

taitavat tehdä hommia jollain ECM jutulla mitä sillä nyt pystyy tekemään
no on nekin parempia kuin joku väli boxsi
Eipä mahda olla kukaan laittanut, mutta kyllä se mahdollista on.sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Käsittääkseni vain Motecilla ja Niralla on tarjolla common railiin käypäistä jälkiasennusruiskua. Juttelin Motecin heppujen kanssa Birminghamissa Autosport International-messuilla hiljattain, ja he olivat sitä mieltä, että jo 3kk säädöllä auto käy tyhjäkäyntiä. Dieselin säätö ei todellakaan ole mikään kovin simppeli juttu. Kannatta ehdottomasti pysytellä alkuperäisessä ECUssa jos se vain on mitenkään ikinä mahdollista.sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Eipä mahda olla kukaan laittanut, mutta kyllä se mahdollista on.tuikku kirjoitti:sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Täytyy sitten kuopata tuo jälkiasennusruisku ja miettiä tuota orkkis systeemiä.dera kirjoitti:Käsittääkseni vain Motecilla ja Niralla on tarjolla common railiin käypäistä jälkiasennusruiskua. Juttelin Motecin heppujen kanssa Birminghamissa Autosport International-messuilla hiljattain, ja he olivat sitä mieltä, että jo 3kk säädöllä auto käy tyhjäkäyntiä. Dieselin säätö ei todellakaan ole mikään kovin simppeli juttu. Kannatta ehdottomasti pysytellä alkuperäisessä ECUssa jos se vain on mitenkään ikinä mahdollista.sikryj kirjoitti:"TUIKULLE", saa muutkin tietäjät vastailla. Mahtaisiko sinulla olla tietoa? CDI moottorin ohjauksen vaihtaminen esim. Karalan myymään: (DTA on bensiinimoottoreihin valmistettu ja suunniteltu moottorinohjausjärjestelmä.).
Aion soitella ensiviikolla Karalalle, mutta täälläkin näyttää tietoa olevan. Huom moottori ei ole tulossa Mersuun.
Noissa DTA jne jutuissa ei riitä suutinresoluutio ei sitten lähellekään.
*****Olen täysin amatööri näiden viri-hommien kanssa ja siksipä kysyn täältä apuja kun olen tämän topicin läpi lukenut ja havainnut, että tietoa tuntuisi löytyvän. Kapistus on siis 108 cdi vito vm. -99 ja sehän on melkoisen nuhainen menijä. Topicista sain sen verran selkoa, että 110/112:sen välijäähdyttimen lisäys on "helppo" homma ja suositeltavaa mikäli havittelen lisää tehoja. ******?
Käynnistyksen eston kanssa luulisin, että tulee se "oikea" ongelma.sikryj kirjoitti:...Onko tietoa millainen johtohässäkkä kokonaisuudessaan tarvitsee purkaa jos käyttäisi alkuperäistä ecua::::
"Jättää vaan ne piuhat, jotka menee moottorin antureille ja diaknoosipistokkeeseen." Ilmeisesti tarvitsee ainakin virtalukon.
Tuleeko ongelmia kun pyöristä, vaihdelaatikosta ym. ei tule tietoja eculle?
Kyllä tästäkin löytyy tietoa .petri741 kirjoitti:... sitten jatkaa asian suhteen eteen päin niin miten ja mistä sitä tehoa saisi lisää? Kuopion lähettyvillä osaavia "ohjelmoijia" tai akselilla Kuopio-Tampere? Mitä tuollainen ohjelmointi/lastutus voisi kustantaa?
Kiitän tuikku varsin perinpohjaisesta vastauksesta. Tarkoitin lähinnä välijäähdyttimen lisäyksen jälkeen eteen päin etenemisellä "vain" sitä ohjelmointia eli en hae kuin "pientä" tehon lisäystä 82hv -> n. ~120hv ilman, että tarvitsee mennä vaihtelemaan ahdinta/putkistoa/suuttimia. Käsittääkseni tämä on siis mahdollista välijäähdyttimen lisäyksellä ja sillä uudelleen ohjelmoinnilla? Siksi kyselinkin henkilöitä joka kyseisen toimituksen voisi tehdä paikkakunnallani. Laitan siis sinulle privaa...tuikku kirjoitti:Kyllä tästäkin löytyy tietoa .petri741 kirjoitti:... sitten jatkaa asian suhteen eteen päin niin miten ja mistä sitä tehoa saisi lisää? Kuopion lähettyvillä osaavia "ohjelmoijia" tai akselilla Kuopio-Tampere? Mitä tuollainen ohjelmointi/lastutus voisi kustantaa?
Tilanpuute ahtimen kohdalla vaikeuttaa sen vaihtoa, ahdin on siellä rintapellin puolella.
