
takanapa pitäis irti saaha
takanapa pitäis irti saaha
elikkäs omassa tenavassa käsijarru pitää ääntä. ostin sen asennus sarjan, eli ne jouset ja joitain pultteja. nyt pitäisi saada vaihettua ne eli mitä pitää purkaa eestä pois? ja onko jotain huomoitavaa että ne saa helposti vaihdettua, ilman kauheaa noitumista 

Viimeksi muokannut mehtis, Ke 17.02.2010 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarrusatulasta 2x pultit irti 17mm avaimel, jarrulevy olikoha 5mm kuusiokoloavaimella sen jälkee pääsee käsiks kässäriosiin. On syytä katsoa miten ne jouset siellä on paikallaan ennen kuin otat vanhat pois.
Se jousi joka pitää palat toisissaan kiinni, on melko jäykkä ja aiheuttaa päänvaivaa ekalla kerralla...
Niitä jousia varten jotka pitää palat jarrukilvessä, olen tehnyt isosta maisselistä "erikoistyökalun" joka passaa justiinsa jousen päähän
Se jousi joka pitää palat toisissaan kiinni, on melko jäykkä ja aiheuttaa päänvaivaa ekalla kerralla...
Niitä jousia varten jotka pitää palat jarrukilvessä, olen tehnyt isosta maisselistä "erikoistyökalun" joka passaa justiinsa jousen päähän

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: käsijarrun asennus sarja
Käsijarrurumpuun säälimättömiä iskuja väh. 20 oz vasaralla.mehtis kirjoitti:elikkäs omassa tenavassa käsijarru pitää ääntä. ostin sen asennus sarjan, eli ne jouset ja joitain pultteja. nyt pitäisi saada vaihettua ne eli mitä pitää purkaa eestä pois? ja onko jotain huomoitavaa että ne saa helposti vaihdettua, ilman kauheaa noitumista
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Kun vedät rummun irti, ota valokuva. On paljon helpompi kasata, kun ei tarvitse pähkäillä jousien asentoja.
Itse kuvaan kaikki monimutkaisemmat hässäkät vielä siinä vaiheessa kun ne ovat kasassa.
Itse kuvaan kaikki monimutkaisemmat hässäkät vielä siinä vaiheessa kun ne ovat kasassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3088
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Työkalut säästää kiroilemiselta:

Eli seisontajarrussa on kahdenlaisia jousia. Tuo koukku on isompien jousimaisempi jousien vetämiseen jarrukengästä toiseen, tuo toinen hahlopäinen taas painamaan ne kohdistusjouset paikalleen.
Varsinkin tuo koukkutyökalu on must.

Tuolla (kilpailevalla forumilla) on aika hyvät ja selkeä ohjeet.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... ruremontti

Eli seisontajarrussa on kahdenlaisia jousia. Tuo koukku on isompien jousimaisempi jousien vetämiseen jarrukengästä toiseen, tuo toinen hahlopäinen taas painamaan ne kohdistusjouset paikalleen.
Varsinkin tuo koukkutyökalu on must.

Tuolla (kilpailevalla forumilla) on aika hyvät ja selkeä ohjeet.
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... ruremontti
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
tämä on niitä hommia jotka minä ainakin ulkoistin
20 € maksoi tuo käsijarrukenkien asennus paikallisella pajalla... samalla pääsin itse auton alle säätelemään vähän vaihteiston paineita, niin tuli kaikki hyöty irti siitä kakskymppisestä 
no, kai se kotioloissa onnistuu sellaiselta, jolla on 2 kpl terveitä käsiä, yhdellä kädellä hommasta vain ei tullut mitään


no, kai se kotioloissa onnistuu sellaiselta, jolla on 2 kpl terveitä käsiä, yhdellä kädellä hommasta vain ei tullut mitään

