Vaihteen laittaminen N:ltä D:lle kaasu pohjassa??
Vaihteen laittaminen N:ltä D:lle kaasu pohjassa??
Eli rajoitinhan ei anna nostaa kierroksia yli neljän tonnin mutta sallittua vai vai?? Vai rikkooko vaihteiston??
Tämmöistä alettiin pohtimaan eilen kaverin kanssa mutta vastausta siihen ei keksitty..
Tämmöistä alettiin pohtimaan eilen kaverin kanssa mutta vastausta siihen ei keksitty..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Itselläni ei kävisi edes mielessä vaikka se sen kestäiskin. Kokeile ni selviää 

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Omassani ei laita vaihdetta päälle jos kierroksia on yli 1000rpm vaikka kuinka kaasuttaa ja ei laita vaihdetta päälle vaikka kierrokset pudottais tyhjäkäynnille, vaan pitää "kuitata" jarrulla...
Sama koskee "P", ei mene vauhdista päälle...
Näin siis facelift väykky 5v sähkölootalla, vanhemmissa menee varmaan vaihde päälle ja loppu voi olla historiaa!?
Sama koskee "P", ei mene vauhdista päälle...
Näin siis facelift väykky 5v sähkölootalla, vanhemmissa menee varmaan vaihde päälle ja loppu voi olla historiaa!?
armeijan bankut kesti ainakin ihan hyvin, vaikka kaverit yhden päivän otti niillä kiihdytyskisaa hallissa tuolla tyylillä, eli kone paukuttamaan rajoittajalle (6200 RPM) ja siitä pakko ykkönen päälle -> kaikki neljä telaa kuopivat
eli ainakin 722.3 laatikko on aika kestävä... en kyllä kovin montaa kertaa tekisi omalle laatikolle tuota, mutta armeijan vehkeet nyt kaikki ymmärtää, että mitä kohtelua ne saavat...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei kysymys ole siitä että näin olisi tarvetta tehdä tai että ei sutisi tjms..
Heräsi vaan tämmöinen kysymys mielessä koska mahdollistahan olisi näin tehdä ja vaikka yritin lukea kuinka päin käyttöohjemanuaalia niin sitä ei siellä kielletty vaikka moni muu asia on kirjoitettu sekä kielletty hyvin seikkaperäisesti.
Mutta mielenkiinnosta jos jollain on fakta tietoa asiasta voisi kommentoida mutta ei spekuloiminenkaan kiellettyä ole..

Heräsi vaan tämmöinen kysymys mielessä koska mahdollistahan olisi näin tehdä ja vaikka yritin lukea kuinka päin käyttöohjemanuaalia niin sitä ei siellä kielletty vaikka moni muu asia on kirjoitettu sekä kielletty hyvin seikkaperäisesti.
Mutta mielenkiinnosta jos jollain on fakta tietoa asiasta voisi kommentoida mutta ei spekuloiminenkaan kiellettyä ole..
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Hmmm.. nyt en ole varma omasta mutta tämä kuullostaisi erittäin loogiselta ja varmaan on kaikissa uudemmissa mersuissa juuri näin.CDW210 kirjoitti:Omassani ei laita vaihdetta päälle jos kierroksia on yli 1000rpm vaikka kuinka kaasuttaa ja ei laita vaihdetta päälle vaikka kierrokset pudottais tyhjäkäynnille, vaan pitää "kuitata" jarrulla...
Sama koskee "P", ei mene vauhdista päälle...
Näin siis facelift väykky 5v sähkölootalla, vanhemmissa menee varmaan vaihde päälle ja loppu voi olla historiaa!?
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
itse olen kerran laittanut 80 km/h nopeudessa pakin päälle D:ltä vahingossa, eikä se eteläeurooppalaisen auton laatikko siitä hajonnut
tie oli vielä kuiva asfaltti...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ford Granadan laatikko kesti tehdä tuon muutaman kerran
(peltoauto)
S202 mersu ei kestänyt
tiptronikki vai mikälie laatikko (Katsastusmies yritti keinuttaa autoa rullilta pois, R ja D vuorotellen päälle ja kaasua reilusti. Siihen loppui mersun matka -> oikeudesta asti etsittiin uutta laatikkoa -> mersu kustansi uuden laatikon ja katsastusasema korjaustyöt. Taisi tulla kalliiksi kun auto kuskattiin tehtaalle saksaan korjaukseen) Nykyään ajan Mäntsälään katsastamaan 

