ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP.
japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP.
Onhan se hyvä laite kohtuullisissa nopeuksissa mutta Yli sadan nopeudessa jos auto lähtee lapasesta niin se on menoa eikä nokitusta. Ei auta mitkään hienot ajonvakaus systeemit. Ainoa jos on nelivet auto niin sitten on apua.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP.
Mitä, onko systeemiä "huononnettu" W210:aan? Omassa coupessa muistaakseni toimii kyllä kaikilla nopeuksilla. Aivan varuste-esitteen mukaan "parempi ajomukavuus kaikilla tienpinnoilla ja kaikissa ajo-olosuhteissa" .
Itse ainakin muistelen takatalvina systeemin "oikaisseen" auton kun esim. lähdin ohittamaan edellä ajavaa loskapolanteen yli.
ETS taisi olla pre-facelift-väykyissä se liikkeellelähtöavustin, ikäänkuin köyhän miehen ASR.
Viimeksi muokannut Timo L., La 07.11.2009 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
väykyssähän asr lähtee nappulasta pois ainakin mulla, mutta w124 saa ohitettua, eli kokonaan pois mutta silloin ei ilmeisesti toimi samanaikaisesti absit
japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP.
ETS on pelkkä liikkeellelähtö avustin. eli jarruttaa sutivaa rengasta. (Esim juuri alkupään väyrysissä)
ASR on vastaava kuin tuo ETS mutta lisänä se rajottaa moottoritehon kun huomaa luistoa.
ESP tekee sitten jo vaikka ja mitä.
Mitään helppoa kikkaa näiden ohittamiseen ei ole. Mutta Jarrua kun painaa sen verran että jarruvalot palaa niin nämä ei reagoi.
Mitä, onko systeemiä "huononnettu" W210:aan? Omassa coupessa muistaakseni toimii kyllä kaikilla nopeuksilla. Aivan varuste-esitteen mukaan "parempi ajomukavuus kaikilla tienpinnoilla ja kaikissa ajo-olosuhteissa" .
Itse ainakin muistelen takatalvina systeemin "oikaisseen" auton kun esim. lähdin ohittamaan edellä ajavaa loskapolanteen yli.
ETS taisi olla pre-facelift-väykyissä se liikkeellelähtöavustin, ikäänkuin köyhän miehen ASR.[/quote]
Miten tuo mahtaa olla ,meillä tuossa C280 -96:ssa tuntuu että ei toimisi neljänkympin yläpuolella,kolmio kyllä vilkkuu.
Käyttöohjekirja tahtoo antaa vähän yksinkertaistetun kuvauksen. Varsinaisen toimintakuvauksen mukaan ainakin 210:n ASR:llä on kolme eri toiminta-aluetta.
Alle 40 km/h nopeuksilla moottorin momenttia rajoitetaan korkeammalla kynnysarvolla ja ensisijaisesti käytetään jarruja. Tarkoituksen vetovoiman maksimointi.
40 - 120 km/h nopeuksilla taas moottorin momenttia rajoitetaan ensisijaisesti, alemmalla kynnysarvolla ja jarruilla puututaan peliin vain jos edellinen ei riitä. Tarkoituksena optimoida ajovakautta.
Kolmas moodi on toimintakuvauksen mukaan alueelle 20 - 120 km/h kurveissa.
Toimintakuvaus ei sano mitään yli 120 km/h nopeuksista. Olisi outoa jos moottoritehojakaan ei ohjattaisi vaikkakin merkittävän (ABS-antureilla havaittavan) nopeuseron aikaansaaminen yli 120 km/h nopeuksilla ja niin pitkään että auto siihen ehtii reagoimaan on aika epätodennäköistä tämän aikakauden laitteilla. Ehkä joku löytää syvällisempää tietoa aiheesta?
Ainakaan alkupään ESP:hen ei kannata kauheita luottaa. Itse ainakin totesin sen verta hitaaksi, että kuski on nopeampi korjailemaan ja sitten kun tietokone tulee myöhässä mukaan, niin tulee tuplakorjausta ja veikeitä ajolinjoja. Uudemmissa pelaa paljon mukavammin ja uusissa oikein hyvin. Tekniikka kehittyy.
Kivaa oli leikkiä tänään ESP- poiskytkettynä!!! W211 se kyllä jossain vaiheessa ottaa päälle! Mallimerkinnän suhteen menee off topic, mutta fiilis tehokkaalla takapotkusella oli kivaa ns. suljetulla tiellä! Kyllähän jarrut tai joku muu vähän haiskahti kivan ajon päätteeksi.