Tiedän, että välilaipalla on sellaisen kolmesatasen OM606,sen ahdinta käytetty.pakoputki suuremmaksi, samoin cooleri.
AMG,n suuttimet, joko uudet, ebay, tai esim. Rengaspalvelu Karjalainen Kajaanista muuttaa ne AMG,tä vastaaviksi.
Miten vaan.
Korkeapainepumppuja on monenlaisia, jos on kovin alkupään malleja, niin pumppukin menee joko uusiksi, tai vaikkapa sinne Kajaaniin elementtien vaihtoon, jotta tuotto sitten riittää.
Tämä, yllämainuttu järjestys on myös suosittelemani tekojärjestyskin, jos haluaa kustannusta vähän jakaa pidemmälle välille.
Kuopiossa ohjelman voin tehdä minäkin.
Tai voit olla yhteydessä Findieseliin.
Matkan varrella sitten Jyväskylässähän on Karalan Mika.
Nämä noinniinkuin esimerkkeinä, on vielä varmaan muitakin, ei se ohjelman teko enää nykyään jää tekijöistä kiinni.
Hinta on muutamia satasia, ei tonneja.
Kun siihen oikeasti päivä tuhraantuu.
Tossa on -97 on ihan eri syöttö systeemit kun CDI koneissaVelppa kirjoitti:No tuosta savutuksesta voisin olla vähän eri mieltä, mutta jos se kerta kertoo autoni "epä kunnosta" ni tässähän pitää huolestua? Ei mulla omasta toki tule mustaa tai sitä kahvin ruskeaa muutenku kaasupohjassa polettaessa, ei tule kyllä normaalilla ajolla eikä ihan rivakammallakaan normiajolla. Iälläni on -97 290td lastuttamaton, ajettu noin 270tkm ja se kyllä pukkaa kans reilusti mustaa ku kiihyttää oikein antaumuksella mutta ei taas normi ajossa. En ole asiantuntija todellakaan enkä halua ehdollistaa kenenkään tietotaitoa asiassa mutta tuli vain mieleen että onko joka diesel vehkeessä ns. vikaa/teho häviötä jos ne puskee normaalia enemmän mustaa?
Mulla kun oli ns. ROSKA lastu vanhassa (aluksi). Kun polkas kaasun auki niin mustaa tuli niin että tuskin näki takana tulija hetkeen mitäänVelppa kirjoitti:No niinhän siinä onkin mutta itse vain ymmärsin tuon jutun että tarkottas kaikkia diesel moottoreita. Elikkä tarkoittaako tämä sitten sitä että musta savu kuuluu muiden dieseleiden ns. normaali ominaisuuksiin ja taas cdi koneessa se kertoo huonosta säädöstä,virityksestä tai viasta?
Velppa kirjoitti:No niinhän siinä onkin mutta itse vain ymmärsin tuon jutun että tarkottas kaikkia diesel moottoreita. Elikkä tarkoittaako tämä sitten sitä että musta savu kuuluu muiden dieseleiden ns. normaali ominaisuuksiin ja taas cdi koneessa se kertoo huonosta säädöstä,virityksestä tai viasta? Halusin vain tietää että onko se normaalia lastutetulle cdi moottorille? Voishan tänne joku vastata jos sattuu omistamaan "vakio" cdi:n että eikö sieltä tule mustaa putkesta jos sillä kiihäyttelee reilummin? Mahto mennä vähän pois raiteiltaan tämä homma
Pystyy, mistä haluaa.HeikkiS kirjoitti:Pystyykö tehoaluetta säätämään vain tietystä kohdasta?
Esim jos haluaa lisää vääntöä vain tyhjäkäynnin ja alle 1500 rpm tuntumaan niin pystyykö sitä lisäämään.
moottori on aika hengetön tyhjäkäynnillä ja alle 1400-1500 rpm ja sen jälkeen sieltä tulee ne väännöt mitä tulee.
Varsinkin pakettiautot Sprintterin ym. se on aika huono koska ahtaissa paikoissa ym olis helpompi ajella jos moottorissa on vääntöä jo tyhjäkäynnilta lähtien
Vai onko hommattava lisää sylintereitä
Tähän vois sen verta omia kokemukisia laitta,tuikku kirjoitti:.
Olen tässä koettanut miettiä sellaista oikeaudenmukaista, tai inhimillistä ratkaisua näihin pariin mersun lastutuksessa olevaan ongelmaan.
Ensinnäkin se inhottavampi, eli Sprintterin ja Viton "Start error", käynnistykseneston aktivoituminen.
Onneksi ei kuitenkaan loppujen lopuksi niin yleinen.
Mutta niitä kuitenkin tulee, varmasti.
Tämä vaiva tulee hyvin monesta muustakin, paljon vähäpätöisemmästäkin operaatiosta, kun ohjelmointi.