S202 mersu ei kestänyt


Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
ei sulla tullu mieleen siitä vieruspenkiltä tokkasta sitä katsastusmiestä?...mä olisin vetäny korville heti...JeremyH kirjoitti:Ford Granadan laatikko kesti tehdä tuon muutaman kerran(peltoauto)
S202 mersu ei kestänyttiptronikki vai mikälie laatikko (Katsastusmies yritti keinuttaa autoa rullilta pois, R ja D vuorotellen päälle ja kaasua reilusti. Siihen loppui mersun matka -> oikeudesta asti etsittiin uutta laatikkoa -> mersu kustansi uuden laatikon ja katsastusasema korjaustyöt. Taisi tulla kalliiksi kun auto kuskattiin tehtaalle saksaan korjaukseen) Nykyään ajan Mäntsälään katsastamaan


aikoinaan olin viritettyä kuplaa katsastamassa ja katsastusmies vähän innostui polkemaan kun tajusi että tehoa on sitten riittämiin...karjasin ihan suoraan sille että "v***u ei tartte rikkoo sitä"...just tasan tuli stoppi ja katsastus jatkui normisti...läpi meni....äijä punotti aika lailla...kyllä se jotain mutisi 20% tehosäännöstä jne....

Opel, "weird lieben autos"....
Isän auto ja isä katsastamassa, eli toimistossa kahvilla sillä aikaa kun idiootti rikkoi autoa.eemeli 210 kirjoitti:ei sulla tullu mieleen siitä vieruspenkiltä tokkasta sitä katsastusmiestä?...mä olisin vetäny korville heti...JeremyH kirjoitti:Ford Granadan laatikko kesti tehdä tuon muutaman kerran(peltoauto)
S202 mersu ei kestänyttiptronikki vai mikälie laatikko (Katsastusmies yritti keinuttaa autoa rullilta pois, R ja D vuorotellen päälle ja kaasua reilusti. Siihen loppui mersun matka -> oikeudesta asti etsittiin uutta laatikkoa -> mersu kustansi uuden laatikon ja katsastusasema korjaustyöt. Taisi tulla kalliiksi kun auto kuskattiin tehtaalle saksaan korjaukseen) Nykyään ajan Mäntsälään katsastamaan
![]()
![]()

Olipa kerran katsastusmies Buickin penkillä ja sanoi että taitaa tulla hylky kun ei lähde edes käyntiin. Piti huomauttaa että paina käynnistys nappia niin jotain saattaa tapahtua. Avaimesta menee vain virrat päälle.

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
en o iha varma mutta muistaakseni mun coupen loota ei myöskään vaihda vaiika keppi kohallee meneeki. joskus jotenki epähuomios tökkäsin N:ltä D:lle ja meinas pas... tulla housuun ku ajattelin et nyt sitä lähettii ja lujaa. onneksi ei tapahtunu juuri mitään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
testattu.
kokeilin peilijäällä.
kaasu tappiin (n.3500rpm ottaa paikallaan).
vaihde N:ltä D:lle.....kierrokset laskee 1000rpm kohdalle ja vaihde kytkeytyy....sitten pomppaa täydelle rajoittajaan asti....
ilmeisesti sähköinen laatikko ja sähköinen kaasupoljin pelaa yhteen...
testasin siksi jäällä että en halunnut rikkoa perää tai lotaa....jos olisikin kytkenyt "tappiasennossa" asfaltilla vaihteen päälle....olisi lähtenyt lapasesta...
eli ainakaan w210:ssa ei saa tuolla mitä ilmeisimmin kaverin autoa rikottua joten jokin muu konsti pitää keksiä....
kaasu tappiin (n.3500rpm ottaa paikallaan).
vaihde N:ltä D:lle.....kierrokset laskee 1000rpm kohdalle ja vaihde kytkeytyy....sitten pomppaa täydelle rajoittajaan asti....
ilmeisesti sähköinen laatikko ja sähköinen kaasupoljin pelaa yhteen...

testasin siksi jäällä että en halunnut rikkoa perää tai lotaa....jos olisikin kytkenyt "tappiasennossa" asfaltilla vaihteen päälle....olisi lähtenyt lapasesta...

eli ainakaan w210:ssa ei saa tuolla mitä ilmeisimmin kaverin autoa rikottua joten jokin muu konsti pitää keksiä....

