kaikki muutokset tehdään ohjelmassa tuon 50millin tason yläpuolelle ja EGR jätetään koskematta.
Niin kaikki saastenormithan pitää täyttymän, kuten ennenkin.
Jos ei täyty, niin vika on kyllä alkuperäisessä ohjelmassa/tekniikassa.

Muutokset ohjelmaan tulee siis sille tasolle, jossa ei ennenkään ole mikään saastenormi, eikä kierrätys toteutunut.
Eli mahdollinen muutoskatsastus pitäisi siinä tapauksessa koskea pelkästään lisääntyneen tehon vaatimia muutoksia...


No, se nyt oli vaan sellainen päiväuni.
Ei ehken kannata konttorille kuitenkaan mennä ideoitaan tyrkyttämään...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
dera
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 03.09.2008 18:42

Re: tuikulle

Viesti Kirjoittaja dera »

sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Käsittääkseni vain Motecilla ja Niralla on tarjolla common railiin käypäistä jälkiasennusruiskua. Juttelin Motecin heppujen kanssa Birminghamissa Autosport International-messuilla hiljattain, ja he olivat sitä mieltä, että jo 3kk säädöllä auto käy tyhjäkäyntiä. Dieselin säätö ei todellakaan ole mikään kovin simppeli juttu. Kannatta ehdottomasti pysytellä alkuperäisessä ECUssa jos se vain on mitenkään ikinä mahdollista.

Noissa DTA jne jutuissa ei riitä suutinresoluutio ei sitten lähellekään.
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: tuikulle

Viesti Kirjoittaja sikryj »

tuikku kirjoitti:
sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Eipä mahda olla kukaan laittanut, mutta kyllä se mahdollista on.

Suosittelisin kuitenkin, että ottaisit moottorin ohjaukseen sen ko. moottorin alkuperäisen ecun.
Jättää vaan ne piuhat, jotka menee moottorin antureille ja diaknoosipistokkeeseen.
Alkuperäisellä ohjelmalla varmiiten toimii ja tarvittaessa helpoin muokata halutuksi.
Edullisinkin ratkaisu saattaa olla.

Onko tietoa millainen johtohässäkkä kokonaisuudessaan tarvitsee purkaa jos käyttäisi alkuperäistä ecua::::
"Jättää vaan ne piuhat, jotka menee moottorin antureille ja diaknoosipistokkeeseen." Ilmeisesti tarvitsee ainakin virtalukon.
Tuleeko ongelmia kun pyöristä, vaihdelaatikosta ym. ei tule tietoja eculle?
sikryj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 21.07.2006 11:30

Re: tuikulle

Viesti Kirjoittaja sikryj »

dera kirjoitti:
sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Käsittääkseni vain Motecilla ja Niralla on tarjolla common railiin käypäistä jälkiasennusruiskua. Juttelin Motecin heppujen kanssa Birminghamissa Autosport International-messuilla hiljattain, ja he olivat sitä mieltä, että jo 3kk säädöllä auto käy tyhjäkäyntiä. Dieselin säätö ei todellakaan ole mikään kovin simppeli juttu. Kannatta ehdottomasti pysytellä alkuperäisessä ECUssa jos se vain on mitenkään ikinä mahdollista.

Noissa DTA jne jutuissa ei riitä suutinresoluutio ei sitten lähellekään.
Täytyy sitten kuopata tuo jälkiasennusruisku ja miettiä tuota orkkis systeemiä.
Kiitos!
Avatar
petri741
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.04.2009 19:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja petri741 »

Searchilla löytyikin tuikun vastaus esittämääni kysymykseen!
*****Olen täysin amatööri näiden viri-hommien kanssa ja siksipä kysyn täältä apuja kun olen tämän topicin läpi lukenut ja havainnut, että tietoa tuntuisi löytyvän. Kapistus on siis 108 cdi vito vm. -99 ja sehän on melkoisen nuhainen menijä. Topicista sain sen verran selkoa, että 110/112:sen välijäähdyttimen lisäys on "helppo" homma ja suositeltavaa mikäli havittelen lisää tehoja. ******?



En ainkaan vielä löytänyt vastausta tähän:

Jos haluan sitten jatkaa asian suhteen eteen päin niin miten ja mistä sitä tehoa saisi lisää? Kuopion lähettyvillä osaavia "ohjelmoijia" tai akselilla Kuopio-Tampere? Mitä tuollainen ohjelmointi/lastutus voisi kustantaa?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: tuikulle

Viesti Kirjoittaja tuikku »

sikryj kirjoitti:...Onko tietoa millainen johtohässäkkä kokonaisuudessaan tarvitsee purkaa jos käyttäisi alkuperäistä ecua::::
"Jättää vaan ne piuhat, jotka menee moottorin antureille ja diaknoosipistokkeeseen." Ilmeisesti tarvitsee ainakin virtalukon.
Tuleeko ongelmia kun pyöristä, vaihdelaatikosta ym. ei tule tietoja eculle?
Käynnistyksen eston kanssa luulisin, että tulee se "oikea" ongelma.
Vastaavaa ecua volkkarimiehillä on esim veneen moottorin ohjauksessa.
Mutta IMMO onkin volkkarista helppo poistaa, mersuista ei taida olla kokemusta kellään, mutta kyllä sekin varmaan onnistuu.