Ja jos tämä on tullakseen, niin sille ei voi mitään, se tulee, vaikka työkalu on oikea ja teet kaiken oikein.
Ennakkoon ei tiedä.
Olen nyt päätynyt itse sellaiseen ratkaisuun, että asiakkaalle riskistä kerrotaan ennakkon ja kerron myös, etten ko. vaivan korjauskustannuksiin osallistu, autan tieten ratkaisussa.
Mielestäni tässä toimenpiteessä, eli lastuttamisessa, on asiaakkaalakin kuitenkin jonkinlainen vastuu ja riski.
Sprintteriin ko. käynnistykseneston purkki maksaa nyt Veholla 387€, tinkaamaton, alvillinen hinta.
Tähän tulee päälle mahdolliset hinauskulut ja avainten aktivointikulut.
Eli käytännössä 400->500€, riippuen tilanteesta ja paikasta.
Mutta, jotta kuitenkin voitaisiin sovussa erota, myös mahdollisen vahingon jälkeen, niin asiakkaan ei kyllä minulle tarvi sitten itse lastustakaan mitään maksaa, ei tunnu oikealta että kukaan hyötyisi toisen vahingosta.
Käynnistyksen esto estää kyllä auton käynnistämisen, muttei estä ohjelmointia.
Tällä ratkaisulla, vahingon sattuessa homma menee kuitenkin kaikilta suunnillee "nahkoilleen", eikä kenellekkään, ainaskaan tule mitään ylitsepääsemättömän tuntuista kustannusta.
Se toinen hankala paikka näissä mersuissa on nuo V6 - moottorien ecut.
Kaikkia ei vaan kaapelit lue.
Ja vaikka lukeekin, niin vielä silti voi käydä niin, ettei ohjelma muutu.
Siis lukeminen ja kirjoitus menee työkalujen mukaan aivan "oikein", mutta auto jää edelleen vakioksi.
Hyvää tässä on se, että kaikissa näissä ongelmatilanteissa auto jää täysin vakioksi, edelleen.
Voihan se tieten olla niinkin, että vakio file on joskus tuunattua parempikin.![]()
Noilla "oikeilla" tuunaajilla on kyllä sitten ns. BDM-laite, jolla saa sitten (puretun) ecun piirilevylle pinnien kautta suoran yhteyden ja lukemaan kaiken datan ja tekemään muutoksen siihen ja taas pakottamaan muutentu tiedon chippiin takaisin.
Tässä mielestäni asiakkaan riskiksi jää se "turha" reissu.
Kannattaa valita tuunaaja läheltä, jos polttoainekulut mietityttää, eikä halua turhaa reissua "kokeilla".
Tämä on nyt sitten tieten vaan minun ratkaisuni, toisilla on varmaan toisenlaiset, eikä heitä voi tähän mitenkään sitoa, jos eivät halua.
Voi olla paljon reilummatkin, mutta mielstäni ko autojen omistajien kannattaisi ainaskin kysyä aiheesta etukäteen, jotta ei tule sitten "yllätyksenä", koska mitään yllätyksiähän nämä pari tilannetta eivät ole.
Muuten on mitään ongelmatilanteita ollut tavattoman vähän, joten en osaa oikein hahmottaa mitään "oikeaa" toimintamallia.
Mutta jotenkin sellainen normaali oikeustaju tutuisi velvoittavan siihen suuntaan, että mitä särkee, niin sen joutuu myös korvaamaan.
Eihän nuo ecutkaan onneksi niin kamalan kalliita ole, ja staarilla pystyy tosiaankin aktivoimaan tyhjennetyn, käytetynkin.
Ehkäpä se on niin, että jos et joka asiasta ja vastuusta etukäteen ehdottomasti kieltäydy, niin se merkitsee sitä, että "asiakkaan voidaan katsotaan voivan täysin ja ilman mitään epäilyjä voivan luottaa tavattoman taitavan tuunaajan yli-inhimilliseen ammattitaitoon".
Toisaalta taas tuntuu vähän siltäkin, että jos on ostettuna oikeat, lisenssillä olevat työkalut, jotka on nimenomaan tarkoitettu ko hommaan ja toimit huolelliseti, niin . . .
Onko ja kuuluuko asiakkaalle jotain riskiä itse toimenpiteen aikana, vai tuleeko asikkaan vastuu vasta sen jälkeen, kun auto on "valmis" ja lähdetään baanalle polettamaan -> jos mennee mettään -> oma vika.
No, tämäkin puoli kuuluu kyllä tähän aiheeseen, vääjäämättä, muttei tästä(kään) kyllä asiallista keskustelua missään ole.
Riitoja näkyy olevan...
Vai olenko minä tässä vaan niin epävarma, toiset ei varmaan edes kuvittele koskaan virhettä tekevänsä...
Tämmöistä tällä kertaa...