Viimeksi muokannut LopenUupunut, To 11.03.2010 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: testattu.
HULLU!eemeli 210 kirjoitti:kokeilin peilijäällä.
kaasu tappiin (n.3500rpm ottaa paikallaan).
vaihde N:ltä D:lle.....kierrokset laskee 1000rpm kohdalle ja vaihde kytkeytyy....sitten pomppaa täydelle rajoittajaan asti....
ilmeisesti sähköinen laatikko ja sähköinen kaasupoljin pelaa yhteen...![]()
testasin siksi jäällä että en halunnut rikkoa perää tai lotaa....jos olisikin kytkenyt "tappiasennossa" vaihteen päälle....eikä olisi lähtenyt lapasesta...![]()
eli ainakaan w210:ssa ei saa tuolla mitä ilmeisimmin kaverin autoa rikottua joten jokin muu konsti pitää keksiä....

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: testattu.
Ehkäpä näin, vaan tulipa tähänkin kysymykseen vastaus.simppa80 kirjoitti:HULLU!

Tämä se on sitä kansalaisrohkeutta!

Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: testattu.
hulluuden ja nerouden välinen ero on veteen piirretty viiva....simppa80 kirjoitti:HULLU!eemeli 210 kirjoitti:kokeilin peilijäällä.
kaasu tappiin (n.3500rpm ottaa paikallaan).
vaihde N:ltä D:lle.....kierrokset laskee 1000rpm kohdalle ja vaihde kytkeytyy....sitten pomppaa täydelle rajoittajaan asti....
ilmeisesti sähköinen laatikko ja sähköinen kaasupoljin pelaa yhteen...![]()
testasin siksi jäällä että en halunnut rikkoa perää tai lotaa....jos olisikin kytkenyt "tappiasennossa" vaihteen päälle....eikä olisi lähtenyt lapasesta...![]()
eli ainakaan w210:ssa ei saa tuolla mitä ilmeisimmin kaverin autoa rikottua joten jokin muu konsti pitää keksiä....



Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: testattu.
Pakardinen kirjoitti:Ehkäpä näin, vaan tulipa tähänkin kysymykseen vastaus.simppa80 kirjoitti:HULLU!![]()
Tämä se on sitä kansalaisrohkeutta!
no aloin miettiä tuossa että jos......olet kuskin paikalla ja kurotat takapenkin jalkatilasta jotakin...painat kaasun pohjaan ja emäntä "pyörähtää" ja huitaisee vaihteen päälle...???

siinä vois tulla nopea lähtö.....joten päätin asian testata...nyt tiedän että ainakin 1-1,5 sek on aikaa vielä "peruuttaa" tapahtuva....

Opel, "weird lieben autos"....
Kysympä vaan: Miksi sitä kaasua pitäisi polkea silloin kun vaihde on N:llä? eikö pysy tyhjäkäynnillä käynnissä? vai mikä on?
Muutenkin käytän tuota N asentoa niin harvoin, että joutaisi pois koko ännä.
Tuo aiemmin kertomani Granadan laatikon rikkominen, oli tarkoituksella tehty. (kaveri väitti ettei sitä saa mitenkään rikki, jos öljyt on kunnossa)
Muutenkin käytän tuota N asentoa niin harvoin, että joutaisi pois koko ännä.

Tuo aiemmin kertomani Granadan laatikon rikkominen, oli tarkoituksella tehty. (kaveri väitti ettei sitä saa mitenkään rikki, jos öljyt on kunnossa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Re: testattu.
Niin sulla ei oo facelift? Ite jäin jumiin aikoinaan ja yritin sitten d:ltä r:lle ja jäi kaasua hieman niin nosti sitten kierrokset sinne 2000rpm:n ja ihmettelin kun ei kuulunut sitä sutimisen ääntä ja rutinaa jarruista ja päästin kaasun ja totesin vaihteen olevan päällä mutta veto on poissa!eemeli 210 kirjoitti:kokeilin peilijäällä.
kaasu tappiin (n.3500rpm ottaa paikallaan).
vaihde N:ltä D:lle.....kierrokset laskee 1000rpm kohdalle ja vaihde kytkeytyy....sitten pomppaa täydelle rajoittajaan asti....
ilmeisesti sähköinen laatikko ja sähköinen kaasupoljin pelaa yhteen...![]()
testasin siksi jäällä että en halunnut rikkoa perää tai lotaa....jos olisikin kytkenyt "tappiasennossa" asfaltilla vaihteen päälle....olisi lähtenyt lapasesta...![]()
eli ainakaan w210:ssa ei saa tuolla mitä ilmeisimmin kaverin autoa rikottua joten jokin muu konsti pitää keksiä....