Kyllä pitäisi käyntiin lähtä, vaikkei kaikkilta (korissa olevilta) antureilta tule mitään tietoa.
Vitalukko tosiaan.
Mutta tämä on vaan uumoilua.
Kuopiossa olevan Findieselin tiloissa näyttäisi olevan volkkarin moottorille aikas vastaava temppu tehty, kun se on uudelleensynnytetty veneen moottoriksi, Tdifreak on nicci täällä.
Kysy siltä.

Mahdolliset herjat ja vikatilat ei pitäisi tulla ongelmaksi, kun ulkomaan foorumeilla tunnutaan tietävän, että yhtä bittiä muuttamalla kaikista pääsee eroon . . . ja kyllä se varmaan tottakin on, olen sellaista kuullut ihan täällä suomessakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

petri741 kirjoitti:... sitten jatkaa asian suhteen eteen päin niin miten ja mistä sitä tehoa saisi lisää? Kuopion lähettyvillä osaavia "ohjelmoijia" tai akselilla Kuopio-Tampere? Mitä tuollainen ohjelmointi/lastutus voisi kustantaa?
Kyllä tästäkin löytyy tietoa .
Tilanpuute ahtimen kohdalla vaikeuttaa sen vaihtoa, ahdin on siellä rintapellin puolella.
Tiedän, että välilaipalla on sellaisen kolmesatasen OM606,sen ahdinta käytetty.pakoputki suuremmaksi, samoin cooleri.
AMG,n suuttimet, joko uudet, ebay, tai esim. Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanista muuttaa ne AMG,tä vastaaviksi.
Miten vaan.
Korkeapainepumppuja on monenlaisia, jos on kovin alkupään malleja, niin pumppukin menee joko uusiksi, tai vaikkapa sinne Kajaaniin elementtien vaihtoon, jotta tuotto sitten riittää.
Tämä, yllämainuttu järjestys on myös suosittelemani tekojärjestyskin, jos haluaa kustannusta vähän jakaa pidemmälle välille.

Kuopiossa ohjelman voin tehdä minäkin.
Tai voit olla yhteydessä Findieseliin.
Matkan varrella sitten Jyväskylässähän on Karalan Mika.
Nämä noinniinkuin esimerkkeinä, on vielä varmaan muitakin, ei se ohjelman teko enää nykyään jää tekijöistä kiinni.
Hinta on muutamia satasia, ei tonneja.
Kun siihen oikeasti päivä tuhraantuu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MBn Ajon estollekin kyllä voi tehdä vaikka poiston,
Siinä on oikeestaan suurinpina onkelmina löytää aina just kyseisseen MB tapaukseen sopiva luku laite+ siihen kiteet ym , mikä lukke piiristä tosiiaan kaiken oikeen myös ns turva bitt osiot,

VW:sä tosiaan paljon helpompaa , niin kuin mittarin ruuvaus myös

Ja ohjelman tekiötä on nykyisin tosiaan vähän joka puollella,
Kiitos tiedon levityksen(ohjelman vaihtajia on vielä enemmän)
Avatar
petri741
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 05.04.2009 19:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja petri741 »

tuikku kirjoitti:
petri741 kirjoitti:... sitten jatkaa asian suhteen eteen päin niin miten ja mistä sitä tehoa saisi lisää? Kuopion lähettyvillä osaavia "ohjelmoijia" tai akselilla Kuopio-Tampere? Mitä tuollainen ohjelmointi/lastutus voisi kustantaa?
Kyllä tästäkin löytyy tietoa .
Tilanpuute ahtimen kohdalla vaikeuttaa sen vaihtoa, ahdin on siellä rintapellin puolella.
Tiedän, että välilaipalla on sellaisen kolmesatasen OM606,sen ahdinta käytetty.pakoputki suuremmaksi, samoin cooleri.
AMG,n suuttimet, joko uudet, ebay, tai esim. Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanista muuttaa ne AMG,tä vastaaviksi.
Miten vaan.
Korkeapainepumppuja on monenlaisia, jos on kovin alkupään malleja, niin pumppukin menee joko uusiksi, tai vaikkapa sinne Kajaaniin elementtien vaihtoon, jotta tuotto sitten riittää.
Tämä, yllämainuttu järjestys on myös suosittelemani tekojärjestyskin, jos haluaa kustannusta vähän jakaa pidemmälle välille.

