
250d ei lähde käyntiin.. missä vika?
250d ei lähde käyntiin.. missä vika?
eilen lähdin käynistämään kyseistä mersua.(edellis yönä -25) auto oli ollut reilu tunnin roikassa, hehkutin normaalisti ja starttasin mutta ei mihinkää. parin tunnin temppujen jälkeen sain auton käyntiin ja saman tien rupes käymään normaalisti. sammutin ja käynistin uudelleen heti.... normaalisti käyntiin. ajelin koneen lämpimäksi ja sammutin. puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin sai "sahata " 5 sekunttia käyntiin.. ajoin auton yöksi lämpimään talliin ja tänään aamulla starttaamaan. eikä taaskaan käyntiin. nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen ja ilmannut. hehkunvalo syttyy ja rele napsahtaa.. eipäilisin silti hehkuja?! kaikki ideat otetaan vastaan. 

Re: 250d ei lähde käyntiin.. missä vika?
Ärsk kirjoitti:eilen lähdin käynistämään kyseistä mersua.(edellis yönä -25) auto oli ollut reilu tunnin roikassa, hehkutin normaalisti ja starttasin mutta ei mihinkää. parin tunnin temppujen jälkeen sain auton käyntiin ja saman tien rupes käymään normaalisti. sammutin ja käynistin uudelleen heti.... normaalisti käyntiin. ajelin koneen lämpimäksi ja sammutin. puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin sai "sahata " 5 sekunttia käyntiin.. ajoin auton yöksi lämpimään talliin ja tänään aamulla starttaamaan. eikä taaskaan käyntiin. nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen ja ilmannut. hehkunvalo syttyy ja rele napsahtaa.. eipäilisin silti hehkuja?! kaikki ideat otetaan vastaan.

Auto oli MB 250 D 1994
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Onko auto tavallaan mäessä eli keula vähän ylöspäin kun se on seisonnassa? Isännän mersu (om603) vetäs aina vähä ilmaa välistä kun ei ollu tasaselle maalle jätetty sitä, muistaakseni siirtopumpun o-rengas vuoti josta se sitä ilmaa hörppi.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
tässä nyt oon pari päivää rapannu ja oon alkanu eipäilee hehkua. virta silti menee tulpille asti mutta en tiiä onko mennu hehkutulpat sitte.. polttoaine puolelle en epäilis enää vikaa koska starttipilotilla lähtee heti käyntiin ja käy normaalisti..
jatketaan kaivauksia.. lisä vinkit on tervetulleita 


Toimiiko hehkun valo normaalisti? Ainakaan om601 koneessa ei hehkunvalo syty ollenkaan jos yksikin hehkutulppa on sökönä.. Tai ainakaan isännän parissa mersussa ei hehkun valo syttyny ollenkaan kun hehkutulppia oli sökönä... 

mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
mb 300td s124 -92
Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.
ennenkä rupes oikuttelemaan ni hehkutus oli silleen että eka hehkutuksella hehkunvalo ei syttyny mutta hehkutti silti sitte kun käytti virrat pois ja hehkuttii uuelleen ni valoki sytty, mutta nyt se syttyy aina ku kääntää virrat päälle........JiiTee_ kirjoitti:Toimiiko hehkun valo normaalisti? Ainakaan om601 koneessa ei hehkunvalo syty ollenkaan jos yksikin hehkutulppa on sökönä.. Tai ainakaan isännän parissa mersussa ei hehkun valo syttyny ollenkaan kun hehkutulppia oli sökönä...

No voi helevetin helevettiatlas kirjoitti:Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.


tarkistan huomenna ne hehkut ja sitte jos ne on ehjät ni ei voi olla muu ku pumppu?