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
toi valokuvaus juttu on ihan jees, jos on epävarma asennuksesta.
mulla vaan on joskus käyny niinkin, että kun jarrulevyn saa lopulta hakattua jollakin irti, niin käsijarruosatkin tulee ropinalla lattialle.
joskus jos on kauheen kuluneet ne rummut, niin saattaa takerrella käsijarrupalat rummun reunaan, eikä tahdo suosiolla tulla. en tiiä sitten auttaisko jos löysäis käsijarrua ennen irrotusta.
mulla vaan on joskus käyny niinkin, että kun jarrulevyn saa lopulta hakattua jollakin irti, niin käsijarruosatkin tulee ropinalla lattialle.
joskus jos on kauheen kuluneet ne rummut, niin saattaa takerrella käsijarrupalat rummun reunaan, eikä tahdo suosiolla tulla. en tiiä sitten auttaisko jos löysäis käsijarrua ennen irrotusta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
no nyt on jouset vaihdettu, yksi oli poikki. ja olihan tuo jarrupala kerenny jo aika huonoksi kulumaan, pitää vielä ne vaihtaa joku päivä.
no nyt alkoi saman renkaan suunnalta kuulumaan ulina hiljentäessä. eikä se rohinakaan kokonaan loppunu, vähän heikkeni. liekkö laakerikin tekemässä kuolemaa? minä jo että eikai se oo perä joka alko uliseen, aikani kuulostelin ja minusta se kuuluu sieltä takarenkaalta. oisko se tuo pyöränlaakeri?
no nyt alkoi saman renkaan suunnalta kuulumaan ulina hiljentäessä. eikä se rohinakaan kokonaan loppunu, vähän heikkeni. liekkö laakerikin tekemässä kuolemaa? minä jo että eikai se oo perä joka alko uliseen, aikani kuulostelin ja minusta se kuuluu sieltä takarenkaalta. oisko se tuo pyöränlaakeri?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mulla piti tässä pari viikkoo sitten pyöränlaakeri vikisevää ja rohisevaa ääntä.
Alux luulin että siellä noi käppärin helyt huutelee.
Ja vedossa ei kuulunu mitään ääntä mutta kun hölläs niin alko parkumaan laakeri.
Nimenomaan tykkäs huutaa n.50km/h ja alle.
Nostappa takapää ilmaan ja kokeilet että onko laakerissa väljää.
Alux luulin että siellä noi käppärin helyt huutelee.
Ja vedossa ei kuulunu mitään ääntä mutta kun hölläs niin alko parkumaan laakeri.
Nimenomaan tykkäs huutaa n.50km/h ja alle.
Nostappa takapää ilmaan ja kokeilet että onko laakerissa väljää.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
eiköhän se sitten oo tuo laakeri. kylmänä kaupunki nopeuksissa ulisee melkeen koko ajan, kovenee sillon kun höllää kaasua. kovemmissa nopeuksissa ei kuuluu ulinoita, paitsi taas kun nostaa jalan kaasulta pois. ja lämmettyään ei kuulu ollenkaan ulinaa. jospa tuo kestäis viikonloppuun että pääsee halliin
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Jos se nyt sitten laakeri ääntää niin kannattaa vaihtaa vällein.
Jos leikkaa kiinni niin siellä koolit pyörähtelee siihen malliin että siellä on pesät väljät.
Otin ite pöydälle koko takanavan ja sit vaan perkeleesti lekaa että laipan sai irtoo sisäkoolista.
Rässi jos on niin helpottaa huomattavasti ainakin takasin laitossa kun uutta laakeria laitat.
Jos leikkaa kiinni niin siellä koolit pyörähtelee siihen malliin että siellä on pesät väljät.
Otin ite pöydälle koko takanavan ja sit vaan perkeleesti lekaa että laipan sai irtoo sisäkoolista.
Rässi jos on niin helpottaa huomattavasti ainakin takasin laitossa kun uutta laakeria laitat.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
illalla rupes tärisemään kun kaupassa käytiin. 60km/h ylöspäin tärryyttää. itellä kun ei ole työkaluja oulussa nii pitäis päättää mitä tuon kanssa tekee.
1. uskallanko enään ajaa nivalaan tuota, 150km? tärryyttää aika hurjasti
2. paljonko autokorjaamoilla velottavat ja onko miten pitkä prosessi, eli onko auto pajalla sillon tunnin vai 2 päivää? autoa nimittäin tarvittais koko ajan.
3. saako TI-halleilla työaluja käyttöön vai pitäiskö olla omat? ja paljonko tunti, esim hiirosen nesteellä?
1. uskallanko enään ajaa nivalaan tuota, 150km? tärryyttää aika hurjasti
2. paljonko autokorjaamoilla velottavat ja onko miten pitkä prosessi, eli onko auto pajalla sillon tunnin vai 2 päivää? autoa nimittäin tarvittais koko ajan.
3. saako TI-halleilla työaluja käyttöön vai pitäiskö olla omat? ja paljonko tunti, esim hiirosen nesteellä?
Viimeksi muokannut mehtis, Ti 16.02.2010 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos on on laakerin vaihto kyseessä, se voi olla omin konstein melko haastava. Vaihdoin itse pari viikkoa sitten ja onneksi työpaikan prässi oli käytettävissä. Pelkän tuurnan ja vasaran varassa en enää lähde mersun takalaakerihommiin. Paikallinen yrittäjä olisi halunnut pelkästä työstä 170€ ja arvioi kestoksi 3-4 tuntia.
miten se takanapa lähtee irti. kaikki tangot on irrotettu siitä, se mutteri navan päässä on niin lujasti ruostunu kiinni ettei sitä saa pois siitä. pitääkö se ottaa akselineen päivineen perä murikasta irti ja miten se tapahtuu?
kun sen sais pois nii viiään sitten yhelle korjaamolle se, joka ohi mennen laittaa uuden laakerin paikolleen. jos auton ois vieny kokonaan sinne nii ehkä ens viikolla oisivat joutaneen kattomaan sitä
kun sen sais pois nii viiään sitten yhelle korjaamolle se, joka ohi mennen laittaa uuden laakerin paikolleen. jos auton ois vieny kokonaan sinne nii ehkä ens viikolla oisivat joutaneen kattomaan sitä
kyllä se lähtee puolentoistametrin jatkovarrella! lähes mahoton homma jos sulla napa irti tukivarsista
suosittelesin laittamaan muutaman tukivarren ja pyörän paikalleen,sitten lasket sen verran autoa että pyörä ottaa maahan ja väännät sitten niin että ohimot pullistuu
P.S yleensä se napamutteri otetaan ensimmäisenä irti!
suosittelesin laittamaan muutaman tukivarren ja pyörän paikalleen,sitten lasket sen verran autoa että pyörä ottaa maahan ja väännät sitten niin että ohimot pullistuu