Kuopiossa ohjelman voin tehdä minäkin.
Tai voit olla yhteydessä Findieseliin.
Matkan varrella sitten Jyväskylässähän on Karalan Mika.
Nämä noinniinkuin esimerkkeinä, on vielä varmaan muitakin, ei se ohjelman teko enää nykyään jää tekijöistä kiinni.
Hinta on muutamia satasia, ei tonneja.
Kun siihen oikeasti päivä tuhraantuu.
Kiitän tuikku varsin perinpohjaisesta vastauksesta. Tarkoitin lähinnä välijäähdyttimen lisäyksen jälkeen eteen päin etenemisellä "vain" sitä ohjelmointia eli en hae kuin "pientä" tehon lisäystä 82hv -> n. ~120hv ilman, että tarvitsee mennä vaihtelemaan ahdinta/putkistoa/suuttimia. Käsittääkseni tämä on siis mahdollista välijäähdyttimen lisäyksellä ja sillä uudelleen ohjelmoinnilla? Siksi kyselinkin henkilöitä joka kyseisen toimituksen voisi tehdä paikkakunnallani. Laitan siis sinulle privaa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin, ajattelen aina vähän suurempia ajatuksia....
Tämä moottorin totaalisärkeminen näkyy menneen niin veriin. :lol:

108cdi on käytännössä sitä cooleria ja ohjelmaa lukkunottamatta sama auto, kun 112cdi, eli aivan samalla "riskillä", kun noista "alunperin tehokkaammista", voi tuosta satakasistakin ottaa saman tehonkin.

Suuttimet on noissa kohti isot.
Suurimman syöttömäärän rajoittaa alkuperäinen hukkaporttiahdin.
Eli jos syöttömäärää nostetaan yli ~160hv tason, pienestä ahtimesta ja vielä pienemmästä hukkaportista johtuen suurimmilla vaihteilla kiihdytellessä ahtopaineet ei enää pysykkään kurissa, vaan alkavat karkailemaan, kuten myös ahtimen kierrokset, tietty.

Savutta tuon ahtimen antama ilmamäärä riittää käytännössä 350-360nm vääntöihin.
Enemmänkin siis saa, mutta sitten savuttaa...

Koska nämä arvot riippuvat ihan oikeasta mekaanisesta rajoitteesta, niin se meinaa sitä, että ne ovat totta ja toteutuvat vääjäämättä, olipa sen ohjelman tekijä sitten kuka tahansa.
Inertiapenkissä voidaan ryntäyttämällä saada raflaavampiakin lukuja, muttei niillä ole sitten todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

Kaikenlaisia versioita aiheesta olen ko. moottorin suhteen nähnyt.
Ihan sillä perusteella uskallan väittää, että moottori ja ahdin on kamalan lujaa tekoa. :lol:

Siksipä suosittelen, että kohtuulliseella vääntömäärällä kannattaa samontein ottaa sieltä se 150-160hv, mikä sieltä suosiolla on tulossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

No niin.

Paljoko alkuperäsessä E220cdi -99 moottorissa on hevosvoimia/vääntöä?
Ostin tuossa jonkin aikaa sitten tuollasen "ruosteläjän". Myyjä sano että siihen on ajettu jonkun näkönen lastu, hanskalokerossa oli tuloste niistä tehokäyristä, 159hp/349nm. Onko tässä kyseessä joku "miedompi" lastutus? Vissiin tuosta saattas saaha vähän enempiki irti? Mulla ainaki pelannu hienosti mitä nyt oon ajanu noin 20000 kilometriä, ja on ajettu myös raskaammallaki kaasulla. Mietin vain ku vähän lueskelin nuita kirjotuksia tältä topicilta ni onko siitä jotaki ongelmia katsastuksessa jos sieltä tuutista sitä mustaa tulee vähän reilummin? En ole vielä katsastanu autoa kertaakaan ni ei tietoa. Tuo minun auto kyllä pukkaa semmosta ranteen vahvusta mustaa ihan kiitettävästi ku kiihyttää reilummin. Eli onko se ihan normaalia tämmösillä "tehoilla"? Savuttaahan nuo vakionaki. Minun mielestä on.
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

No niin.

Paljoko alkuperäsessä E220cdi -99 moottorissa on hevosvoimia/vääntöä?
Ostin tuossa jonkin aikaa sitten tuollasen "ruosteläjän". Myyjä sano että siihen on ajettu jonkun näkönen lastu, hanskalokerossa oli tuloste niistä tehokäyristä, 159hp/349nm. Onko tässä kyseessä joku "miedompi" lastutus? Vissiin tuosta saattas saaha vähän enempiki irti? Mulla ainaki pelannu hienosti mitä nyt oon ajanu noin 20000 kilometriä, ja on ajettu myös raskaammallaki kaasulla. Mietin vain ku vähän lueskelin nuita kirjotuksia tältä topicilta ni onko siitä jotaki ongelmia katsastuksessa jos sieltä tuutista sitä mustaa tulee vähän reilummin? En ole vielä katsastanu autoa kertaakaan ni ei tietoa. Tuo minun auto kyllä pukkaa semmosta ranteen vahvusta mustaa ihan kiitettävästi ku kiihyttää reilummin. Eli onko se ihan normaalia tämmösillä "tehoilla"? Savuttaahan nuo vakionaki. Minun mielestä on.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tehon löydät vaikka rekisteriotteesta.
Muihin kysymyksiin on valmis vastaus juurikin oman kirjoituksesi yläpuolella = sama tekniikka.
Kunnossa olevaan vakioon autoon ei savuttelu kyllä kuulu.
Eikä oikein lastutettuunkaan, mutta jos oikeasti on syöttömäärä nostettu tappiinsa, niin aivan kaasupohjassa nyt jotain haikua saa tulla.
Se paksu musta tuuba vaan vie tehoja.
Paras teho näissä suorasuihkareissa tulee, kun savu on suunnilleen sellaista että sen ~kahviruskeana juuri ja juuri huomaa peileistä.
Silloin kaikki, aivan kaikki vähänkään "normaalit" ajelut menee vielä täysin savutta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

No tuosta savutuksesta voisin olla vähän eri mieltä, mutta jos se kerta kertoo autoni "epä kunnosta" ni tässähän pitää huolestua? Ei mulla omasta toki tule mustaa tai sitä kahvin ruskeaa muutenku kaasupohjassa polettaessa, ei tule kyllä normaalilla ajolla eikä ihan rivakammallakaan normiajolla. Iälläni on -97 290td lastuttamaton, ajettu noin 270tkm ja se kyllä pukkaa kans reilusti mustaa ku kiihyttää oikein antaumuksella mutta ei taas normi ajossa. En ole asiantuntija todellakaan enkä halua ehdollistaa kenenkään tietotaitoa asiassa mutta tuli vain mieleen että onko joka diesel vehkeessä ns. vikaa/teho häviötä jos ne puskee normaalia enemmän mustaa?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Velppa kirjoitti:No tuosta savutuksesta voisin olla vähän eri mieltä, mutta jos se kerta kertoo autoni "epä kunnosta" ni tässähän pitää huolestua? Ei mulla omasta toki tule mustaa tai sitä kahvin ruskeaa muutenku kaasupohjassa polettaessa, ei tule kyllä normaalilla ajolla eikä ihan rivakammallakaan normiajolla. Iälläni on -97 290td lastuttamaton, ajettu noin 270tkm ja se kyllä pukkaa kans reilusti mustaa ku kiihyttää oikein antaumuksella mutta ei taas normi ajossa. En ole asiantuntija todellakaan enkä halua ehdollistaa kenenkään tietotaitoa asiassa mutta tuli vain mieleen että onko joka diesel vehkeessä ns. vikaa/teho häviötä jos ne puskee normaalia enemmän mustaa?
Tossa on -97 on ihan eri syöttö systeemit kun CDI koneissa
Velppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 09.07.2008 04:40
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Velppa »

No niinhän siinä onkin mutta itse vain ymmärsin tuon jutun että tarkottas kaikkia diesel moottoreita. Elikkä tarkoittaako tämä sitten sitä että musta savu kuuluu muiden dieseleiden ns. normaali ominaisuuksiin ja taas cdi koneessa se kertoo huonosta säädöstä,virityksestä tai viasta? Halusin vain tietää että onko se normaalia lastutetulle cdi moottorille :wink: ? Voishan tänne joku vastata jos sattuu omistamaan "vakio" cdi:n että eikö sieltä tule mustaa putkesta jos sillä kiihäyttelee reilummin? Mahto mennä vähän pois raiteiltaan tämä homma 8)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Velppa kirjoitti:No niinhän siinä onkin mutta itse vain ymmärsin tuon jutun että tarkottas kaikkia diesel moottoreita. Elikkä tarkoittaako tämä sitten sitä että musta savu kuuluu muiden dieseleiden ns. normaali ominaisuuksiin ja taas cdi koneessa se kertoo huonosta säädöstä,virityksestä tai viasta?
Mulla kun oli ns. ROSKA lastu vanhassa (aluksi). Kun polkas kaasun auki niin mustaa tuli niin että tuskin näki takana tulija hetkeen mitään :lol:

Oli siinä kyllä vetojakin paljon ennemmän kuin vakiossa, mutta ammattilaisten mukaan oli vain ahdot vedetty kattoon ja ruiskutusta listätty tai jotain sinnepäin..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Velppa kirjoitti:No niinhän siinä onkin mutta itse vain ymmärsin tuon jutun että tarkottas kaikkia diesel moottoreita. Elikkä tarkoittaako tämä sitten sitä että musta savu kuuluu muiden dieseleiden ns. normaali ominaisuuksiin ja taas cdi koneessa se kertoo huonosta säädöstä,virityksestä tai viasta? Halusin vain tietää että onko se normaalia lastutetulle cdi moottorille :wink: ? Voishan tänne joku vastata jos sattuu omistamaan "vakio" cdi:n että eikö sieltä tule mustaa putkesta jos sillä kiihäyttelee reilummin? Mahto mennä vähän pois raiteiltaan tämä homma 8)
:wink:
Ei tämä nyt niin vakavaa olle...

Suunnilleen menee, niinkuin kirjoitit.
"Hyväksyttävän" savuttelun määrä seuraa vuosien saatossa pitkälle saastenormien kehitystä.
Kaksituhatta luvun laitteissa, olipas merkki mikä tahansa, niin savuttelut on vakiossa autossa merkki ainaskin osien kulumista, vaikkei mitää varsinaista vikaa vielä olisikkaan.

Pakoputkistoon kertyy nokea.
Jos siis pitkään ajetaan rauhallisesti ja sitten yhtä-äkkiä kiihdytetään kaasupohjassa, niin tämä noki lähtee liikkeelle ja silloin savuttaa.
Seuraavassa kiihdytyksessä savun pitäisi jo huomattavasti vähetä ja niin edelleen, kunnes kaikki irtaantuva noki on poistunut.

Yksi savun syy voi myös olla se, että termostaatti ei koskaan päästä moottorin lämpöä npusemaan normaaliksi.
Kylmä moottori savutta enemmän ja kerryttää enemmän nokea pakoputkistoon.

Savuttelu on suhteellinen käsite, riippuu hyvin voimakkaasti katsojan silmästä.
Muttei siinä kyllä mitään erityisen hyväksyttävää, tai hyvää ole millään tavalla.
Yleensä se dieselin savu on nokea, johtuu palamistapahtumassa olleista puutteista.
Öljy antaakin siihen jo sitten hiukan väri ja hajuefektiä mukaan. :lol:

Kyllä kaikissa merkeissä myös kohtuullinen tehonlisä on myös toteutettavissa ilman sanottavaa savunlisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 03.07.2008 16:29

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Pystyykö tehoaluetta säätämään vain tietystä kohdasta?

Esim jos haluaa lisää vääntöä vain tyhjäkäynnin ja alle 1500 rpm tuntumaan niin pystyykö sitä lisäämään.

moottori on aika hengetön tyhjäkäynnillä ja alle 1400-1500 rpm ja sen jälkeen sieltä tulee ne väännöt mitä tulee.

Varsinkin pakettiautot Sprintterin ym. se on aika huono koska ahtaissa paikoissa ym olis helpompi ajella jos moottorissa on vääntöä jo tyhjäkäynnilta lähtien

Vai onko hommattava lisää sylintereitä :)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

HeikkiS kirjoitti:Pystyykö tehoaluetta säätämään vain tietystä kohdasta?

Esim jos haluaa lisää vääntöä vain tyhjäkäynnin ja alle 1500 rpm tuntumaan niin pystyykö sitä lisäämään.

moottori on aika hengetön tyhjäkäynnillä ja alle 1400-1500 rpm ja sen jälkeen sieltä tulee ne väännöt mitä tulee.

Varsinkin pakettiautot Sprintterin ym. se on aika huono koska ahtaissa paikoissa ym olis helpompi ajella jos moottorissa on vääntöä jo tyhjäkäynnilta lähtien

Vai onko hommattava lisää sylintereitä :)
Pystyy, mistä haluaa.
Myös ihan tyhjäkäynnistä alkaen ja jopa alta senkin, kunhan moottori on vaan käynnissä. :lol:
Myös sitä käynnissä pysymistä voi parantaa, niin ei sen jälkeen heti sammu, kun veitellä leikaten, kun kierrokset vähän tyhjäkäynnistä laskee.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
HeikkiS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: To 03.07.2008 16:29

Viesti Kirjoittaja HeikkiS »

Myös ihan tyhjäkäynnistä alkaen ja jopa alta senkin, kunhan moottori on vaan käynnissä. :lol:
Myös sitä käynnissä pysymistä voi parantaa, niin ei sen jälkeen heti sammu, kun veitellä leikaten, kun kierrokset vähän tyhjäkäynnistä laskee.[/quote]

kiitos tiedoista.

Toi alavääntö on se mikä helpottaa jokapäiväistä ajamista. Lähtee esim risteyksistä kolmosella tai kun peruuttaa kärrynkanssa ahtaissa nurkissa niin ei moottori sammu niin helposti.

Onko noi valmiit ohjelmat(voimaa.comit ym . ) kuinka laajalle alueelle tehtyjä. Lähteekö vetään tyhjäkäynniltä hyvin vai pitääkö se erikseen pyytää tekijältä.

Rasittaako voimansiirtoa jos pyytää alakierroksille lisää vääntöä?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, niinhän se tekee.

En oikein toisten työskentelytavoista tiedä, mutta kannattaa kysyä.
Nämä tuntemani suomalaiset tuunaajat kyllä homman hoitaa.
Luulisin, ettei pyytämättä taida laittaa, ainaskaan mersuihin, muut kun minä.

Kyllähän se tietan rasittaakin, mutta paljon on käyttäjästä kiinni.
Todella paljon.
Tämä mersun, ahtopaineeseen sidottu syötönsäätö on siitä armollinen, että suuremmat syötöt tulee vasta suurilla paineilla - joita ei tyhjäkäynnin tuntumassa kyllä saavuteta.
Eli jos vaan malttaa jättää savukartan sieltä kohden rauhaan, niin saa tehtaan jo valmiiksi säätämää ja kokeilemaa (savutonta) voimaa käyttöönsä, jotka on pitänyt jättää poikeen käytännössä saastemääräysten takia, ei toimivuuden.
Eli ei niitä syöttöjä käytännössä sinne nyt mitenkään "maatakaatavasti" tule, mutta jotain kumminkin ja samalla systeemillä sen saa sen sammumisherkkydenkin pois.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olen tässä koettanut miettiä sellaista oikeaudenmukaista, tai inhimillistä ratkaisua näihin pariin mersun lastutuksessa olevaan ongelmaan.

Ensinnäkin se inhottavampi, eli Sprintterin ja Viton "Start error", käynnistykseneston aktivoituminen.
Onneksi ei kuitenkaan loppujen lopuksi niin yleinen.
Mutta niitä kuitenkin tulee, varmasti.
Tämä vaiva tulee hyvin monesta muustakin, paljon vähäpätöisemmästäkin operaatiosta, kun ohjelmointi.
Ja jos tämä on tullakseen, niin sille ei voi mitään, se tulee, vaikka työkalu on oikea ja teet kaiken oikein.
Ennakkoon ei tiedä.

