takanapa pitäis irti saaha

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

minkäslainen homma se on vaihtaa? jos vklp innostuis vaihtamaan sen
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Perä ulisee ?? :roll:
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

jotenki en usko että olisi perä. ennen joulua vaihdettu öljyt ja ei ole mitään oireillut millään tavalla. sunnuntai aamuna tuo ulina alkoi kun lähdin liikenteeseen
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

se vaan on mersu.itellä ulisee kans kylmällä ilmalla siis mersu :D
laitoikko oikiat öljyt perään?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

tämmösillä pakkasilla osaa laakeri ruveta metelöimään hyvinkin nopeasti.
ettei olis vaan kardaanin kannatinlaakeri se joka ujeltaa!
laakerin vaihto helppo homma jos pääset nosturille,noin tunnin homma!
ML W164
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

tdt leka kirjoitti:se vaan on mersu.itellä ulisee kans kylmällä ilmalla siis mersu :D
laitoikko oikiat öljyt perään?
jos varaosamyyjää on uskominen niin kyllä :lol: . koneelta se katto sen öljyn

ja tuo ulina ei oo tasasta, se on sellasta uuuliuuuliuuuuuuuliuli. hienosti selvennetty :lol: :lol:
DB605A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 16.11.2008 20:55
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja DB605A »

Komeet ja toimivan näköiset jarru työkalut.
Onko tietoo mistä moiset vois ostaa ???
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

en oo ennen kardaaneja katkonu nii ilmeisesti tuo 40,41,42 ruuvi/pultti mikä lienee, pitää pyritellä auki?. eli keulan puolelta sitä kannatinlaakeria
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Kartaani pittää ottaa pois sen tukilaakerin vaihdon takia. Pakoputki vähän tiellä, mutta jos alkupätkän ottaa pois, niin saa tilaa.
Lämpöpelti pois ja sitten se kartaani näkyykin koko matkalta. Kardaanin keskellä etu-ja takapään liitoskohdasta liukua kiristävä iso mutteri auki, kartaanin pultit etupään ja takapään rättinivelestä auki ja kampeat kartaanin lattialle. Merkkaat kartaanin etu- ja takapään asennon toisiinsa nähden ja vedät pätkät erilleen liu'usta ja siitä pääset irrottamaan sen tukilaakerin.
Toivottavasti se on nyt tämä vika. Mulla se tuli jossain 300 tuhannen jälkeen ja ilmeni vain kovalla pakkasella. Laakeri oli ihan sökö - vaseliinit oli kuivunu kauan sitten ja ruosteen poro siellä oli välissä. Lämpimllä ilmalla tai lämpimästä tallista otettaessa ei ääntäny.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

riittääkö kun ottaa ne 3 pulttia takapäästä irti? eli ne joilla kardaani on kiinni siinä kumityynyssä?

ainakin se kumi siinä laakerissa on niin veltto että kardaani vipattaa ku hullun mulukku..saa nähä missä kunnossa ite laakeri
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei sitä kardaania tarvi etupäästä irrottaa. Riittää kun löysää sen isonmutterin ja irrottaa kardaanin perästä. Ja tietenkin itsekannatin kumi auton pohjasta.


Kasatessa muistaa laittaa kardaanin takapätkä samoille booreille etupätkän kanssa.
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

tällä hetkellä onki löysätty se iso mutteri siitä keskeltä. sitten on ne 3 pulttia irti sieltä perästä, ja kannatin on irti. vaan ei se kardaani irtoa sieltä perästä vaikka kuinka riuhtois.

mekassa mainittiin joku kuusiokolo ruuvi. ja ainoa kuusiokolo minkä löysin perästä on sen kumityynyn vieressä. koitin sitä aukasta, jonki verran löysty ja jumi paikoilleen..
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Liikkuuko kartaanin takatumppi eteenpäin nyt, kun se iso keskimutteri on löysällä?
mehtis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 17.10.2009 19:00
Paikkakunta: nivala/oulu

Viesti Kirjoittaja mehtis »

nyt on laakeri vaihdettu ja n15 kilometriä ajettu. ei ainakaan vielä oo kuulunu ulinoita. jospa se vika ois korjaantunu :)
Vastaa Viestiin