koneen kuumana käyminen tarkoittaa välillä niin eri asioitaHarri126 kirjoitti: Tuota, ainakaan noi meidän vekottimet eivät käy kuumana.
Kyllä niissä tarkenee, mutta hiki ei tule vaikka säädöt olisivat tapissa.
W126 tyhmiä kysymyksiä perusasioista
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Onhan sillä toki merkitystä myös kuinka paljon ja pitkään yhtäsoittoa ajaa ja missä kelissä. Tällä hetkellä jäähdytykset on kelienkin puolesta kunnossa kun Hesassakin on -10 ja siihen lisätään vielä ajoviima.
Mutta kesällä kun paahtaa lähes +30 ja ajelet pitkää matkaa "trooppisen" tuulen säestyksellä ja sitten vielä polkaset pikkutielle / mökkitielle hiljaa köröttelemään, niin ihmetellä pitää jossei V8-koneessa ala olemaan kuumat paikat. Vielä kun W140:sen konehuone on suhteellisen hyvin eristetty kaikenlaisilla konepellin äänieristepeitoilla ja konetta peittävillä muovikaukaloilla, niin ne eivät ainakaan auta jäähtymistä.
Ehkä sitten luulen jotain omiani noiden lämpöjen kanssa, mutta kummasti se W140 pysyy huomattavasti kauemmin lämpöisenä satavaa lunta sulattamassa saumoihin ja konepellille talvisella pihalla kuin naapurin Fiesta.
Mutta kesällä kun paahtaa lähes +30 ja ajelet pitkää matkaa "trooppisen" tuulen säestyksellä ja sitten vielä polkaset pikkutielle / mökkitielle hiljaa köröttelemään, niin ihmetellä pitää jossei V8-koneessa ala olemaan kuumat paikat. Vielä kun W140:sen konehuone on suhteellisen hyvin eristetty kaikenlaisilla konepellin äänieristepeitoilla ja konetta peittävillä muovikaukaloilla, niin ne eivät ainakaan auta jäähtymistä.
Ehkä sitten luulen jotain omiani noiden lämpöjen kanssa, mutta kummasti se W140 pysyy huomattavasti kauemmin lämpöisenä satavaa lunta sulattamassa saumoihin ja konepellille talvisella pihalla kuin naapurin Fiesta.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
^ No näin justiinsa, "ilmavaivaa" on kun vertaa mihin tahansa 4-mukiseen perheautoon.
SEC lämpenee mielestäni myös ihan kivasti kesäisen ajon aikana.
SEC lämpenee mielestäni myös ihan kivasti kesäisen ajon aikana.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
ei tossa mittään ilimavaivaa ole ollu, hyvin ilima vaihtuu konehuoneessa sekä kapiinissaJuselius kirjoitti:^ No näin justiinsa, "ilmavaivaa" on kun vertaa mihin tahansa 4-mukiseen perheautoon.
SEC lämpenee mielestäni myös ihan kivasti kesäisen ajon aikana.
mielestäni ilima vaihtuu liiankin tehokkaasti konehuoneessa
mullon pelkkiä romuja vaan
Ok, hyvä tietää. Ittellä ei ole kuin muutaman päivän kokemus SECin kanssa pakkasilla ajamisesta. Riittääkö muuten lämmintä kuin hyvin kapiinissa? Joskus olen kuullu joltain SECin omistajalta jotta hiukan nihkeesti puhaltaa lämmintä näin kovilla pakkasilla. 
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
kyllä piisaa lämmintä kun pittää nappulat kaakossaJuselius kirjoitti:Ok, hyvä tietää. Ittellä ei ole kuin muutaman päivän kokemus SECin kanssa pakkasilla ajamisesta. Riittääkö muuten lämmintä kuin hyvin kapiinissa? Joskus olen kuullu joltain SECin omistajalta jotta hiukan nihkeesti puhaltaa lämmintä näin kovilla pakkasilla.
mullon pelkkiä romuja vaan
Hyvin lämpiää kutoskoneinenkin ässä. Rovaniemellä juuri tänään ajein toista tuntia kun kaverille kauppa- ja muuttoapuna. Pakkasta on -30 astetta.
Tosin autoni on säilössä +18 asteisessa hallissa, mutta mitä nyt tunnin ajelin niin todella lämmintä ilmaa saa. Lämmöt nousi sihen 80 mutta tietenkin hieman hitaammin.
Tosin autoni on säilössä +18 asteisessa hallissa, mutta mitä nyt tunnin ajelin niin todella lämmintä ilmaa saa. Lämmöt nousi sihen 80 mutta tietenkin hieman hitaammin.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Taitaa nuo öljysheikit ajaa pelkästään nelisylinterisillä mersuilla aavikoillaan, kun kerran suomen kesäkin on jo melkein liikaa kaseille.