Olen nyt päätynyt itse sellaiseen ratkaisuun, että asiakkaalle riskistä kerrotaan ennakkon ja kerron myös, etten ko. vaivan korjauskustannuksiin osallistu, autan tieten ratkaisussa.
Mielestäni tässä toimenpiteessä, eli lastuttamisessa, on asiaakkaalakin kuitenkin jonkinlainen vastuu ja riski.
Sprintteriin ko. käynnistykseneston purkki maksaa nyt Veholla 387€, tinkaamaton, alvillinen hinta.
Tähän tulee päälle mahdolliset hinauskulut ja avainten aktivointikulut.
Eli käytännössä 400->500€, riippuen tilanteesta ja paikasta.

Mutta, jotta kuitenkin voitaisiin sovussa erota, myös mahdollisen vahingon jälkeen, niin asiakkaan ei kyllä minulle tarvi sitten itse lastustakaan mitään maksaa, ei tunnu oikealta että kukaan hyötyisi toisen vahingosta.
Käynnistyksen esto estää kyllä auton käynnistämisen, muttei estä ohjelmointia.
Tällä ratkaisulla, vahingon sattuessa homma menee kuitenkin kaikilta suunnillee "nahkoilleen", eikä kenellekkään, ainaskaan tule mitään ylitsepääsemättömän tuntuista kustannusta.


Se toinen hankala paikka näissä mersuissa on nuo V6 - moottorien ecut.
Kaikkia ei vaan kaapelit lue.
Ja vaikka lukeekin, niin vielä silti voi käydä niin, ettei ohjelma muutu.
Siis lukeminen ja kirjoitus menee työkalujen mukaan aivan "oikein", mutta auto jää edelleen vakioksi.

Hyvää tässä on se, että kaikissa näissä ongelmatilanteissa auto jää täysin vakioksi, edelleen.
Voihan se tieten olla niinkin, että vakio file on joskus tuunattua parempikin. :lol:
Noilla "oikeilla" tuunaajilla on kyllä sitten ns. BDM-laite, jolla saa sitten (puretun) ecun piirilevylle pinnien kautta suoran yhteyden ja lukemaan kaiken datan ja tekemään muutoksen siihen ja taas pakottamaan muutentu tiedon chippiin takaisin.

Tässä mielestäni asiakkaan riskiksi jää se "turha" reissu.
Kannattaa valita tuunaaja läheltä, jos polttoainekulut mietityttää, eikä halua turhaa reissua "kokeilla".

Tämä on nyt sitten tieten vaan minun ratkaisuni, toisilla on varmaan toisenlaiset, eikä heitä voi tähän mitenkään sitoa, jos eivät halua.
Voi olla paljon reilummatkin, mutta mielstäni ko autojen omistajien kannattaisi ainaskin kysyä aiheesta etukäteen, jotta ei tule sitten "yllätyksenä", koska mitään yllätyksiähän nämä pari tilannetta eivät ole.

Muuten on mitään ongelmatilanteita ollut tavattoman vähän, joten en osaa oikein hahmottaa mitään "oikeaa" toimintamallia.
Mutta jotenkin sellainen normaali oikeustaju tutuisi velvoittavan siihen suuntaan, että mitä särkee, niin sen joutuu myös korvaamaan.
Eihän nuo ecutkaan onneksi niin kamalan kalliita ole, ja staarilla pystyy tosiaankin aktivoimaan tyhjennetyn, käytetynkin.
Ehkäpä se on niin, että jos et joka asiasta ja vastuusta etukäteen ehdottomasti kieltäydy, niin se merkitsee sitä, että "asiakkaan voidaan katsotaan voivan täysin ja ilman mitään epäilyjä voivan luottaa tavattoman taitavan tuunaajan yli-inhimilliseen ammattitaitoon".

Toisaalta taas tuntuu vähän siltäkin, että jos on ostettuna oikeat, lisenssillä olevat työkalut, jotka on nimenomaan tarkoitettu ko hommaan ja toimit huolelliseti, niin . . .
Onko ja kuuluuko asiakkaalle jotain riskiä itse toimenpiteen aikana, vai tuleeko asikkaan vastuu vasta sen jälkeen, kun auto on "valmis" ja lähdetään baanalle polettamaan -> jos mennee mettään -> oma vika.

No, tämäkin puoli kuuluu kyllä tähän aiheeseen, vääjäämättä, muttei tästä(kään) kyllä asiallista keskustelua missään ole.
Riitoja näkyy olevan...
Vai olenko minä tässä vaan niin epävarma, toiset ei varmaan edes kuvittele koskaan virhettä tekevänsä...

Tämmöistä tällä kertaa...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Hieman epäilen tuota spinterin/viton ongelman ratkaisua niin,että
asiakkaalle kerrot tulevan vian mahdollisuudesta.
Yleensä ihminen ei juuri kuuntele järjen ääntä kun on kyse esim
autonsuorityskyvyn parantamisesta. Lisäksi kyllä varmasti asiakas olettaa ohjelmoija osallistuu vian sattuessa kustannuksiin vaikkakin etukäteen on asiakkaalle kerrottu riskistä.
Olisiko parempi hinnoitella tuo ed.mallien lastutuksen hinta niin että ns. virhemahdollisuus(ja kustannus) on jo leivottu hintaan mukaan ? Tällöin ei sinulle tulisi lisäkuluja kun osallistut "virheenkorjaukseen" eikä asiakkaalle jäisi pahaa mieltä ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo, juuri tarkalleen noita samalaisia ajatuksia minunkin päässäni on pyörinyt, kun olen yrittänyt miettiä ratkaisua.
Sitä kuitenkin haluaisi pitää hintaa kilpailukykyisenä, tai harrastajaystävällisen - miten vaan.
Samallahan sitä miettii, että ei vaan voi olla niin, että minimiveloitus ja maksimi vastuut.
Nimittäin, kun on aika varmaa, että jos minä jotain kummallista teen, tai jätän tekemättä, niin saan sen täältä kohta lukea...

Ideanahan tässä nyt on se, että vahingon sattuessa, minä ikäänkuin hyvitän se korjauksen sillä, ettei siitä lastusta veloiteta enää sitten mitään, jolloin lopulinen, asiakkaan kustannus ei kuitenkaan muutu käytännössä mitenkään, hän saa suunnilleen samalla rahalla kuitenkin sen ohjelmanmuutoksen, jota hän alunperinkin tuli hakemaan.

Huonommassa tapauksessa minä vaan en nettoa mitään - tässä täytyy vaan toivoa, ettei tosiaankaan kovin taajaan tapahdu näitä...
Viikon verran saattaa mennä aikaa, kun uusi purkki tulee tehtaan koodaamana.

Olen mitä noita Vitoja/Sprinttereitä kyllä tehnyt, edelleenkin . . . ja olen kaikille asiaan liittyvästä riskistä kertonut, mutta kyllä sportsman on oikeassa, minustakin näyttää, ettei kaikki kuitenkaan tajua, mitä heille puhutaan. :D
Siksipä tämä mielessä pyörii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Olen tässä koettanut miettiä sellaista oikeaudenmukaista, tai inhimillistä ratkaisua näihin pariin mersun lastutuksessa olevaan ongelmaan.

Ensinnäkin se inhottavampi, eli Sprintterin ja Viton "Start error", käynnistykseneston aktivoituminen.
Onneksi ei kuitenkaan loppujen lopuksi niin yleinen.

Mutta niitä kuitenkin tulee, varmasti.
Tämä vaiva tulee hyvin monesta muustakin, paljon vähäpätöisemmästäkin operaatiosta, kun ohjelmointi.
Ja jos tämä on tullakseen, niin sille ei voi mitään, se tulee, vaikka työkalu on oikea ja teet kaiken oikein.
Ennakkoon ei tiedä.

Olen nyt päätynyt itse sellaiseen ratkaisuun, että asiakkaalle riskistä kerrotaan ennakkon ja kerron myös, etten ko. vaivan korjauskustannuksiin osallistu, autan tieten ratkaisussa.
Mielestäni tässä toimenpiteessä, eli lastuttamisessa, on asiaakkaalakin kuitenkin jonkinlainen vastuu ja riski.
Sprintteriin ko. käynnistykseneston purkki maksaa nyt Veholla 387€, tinkaamaton, alvillinen hinta.
Tähän tulee päälle mahdolliset hinauskulut ja avainten aktivointikulut.
Eli käytännössä 400->500€, riippuen tilanteesta ja paikasta.

Mutta, jotta kuitenkin voitaisiin sovussa erota, myös mahdollisen vahingon jälkeen, niin asiakkaan ei kyllä minulle tarvi sitten itse lastustakaan mitään maksaa, ei tunnu oikealta että kukaan hyötyisi toisen vahingosta.
Käynnistyksen esto estää kyllä auton käynnistämisen, muttei estä ohjelmointia.
Tällä ratkaisulla, vahingon sattuessa homma menee kuitenkin kaikilta suunnillee "nahkoilleen", eikä kenellekkään, ainaskaan tule mitään ylitsepääsemättömän tuntuista kustannusta.


Se toinen hankala paikka näissä mersuissa on nuo V6 - moottorien ecut.
Kaikkia ei vaan kaapelit lue.
Ja vaikka lukeekin, niin vielä silti voi käydä niin, ettei ohjelma muutu.
Siis lukeminen ja kirjoitus menee työkalujen mukaan aivan "oikein", mutta auto jää edelleen vakioksi.

Hyvää tässä on se, että kaikissa näissä ongelmatilanteissa auto jää täysin vakioksi, edelleen.
Voihan se tieten olla niinkin, että vakio file on joskus tuunattua parempikin. :lol:
Noilla "oikeilla" tuunaajilla on kyllä sitten ns. BDM-laite, jolla saa sitten (puretun) ecun piirilevylle pinnien kautta suoran yhteyden ja lukemaan kaiken datan ja tekemään muutoksen siihen ja taas pakottamaan muutentu tiedon chippiin takaisin.

Tässä mielestäni asiakkaan riskiksi jää se "turha" reissu.
Kannattaa valita tuunaaja läheltä, jos polttoainekulut mietityttää, eikä halua turhaa reissua "kokeilla".

Tämä on nyt sitten tieten vaan minun ratkaisuni, toisilla on varmaan toisenlaiset, eikä heitä voi tähän mitenkään sitoa, jos eivät halua.
Voi olla paljon reilummatkin, mutta mielstäni ko autojen omistajien kannattaisi ainaskin kysyä aiheesta etukäteen, jotta ei tule sitten "yllätyksenä", koska mitään yllätyksiähän nämä pari tilannetta eivät ole.

Muuten on mitään ongelmatilanteita ollut tavattoman vähän, joten en osaa oikein hahmottaa mitään "oikeaa" toimintamallia.
Mutta jotenkin sellainen normaali oikeustaju tutuisi velvoittavan siihen suuntaan, että mitä särkee, niin sen joutuu myös korvaamaan.
Eihän nuo ecutkaan onneksi niin kamalan kalliita ole, ja staarilla pystyy tosiaankin aktivoimaan tyhjennetyn, käytetynkin.
Ehkäpä se on niin, että jos et joka asiasta ja vastuusta etukäteen ehdottomasti kieltäydy, niin se merkitsee sitä, että "asiakkaan voidaan katsotaan voivan täysin ja ilman mitään epäilyjä voivan luottaa tavattoman taitavan tuunaajan yli-inhimilliseen ammattitaitoon".

Toisaalta taas tuntuu vähän siltäkin, että jos on ostettuna oikeat, lisenssillä olevat työkalut, jotka on nimenomaan tarkoitettu ko hommaan ja toimit huolelliseti, niin . . .
Onko ja kuuluuko asiakkaalle jotain riskiä itse toimenpiteen aikana, vai tuleeko asikkaan vastuu vasta sen jälkeen, kun auto on "valmis" ja lähdetään baanalle polettamaan -> jos mennee mettään -> oma vika.

No, tämäkin puoli kuuluu kyllä tähän aiheeseen, vääjäämättä, muttei tästä(kään) kyllä asiallista keskustelua missään ole.
Riitoja näkyy olevan...
Vai olenko minä tässä vaan niin epävarma, toiset ei varmaan edes kuvittele koskaan virhettä tekevänsä...

Tämmöistä tällä kertaa...
Tähän vois sen verta omia kokemukisia laitta,
että että noitten vitojen ja joitenkin vanhempien 202 ja 210 mallien kanssa ei tarvii välttämättä tehdä yhtään mitään ja se start error on vaan joku aamu näytössä vaikka auton ecun päinkä ei olis edes koskaan katsottu
(vähän sam kuin noitten sam purkien hajoaminen akkun vaihdossa joistain hajoaa heti toisille voi antaa vaikka minkälaista räpsyvirtaa ja eikä mitään vaikutusta)

haraste hommin noita laitellena
lastun asentamisen mahdolistenriskien puolesta myös, koittanut levittä tietoa ja kertonut/koittanut myös varmistaa että kohteen omistaja on ymmärtänyt että joo ennterin painamisen jälkeen voi olla lisäntyneen vedon asemasta lisääntynyt rahanmeno noin 2000€:lä
ja kysynyt myös onko valmis ottamaan riskin jotkut on siinä kohtaa ollet sitä mieltä ei sittenkään,
toiset enin osa taas että ei haitta antaa mennä vaan paina jo nappulaa,

(oma lukunsa ovat sitten vielä sellaset jotka teetävät ohjelman/kyselevät, vaikka mitä tietoja ja on vielä olevinaan kiire sitten kun raivaa "kalenteriin" aikaa/ohjelma on valmiin, niin ei enään kuulu mitään, oman laisensa riski sekin hukkan heitettyä vaivaa/aikaa, minkä olisi voinut käytää johnkin muuhun tämä vähän erilainen riski)

jotkut jotka näitä tekevät työkseen (hinnat myös sen mukiset erilaiset pikasen korkeemat kuin harrastus hommin)
syy(posketomiin) hintoihin lienee juuri se että mahdlisiman varmat vekotimet ei tosiaan ole kovin halpoja ja
sen puskuri rahaston keruu että voi sitten huonon tuurin osuessa kohdalle otta osaa kustanuksiin,

jopa niinkin viattomassa hommasa kuin vika koodin luku(portiin kytkeytyminen millä tahansa vekotimella sisältää aina riskin) voi jotain mennä rikkii *:rin ohjeisakin varoitellan kissasähköstä jännite piikeistä alhaisesta jänittestä ym...

halvempi/kallimpi hinta täytyy perustua johonki...laatun, riskiin...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Tuon vastuuhan voi hinnoittella sen yleisyyden arvion mukaan.

Eli jos vaikkapa vika on mahdollisuus on joka 5:ssä niin jakaa nuo
korvauskulut 5 eli 400/5 niinpä laitta noihin hintaa lisää 80 euroa/lastutus.
Näin pysyy nimi tarhattomana sekä talous kunnossa.
Näihän sen takuun muutkin hinnoittelevat. Eihän ole ilmaista takuuta olemassakaan vaan kyse on vain sen etukäteen jonkun muunnimikkeen nimellä maksamisesta.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Vastaa Viestiin