Koitin sitten uudestaan niin sama homma, näin mä sen sain selville.

Sähköloota on myös siitä fiksu ettei anna vaihtaa liian pientä vaihdetta ajon aikana. Omalla (ei tiptronic) huomasin sen kun heitin lootasta ykkösen päälle tuossa kotitalon risteyksessä. Risteys oli peilijäässä ja ajattelin taittaa pihaan pikkuluisulla. Tuli hieman ylimääräistä sydämen tykytystä ja ohjelmaa ohjaamoon kun tajusin ettei odotettua moottorijarrutusta tullutkaan 

Mutta, sanokaas viisaat miksi s211 facelifti sekoaa kun auto on hieman liikkeessä vaihdettaessa pakilta D:lle.
Kerran lähdin parkkiruudusta ja vaihdoin R-N-D kun auto oli liikkeessä taaksepäin (hyvin hiljaa). Auto nyki vähän aikaa ja melkein sammutti moottorin kunnes tokeni ? Sen jälkeen olen kyllä huolehtinut siittä ettei auto ole liikkeessä vaihdettaessa pakilta D:lle.
Kerran lähdin parkkiruudusta ja vaihdoin R-N-D kun auto oli liikkeessä taaksepäin (hyvin hiljaa). Auto nyki vähän aikaa ja melkein sammutti moottorin kunnes tokeni ? Sen jälkeen olen kyllä huolehtinut siittä ettei auto ole liikkeessä vaihdettaessa pakilta D:lle.
Joskus luin v8 magazine:sta juttua missä joku vanha kiihdytyspeli oli laitettu takas tieliikenteeseen. Joku isolohko mopar se oli. Kone ja voimansiirto tais olla kisa-ajoilta että ruutiakin oli. Omistajalla oli tuttu kuski ja siinä illan mittaan oli pitänyt lähteä kumia polttamaan syrjäselle levähdyspaikalle. No ei muuta kun vaihde vapaalla kierrokset tappin ja vaihde päälle! Auton keula oli hypännyt ilmaa jumalattoman pamauksen saattelemana. Luki vain että oli meinannut tulla laatikosta osia kardaanitunnelin läpi ja oli kestänyt tovin siivota tuhannet palaset pois levähdypaikalta! Täyty naureskella pitkään itekseen kun luin juttua! 

IG: @pyrytakkunen
Tyhmä kysymys johon saattaa vastaus jostain löytyäkin, mutta:
- meneekö pakki päälle vauhdissa eteenpäin ajettaessa satalankun tomaatissa?
- sama W202:n sählöloota?
En ole uskaltanut kokeilla.
- meneekö pakki päälle vauhdissa eteenpäin ajettaessa satalankun tomaatissa?
- sama W202:n sählöloota?
En ole uskaltanut kokeilla.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
P-ei mene päälle eikä riko mitään kunnes vauhti on niin hiljainen että hahlot pystyy menemään loviinsa.
Se millä saa automaatin rikki on että pakilla ja vielä liikkeessä pistät d päälle,kaasuakaan ei tartte kun pamahtaa.
Volvo 70 kaverilla ,antoi kaverille lainaan ja jäbä laittoi satasen vauhdista pakin vahingossa.Jarru panta antautui.Jotkut jopa mig-liimalla korjanneet.
Volvon aski oli muuten japanin automaatti.
Se millä saa automaatin rikki on että pakilla ja vielä liikkeessä pistät d päälle,kaasuakaan ei tartte kun pamahtaa.
Volvo 70 kaverilla ,antoi kaverille lainaan ja jäbä laittoi satasen vauhdista pakin vahingossa.Jarru panta antautui.Jotkut jopa mig-liimalla korjanneet.
Volvon aski oli muuten japanin automaatti.