250d ei lähde käyntiin.. missä vika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

250d ei lähde käyntiin.. missä vika?

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

eilen lähdin käynistämään kyseistä mersua.(edellis yönä -25) auto oli ollut reilu tunnin roikassa, hehkutin normaalisti ja starttasin mutta ei mihinkää. parin tunnin temppujen jälkeen sain auton käyntiin ja saman tien rupes käymään normaalisti. sammutin ja käynistin uudelleen heti.... normaalisti käyntiin. ajelin koneen lämpimäksi ja sammutin. puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin sai "sahata " 5 sekunttia käyntiin.. ajoin auton yöksi lämpimään talliin ja tänään aamulla starttaamaan. eikä taaskaan käyntiin. nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen ja ilmannut. hehkunvalo syttyy ja rele napsahtaa.. eipäilisin silti hehkuja?! kaikki ideat otetaan vastaan. :roll:
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 250d ei lähde käyntiin.. missä vika?

Viesti Kirjoittaja tempera »

Ärsk kirjoitti:eilen lähdin käynistämään kyseistä mersua.(edellis yönä -25) auto oli ollut reilu tunnin roikassa, hehkutin normaalisti ja starttasin mutta ei mihinkää. parin tunnin temppujen jälkeen sain auton käyntiin ja saman tien rupes käymään normaalisti. sammutin ja käynistin uudelleen heti.... normaalisti käyntiin. ajelin koneen lämpimäksi ja sammutin. puolen tunnin päästä starttaamaan uudestaan niin sai "sahata " 5 sekunttia käyntiin.. ajoin auton yöksi lämpimään talliin ja tänään aamulla starttaamaan. eikä taaskaan käyntiin. nyt olen vaihtanut polttoainesuodattimen ja ilmannut. hehkunvalo syttyy ja rele napsahtaa.. eipäilisin silti hehkuja?! kaikki ideat otetaan vastaan. :roll:
:idea: Mulla teki entinen 250 saman ja sanoivat että ruiskupumpussa jokin vuotaa joten ei saa löpöä heti. Käytin korjaamolla ja laskussa luki vaan polttoainesysteemin korjaus 100e. Kuntoon tuli kyllä.
Auto oli MB 250 D 1994
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Onko auto tavallaan mäessä eli keula vähän ylöspäin kun se on seisonnassa? Isännän mersu (om603) vetäs aina vähä ilmaa välistä kun ei ollu tasaselle maalle jätetty sitä, muistaakseni siirtopumpun o-rengas vuoti josta se sitä ilmaa hörppi.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

tässä nyt oon pari päivää rapannu ja oon alkanu eipäilee hehkua. virta silti menee tulpille asti mutta en tiiä onko mennu hehkutulpat sitte.. polttoaine puolelle en epäilis enää vikaa koska starttipilotilla lähtee heti käyntiin ja käy normaalisti.. :roll: jatketaan kaivauksia.. lisä vinkit on tervetulleita :lol:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Toimiiko hehkun valo normaalisti? Ainakaan om601 koneessa ei hehkunvalo syty ollenkaan jos yksikin hehkutulppa on sökönä.. Tai ainakaan isännän parissa mersussa ei hehkun valo syttyny ollenkaan kun hehkutulppia oli sökönä... :shock:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

JiiTee_ kirjoitti:Toimiiko hehkun valo normaalisti? Ainakaan om601 koneessa ei hehkunvalo syty ollenkaan jos yksikin hehkutulppa on sökönä.. Tai ainakaan isännän parissa mersussa ei hehkun valo syttyny ollenkaan kun hehkutulppia oli sökönä... :shock:
ennenkä rupes oikuttelemaan ni hehkutus oli silleen että eka hehkutuksella hehkunvalo ei syttyny mutta hehkutti silti sitte kun käytti virrat pois ja hehkuttii uuelleen ni valoki sytty, mutta nyt se syttyy aina ku kääntää virrat päälle........ :shock: [/quote]
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

atlas kirjoitti:Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.
No voi helevetin helevetti :D olin jo toivossa että se on hehkutulpissa :lol:

tarkistan huomenna ne hehkut ja sitte jos ne on ehjät ni ei voi olla muu ku pumppu? :cry:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Ärsk kirjoitti:
atlas kirjoitti:Srarttipilotilla vaan saadaan sellanenkin syöttöpumppu vikainenkin käyntiin.
Mutta jos omin avuin ei lähde ja pakoputkesta tulee "savua" niin pumpussa on vikaa.
En mene vannomaan että tässä ois sellanen vika mutta työkoneissa on tullu pari kertaa moinen vastaan.
Jos putkesta ei tule mitään niin kone ei saa ainetta ja silloin järjestelmässä on ilmaa.
Kun pilotilla sen saa käyntiin niin se nopea pyörähtäminen auttaa saakelisti.
No voi helevetin helevetti :D olin jo toivossa että se on hehkutulpissa :lol:

