Kumpi 312 vai 313

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
jussimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: La 24.07.2004 22:12
Paikkakunta: Uusimaa

Kumpi 312 vai 313

Viesti Kirjoittaja jussimb »

Mitä mieltä oletten kumpi kannattaa hankkia 312 vai 313 Sprintteri, millasia kokemuksia niistä on??
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ääni 313:lle
Kyllä tuo cdi tekniikka vaan on niin hienoa :)
Kulutus pieni, mutta tehoa löytyy riittävästi noinkin pienestä koneesta. Teho eroahan noilla ei ole kuin 7 heppaa, ja sekin pienemmän eduksi.

kokemuksia 313 maxista: Hyvin on pelannut, paitsi että tuo perä HUUTAA :evil: (eli älä osta ennen kuin olet koeajanut)

Ja sittenhän on vielä 316 mutta se onkin jo sitten eri juttu...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

313 ehdottomasti. Manuaalilla tai oikeella automaatilla. Sprintshift kierrä kaukaa..
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

ääni 312 on vitos moottori,ja ei tarttenoita suuttimia kaivella lusikalla
esille määräajoin.

Jamppa
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän tuo 312 on varmasti huolettomampi. Onkos tuo 313 nelos CDI? Sitten en keksi sen hyväksi muuta kuin että vie vähemmän ainetta. Siinäkään tuskin on suurta eroa, vai onko?
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Jos noista tarvii valita, kannattaa miettiä mitä noilta haluaa. Noi X13 versiot on 4 sylinterisiä CDI moottoreita ja niitä saa manuaalivaihteistolla ja sprintsift automatisoidulla manuaalilla(oma mielipide, mutta kierrä kaukaa). Kulutus noissa on kohtuu pieni, mutta vähänkin reilumman kärryn/kuorman kanssa armottoman laiska.

X12 versiot on viisi sylinterisiä suoraruiskukoneita ja niitä saa sekä manuaalilla, että aidolla automaatilla. Tekniikka erittäin lujaa ja jaksaa kuljettaa kohtuu hyvin kuormaa/kärryä, eikä kulutuskaan ole ihan kauhea.

Yleistekniikka näissä on kohtuullisen samaa, kuten myös korikin. Kori on herkkä "ruskealle väriaineelle", mutta niinhän ne tykkäävät olla lähes kaikki nykyään. Itse melkein kallistuisin noista tuohon vanhempaan versioon, jos löytää kunnoltaan hyvän.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Simp »

313cdi Ei lämpene alle 20km matkalla ilman lisälämmitintä, toisin kuin312td

313 on parempi lähtemään käyntiin tosin ei 312 sessakaan ole ongelmia sen suhteen. molemmissa on pieniä kansi ongelmia, mutta ainakaan 312;sen kansi ei yleensä koskaan halkea. Nesteen syönti loppuu pahvin vaihdolla ja oikaisulla.

Tuon lämmön takia itse suosin vanhempaa, joskin 313 on sisältä huomattavasto hienompi ja nykyaikaisempi, joten ythteen vetona: PÄÄTÄ ITSE :lol:
Mersu kuin mersu
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Mikä tuossa sprintsiftissä on niin kauheaa että ne pitää kiertää kaukaa?
Meillä on sprintsiftillä oleva 313cdi maxi, ja sprintsift pelaa niin hienosti ettei paremmin voi...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Kolmella tutulla ollut, noin 100 tkm välein menee laatikon hydraulipainetta tekevä pumppu. Muutenkin tuollaiset "väkisin tehdyt" automaatit, ei oikein saa multa kannatusta. Tuossa on automaatin yksinkertaisuus ja manuaalin nykiminen yhdistetty sulassa sovussa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
jussimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: La 24.07.2004 22:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja jussimb »

Kiitoksia kommenteista, näkemykseni vahvistui entisestään vanhan 312:den suuntaan. kyllä se on yksinkertaisempaa tekniikaltaan ja toiminnaltaan varmaan paljon varmenpaa. Ruotsissa jonkin verran näyttää niitä olevan virossa taitaa olla vähemmän, ruotsissa on kuorma-autoksi rekisteröityjä virossa näyttää olevan pakettiautoja, voiko pakettiauton tuoda suomeen ja rekisteröidä sitten kuorma-autoksi ilman ettei tarvitse maksaa autoveroa? Vai pitääkö se olla kuorma-auto jo maahan tuodessa.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Ruotsissa pidetään pääsääntöisesti parempaa huolta autoista kuin Virossa, toki poikkeuksiakin on...

Sprintsiftissä 100tkm välein hydraulipumppu vaihtoon :shock: sitä odotellessa, nyt on meillä ajettu reilu 100tkm enkä ole edes löytänyt koko pumppua :roll:
No jään odottelemaan että koska se hajoaa, jos hajoaa.

Itse tykkään ajaa tuolla sprintsiftillä, ei se yhtä mukava ole kuin oikea automaatti mutta kestää vääntöä paremmin. (ei öljyt kiehu kun täys mälli päällä möyrii mäkeä ylös)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

JeremyH kirjoitti:Sprintsiftissä 100tkm välein hydraulipumppu vaihtoon :shock: sitä odotellessa, nyt on meillä ajettu reilu 100tkm enkä ole edes löytänyt koko pumppua :roll:
No jään odottelemaan että koska se hajoaa, jos hajoaa.
Pitikin mennä kehumaan, oli sisko jäänyt keskelle tietä poikittain pihasta lähdettäessä. Sprintsift oli näyttänyt vain F kirjainta taulussa. No auton sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen poisti F:än ja taas päästiin liikkeelle. Pitää vissiin alkaa tutkimaan enemmän tätä hommaa.
No silti vaikka se pumppu näyttäisi n.300€ maksavan, niin kyllä sen hinnan maksaa siitä ettei tarvitse polkuautolla ajaa. (eli manuaalilla)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

En haluaisi olla ilkeä, mutta noinhan se alkaa ekaks kiukutella. Itse en todellakaan muista missä se pumppu oli, mutta viisaat isot pojat(jotka noilla on ajanut), puhuivat tuosta "huoltokohteena". Itse olen kanssa muutaman tuhatta kilsaa tuommoisella ajanut ja tuon takia sanoin noin. Tuota automaattilaatikon lämpenemistä en kyllä ihan heti allekirjoita, sillä esim 616:een ei ole annettu minkäänlaista rajoitusta perävaunun vetoon.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Tuosta meidän sprintsiftistä voitaisiin jatkaa tuolla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=81420

No tuosta 616:sen laatikosta ei ole kokemusta, mutta Chevyn vanin laatikot (jotka ovat kuulemma mahdottomia saada rikki) on kertakäyttö tavaraa minun ajossani ilman lisäjäähdytystä.
Kuskaan aika usein esim. kopiopaperia. n. kantavuuden verran. Silloin tällöin on vielä täydessä lastissa oleva 2500kg kärry perässä. keskisuomen mäkiä kun kinnaa ylös niin on automaatit ollut kovilla.

olen monta kertaa ehdottanut että esim. actros voisi olla fiksumpi, muttakun lompakon haltija tykkää sprinteristä niin minkäs teet :roll: (auto on siis isäni, minä vain käytän ja huolehdin huolloista)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

jussimb kirjoitti:Kiitoksia kommenteista, näkemykseni vahvistui entisestään vanhan 312:den suuntaan. kyllä se on yksinkertaisempaa tekniikaltaan ja toiminnaltaan varmaan paljon varmenpaa. Ruotsissa jonkin verran näyttää niitä olevan virossa taitaa olla vähemmän, ruotsissa on kuorma-autoksi rekisteröityjä virossa näyttää olevan pakettiautoja, voiko pakettiauton tuoda suomeen ja rekisteröidä sitten kuorma-autoksi ilman ettei tarvitse maksaa autoveroa? Vai pitääkö se olla kuorma-auto jo maahan tuodessa.
Se on ihan sama miksi tuontiauto on rekisteröity ulkomailla.
Suomessa katsastustoimisto määrää sen miksi auton saa rekisteröityä.
Suosittelen että käyt katsastusmiehen juttusilla ennen hankintaa.
Unohda Viro ja jopa Ruotsi. Katsele mobilesta sopivia:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... dCarSeals=
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
jussimb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 480
Liittynyt: La 24.07.2004 22:12
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja jussimb »

Nyt on hankittu 312 -98 Tuntuu olevan ihan hyvä yksilö kun vaihtaa hihnan kiristäjän siihen.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Vastaa Viestiin