124:n ajettavuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

124:n ajettavuus

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Tulin tässä just Turkkuseen,matkalla vähän ihmettelin mersun suuntavakavuutta.Tuntui kuin pitäis kokoajan ajaa eli ohjailla.Aivan uudet renkaat on alla,mutta joskus vanhoillakin tuntu samanlaiselta.Nyt vaan vähän korostuneesti.Ei ihmeemmin ollut edes tuulta.Tämä kun on aina mennyt kuin juna,ei pahemmin ole suoralla tarvinnut ohjailla.Mikähän olis todennäköisin syy.Autolla on ajettu vähän yli kolmesataa tuhatta.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Niko79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: La 05.04.2008 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Niko79 »

Moro.
Todennäköisesti autossasi on mennyt ohjauksen iskunvaimennin.
Itselläni oli c200 ja w124 se mennyt ja haeskeli joka tien vartta.
Iskarit vaihdettuani kumpaankin niin jo parani ajettavuus kuten pitääkin olla eli vakaaksi.
Kyseinen osa maksaa Motonetissa alta 30 egeä.
jm9
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Su 20.09.2009 14:50

Viesti Kirjoittaja jm9 »

itellä oli samanlaista ongelmaa mutta en juuri alkanu sitä mietiskelemään. sitten katsastuksessa huomattiin että eestä kummatki jouset poikki ja pallonivelet vaihtoon..
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Takapään nivelissä on luultavasti väljää.
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

JarkkoN kirjoitti:Takapään nivelissä on luultavasti väljää.
Pallot on ok,jouset myös.Mutta se takapää...Mitkäs nivelet siellä ensimmäisenä holkkaa?
Toisaalta nyt takaisin tullessa ei tarvinnutkaan ajaa ihan niinpaljon.Olisko se tuuli sittenkin... Mutta on tää vakaampi kyllä ollut.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Siis sehän on varma, että väljää on, jos tuuli heiluttelee. Satalankku ei souda minnekään, jos alakerta kunnossa.
Jos alapallot OK, entäs kumit, iskarit, iskarien yläpään kiinnitys tai raidetangon päät?
Alapallojen kuntoa on aika vaikea todeta, ei selviä ainakaan silmämääräisesti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

alapallo voi mennä 1,5 vuodessa vähäiselläkin ajolla.
kannattaa tarkistaa
autodidakti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Takana vika voisi olla ns. narinaheloissa tai aurauksen säätötangoissa, oliko ne nyt ne etummaiset. Maticissa oli molemmita puolilta sekä narinat että aurauksen tangot väljät, jämäköityi mukavasti kun ne vaihdettiin. Mutta kun vaihtoehtoja on takana yhteensä noin 10 kpl x 2 niveltä, kannattaa lonkotella jokainen huolellisesti läpi tai viedä asiantuntevalle pajalle ennen kuin käy vaihtamaan turhaan osia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Timo L.:än sanoihin lisäten vielä, että takakelkan kumit tekee kanssa jonkin sortin soutamista. ja koiranluutkin tekee soutamista.

pistäppä satanen vauhtia ja pienin mahdollinen vaihde silmään, paina kaasua voimakkaasti ja sitten päästät sen jaasun, jos auto kiihdytyksessä, taikka moottorijarrutuksessa kampee jompaan kumpaan sivuun, niin jotkut koiranluut ainakin on sökönä.

mersusta hankala välillä paikantaa noita nivelvikoja, kun on miljoona niveltä. eikä ne konttorillakaan aina kaikkee huomaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

itse en juuri huomannu vaikka se ohjausvaimmenin oli rikki, mutta takaa kun säätötanko oli pikkasen väljä sen huomasi heti
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
pistäppä satanen vauhtia ja pienin mahdollinen vaihde silmään, paina kaasua voimakkaasti ja sitten päästät sen jaasun, jos auto kiihdytyksessä, taikka moottorijarrutuksessa kampee jompaan kumpaan sivuun, niin jotkut koiranluut ainakin on sökönä.
itse en lähtis tällä tyylillä etsimään vikaa alustasta, voi pian olla vikaa myös vaihteistossa ja moottorissakin :P mahtaako joku dieseli mersu edes kiertää tuota yli 10 000 rpm mitä vaaditaan, että päästään pienimmällä vaihteella (eli ykkösellä...) 100 km/h :shock:

vähän nyt ajatusta peliin, mitä tarkoitetaan, kun näitä viestejä kirjoitellaan :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
jarskak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 485
Liittynyt: Ti 02.10.2007 10:43

Viesti Kirjoittaja jarskak »

vaihdatin omaani eteen raidetangon, raidetangon päät, apusimpukkaan laitettiin korjaussarja, ohjausiskunvaimennin, sekä alapallonivelet. Samalla tehtiin 4 pyöräsuuntaus
Ei hae eikä puolla enää, eli ei menny 500 euroa hukkaan.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:
pera8x kirjoitti:
pistäppä satanen vauhtia ja pienin mahdollinen vaihde silmään, paina kaasua voimakkaasti ja sitten päästät sen jaasun, jos auto kiihdytyksessä, taikka moottorijarrutuksessa kampee jompaan kumpaan sivuun, niin jotkut koiranluut ainakin on sökönä.
itse en lähtis tällä tyylillä etsimään vikaa alustasta, voi pian olla vikaa myös vaihteistossa ja moottorissakin :P mahtaako joku dieseli mersu edes kiertää tuota yli 10 000 rpm mitä vaaditaan, että päästään pienimmällä vaihteella (eli ykkösellä...) 100 km/h :shock:

vähän nyt ajatusta peliin, mitä tarkoitetaan, kun näitä viestejä kirjoitellaan :wink:
nyt kyllä tuli joku ymmärrys/asia virhe. en tarkottanu pienin vaihde, vaan pienin mahdollinen vaihde tossa nopeudessa, eli normi mersussa 2, vai 3 vaihde. elikkäs siis pointtina niin paljon vauhtia, että pienikin renkaan liikahtelu tuntuu auton suunnassa, mutta kuitenkin niin pieni vaihde, että saadaan vielä kiihtyvyysmomenttia renkaaseen..

ei kait millään mersulla pääse ykkösella sataa.. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, kyllä mä ymmärsin mitä sä oikeasti tarkoitit :wink: ei vain voinu vastustaa kiusausta hieman piikitellä, kun tuosta tekstistä kyllä saa sen käsityksen mitä kirjoitin...

ja kyllä kai mersukin on sellaisia autoja tehnyt millä pääsee ykkösellä sataa :roll: on niitä moni muukin tehny... 124 koppaiset ei kyllä kuulu niihin autoihin... mutta joku urheilullisempi vaihtoehto ehkä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:juu, kyllä mä ymmärsin mitä sä oikeasti tarkoitit :wink: ei vain voinu vastustaa kiusausta hieman piikitellä, kun tuosta tekstistä kyllä saa sen käsityksen mitä kirjoitin...

ja kyllä kai mersukin on sellaisia autoja tehnyt millä pääsee ykkösellä sataa :roll: on niitä moni muukin tehny... 124 koppaiset ei kyllä kuulu niihin autoihin... mutta joku urheilullisempi vaihtoehto ehkä...
noo... niin no. joku mäk klaareni ehkä vois kulkee sen sata sykkösellä. ja sitten tietenkin formula. mutta muita ei nyt heti tuu mieleen. ei noi 500 taikka 600 sarjalaisetkaan oikein kulje ykkösellä hirveen kovaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

jarskak kirjoitti:vaihdatin omaani eteen raidetangon, raidetangon päät, apusimpukkaan laitettiin korjaussarja, ohjausiskunvaimennin, sekä alapallonivelet. Samalla tehtiin 4 pyöräsuuntaus
Ei hae eikä puolla enää, eli ei menny 500 euroa hukkaan.
Käyhän se tietysti noinkin,silloin vaan ei selviä tarkkaan missä vika oli.Ja se kun kiinnostaa...
Toisaalat en nyt satasessa pineintä vaidetta löis päälle... :D
Mutta ajattelin kyllä kytkeä vaunun perään,siitä jarrut kiinni ja edestakaisin nytkyttämällä katsoa kumpi takapyörä liikkuu enempi.
Eikös se sillä selviä toi takapää?Videokamerankin voin suunnata noihin heloihin/niveliin,kun vaikea sinne on muuten tasamaalta kattoo.
Kunhan nyt tästä nyt viitsii ryhtyä.Voi olla että katsastusammattilainen ryhtyy ensin,kun toi aika alkaa olla tossa talvella/alkukeväällä.
Mutta etupää... Ainoa mikä siellä epäilyttää on apusimpukka.Nivelet oon jo tarkistanut.Pitänee repiä pahvi pois ja kattoo kun tulee öljynvaihdon aika.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Yli 300 tkm ja pitkä aika tekee takapäästä jo väljän ja korjattavaa alkaa olla
kohta lähes joka nivelessä ja kumissa. Kumi hapertuvat ja kovettuvat ja
vaimentavat huonommin tärinöitä ja jyrinöitä.

Jos haluaa hyvän tuloksen, niin irrottaa taka-akseliston ja uusii kerralla
kaikki kumit ja nivelet, niin ei tarvitse sitten vähän väliä olla laittamassa.
Jonkin verran rahaa siihen menee, mutta homman voi yrittää tehdä
itsekin. Pyörät tarvitsee suunnata vain kerran, kun vaihtaa kaikki kerralla.

Toinen vaihtoehto on uusia taakse vain tod. näk. kuluneet osat, joita
edellä jo lueteltiin. Ainakin narinanivelet (poikittaisen alatukivarren
ulompi nivelholkki), apurungon etupään kumit ja ne aurauksen
säätötangot kannattaisi vaihtaa.

Kolmas vaihtoehto on tutkia kangen kanssa, missä oikeasti on väljää
ja vaihtaa vain ne osat.

Eikä sitten kannata laittaa mitään halpisosia, ne voivat kulua turhan
nopeasti.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mitähän kaikkien takapään tankojen vaihto mahtaisi suunnilleen maksaa korjaamolla?
Auto ei ole tuntunut yhtä tukevalta kuin ennen,yli vuoteen.Pari Mersupajaa tutkinut mutta apua ei ole tullut,ja nyt katsastuksessakin todettiin hyväksi.
Renkaista ei johdu,ja alapallot,ohjausiskari ja yksi niveltanko taakse uusittu.Pyörät myös suunnattu.

En oikein keksi muutakuin takapään kumit;narinanivelet ja takakelkan kumityynyt.Nekin siis ilmeisesti korjaamoilla todettu viattomiksi,mutta muistelen kuulleeni ettei niitä pysty aina satavarmasti toteamaan.
Alkaa ideat ja usko loppumaan ja tympii kun joutuu puolikuntoisella ajamaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

aurauksen säätötangot kun on väljät niin äkkiä tulee merisairaaksi
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ari kirjoitti:Mitähän kaikkien takapään tankojen vaihto mahtaisi suunnilleen maksaa korjaamolla?
Auto ei ole tuntunut yhtä tukevalta kuin ennen,yli vuoteen.Pari Mersupajaa tutkinut mutta apua ei ole tullut,ja nyt katsastuksessakin todettiin hyväksi.
Renkaista ei johdu,ja alapallot,ohjausiskari ja yksi niveltanko taakse uusittu.Pyörät myös suunnattu.

En oikein keksi muutakuin takapään kumit;narinanivelet ja takakelkan kumityynyt.Nekin siis ilmeisesti korjaamoilla todettu viattomiksi,mutta muistelen kuulleeni ettei niitä pysty aina satavarmasti toteamaan.
Alkaa ideat ja usko loppumaan ja tympii kun joutuu puolikuntoisella ajamaan.
eBaysta saa tukitangot tarvikkeena halvalla 117 euroa/sarja:
http://cgi.ebay.de/QUERLENKER-REP-SATZ- ... 335bec521a

Itse laittaisin mieluummin alkuperäisiä, mutta jos pitää tinkiä, niin
noita voisi kokeilla.

Korjaamo kyllä antaa työstä hinta-arvion etukäteen ja siitä ei saa poiketa
kovin paljon (muistaakseni 20%). Noilla osilla on taipumusta ruostua
kiinni ja ne pitää irrottaa rälläkällä, mikä hidastaa hommaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
ismoq
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Su 04.05.2008 10:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ismoq »

Kaverin kanssa testailtiin etupään renkaita perus rautakankimeiningillä, kun ei ihan suoraa viivaa mee toi 124. Siellä ei tuntunu oikeestaan mitään väljää, uudet (mb-original) alapallot löytyy kyllä takakontista vaihtoa vailla..

Talvirenkaat on 10 isommat ku kesärenkaat ja soutelu on näillä kesämalleilla huomattavasti miedompaa. Toisaalta ovat myös leveämmät verrattuna talvikumeihin. Voisko se olla sitten väljää takapäässä?

Oliko se niin ettei noi takapään väljyydet välttämättä löydy, jos nostaa autoa vaan renkaan kohdalta, vaan pitäis tunkata koko takapään sieltä keskeltä ylös?
Ensipeli 124 -89 230E
Ässä W140 -93 S320
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos Jarkko linkistä.Tuota sietääkin harkita.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

ismoq kirjoitti:Voisko se olla sitten väljää takapäässä?

Oliko se niin ettei noi takapään väljyydet välttämättä löydy, jos nostaa autoa vaan renkaan kohdalta, vaan pitäis tunkata koko takapään sieltä keskeltä ylös?
vääntelitkö takarengasta sivuttaisuuntaisesti?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Taidanpa asennuttaa kaikki tangot takapäähän.Varmaan joku on sen teettänyt korjaamolla,ja osaisi varoitella kustannuksista?Tee-se-itse miesten hommaan käyttämä aika voisi myös antaa hieman suuntaa.
Ja erityisesti kiinnostaa,että kuinka huomattava vaikutus vaihdoilla on ollut ajoon?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Omaan lankkuun vaihdoin vaihdoin narinat tuossa helatorstaina,kun tahto tuota vaeltelua esiintyä.
Tuota "häiriökäyttäytymistä" esiintyi varsinkin,kun oli enemmän kuormaa kyydissä.
Kyllähän se nyt taas menee paljon pienemmällä sompaamisella.
Taitaa noitten narinoitten vaihto olla kyllä aika kannattava toimenpide.
Viimeksi muokannut Henkka, Su 16.05.2010 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kaikki osat uutta jousitukseen ja säädöt niin alkaa kulku paranemaan.
Noissa malleissa jos joka osaa vaihtaa sen mukaan mitä ne kuluu loppuun niin saa olla kokoajan auton alla.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Aapo.T kirjoitti:Kaikki osat uutta jousitukseen ja säädöt niin alkaa kulku paranemaan.
Noissa malleissa jos joka osaa vaihtaa sen mukaan mitä ne kuluu loppuun niin saa olla kokoajan auton alla.
Mun täytyy tyytyä ainaskin vaihtamaan vaan väljät nivelet,kun on 8 autoa joista täytyy pitää huolta :shock:
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Ari kirjoitti:Taidanpa asennuttaa kaikki tangot takapäähän.Varmaan joku on sen teettänyt korjaamolla,ja osaisi varoitella kustannuksista?Tee-se-itse miesten hommaan käyttämä aika voisi myös antaa hieman suuntaa.
Ja erityisesti kiinnostaa,että kuinka huomattava vaikutus vaihdoilla on ollut ajoon?
itse vaihdoin talvella kaikki tangot uusiksi takapäähän, aikaa meni vissiin 2 viikkoa :P itseasiassa vaihdoin kaiken muun uusiksi taakse (pyörän napoja ja jarruja myöden), vain takakelkka jäi vanhaa ja sen maalaukseen/kuivatukseen ja uudelleen maalaukseen ja taas kuivatusta välissä, se suurin osa ajasta meni :roll: osat oli yllä niin jumiin ruostuneet, että purkamiseen meni kyllä yksi täys työpäivä :evil:

jos kaikki menis niin kuin elokuvissa, niin nuo nivelet vaihtaa ehkä 5 tunnissa ja tekee alustavan 4 pyörä suuntauksen siina samassa, lopullisen 4 pyöräsuuntauksen aika on vasta muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen, kun osat on hakenut lopullisen paikkansa, siis jos vaihtaa ihan kaiken...

itse neuvoisin kylmästi pudottamaan takakelkan heti suosista pois, koska jonkun jumissa olevan tukivarren pultin takia sen kuitenkin joutuu lopulta tekemään ja tulee samalla sekin sitten huollettua ja pääsee korjailemaan ne puhkiruostuneet jarru ja polttoaineputketkin sitten samalla :wink: 2-3 päivää kun varaa aikaa, niin tulee hyvä, eikä tarvitse muutamaan 100 000 km enää ajatella koko asiaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1341
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Noinhan se järkevää olisi,vaan kun ei ole taitoa/tiloja/välineitä tehdä itse.
Jotain on pielessä,ja alkaa ideat loppua.Kelkan etukumit ja narinat vaihdettu,sekä vuosi sitten takaiskarit,(etu)alapallot ja toinen säätötanko taakse.Ohjausiskarikin vaihdettu,sekä etuiskareiden yläpäät.

Raidetangon päätä voisi epäillä,mutta katsastuksessa oli sekin ok.
Pyöränlaakerit eivät äännä eikä klappiakaan ole kuin hivenen(edessä).
Ongelma ei niinkään se,että vetelisi puolelta toiselle,vaan sellainen yleinen epämääräisyys,ihan kuin väljää olisi jossain.Myös tuntuu kiikkerämmältä kuin pitäisi.

Koiranluut ja nuo tangot voisi vaihdattaa varmuuden vuoksi,ei kai muutakaan tehtävissä.
Nyt kun taas lueskelin ties monennenko kerran muiden vanhoja,vastaavia murheita,niin vasta huomasin kuinka moni ollut samassa tilanteessa:osia on vaihdettu.mutta kulku ei vaan parane.
Harmi vaan,että useimmat jättää kertomatta ratkesiko ongelma viimein.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vaihda taakse se toinenkin säätötanko ja vedä etupyöriin hiukan lisää aurausta samalla kun tehdään nelipyöräsuuntaus.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin