Välijäähd. päätyjen muokkaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Välijäähd. päätyjen muokkaus

Viesti Kirjoittaja epk »

tälläinen cooleri tuli ostettua turbo projektia varten , ja päädyt täytyy tehdä uusiksi, sen verran tiukkaa tekee muuten .

tuossa on muovi päädyt, kannattaako noista muovisista tehdä vielä jotain, vai teenkö suosiolla rst:stä uudet ?

Kuva Kuva



ketä muuten tunnistaa mistä autosta ? vai onko teetetty, ei mielestäni :?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Terve! Pääsitkö kokeilemaan tiiviyden ennen kuin ostit ja paljonko noilla muovipäädyillä luvattu paineenkestoksi?
Voisi olla asiaa vaihtaa/vaihdattaa päädyt alumiinisiin, jos meinaan alumiinia tuo itse jäähdytin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:Terve! Pääsitkö kokeilemaan tiiviyden ennen kuin ostit ja paljonko noilla muovipäädyillä luvattu paineenkestoksi?
Voisi olla asiaa vaihtaa/vaihdattaa päädyt alumiinisiin, jos meinaan alumiinia tuo itse jäähdytin?

en päässyt kokeilemaan, cooleri on käyttämätön ja päällepäin täysin ehjän näköinen, joten enpä luule että vuotaa.

muovipäätyjen pitäisi kestää ~1.5 paineet ? , joten ihan riittävät mun käyttöön.


cooleri on alumiinia ja sisärivoitettua.


paineen kestossa päätyjen vaihto ilmeisesti auttaa, mutta onko väliä onko alumiinia vai rosteria ?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

On väliä sillä tavalla että alumiini johtaa paremmin lämpöä kuin rosteri, eli parantaa jäähdytystä.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Joo ja "rosterin" kiinnitys alumiiniin???
:wink: Suosittelen alumiiniä!! Unohtakaa "hst ja rosteri" näissä hommissa!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

epk kirjoitti: paineen kestossa päätyjen vaihto ilmeisesti auttaa, mutta onko väliä onko alumiinia vai rosteria ?
Ainakin tavallisen raudan ja alumiinin välille syntyy ns. galvaaninen pari joka syövyttää yllättävän nopeasti jos ovat suoraan kosketuksissa toisiinsa. Jos välissä on jokin eriste niin ei haittaa. Mitenkä on laita rosterin kanssa? :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

On väliä sillä tavalla että alumiini johtaa paremmin lämpöä kuin rosteri, eli parantaa jäähdytystä.
Joo ja "rosterin" kiinnitys alumiiniin???
Suosittelen alumiiniä!! Unohtakaa "hst ja rosteri" näissä hommissa!

kertokaa mitä väliä sillä johtavuudella on, kerran alunperinkin tuossa on muoviset päädyt :shock:

tärkeintähän on että itse KENNO on alumiinia. onhan ne letkutkin kumia mitkä tulee siihen cooleriin kiinni, eikä nekään taida olla parasta lämmönjohtavuudeltaan.





Ainakin tavallisen raudan ja alumiinin välille syntyy ns. galvaaninen pari joka syövyttää yllättävän nopeasti jos ovat suoraan kosketuksissa toisiinsa. Jos välissä on jokin eriste niin ei haittaa. Mitenkä on laita rosterin kanssa?
tämä olisi mielenkiintoista tietää , tosin jos rst ei ruostu niin alkaako alumiini sit hapettumaan , eli itse kenno ?




itse muovipäädyt on vaan "koloissa" kiinni kennon päädyissä, ja lähtevät irti kun niitä kiinnipitävät kynnet vääntää auki.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Tuo linja turbon ja palotilan välissä, siinä on plussaa kaikki millä sitä lämpöä saa johdettua pois tuosta ahtoilmasta sen takia putketkin olisi mahdollisuuksien rajoissa hyvä olla sitä alumiinia ja vain joustavuutta tarvitsevissa kohdissa kumiletkulla.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jos kiinnität rosteri osan suoraan kiinni alumiiniin kenno hapettuu piloille parissa vuodessa eikä suola ja kosteus ainakaan hidasta tätä prosessia.