P.S yleensä se napamutteri otetaan ensimmäisenä irti!
ML W164
nyt se napa pitäisi saaha takasi paikalleen. mikä on oikea järestys takaisin laitossa niitten tukitankojen kanssa? muuten menis heittämällä mutta se pisin tanko tuottaa päänvaivaa. eli se joka on lähimpänä helmaa rungossa kiinni ja toinen pää tulee alimmaiseksi siinä navassa.
jos laitan sen viimeseksi niin ei onnistu, pitäisi saaha väännettyä napaa muutama sentti. jos ensin niin silloinkaan ei taho saaha väännettyä napaa paikalleen
jos laitan sen viimeseksi niin ei onnistu, pitäisi saaha väännettyä napaa muutama sentti. jos ensin niin silloinkaan ei taho saaha väännettyä napaa paikalleen
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
ja auto makaa koko painollaan pyörien päällä... mielummin vielä niin, että joku kaveri istuu kontin päällä, kun niitä kiristelee... ja ne ottaa noin 2 viikkoa aikaa ajella, että asettuvat taas kunnolla... sitten vasta lopullinen pyöränkulmien hienosäätö...Manu300cea24 kirjoitti:
Mutta älä kiri tukivarsia kiinni ennenkun kaikki varret on paikallaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
tuossa yöllä sain auton nippuun. oli se entinen laakeri jäykkä muttei aivan paskana. pikku koeajolla kun yöllä kävin niin vaikutti että tärinä ja rohinat on loppunu, ulina jatkuu. pitää kohta käyä uudestaan pikkusen ajamassa, jos olis vähän heränneempi
.
koeajolla yhessä vaiheessa se ulina kuulu jotenki extra voimakkaasti ja pitkään, koitin kuuloostella ja tuntu että se alko oikealtapuolelta takapenkinkohalta ja loppua kohden ääni kuulosti tulevan takalattialta tai vänkärinpenkin alta
mutta eihän niillä kohin pitäisi mitään olla.. kartaani??
on niin paljon ollu noitten kuluvien osien vaihtoa nyt puolen vuoden sisään ettei kohta enään kiinnosta korjata, pitäiskö käyä pankin tiskillä ja ostaa 20 vuotta uudempi pirssi..

koeajolla yhessä vaiheessa se ulina kuulu jotenki extra voimakkaasti ja pitkään, koitin kuuloostella ja tuntu että se alko oikealtapuolelta takapenkinkohalta ja loppua kohden ääni kuulosti tulevan takalattialta tai vänkärinpenkin alta

mutta eihän niillä kohin pitäisi mitään olla.. kartaani??
on niin paljon ollu noitten kuluvien osien vaihtoa nyt puolen vuoden sisään ettei kohta enään kiinnosta korjata, pitäiskö käyä pankin tiskillä ja ostaa 20 vuotta uudempi pirssi..

eli tässä vielä potilaan oireet.
ulina kuuluu kun nostaa jalan pois kaasulta ja vauhti alkaa hiljeneen. kylmänä saattaa kuuluu pikkusen koko ajan hiljasella ja tasasella vauhilla. kiihyttäessä ei kuulu mitään. välillä ainakin tuntuu että jarrua painamalle se saattaa loppua, en kuitenkaan vanno tuota
kun autolla on ajanu useamman kymmenen kilometriä ja paikat on lämmenny ulinaa ei esiinny ollenkaan tai hyvin pikkusen hiljennyksen loppuvaiheilla.

ulina kuuluu kun nostaa jalan pois kaasulta ja vauhti alkaa hiljeneen. kylmänä saattaa kuuluu pikkusen koko ajan hiljasella ja tasasella vauhilla. kiihyttäessä ei kuulu mitään. välillä ainakin tuntuu että jarrua painamalle se saattaa loppua, en kuitenkaan vanno tuota

kun autolla on ajanu useamman kymmenen kilometriä ja paikat on lämmenny ulinaa ei esiinny ollenkaan tai hyvin pikkusen hiljennyksen loppuvaiheilla.

vetonivel 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tässä käy viel nii että korjaat auton uuteen uskoon, kyllästyt, myyt pilkkahinnalla pois ja joku saa siitä hyvän autonmehtis kirjoitti:on niin paljon ollu noitten kuluvien osien vaihtoa nyt puolen vuoden sisään ettei kohta enään kiinnosta korjata, pitäiskö käyä pankin tiskillä ja ostaa 20 vuotta uudempi pirssi..


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021