jos se vika on pumpussa, niin todennäköisesti se sitten on jossakin ihan ulkoisessa osassa. sammutinvivun juuresta valskaa usein, mutta ei kyllä vaikuta paljon käyntiin. siirtopumpun ja pumpun välistä voi valskata. noi ainakin on helppoja ja halpoja korjata.Ärsk kirjoitti:No voi helevetin helevettiatlas kirjoitti:Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.olin jo toivossa että se on hehkutulpissa
tarkistan huomenna ne hehkut ja sitte jos ne on ehjät ni ei voi olla muu ku pumppu?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Niin älä heitä lusikkaa nurkkaan.En minä pelottele pumppu remontilla.
Ensin hehkut kuntoon.Ja ilma ongelmia taitaa näissä olla aika paljon.
Muutenkin jos pumppu ois vaihdettava niin käytetty löytyy kohtuu hintaan,
taitaa jopa parilla sadalla saada.
Missähän kilometri määrissä yleensä meseen tehdään pumppu remontit?
Pumppukin sellanen kapistus että joskus se varoittelee etukäteen tai sit tulee totaallinen loppu.Sitten puretaan jopa puoli moottoria ennenkuin on pakko viedä pumppukin ja siellähän se oli vika.
Se vain tuntuu että vielä se eilen läksi käyntiin ja ei ollu mitään.
Ensin hehkut kuntoon.Ja ilma ongelmia taitaa näissä olla aika paljon.
Muutenkin jos pumppu ois vaihdettava niin käytetty löytyy kohtuu hintaan,
taitaa jopa parilla sadalla saada.
Missähän kilometri määrissä yleensä meseen tehdään pumppu remontit?
Pumppukin sellanen kapistus että joskus se varoittelee etukäteen tai sit tulee totaallinen loppu.Sitten puretaan jopa puoli moottoria ennenkuin on pakko viedä pumppukin ja siellähän se oli vika.
Se vain tuntuu että vielä se eilen läksi käyntiin ja ei ollu mitään.
joo, tyytyväinen saa olla, jos pumpussa vika. asia olis paljon pahempi, jos olis esim. joku venttiili viturallaan. karsee raataminen alkaa irrotteleen kantta.
pumpun taas nyppäsee vartissa - puolessa tunnissa pöydälle ja siitä sitten on helppo korjata vaikka kaikki stefat ja muut tiivisteet saman tein.
pumpun taas nyppäsee vartissa - puolessa tunnissa pöydälle ja siitä sitten on helppo korjata vaikka kaikki stefat ja muut tiivisteet saman tein.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kyllähän sen kannen vielä ottaa pois mutta entäs jos sieltä pitääkin irroittaa mäntä...
...no niin ja vaihdetaan sitten niitä markan o-renkaita sinne jonnekin
Onko se varmasti ilmattu, eli suuttimen putkien juuresta tulee polttoainetta. Käynnistysyritykset aina kaasu pohjassa ?
Lämpimään talliin niin on mukavampi starttailla...
...no niin ja vaihdetaan sitten niitä markan o-renkaita sinne jonnekin

Onko se varmasti ilmattu, eli suuttimen putkien juuresta tulee polttoainetta. Käynnistysyritykset aina kaasu pohjassa ?
Lämpimään talliin niin on mukavampi starttailla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
niin no. en tiiä kumpi on työläämpi homma. irrottaa kansi, vai mäntä. molemmissa oma punnertaminen. jokatapauksessa se pumppu on noista helpoin irrottaa.veskola kirjoitti:Kyllähän sen kannen vielä ottaa pois mutta entäs jos sieltä pitääkin irroittaa mäntä...
...no niin ja vaihdetaan sitten niitä markan o-renkaita sinne jonnekin
Onko se varmasti ilmattu, eli suuttimen putkien juuresta tulee polttoainetta. Käynnistysyritykset aina kaasu pohjassa ?
Lämpimään talliin niin on mukavampi starttailla...
niin, niitä ilmavuotoja pystyy jonkin verran tsekkaileen, kun ruiskii jotakin synteettistä vaseliiniä tai vastaavaa sinne syöttöpumpun kaikkiin liitoskohtiin. esim. siihen siirtopumpun liitokseen ja putkien ja letkujen liitoskiin.
jos sen jälkeen lähtee kunnolla käyntiin, niin sitten vuoto on jossakin, minne ruikkas sitä vaseliiniä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Männän irroittamiseksi pitää irroittaa kansi
Hitto, noi ilmavuodot on muuten häröjä. Tuossa joku aika sitten tuon meidän audin kanssa tappelin. Välillä se ei lähtenyt käyntiin ja sitten välillä starttasi mustaa pukaten.
Lopulta kun irroitti kaikki letkut tankilta suodattimeen liittyen ja kokosi huolella niin tuli kuntoon, vaikka vieläkään ei oikein tiedä onko siellä vielä jokin minimaalinen vuoto.
Toikin on vähän ankeata kun ruiskutat yhteen paikkaan, starttaat varttisekuntia ja sitten seuraavaan jne.
...tai sitten vain käyttää kaikki irti ja uusii tiivisteet ja pumpun voisi käyttää vaikka säädätettävänä oikein uuden vuoden tehoille. Samalla se tulee tarkistettua ja kuluneet osat uusittua.