Joten alumiinista se on paras tehdä.
On sulla siinä aika askartelu kun siihen uudet päädyt teet ja ne täytyy saada vielä aivan tiiviiksi.
Kennon materiaali on ilmeisesti niin ohutta että hitsaamisen voi unohtaa?
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:Tuo linja turbon ja palotilan välissä, siinä on plussaa kaikki millä sitä lämpöä saa johdettua pois tuosta ahtoilmasta sen takia putketkin olisi mahdollisuuksien rajoissa hyvä olla sitä alumiinia ja vain joustavuutta tarvitsevissa kohdissa kumiletkulla.

ok, tämä selvä :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Ville Komulainen kirjoitti:Jos kiinnität rosteri osan suoraan kiinni alumiiniin kenno hapettuu piloille parissa vuodessa eikä suola ja kosteus ainakaan hidasta tätä prosessia.

Joten alumiinista se on paras tehdä.
On sulla siinä aika askartelu kun siihen uudet päädyt teet ja ne täytyy saada vielä aivan tiiviiksi.
Kennon materiaali on ilmeisesti niin ohutta että hitsaamisen voi unohtaa?
eli täytyy näemmä muokata noita alkuperäisiä , koska alumiinista teko ei onnistu :(

jos olis vaan vehkeet jolla hitsata alumiinia niin olisi mahdollista nuo päädyt tehdä.

vai mitä maksaa jos vie liikkeeseen päädyt teetettäväksi alumiinista ?

muovihitsaamalla noista alkuperäisistä vois saada hyvät vielä, lyhennettyä ne siis.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Osat kannatta tietysti työstää itse niin ettei hitsarin ei tartte kun hitsailla ne kasaan.
jos ei ole ketään tuttua kellä on vaihtovirta TIG niin kannattaa kysyä numero tiedustelusta lietolaisen seppo sinokin :D numero, hänellä on kunnon hitsauskoneet ja ammattitaito.
Ei luulisi mahdottomia ko. homma maksavan.


Epäilen että coolerissa muovihitsaus ei ole hyvä idea. paine, suuret lämpötilan vaihtelut jne.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Ville Komulainen kirjoitti:Osat kannatta tietysti työstää itse niin ettei hitsarin ei tartte kun hitsailla ne kasaan.
jos ei ole ketään tuttua kellä on vaihtovirta TIG niin kannattaa kysyä numero tiedustelusta lietolaisen seppo sinokin :D numero, hänellä on kunnon hitsauskoneet ja ammattitaito.
Ei luulisi mahdottomia ko. homma maksavan.


Epäilen että coolerissa muovihitsaus ei ole hyvä idea. paine, suuret lämpötilan vaihtelut jne.
eli alumiinista siis tehdään 8)

nimi ainakin kuulostaa tutulta :? , eihän miehellä vissiin "metallipajaa" varsinaisesti ole vai ?


entäs nuo päädyt, kannattaako ne muotoilla , vai riittäkö että tekee niistä "neliöt" jossa on tulo/lähtö putki ?

tuossa ei ainakaan ole "symmetrisesti" nuo lähdöt/tulot toisiinsa nähden.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

On sillä sinokilla jonkinlainen yritys, joka sijaitsee entisessä huoltoasemassa liedon keskustasta 10-15km hämeenlinnan suuntaan tien vasemmalla puolella ja ko. rakennuksen päässä on muistaakseni baari ja paljon auton romuja pihalla.

Ne päädyt kannattaa tehdä sellaisiksi että cooleri sopii parhaiten paikoilleen ja on "helpoin" tehdä.

