Toimiiko luiston esto kun nopeutta on yli 80 km/h ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eric
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.03.2009 23:06
Paikkakunta: Mikkeli

Toimiiko luiston esto kun nopeutta on yli 80 km/h ?

Viesti Kirjoittaja Eric »

Eli helppo kysymys - toimiiko luiston esto kun nopeutta on yli 80 km/h :?:
auto on siis w210 vm01
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Jos sinulla on ESP,eli ajonvakautus niin toimii,pelkkä ASR eli luistonesto ei toimi vaikka kolmio kyllä vilkkuu. :D
Avatar
Eric
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.03.2009 23:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Eric »

joo esp löytyy.en kyl tajuaa mitä väliä niissä on. mut näköjään joku siellä kuitenkin toimii. :D
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP. 8)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP. 8)
:shock: :twisted: :roll: Onhan se hyvä laite kohtuullisissa nopeuksissa mutta Yli sadan nopeudessa jos auto lähtee lapasesta niin se on menoa eikä nokitusta. Ei auta mitkään hienot ajonvakaus systeemit. Ainoa jos on nelivet auto niin sitten on apua.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP. 8)
Mitä, onko systeemiä "huononnettu" W210:aan? Omassa coupessa muistaakseni toimii kyllä kaikilla nopeuksilla. Aivan varuste-esitteen mukaan "parempi ajomukavuus kaikilla tienpinnoilla ja kaikissa ajo-olosuhteissa" :-).
Itse ainakin muistelen takatalvina systeemin "oikaisseen" auton kun esim. lähdin ohittamaan edellä ajavaa loskapolanteen yli.

ETS taisi olla pre-facelift-väykyissä se liikkeellelähtöavustin, ikäänkuin köyhän miehen ASR.
Viimeksi muokannut Timo L., La 07.11.2009 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Saakos tuota luistonestoa ns.pois päältä tai jotenkin huijattua ettei olisi päällä? Joku sulake tai?
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

No näinhän se on,järkihän luonnollisesti pitää olla päässä oli sitten mikä vakautus hyvänsä. :D :D


edit:tämä tuli väärään väliin,tarkoitus oli vastata temperalle.
Viimeksi muokannut japperi, La 07.11.2009 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

väykyssähän asr lähtee nappulasta pois ainakin mulla, mutta w124 saa ohitettua, eli kokonaan pois mutta silloin ei ilmeisesti toimi samanaikaisesti absit
Merseedespents
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

japperi kirjoitti:ASR on pelkkä liikkeellelähtöavustin kun taas ESP on ajonvakautusjärjestelmä jonka tarkoituksena on pitää sinut tiellä kaikissa nopeuksissa.
On muuten pirun hyvä systeemi,itsellä on myös ESP. 8)
ETS on pelkkä liikkeellelähtö avustin. eli jarruttaa sutivaa rengasta. (Esim juuri alkupään väyrysissä)

ASR on vastaava kuin tuo ETS mutta lisänä se rajottaa moottoritehon kun huomaa luistoa.

ESP tekee sitten jo vaikka ja mitä.

Mitään helppoa kikkaa näiden ohittamiseen ei ole. Mutta Jarrua kun painaa sen verran että jarruvalot palaa niin nämä ei reagoi.
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Mitä, onko systeemiä "huononnettu" W210:aan? Omassa coupessa muistaakseni toimii kyllä kaikilla nopeuksilla. Aivan varuste-esitteen mukaan "parempi ajomukavuus kaikilla tienpinnoilla ja kaikissa ajo-olosuhteissa" :-).
Itse ainakin muistelen takatalvina systeemin "oikaisseen" auton kun esim. lähdin ohittamaan edellä ajavaa loskapolanteen yli.

ETS taisi olla pre-facelift-väykyissä se liikkeellelähtöavustin, ikäänkuin köyhän miehen ASR.[/quote]

Miten tuo mahtaa olla ,meillä tuossa C280 -96:ssa tuntuu että ei toimisi neljänkympin yläpuolella,kolmio kyllä vilkkuu.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

ETS lopettaa toiminnan siinä 60-70 nurkilla. ASR ja ESP kyllä on toiminnassa aina vauhdista riippumatta?
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Piti kävellä käyttöohjekirja tuosta autosta ja niinhän se on että ASR toimii kaikilla nopeuksilla,eli oikeassa olet AM. :wink:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Käyttöohjekirja tahtoo antaa vähän yksinkertaistetun kuvauksen. Varsinaisen toimintakuvauksen mukaan ainakin 210:n ASR:llä on kolme eri toiminta-aluetta.

Alle 40 km/h nopeuksilla moottorin momenttia rajoitetaan korkeammalla kynnysarvolla ja ensisijaisesti käytetään jarruja. Tarkoituksen vetovoiman maksimointi.

40 - 120 km/h nopeuksilla taas moottorin momenttia rajoitetaan ensisijaisesti, alemmalla kynnysarvolla ja jarruilla puututaan peliin vain jos edellinen ei riitä. Tarkoituksena optimoida ajovakautta.

Kolmas moodi on toimintakuvauksen mukaan alueelle 20 - 120 km/h kurveissa.

Toimintakuvaus ei sano mitään yli 120 km/h nopeuksista. Olisi outoa jos moottoritehojakaan ei ohjattaisi vaikkakin merkittävän (ABS-antureilla havaittavan) nopeuseron aikaansaaminen yli 120 km/h nopeuksilla ja niin pitkään että auto siihen ehtii reagoimaan on aika epätodennäköistä tämän aikakauden laitteilla. Ehkä joku löytää syvällisempää tietoa aiheesta?
THä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 15.09.2009 17:24

Viesti Kirjoittaja THä »

Ainakaan alkupään ESP:hen ei kannata kauheita luottaa. Itse ainakin totesin sen verta hitaaksi, että kuski on nopeampi korjailemaan ja sitten kun tietokone tulee myöhässä mukaan, niin tulee tuplakorjausta ja veikeitä ajolinjoja. Uudemmissa pelaa paljon mukavammin ja uusissa oikein hyvin. Tekniikka kehittyy.
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Kivaa oli leikkiä tänään ESP- poiskytkettynä!!! W211 se kyllä jossain vaiheessa ottaa päälle! Mallimerkinnän suhteen menee off topic, mutta fiilis tehokkaalla takapotkusella oli kivaa ns. suljetulla tiellä! Kyllähän jarrut tai joku muu vähän haiskahti kivan ajon päätteeksi.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
Vastaa Viestiin