Hitto, noi ilmavuodot on muuten häröjä. Tuossa joku aika sitten tuon meidän audin kanssa tappelin. Välillä se ei lähtenyt käyntiin ja sitten välillä starttasi mustaa pukaten.
Lopulta kun irroitti kaikki letkut tankilta suodattimeen liittyen ja kokosi huolella niin tuli kuntoon, vaikka vieläkään ei oikein tiedä onko siellä vielä jokin minimaalinen vuoto.
Toikin on vähän ankeata kun ruiskutat yhteen paikkaan, starttaat varttisekuntia ja sitten seuraavaan jne.
...tai sitten vain käyttää kaikki irti ja uusii tiivisteet ja pumpun voisi käyttää vaikka säädätettävänä oikein uuden vuoden tehoille. Samalla se tulee tarkistettua ja kuluneet osat uusittua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
oookke. mersusta en oo koskaan joutun mäntiä irrotteleen, että ei sinänsä ole kokemusta justiinsa mersusta. miks muuten pitää kansi irrottaa, jos männän haluaa pois?veskola kirjoitti:Männän irroittamiseksi pitää irroittaa kansi![]()
Hitto, noi ilmavuodot on muuten häröjä. Tuossa joku aika sitten tuon meidän audin kanssa tappelin. Välillä se ei lähtenyt käyntiin ja sitten välillä starttasi mustaa pukaten.
Lopulta kun irroitti kaikki letkut tankilta suodattimeen liittyen ja kokosi huolella niin tuli kuntoon, vaikka vieläkään ei oikein tiedä onko siellä vielä jokin minimaalinen vuoto.
Toikin on vähän ankeata kun ruiskutat yhteen paikkaan, starttaat varttisekuntia ja sitten seuraavaan jne.
...tai sitten vain käyttää kaikki irti ja uusii tiivisteet ja pumpun voisi käyttää vaikka säädätettävänä oikein uuden vuoden tehoille. Samalla se tulee tarkistettua ja kuluneet osat uusittua.
mikä toi teitin audi on? jos se on niitä vanhoja 1,6 tai 2 litrasia esikammiodiiseleitä ihan täysin mekaanisella boschin pumpulla, niin niissä ainakin on ollu tyyppivikana kaasuakselin tiivisteen, taikka laakerin, taikka mikä sen nimi sitten onkaan kuluminen ja toisinaan itse kaasuakselikin on niin kulunu, ettei vika korjaannu pelkällä tiivisteen vaihdolla. ja tän voi ainakin testata sillä synteettisellä vassulla. ruikkaa kunnon mällit sinne kaasuakselin juureen. tuli vaan mieleen, kun otit puheeks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mersussa jo vetää männän alakautta pois niin männän renkaat sanoo kliks ja sitten se mäntä on siellä lohkossa jumissa kunnes on hajottanut männänrenkaat. Samoin paikalleen asennus onnistuu vain yläkautta.
Toi audin vika oli ihan omaa hölmöilyä...taas kerran...vaihdoin suodatinta vähän väärällä tyylillä ja siitä tuli joku vuoto niihin muoviosiin, mitkä on siinä suodattimen päällä...tai ehkä takaiskuventtiiliin. Kyllä se nyt kait toimii taas oikein...tai ainakin akka on sulla ajellut tyytyväisenä jo pidemmän aikaa.
Se on 2,5 litran turbo eli volkkarin 5 sylinterinen rivikone...vm 97 (höm, muistaakseni).
Vois muuten kyllä spruutata sinne muoviosat täyteen vaseliinia, niin eipä sitten ehkä hetkeen vuoda sieltäkään...hyvä vinkki tuo.
Se on välillä käynitynyt huonosti mersuun verrattuna, varsinkin jos käyttää lohkolämmitintä ja se ei hehkuta kuin sekunnin....mutta ei me enempiä puhuta audista täällä
Toi audin vika oli ihan omaa hölmöilyä...taas kerran...vaihdoin suodatinta vähän väärällä tyylillä ja siitä tuli joku vuoto niihin muoviosiin, mitkä on siinä suodattimen päällä...tai ehkä takaiskuventtiiliin. Kyllä se nyt kait toimii taas oikein...tai ainakin akka on sulla ajellut tyytyväisenä jo pidemmän aikaa.
Se on 2,5 litran turbo eli volkkarin 5 sylinterinen rivikone...vm 97 (höm, muistaakseni).
Vois muuten kyllä spruutata sinne muoviosat täyteen vaseliinia, niin eipä sitten ehkä hetkeen vuoda sieltäkään...hyvä vinkki tuo.
Se on välillä käynitynyt huonosti mersuun verrattuna, varsinkin jos käyttää lohkolämmitintä ja se ei hehkuta kuin sekunnin....mutta ei me enempiä puhuta audista täällä