Jos muotoilulla ja putkien sijoittelulla tarkoitat vaikutusta tehoon, en usko sillä olevan merkitystä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kuva

tuohon on nyt helppo tehdä pääty, muutakuin tasoittaa kynnet pois ja hitsaa alupäädyn kiinni.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Ville Komulainen kirjoitti:On sillä sinokilla jonkinlainen yritys, joka sijaitsee entisessä huoltoasemassa liedon keskustasta 10-15km hämeenlinnan suuntaan tien vasemmalla puolella ja ko. rakennuksen päässä on muistaakseni baari ja paljon auton romuja pihalla.

Ne päädyt kannattaa tehdä sellaisiksi että cooleri sopii parhaiten paikoilleen ja on "helpoin" tehdä.

Jos muotoilulla ja putkien sijoittelulla tarkoitat vaikutusta tehoon, en usko sillä olevan merkitystä.

ok, tiedän paikan.


ei kai siinä sitten muuta kuin istuttamaan päätyjä
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Viisas ratkasu luopua noista muovipäädyistä, itsellä oli edellisessä diisselissä tehtaan alkuperäinen cuuleri ja vakio (0.5-0.7 bar) ahdoilla toimi hyvin mutta kun ahtoja nostettiin reiluun kiloon rupes päädyt antamaan periksi. Useasti kiihdytyksessä alkuperäiset "klemmarit" päästivät paineet pihalle ja myöhemmin huomasin muovipäädyn repeytyneen kun vaihdoin kunnon klemmarit lähtöihin.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

epk kirjoitti:[ [url=http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia/turbo/paaty2.JPG] ][/url]

tuohon on nyt helppo tehdä pääty, muutakuin tasoittaa kynnet pois ja hitsaa alupäädyn kiinni.
:wink: Kannattaa kokeilla valmista alumiiniputkee! Mistä leikkaa vähän pois ja taivuttelee pään sopivaksi?
Oliko vaikeasti sanottu? Eli jos lähdöt ylös/alas niin putkesta puolet pois ja on lähtö valmiina?
Siis vain pientä hitsausta ja se on siinä? :lol:
Helppoo eikö vain?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

k.j kirjoitti: Kannattaa kokeilla valmista alumiiniputkee! Mistä leikkaa vähän pois ja taivuttelee pään sopivaksi?
Oliko vaikeasti sanottu? Eli jos lähdöt ylös/alas niin putkesta puolet pois ja on lähtö valmiina?
Siis vain pientä hitsausta ja se on siinä? :lol:
Helppoo eikö vain?

vois olla joo, ainakin toiselle puolelle taitaa toimia tuolla tavalla :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Näyttääpä aika paljon samanlaiselta toi cooleri, mitä väykyn cdi:ssäkin on....
On nimittäin noita väykyn kennoja muutama, joista muovipääty "plobsahtanut" irti.... jos joku tarvii?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Näyttääpä aika paljon samanlaiselta toi cooleri, mitä väykyn cdi:ssäkin on....
On nimittäin noita väykyn kennoja muutama, joista muovipääty "plobsahtanut" irti.... jos joku tarvii?
mielenkiintoista, missä vm:ssä tarkemmin ?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vuosimalleja en muista.
On noita coolereita useampia..
Eikä ne päädyt paineista ole lähteneet...

Mm. Vw Ventossa on yksi paikallaan 1.9TD Nykyään n. 125hp
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

agip kirjoitti:Vuosimalleja en muista.
On noita coolereita useampia..
Eikä ne päädyt paineista ole lähteneet...

Mm. Vw Ventossa on yksi paikallaan 1.9TD Nykyään n. 125hp

vaan minkä takia ?

siis ventossa on myös tuollainen vai ?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Jaahas

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

:D
Täällä ne fyysikot taas neuvoo muita :)

Lähinnä tuosta ahtoilman jäähdytyksestä vähän....