tarkistan huomenna ne hehkut ja sitte jos ne on ehjät ni ei voi olla muu ku pumppu? :cry:
jos se vika on pumpussa, niin todennäköisesti se sitten on jossakin ihan ulkoisessa osassa. sammutinvivun juuresta valskaa usein, mutta ei kyllä vaikuta paljon käyntiin. siirtopumpun ja pumpun välistä voi valskata. noi ainakin on helppoja ja halpoja korjata.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Niin älä heitä lusikkaa nurkkaan.En minä pelottele pumppu remontilla.
Ensin hehkut kuntoon.Ja ilma ongelmia taitaa näissä olla aika paljon.
Muutenkin jos pumppu ois vaihdettava niin käytetty löytyy kohtuu hintaan,
taitaa jopa parilla sadalla saada.
Missähän kilometri määrissä yleensä meseen tehdään pumppu remontit?
Pumppukin sellanen kapistus että joskus se varoittelee etukäteen tai sit tulee totaallinen loppu.Sitten puretaan jopa puoli moottoria ennenkuin on pakko viedä pumppukin ja siellähän se oli vika.
Se vain tuntuu että vielä se eilen läksi käyntiin ja ei ollu mitään.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, tyytyväinen saa olla, jos pumpussa vika. asia olis paljon pahempi, jos olis esim. joku venttiili viturallaan. karsee raataminen alkaa irrotteleen kantta.

pumpun taas nyppäsee vartissa - puolessa tunnissa pöydälle ja siitä sitten on helppo korjata vaikka kaikki stefat ja muut tiivisteet saman tein.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllähän sen kannen vielä ottaa pois mutta entäs jos sieltä pitääkin irroittaa mäntä...

...no niin ja vaihdetaan sitten niitä markan o-renkaita sinne jonnekin :wink:


Onko se varmasti ilmattu, eli suuttimen putkien juuresta tulee polttoainetta. Käynnistysyritykset aina kaasu pohjassa ?

Lämpimään talliin niin on mukavampi starttailla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Kyllähän sen kannen vielä ottaa pois mutta entäs jos sieltä pitääkin irroittaa mäntä...

...no niin ja vaihdetaan sitten niitä markan o-renkaita sinne jonnekin :wink:


Onko se varmasti ilmattu, eli suuttimen putkien juuresta tulee polttoainetta. Käynnistysyritykset aina kaasu pohjassa ?

Lämpimään talliin niin on mukavampi starttailla...
niin no. en tiiä kumpi on työläämpi homma. irrottaa kansi, vai mäntä. molemmissa oma punnertaminen. jokatapauksessa se pumppu on noista helpoin irrottaa.

niin, niitä ilmavuotoja pystyy jonkin verran tsekkaileen, kun ruiskii jotakin synteettistä vaseliiniä tai vastaavaa sinne syöttöpumpun kaikkiin liitoskohtiin. esim. siihen siirtopumpun liitokseen ja putkien ja letkujen liitoskiin.

jos sen jälkeen lähtee kunnolla käyntiin, niin sitten vuoto on jossakin, minne ruikkas sitä vaseliiniä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Männän irroittamiseksi pitää irroittaa kansi :wink:

Hitto, noi ilmavuodot on muuten häröjä. Tuossa joku aika sitten tuon meidän audin kanssa tappelin. Välillä se ei lähtenyt käyntiin ja sitten välillä starttasi mustaa pukaten.

Lopulta kun irroitti kaikki letkut tankilta suodattimeen liittyen ja kokosi huolella niin tuli kuntoon, vaikka vieläkään ei oikein tiedä onko siellä vielä jokin minimaalinen vuoto.

Toikin on vähän ankeata kun ruiskutat yhteen paikkaan, starttaat varttisekuntia ja sitten seuraavaan jne.

...tai sitten vain käyttää kaikki irti ja uusii tiivisteet ja pumpun voisi käyttää vaikka säädätettävänä oikein uuden vuoden tehoille. Samalla se tulee tarkistettua ja kuluneet osat uusittua.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Männän irroittamiseksi pitää irroittaa kansi :wink:

Hitto, noi ilmavuodot on muuten häröjä. Tuossa joku aika sitten tuon meidän audin kanssa tappelin. Välillä se ei lähtenyt käyntiin ja sitten välillä starttasi mustaa pukaten.

Lopulta kun irroitti kaikki letkut tankilta suodattimeen liittyen ja kokosi huolella niin tuli kuntoon, vaikka vieläkään ei oikein tiedä onko siellä vielä jokin minimaalinen vuoto.

Toikin on vähän ankeata kun ruiskutat yhteen paikkaan, starttaat varttisekuntia ja sitten seuraavaan jne.

...tai sitten vain käyttää kaikki irti ja uusii tiivisteet ja pumpun voisi käyttää vaikka säädätettävänä oikein uuden vuoden tehoille. Samalla se tulee tarkistettua ja kuluneet osat uusittua.
oookke. mersusta en oo koskaan joutun mäntiä irrotteleen, että ei sinänsä ole kokemusta justiinsa mersusta. miks muuten pitää kansi irrottaa, jos männän haluaa pois?

mikä toi teitin audi on? jos se on niitä vanhoja 1,6 tai 2 litrasia esikammiodiiseleitä ihan täysin mekaanisella boschin pumpulla, niin niissä ainakin on ollu tyyppivikana kaasuakselin tiivisteen, taikka laakerin, taikka mikä sen nimi sitten onkaan kuluminen ja toisinaan itse kaasuakselikin on niin kulunu, ettei vika korjaannu pelkällä tiivisteen vaihdolla. ja tän voi ainakin testata sillä synteettisellä vassulla. ruikkaa kunnon mällit sinne kaasuakselin juureen. tuli vaan mieleen, kun otit puheeks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mersussa jo vetää männän alakautta pois niin männän renkaat sanoo kliks ja sitten se mäntä on siellä lohkossa jumissa kunnes on hajottanut männänrenkaat. Samoin paikalleen asennus onnistuu vain yläkautta.

Toi audin vika oli ihan omaa hölmöilyä...taas kerran...vaihdoin suodatinta vähän väärällä tyylillä ja siitä tuli joku vuoto niihin muoviosiin, mitkä on siinä suodattimen päällä...tai ehkä takaiskuventtiiliin. Kyllä se nyt kait toimii taas oikein...tai ainakin akka on sulla ajellut tyytyväisenä jo pidemmän aikaa.

Se on 2,5 litran turbo eli volkkarin 5 sylinterinen rivikone...vm 97 (höm, muistaakseni).

Vois muuten kyllä spruutata sinne muoviosat täyteen vaseliinia, niin eipä sitten ehkä hetkeen vuoda sieltäkään...hyvä vinkki tuo.

Se on välillä käynitynyt huonosti mersuun verrattuna, varsinkin jos käyttää lohkolämmitintä ja se ei hehkuta kuin sekunnin....mutta ei me enempiä puhuta audista täällä :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

joo eihä se siitä oo kiini etteikö viihtis. tahtoo vaan tuo aika olla niin hintsulla tuon intin takia (noh ei ois enää ku puolet jälellä) :D tallisa sitä tulle rapattua aina mutta ei viiti purkaa tuonne pariksi viikoksi ku isäukkoki tarvii tallia.

hekut siitä ilmeisesti nyt sitte on menny.

toisella foorumilla antovat vinkin testaukseen

"Jos vastusta et pysty mittaamaan hehkuilta, ota akulta johdolla plus navalta virta ja kokeile jokaisen hehkun päätä.
Jos kipinöi :arrow: ehjä
Jos ei :arrow: kuollut :arrow: vaihtoon"

kaikki sökönä :roll:

johuu ilmeisesti siitä että hehkujen sulake oli korjattu joskus kolvaamalla :lol:

kummatkahan hehkut sinne tulee 11V vai 11.5 V?

siinä vaihtaissahan se selviäis muuta kysäsempä nyt vielä tässä samalla..[/img]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En tiedä hehkujen volteista mutta vuosimallin perusteella itse olen valinnut osat.

Yleismittaria ei siis ole talossa, samalla kun käyt biltemassa/motonetissa ostamassa hehkuja niin nappaa semmonen ~9 € mittari kainaloon. Nykyaikana ne kun on noin äärimmäisen halpoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

veskola kirjoitti:En tiedä hehkujen volteista mutta vuosimallin perusteella itse olen valinnut osat.

Yleismittaria ei siis ole talossa, samalla kun käyt biltemassa/motonetissa ostamassa hehkuja niin nappaa semmonen ~9 € mittari kainaloon. Nykyaikana ne kun on noin äärimmäisen halpoja.
papalta minä oon mitaria aina hakenu lainaan ja osat paikallisesta. mersun ku hommas ni siitä lähtiin ollu vakio asiakas :lol:

huomenna kun irrottaa tulpan ni siitäpä sen voltti määrän näkee.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vm88 tai 89 se hehkujen jännite muuttui. just nyt en vaan muista kumminko päin se meni. kilauta vaikka KL:ään, niin ne kertoo, jos vastaa. taikka motonettiin, nekin voi tietää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Ärsk
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 13.06.2008 21:10
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Ärsk »

no nii nyt ois uudet hehkut paikalla ja sehä rupes toimimaan..

11.5 v siellä oli ja ja laitoin samallaiset tilalle.

Kiitokset kaikista vinkeistä.. :)
Vastaa Viestiin