Lisää tietoa: www.skg.fi
joo eihä se siitä oo kiini etteikö viihtis. tahtoo vaan tuo aika olla niin hintsulla tuon intin takia (noh ei ois enää ku puolet jälellä)
tallisa sitä tulle rapattua aina mutta ei viiti purkaa tuonne pariksi viikoksi ku isäukkoki tarvii tallia.
hekut siitä ilmeisesti nyt sitte on menny.
toisella foorumilla antovat vinkin testaukseen
"Jos vastusta et pysty mittaamaan hehkuilta, ota akulta johdolla plus navalta virta ja kokeile jokaisen hehkun päätä.
Jos kipinöi
ehjä
Jos ei
kuollut
vaihtoon"
kaikki sökönä
johuu ilmeisesti siitä että hehkujen sulake oli korjattu joskus kolvaamalla
kummatkahan hehkut sinne tulee 11V vai 11.5 V?
siinä vaihtaissahan se selviäis muuta kysäsempä nyt vielä tässä samalla..[/img]

hekut siitä ilmeisesti nyt sitte on menny.
toisella foorumilla antovat vinkin testaukseen
"Jos vastusta et pysty mittaamaan hehkuilta, ota akulta johdolla plus navalta virta ja kokeile jokaisen hehkun päätä.
Jos kipinöi

Jos ei


kaikki sökönä

johuu ilmeisesti siitä että hehkujen sulake oli korjattu joskus kolvaamalla

kummatkahan hehkut sinne tulee 11V vai 11.5 V?
siinä vaihtaissahan se selviäis muuta kysäsempä nyt vielä tässä samalla..[/img]
En tiedä hehkujen volteista mutta vuosimallin perusteella itse olen valinnut osat.
Yleismittaria ei siis ole talossa, samalla kun käyt biltemassa/motonetissa ostamassa hehkuja niin nappaa semmonen ~9 € mittari kainaloon. Nykyaikana ne kun on noin äärimmäisen halpoja.
Yleismittaria ei siis ole talossa, samalla kun käyt biltemassa/motonetissa ostamassa hehkuja niin nappaa semmonen ~9 € mittari kainaloon. Nykyaikana ne kun on noin äärimmäisen halpoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
papalta minä oon mitaria aina hakenu lainaan ja osat paikallisesta. mersun ku hommas ni siitä lähtiin ollu vakio asiakasveskola kirjoitti:En tiedä hehkujen volteista mutta vuosimallin perusteella itse olen valinnut osat.
Yleismittaria ei siis ole talossa, samalla kun käyt biltemassa/motonetissa ostamassa hehkuja niin nappaa semmonen ~9 € mittari kainaloon. Nykyaikana ne kun on noin äärimmäisen halpoja.

huomenna kun irrottaa tulpan ni siitäpä sen voltti määrän näkee.