Kylläpähän se niin on, että coolerin päätyjen materiaalit on yhtä tyhjän kanssa. Päätekijä on coolerin kennoston suuri poikkipinta-ala ja sen myötä virtausten hidastuvuus (Avattaren coolerissa pinta-ala on noin 5-kertainen putken pinta.-alaan nähden), kennoston suuri haihtumispinta-ala ja ennenkaikkea kennoston putkien sisällä olevat rivat (kts. avatar). Taikasana on nimenomaan ne RIVAT.

Itse turbon putkissa kaasujen massavirta on niin nopeaa, että lämpö yksinkertaisesti ei ehdi haihtua seinämistä....jonkun verran toki ehtii, mutta määrä on häviävän pieni. Jos löydätte rivoitettua putkea, joka on rivoitettu päältä ja sisältä, niin sitten materiaali voi merkata jotain.

Ajatelkaapa myös tällaista:
Paljonko moottoritilan lämpötila on.. 50.60,70 astetta?
Coolerista tulevan "viileän" ilman lämpötila voi olla 40astetta. Mitäs kun alumiinisen putken vetää coolerilta kuumaan mootoritilaan, kuinka siinä käy? Viilentääkö se ahtoilmaa vai lämmittääkö? Taitaa lämmittää :idea:
Kyllä se niin on, että coolerin jälkeen on parempi putken olla huonosti lämpöä johtavaa materiaalia ja kumi on tässä asiassa aika hyvä vaihtoehto. Taas merkitys on häviävän pieni, mutta kumi ei ole ainakaan huonompaa kun alumiini, vieläkun ottaa hinnan ja tekemisen helppouden huomioon.

Älkää uskoko kaikkea mitä kuulette ja miettikää asioita ja opiskelkaa lämpö-oppia (On muuten sikavaikeeta, kun tarpeeksi syvälle mennään).
Yritän saada ensiviikoksi aikaan jonkunlaisen kaavan, jolla ahtoilman lämpötilan saa laskettua suht. helposti lähtöarvot syöttämällä.

Insinöörityön tekeminen auton turbotuksesta on esiasteella ja toivottavasti myös valmisasteella joskus. Toivottavasti ehdotus menee koulussa läpi.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 02.03.2004 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no hittolainen, taas mentiin vikaan :shock:



no mites ne väitteet että jos laitan rosterista päädyt, niin itse kenno hapettuu piloille rst päätyjen takia :?
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Ruostumattomassa (1.4301) on 72%rautaa, 18% kromia ja 10% nikkeliä. Kromi ja nikkeli on jalompia metalleja kuin alumiini. Eli jos rosteri ja alumiini on sähköisessä yhteydessä toisiinsa syntyy sähkögalvaaninen pari ja märässä suolaliemessä alumiini syöpyy olemattomiin. Samasta syystä esimerkiksi alumiiniveneessä on pidettävä lyijy (epäjalompi kuin alumiini) anodi kunnossa, jottei alumiini syöpyisi merivesi/suolavesi on tehokas syövyttäjä.

Toinen asia on päädyn kiinnittäminen, jos on eri materiaalia ei hitsaaminen onnistu. Jos päädyn saa erotettua sahköisestä kontaktista esim. kumitiivisteellä ongelma poistuu - käytännön totetus vaan taitaa tulla hankalaksi.

ps. haponkestävä jossa on lisäksi molybdeeniä hapettaa alumiiniä vielä tehokkaammin.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

homma selvä,


täytyy siis nyt ilmeisesti syylaria siirtään reippaasti taaksepäin , ja asentaa cooleri myös konetilan sisäpuolelle...

taikka sitten rakentaa "tuning" puskuri , ja cooleri sen taakse :wink:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: Jaahas

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Day Downhill kirjoitti::D
Täällä ne fyysikot taas neuvoo muita :)

Lähinnä tuosta ahtoilman jäähdytyksestä vähän....