En tiedä kuinka moni mobilin mollaaja muistaa 70-lukua? Aikaa ennen synteettisiä öljyjä? Silloin tehtiin autoihin koneremontteja. Kun synteettiset öljyt yleistyivät, ralliformula etunenässä, koneet alko kestämään. En ole kuullut ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen kenenkään tehneen koneremontteja virittäjiä ja hihnavaurioita lukuunottamatta.
En tiedä kuinka moni mobilin mollaaja muistaa 70-lukua? Aikaa ennen synteettisiä öljyjä? Silloin tehtiin autoihin koneremontteja. Kun synteettiset öljyt yleistyivät, ralliformula etunenässä, koneet alko kestämään. En ole kuullut ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen kenenkään tehneen koneremontteja virittäjiä ja hihnavaurioita lukuunottamatta.
no, ei siellä aavikolla taida paljoa ole myynnissäkään näitä 5W-50 öljyjä
eiköhän ne ole enemmän näitä 20W-50 tai vielä paksumpia (30W-X tai jotain) viskoltaan...
-70 luvun öljyt oli sen ajan moottoreille ihan hyviä, jos niitä vain käytti oikein...
ongelma onkin nykyään näillä uusilla öljyillä ja vanhoilla moottoreilla, niiden vaatimukset kun ei oikein enää kohtaa toisiaan
näissä mersun vanhoissa kaseissakin taitaa se arka paikka olla nostajat, jotka vaativat pintapaineenkestoa öljyiltä ja uusissa öljyssä ei sellaista lisäaineistuksen määrää enää saa käyttää.
jos koneessa on rullanostajat, vaatimukset öljylle lievenevät aika paljon tuon nokan kulumisen osalta ja samalla myös öljy kestää pidempään käyttökelpoisena, kun sitä ei "prässätä" kuumana ylettömästi... kuuma öljy + "tappi nostajat" taas ovat pahin yhdistelmä öljyn kannalta, lisäaineet kuluvat liian nopeasti ja koko kone on silloin vaarassa rikkoontua, kun öljy on menettänyt ominaisuutensa...
on myöskin huomioitava, että kyllä nykymoottoreiden materiaalit on myös hieman eri tasolla, kuin ne -60 ja -70 luvulla olleiden "vanhojen taunuksien", joilla yleensä pääsi jotain 50 000 km/kone
millähän muuten mottorikoneistamot nykyään leipänsä hankki, kun ei kuulemma 20 vuoteen ole ollut, kuin virittäjien ja katkenneiden hammashihnojen aiheuttamia remontteja
tai sitten joku muistaa väärin...
meni tuos viime syksynä työmaan 4 vuotta vanhasta nissanin pick upistakin kiertokanki ja kampura vaihtoon, kun oli voitelu pettänyt, tuossa nissanin koneessa on vissiin vedetty marginaalit hieman liian pieniksi, kun ei ollut ensimmäinen tapaus kyseiselle moottori tyypille...
-70 luvun öljyt oli sen ajan moottoreille ihan hyviä, jos niitä vain käytti oikein...
ongelma onkin nykyään näillä uusilla öljyillä ja vanhoilla moottoreilla, niiden vaatimukset kun ei oikein enää kohtaa toisiaan
näissä mersun vanhoissa kaseissakin taitaa se arka paikka olla nostajat, jotka vaativat pintapaineenkestoa öljyiltä ja uusissa öljyssä ei sellaista lisäaineistuksen määrää enää saa käyttää.
jos koneessa on rullanostajat, vaatimukset öljylle lievenevät aika paljon tuon nokan kulumisen osalta ja samalla myös öljy kestää pidempään käyttökelpoisena, kun sitä ei "prässätä" kuumana ylettömästi... kuuma öljy + "tappi nostajat" taas ovat pahin yhdistelmä öljyn kannalta, lisäaineet kuluvat liian nopeasti ja koko kone on silloin vaarassa rikkoontua, kun öljy on menettänyt ominaisuutensa...
on myöskin huomioitava, että kyllä nykymoottoreiden materiaalit on myös hieman eri tasolla, kuin ne -60 ja -70 luvulla olleiden "vanhojen taunuksien", joilla yleensä pääsi jotain 50 000 km/kone
meni tuos viime syksynä työmaan 4 vuotta vanhasta nissanin pick upistakin kiertokanki ja kampura vaihtoon, kun oli voitelu pettänyt, tuossa nissanin koneessa on vissiin vedetty marginaalit hieman liian pieniksi, kun ei ollut ensimmäinen tapaus kyseiselle moottori tyypille...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Samuel kirjoitti:Taitaa nuo öljysheikit ajaa pelkästään nelisylinterisillä mersuilla aavikoillaan, kun kerran suomen kesäkin on jo melkein liikaa kaseille.
Tarkennetaanko hieman ennenkuin tehdään lisää huonoja oikolukudiagnooseja?
Kyseessä on nyt täällä vanhat V8:t + nykymopilin V8:iin sopimaton RF1 + ison koneen lämpeneminen + kesän ja kovan ajon lämmöt! Ei tainnu ihan osua kohilleen tuo aavikkoveto? Ja voi olla ettei sheikkien tarvitse vaivautua rankan mainonnan uhrina halpakauppaan ostamaan "niin saatanasti ympäri maailmaa kehuttua Mopilin RF1:stä"! Voi myös olla, että käyttävät ihan oikeita ja kalliita laatuöljyjä niissä hintavissa autoissaan...
Ja vielä kertauksena; nyt on V8:ssa Neste City Pro 5W-40. Meneekö nyt kokonaisuus myös luetun ymmärtämisen osalta perille? 7 päivää-lehti elää tuollaisista väärin ja varsin pärseelleen tulkituista ja faktana eteenpäin kerrotuista juoruista. Soita ja tarjoa shokkiuutista moottoripuolelta...
Viimeksi muokannut Juselius, Pe 08.01.2010 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
touhottaja
- Mersumaanikko

- Viestit: 5747
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Tällä voorumilla toimii tuo "öljylämmitys" ihan kiitettävästi. 
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
- der Panzerwagen
- Vakiokalustoa

- Viestit: 86
- Liittynyt: Ti 08.12.2009 08:27
SEC lämmöt pakkasella
Kävin ajelulla 560 SEC:llä kovina pakkaspäivinä ja lämpimän ilman kanssa sisätiloissa oli vähän niukkaa, etenkin jos puhallusta laittoi isommalle, puhalsi aika viileää. Webaston avulla kyllä tarkeni. Aloin epäillä olisiko paljon puhutuissa närhen munissa vikaa. Viime vuoden leudompana talvena en huomannut ongelmaa.
Re: SEC lämmöt pakkasella
Taitaa olla ominaisuus.der Panzerwagen kirjoitti:Kävin ajelulla 560 SEC:llä kovina pakkaspäivinä ja lämpimän ilman kanssa sisätiloissa oli vähän niukkaa, etenkin jos puhallusta laittoi isommalle, puhalsi aika viileää. Webaston avulla kyllä tarkeni. Aloin epäillä olisiko paljon puhutuissa närhen munissa vikaa. Viime vuoden leudompana talvena en huomannut ongelmaa.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
- Merbensium
- Vakiokalustoa

- Viestit: 235
- Liittynyt: Ma 23.11.2009 00:32
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SEC lämmöt pakkasella
Jaa nimenomaan SEC:in ominaisuus? Kyllä tuolla mun koslassa ainakin on lämmintä, vaikka pakkasta -20C. Eri juttu sit onko se jo "paljon".Harri126 kirjoitti:Taitaa olla ominaisuus.
Hmm.. Noista moottorin öljyistä vielä... Huoltokirjan mukaan on näköjään ihan uudesta asti käytetty tota huonoa(?) Mobilin Rally Formulaa. Ensimmäinen merkintä 1375 km kohdalla, ja perässä Vehon leima. Kuinka huonoa toi öljy sit on, jos sitä on Vehollakin käytetty? Ja pidemmälle ku kattelin, niin on aina (tai ainakin lähes aina) käytetty tota samaa öljyä, ja sama Vehon leima aina perässä. Kommentteja?
The Best or.. AMG?
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
MB W219 CLS 55
ex. Audi D3 A8L W12
ex. MB V126 560SEL
Oma mielipiteeni on, että jos on tiedossa millä öljyllä aiemmin on ajettu, kannattanee käyttää sitä samaa. Jos öljynpaineet pysyvät OK-lukemissa ja kulutusta ei hurjasti ole, niin laittaa vaan samat kurat eikä vaivata päätään sillä sen enempää
. Farkussa oli käytetty Shellin öljyä minua ennen ja ties mitä saksalaisten öljyjä sitä ennen. Jatkan edelleen kaikissa autoissa pl. W123 samalla Helix 5W-40:llä. Niin, yhden koneremontin teetin farkkuun, mutta se ei tainnut juuri olla öljyn syytä
.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi




