tuossa on muovi päädyt, kannattaako noista muovisista tehdä vielä jotain, vai teenkö suosiolla rst:stä uudet ?
ketä muuten tunnistaa mistä autosta ? vai onko teetetty, ei mielestäni

Petri K kirjoitti:Terve! Pääsitkö kokeilemaan tiiviyden ennen kuin ostit ja paljonko noilla muovipäädyillä luvattu paineenkestoksi?
Voisi olla asiaa vaihtaa/vaihdattaa päädyt alumiinisiin, jos meinaan alumiinia tuo itse jäähdytin?
Ainakin tavallisen raudan ja alumiinin välille syntyy ns. galvaaninen pari joka syövyttää yllättävän nopeasti jos ovat suoraan kosketuksissa toisiinsa. Jos välissä on jokin eriste niin ei haittaa. Mitenkä on laita rosterin kanssa?epk kirjoitti: paineen kestossa päätyjen vaihto ilmeisesti auttaa, mutta onko väliä onko alumiinia vai rosteria ?
On väliä sillä tavalla että alumiini johtaa paremmin lämpöä kuin rosteri, eli parantaa jäähdytystä.
Joo ja "rosterin" kiinnitys alumiiniin???
Suosittelen alumiiniä!! Unohtakaa "hst ja rosteri" näissä hommissa!
tämä olisi mielenkiintoista tietää , tosin jos rst ei ruostu niin alkaako alumiini sit hapettumaan , eli itse kenno ?Ainakin tavallisen raudan ja alumiinin välille syntyy ns. galvaaninen pari joka syövyttää yllättävän nopeasti jos ovat suoraan kosketuksissa toisiinsa. Jos välissä on jokin eriste niin ei haittaa. Mitenkä on laita rosterin kanssa?
eli täytyy näemmä muokata noita alkuperäisiä , koska alumiinista teko ei onnistuVille Komulainen kirjoitti:Jos kiinnität rosteri osan suoraan kiinni alumiiniin kenno hapettuu piloille parissa vuodessa eikä suola ja kosteus ainakaan hidasta tätä prosessia.
Joten alumiinista se on paras tehdä.
On sulla siinä aika askartelu kun siihen uudet päädyt teet ja ne täytyy saada vielä aivan tiiviiksi.
Kennon materiaali on ilmeisesti niin ohutta että hitsaamisen voi unohtaa?
eli alumiinista siis tehdäänVille Komulainen kirjoitti:Osat kannatta tietysti työstää itse niin ettei hitsarin ei tartte kun hitsailla ne kasaan.
jos ei ole ketään tuttua kellä on vaihtovirta TIG niin kannattaa kysyä numero tiedustelusta lietolaisen seppo sinokinnumero, hänellä on kunnon hitsauskoneet ja ammattitaito.
Ei luulisi mahdottomia ko. homma maksavan.
Epäilen että coolerissa muovihitsaus ei ole hyvä idea. paine, suuret lämpötilan vaihtelut jne.
Ville Komulainen kirjoitti:On sillä sinokilla jonkinlainen yritys, joka sijaitsee entisessä huoltoasemassa liedon keskustasta 10-15km hämeenlinnan suuntaan tien vasemmalla puolella ja ko. rakennuksen päässä on muistaakseni baari ja paljon auton romuja pihalla.
Ne päädyt kannattaa tehdä sellaisiksi että cooleri sopii parhaiten paikoilleen ja on "helpoin" tehdä.
Jos muotoilulla ja putkien sijoittelulla tarkoitat vaikutusta tehoon, en usko sillä olevan merkitystä.
epk kirjoitti:[ [url=http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/turbo/paaty2.JPG] ][/url]
tuohon on nyt helppo tehdä pääty, muutakuin tasoittaa kynnet pois ja hitsaa alupäädyn kiinni.
k.j kirjoitti: Kannattaa kokeilla valmista alumiiniputkee! Mistä leikkaa vähän pois ja taivuttelee pään sopivaksi?
Oliko vaikeasti sanottu? Eli jos lähdöt ylös/alas niin putkesta puolet pois ja on lähtö valmiina?
Siis vain pientä hitsausta ja se on siinä?![]()
Helppoo eikö vain?
Day Downhill kirjoitti:![]()
Täällä ne fyysikot taas neuvoo muita
Lähinnä tuosta ahtoilman jäähdytyksestä vähän....
Kylläpähän se niin on, että coolerin päätyjen materiaalit on yhtä tyhjän kanssa. Päätekijä on coolerin kennoston suuri poikkipinta-ala ja sen myötä virtausten hidastuvuus (Avattaren coolerissa pinta-ala on noin 5-kertainen putken pinta.-alaan nähden), kennoston suuri haihtumispinta-ala ja ennenkaikkea kennoston putkien sisällä olevat rivat (kts. avatar). Taikasana on nimenomaan ne RIVAT.
Itse turbon putkissa kaasujen massavirta on niin nopeaa, että lämpö yksinkertaisesti ei ehdi haihtua seinämistä....jonkun verran toki ehtii, mutta määrä on häviävän pieni. Jos löydätte rivoitettua putkea, joka on rivoitettu päältä ja sisältä, niin sitten materiaali voi merkata jotain.
Ajatelkaapa myös tällaista:
Paljonko moottoritilan lämpötila on.. 50.60,70 astetta?
Coolerista tulevan "viileän" ilman lämpötila voi olla 40astetta. Mitäs kun alumiinisen putken vetää coolerilta kuumaan mootoritilaan, kuinka siinä käy? Viilentääkö se ahtoilmaa vai lämmittääkö? Taitaa lämmittää![]()
Kyllä se niin on, että coolerin jälkeen on parempi putken olla huonosti lämpöä johtavaa materiaalia ja kumi on tässä asiassa aika hyvä vaihtoehto. Taas merkitys on häviävän pieni, mutta kumi ei ole ainakaan huonompaa kun alumiini, vieläkun ottaa hinnan ja tekemisen helppouden huomioon.
Älkää uskoko kaikkea mitä kuulette ja miettikää asioita ja opiskelkaa lämpö-oppia (On muuten sikavaikeeta, kun tarpeeksi syvälle mennään).
Yritän saada ensiviikoksi aikaan jonkunlaisen kaavan, jolla ahtoilman lämpötilan saa laskettua suht. helposti lähtöarvot syöttämällä.
Insinöörityön tekeminen auton turbotuksesta on esiasteella ja toivottavasti myös valmisasteella joskus. Toivottavasti ehdotus menee koulussa läpi.
Jeps , ei herneitä tietenkään. Välillä vaan pitää vähän oikaistaPetri K kirjoitti:Day Downhill kirjoitti:![]()
Täällä ne fyysikot taas neuvoo muita
Lähinnä tuosta ahtoilman jäähdytyksestä vähän....
Kylläpähän se niin on, että coolerin päätyjen materiaalit on yhtä tyhjän kanssa. Päätekijä on coolerin kennoston suuri poikkipinta-ala ja sen myötä virtausten hidastuvuus (Avattaren coolerissa pinta-ala on noin 5-kertainen putken pinta.-alaan nähden), kennoston suuri haihtumispinta-ala ja ennenkaikkea kennoston putkien sisällä olevat rivat (kts. avatar). Taikasana on nimenomaan ne RIVAT.
Itse turbon putkissa kaasujen massavirta on niin nopeaa, että lämpö yksinkertaisesti ei ehdi haihtua seinämistä....jonkun verran toki ehtii, mutta määrä on häviävän pieni. Jos löydätte rivoitettua putkea, joka on rivoitettu päältä ja sisältä, niin sitten materiaali voi merkata jotain.
Ajatelkaapa myös tällaista:
Paljonko moottoritilan lämpötila on.. 50.60,70 astetta?
Coolerista tulevan "viileän" ilman lämpötila voi olla 40astetta. Mitäs kun alumiinisen putken vetää coolerilta kuumaan mootoritilaan, kuinka siinä käy? Viilentääkö se ahtoilmaa vai lämmittääkö? Taitaa lämmittää![]()
Kyllä se niin on, että coolerin jälkeen on parempi putken olla huonosti lämpöä johtavaa materiaalia ja kumi on tässä asiassa aika hyvä vaihtoehto. Taas merkitys on häviävän pieni, mutta kumi ei ole ainakaan huonompaa kun alumiini, vieläkun ottaa hinnan ja tekemisen helppouden huomioon.
Älkää uskoko kaikkea mitä kuulette ja miettikää asioita ja opiskelkaa lämpö-oppia (On muuten sikavaikeeta, kun tarpeeksi syvälle mennään).
Yritän saada ensiviikoksi aikaan jonkunlaisen kaavan, jolla ahtoilman lämpötilan saa laskettua suht. helposti lähtöarvot syöttämällä.
Insinöörityön tekeminen auton turbotuksesta on esiasteella ja toivottavasti myös valmisasteella joskus. Toivottavasti ehdotus menee koulussa läpi.Älkääs nyt sentään hernettä nenään vetäkö. Tässä mitään fyysikoita olla
Turbodieseleiden, vähän isompien kanssa tehty kyllä töitä yli 15 vuotta että jotain käytännön tietoa tarttunut mukaan matkan varrella.
tässä asiassa niin kuin monessa muussakin on monta puolta. Käytännössä monesti on parempi vetää nuo pitkät putket ahtoilmajäähdyttäjälle alumiinista jo senkin takia että lämpötila ahtimelta tulevalla ilmalla on hyvin korkea, paljon enemmän kuin tuo +70 astetta. edellyttäen tietenkin että ahtoa on paljon
Konehuoneenlämpätilaahan saa laskettua paljonkin eristämällä ahtimen pakopuolen lämmöneristeellä, samoin kuin pakosarjan ja lähtevän pakoputken turbosta siltä osin kuin se on moottoritilassa.
Sen myönnän kyllä että lämmönsiirtyminen putkesta ulos on erittäin marginaaalista, mutta ompahan pienenä plussana kuitenkin samoin kuin siisti ulkonäkö ja luotettavuuskin.
Pakoputken lämpöön kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös auton alla ettei tule ikäviä yllätyksiä