Kylläpähän se niin on, että coolerin päätyjen materiaalit on yhtä tyhjän kanssa. Päätekijä on coolerin kennoston suuri poikkipinta-ala ja sen myötä virtausten hidastuvuus (Avattaren coolerissa pinta-ala on noin 5-kertainen putken pinta.-alaan nähden), kennoston suuri haihtumispinta-ala ja ennenkaikkea kennoston putkien sisällä olevat rivat (kts. avatar). Taikasana on nimenomaan ne RIVAT.
Itse turbon putkissa kaasujen massavirta on niin nopeaa, että lämpö yksinkertaisesti ei ehdi haihtua seinämistä....jonkun verran toki ehtii, mutta määrä on häviävän pieni. Jos löydätte rivoitettua putkea, joka on rivoitettu päältä ja sisältä, niin sitten materiaali voi merkata jotain.

Ajatelkaapa myös tällaista:
Paljonko moottoritilan lämpötila on.. 50.60,70 astetta?
Coolerista tulevan "viileän" ilman lämpötila voi olla 40astetta. Mitäs kun alumiinisen putken vetää coolerilta kuumaan mootoritilaan, kuinka siinä käy? Viilentääkö se ahtoilmaa vai lämmittääkö? Taitaa lämmittää :idea:
Kyllä se niin on, että coolerin jälkeen on parempi putken olla huonosti lämpöä johtavaa materiaalia ja kumi on tässä asiassa aika hyvä vaihtoehto. Taas merkitys on häviävän pieni, mutta kumi ei ole ainakaan huonompaa kun alumiini, vieläkun ottaa hinnan ja tekemisen helppouden huomioon.

Älkää uskoko kaikkea mitä kuulette ja miettikää asioita ja opiskelkaa lämpö-oppia (On muuten sikavaikeeta, kun tarpeeksi syvälle mennään).
Yritän saada ensiviikoksi aikaan jonkunlaisen kaavan, jolla ahtoilman lämpötilan saa laskettua suht. helposti lähtöarvot syöttämällä.

Insinöörityön tekeminen auton turbotuksesta on esiasteella ja toivottavasti myös valmisasteella joskus. Toivottavasti ehdotus menee koulussa läpi.
:lol: Älkääs nyt sentään hernettä nenään vetäkö. Tässä mitään fyysikoita olla :D Turbodieseleiden, vähän isompien kanssa tehty kyllä töitä yli 15 vuotta että jotain käytännön tietoa tarttunut mukaan matkan varrella.

tässä asiassa niin kuin monessa muussakin on monta puolta. Käytännössä monesti on parempi vetää nuo pitkät putket ahtoilmajäähdyttäjälle alumiinista jo senkin takia että lämpötila ahtimelta tulevalla ilmalla on hyvin korkea, paljon enemmän kuin tuo +70 astetta. edellyttäen tietenkin että ahtoa on paljon
Konehuoneenlämpätilaahan saa laskettua paljonkin eristämällä ahtimen pakopuolen lämmöneristeellä, samoin kuin pakosarjan ja lähtevän pakoputken turbosta siltä osin kuin se on moottoritilassa.

Sen myönnän kyllä että lämmönsiirtyminen putkesta ulos on erittäin marginaaalista, mutta ompahan pienenä plussana kuitenkin samoin kuin siisti ulkonäkö ja luotettavuuskin.

Pakoputken lämpöön kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös auton alla ettei tule ikäviä yllätyksiä
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Jaahas

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Petri K kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti::D
Täällä ne fyysikot taas neuvoo muita :)

Lähinnä tuosta ahtoilman jäähdytyksestä vähän....

Kylläpähän se niin on, että coolerin päätyjen materiaalit on yhtä tyhjän kanssa. Päätekijä on coolerin kennoston suuri poikkipinta-ala ja sen myötä virtausten hidastuvuus (Avattaren coolerissa pinta-ala on noin 5-kertainen putken pinta.-alaan nähden), kennoston suuri haihtumispinta-ala ja ennenkaikkea kennoston putkien sisällä olevat rivat (kts. avatar). Taikasana on nimenomaan ne RIVAT.
Itse turbon putkissa kaasujen massavirta on niin nopeaa, että lämpö yksinkertaisesti ei ehdi haihtua seinämistä....jonkun verran toki ehtii, mutta määrä on häviävän pieni. Jos löydätte rivoitettua putkea, joka on rivoitettu päältä ja sisältä, niin sitten materiaali voi merkata jotain.

Ajatelkaapa myös tällaista:
Paljonko moottoritilan lämpötila on.. 50.60,70 astetta?
Coolerista tulevan "viileän" ilman lämpötila voi olla 40astetta. Mitäs kun alumiinisen putken vetää coolerilta kuumaan mootoritilaan, kuinka siinä käy? Viilentääkö se ahtoilmaa vai lämmittääkö? Taitaa lämmittää :idea:
Kyllä se niin on, että coolerin jälkeen on parempi putken olla huonosti lämpöä johtavaa materiaalia ja kumi on tässä asiassa aika hyvä vaihtoehto. Taas merkitys on häviävän pieni, mutta kumi ei ole ainakaan huonompaa kun alumiini, vieläkun ottaa hinnan ja tekemisen helppouden huomioon.

Älkää uskoko kaikkea mitä kuulette ja miettikää asioita ja opiskelkaa lämpö-oppia (On muuten sikavaikeeta, kun tarpeeksi syvälle mennään).
Yritän saada ensiviikoksi aikaan jonkunlaisen kaavan, jolla ahtoilman lämpötilan saa laskettua suht. helposti lähtöarvot syöttämällä.

Insinöörityön tekeminen auton turbotuksesta on esiasteella ja toivottavasti myös valmisasteella joskus. Toivottavasti ehdotus menee koulussa läpi.
:lol: Älkääs nyt sentään hernettä nenään vetäkö. Tässä mitään fyysikoita olla :D Turbodieseleiden, vähän isompien kanssa tehty kyllä töitä yli 15 vuotta että jotain käytännön tietoa tarttunut mukaan matkan varrella.

tässä asiassa niin kuin monessa muussakin on monta puolta. Käytännössä monesti on parempi vetää nuo pitkät putket ahtoilmajäähdyttäjälle alumiinista jo senkin takia että lämpötila ahtimelta tulevalla ilmalla on hyvin korkea, paljon enemmän kuin tuo +70 astetta. edellyttäen tietenkin että ahtoa on paljon
Konehuoneenlämpätilaahan saa laskettua paljonkin eristämällä ahtimen pakopuolen lämmöneristeellä, samoin kuin pakosarjan ja lähtevän pakoputken turbosta siltä osin kuin se on moottoritilassa.

Sen myönnän kyllä että lämmönsiirtyminen putkesta ulos on erittäin marginaaalista, mutta ompahan pienenä plussana kuitenkin samoin kuin siisti ulkonäkö ja luotettavuuskin.

Pakoputken lämpöön kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös auton alla ettei tule ikäviä yllätyksiä
Jeps , ei herneitä tietenkään. Välillä vaan pitää vähän oikaista :)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hyvä että syntyy keskustelua ja kaikki oikaisut aina tervetulleita, tässä mitään erehtymättömiä olla.
Itse etsin kuumeisesti tietoa tuohon 200D turboprojektiin. Tavoita olisi saada pidettyä kustannukset alle 10000 eurossa. Pitäisi löytää vain hyväkorinen katsastettu aihio vuosilta -85, -86 tai alkuvuodelta -87 mieluiten automaatti 200;sen koneella. Tuon varaosaauton hintakin Saksasta 300D turbo on auki, ainoastaan rahdin hinta 400 euroa on selvillä.

Tuohon 200;sen olen ajatellut investoida enintään 3000 euroa. Jos täälläkin jollain on sopivaa tiedossa, ilmoitusta vaan vaikka yksityisviestillä.

Oma kaksatanen ei käy vuosimallin puolesta on liian tuore :lol: -88 ja pitäähän jollain päästä liikkumaankin.
Vastaa Viestiin