laineracing kirjoitti:etkö nähnyt että pultinreijästä että kumpaan suuntaan käännät säätöä?
En nähnyt sitä, että kengät löystyivät toisessa pyörässä, kun ne kiristyivät toisessa. Kun kengät eivät kiristyneet, luulin, että säätömekanismi ei toimi. En tajunnut, että säätöruuvin voi laittaa väärin päin. Sitten menin kiristämään vaijerista, mikä oli virhe.
Itse en aiemmissa katsastuksissa saanut säätämälläkään kunnon pitoa,
vaikka katsastus hyväksyi seisontajarrun, kun ennen katsastusta otin
jarrulevyn eli rummun irti ja karhensin kengät ja rummun pinnan.
Ilmeisesti jarrukenkä oli niin lasittunut, ettei se enää pitänyt.
Ennen viime katsastusta jarru oli täysin pitämätön eikä jättänyt soralle
mitään jälkeä jarrutuksesta. Ostin uudet kengät ja levyt/rummut taakse.
Purin vanhat pois ja tarkistin, että vaijeri ja levitin liikkuvat herkästi. Voitelin
liikkuvat osat kuparirasvalla. Tarkistin, mihin suuntaan kiristys toimii ja
laitoin uudet KL:n osat paikalleen vanhan mallin mukaan.
Esikiristin jarrun niin, että levy meni hyvin paikalleen. Sitten kiristin ilman
vannetta jarrun niin, että jarru hiukan laahasi. Muutama kunnon jarrun
painallus poisti löysät, sitten hölläsin säätöä niin, että jarru ei laahannut
ja seisontajarrupoljin naksahti sopivasti. Pari naksahdusta sai jarrut
laahaamaan ja viisi naksahdusta poljin painui.
Sitten pyörät paikalleen ja koejarrutus soralla. Tuli yhtä pitkät viivat,
joten katsastukseen. Sain samat arvot seinostajarrulle ja käyttöjarrulle
eli pito oli hyvä.
laineracing kirjoitti:etkö nähnyt että pultinreijästä että kumpaan suuntaan käännät säätöä?
En nähnyt sitä, että kengät löystyivät toisessa pyörässä, kun ne kiristyivät toisessa. Kun kengät eivät kiristyneet, luulin, että säätömekanismi ei toimi. En tajunnut, että säätöruuvin voi laittaa väärin päin. Sitten menin kiristämään vaijerista, mikä oli virhe.
tomant
säädön voi laittaa kumminpäin vain,kuhan kattoo mihin päin kääntää sitä
Nyt sitten vain Nm lukemia kehiin, mulla oli tälläiset. Tosin en tiedä paljonko olisi ollut jos katsastusmiehellä olisi ollut yhtä paljon poweria jalkalihaksessa mitä mulla on Vanhat karhennetut hihnat ja uudet rummut
Vitossa on mennyt nippanappa 2,0 kN puhki, saa nähdä mitä ensikerralla menee kun siinäkin on nyt vihdoin uudet hihnat.
Tuota 1,8 kN tulosta pidän lähinnä säälittävänä vaikka se juurikin riittää tuolle korille.
Eihän mersujen jarrujen kanssa kannata värkkäillä yhtään, ellei pidä niin laitetaan levyt, palat, kengät, linkut, vaijerit uutta.
Osat on niin halpoja että hiomiset ja herkistelyt eivät mielestäni kannata.
Ei mitään tietoa, en osaa kertoa käytännössä Langin seisontajarrun teho riittää hyvin pitämään auton paikallaan rinteessäkin.
Levyt, palat ja kengät uusittiin syksyllä 2008.
Olisiko sitten jäänyt jostain syystä todellista maksimitehoa alhaisemmat lukemat paperille ?
Siellä on katsastuspojilla sellaiset söpöt sääret...ei irtoa sitä Voimaa
Onkohan siinä mittauksessakin sitten joku normitapa tehdä, eli poljetaan esimerkiksi vain 4 naksua vai vedetäänkö hampaat irvessä. Kyllähän sen järki-ihminen näkee jo kevyellä painamisella jos viisarit nousee nätisti ja tasaisesti tuohon kilonewtoniin ja se mittaus riittää. Nämä meidän läänin tai no lähinnä Turkulaiset mulkerot vain yrittävät kaikkensa saadakseen autot pois liikenteestä...ei luulisi olevan niin kateellisia vanhasta ruosteisesta mersusta mutta on ne, niiden kateus voittaa niiden kiimankin.
Nyt hajosi toiselta puolelta ne jouset, jotka menevät jarrukengän läpi.
Kumpikin oli palasina. Jo aiemmin asennuksessa meni suoraksi se isoin
palatusjousi.
En tiedä, onko kyseessä huono jousisatsi vai huono asentaja.
Vanhat jouset tuntuvat kestävän uusien tilalla.
Muutoin ystävällinen katsastaja sai rutattua (124.125 -86) parkkijarrukengän jumiin ja raavittua alkuperäisen pitkän rauta-jarruputken ruosteet esille joten uusiksi meni.
Näpertelin kupariputken paikoilleen - aikaa vievä homma. 392 cm ja melkein yhtä monta minsaa.
Ilmaamisessa loppui eväät ja uskoa oli haettava täältä foorumilta.
Ja katso, piripinta oli avainsana. Kiitos.
Parkin kenkä taas jumitti koska takaseinä oli niin laho et lukitusjousi oli eksyksissä ja kenkä vinksallaan.
Jumppasin pyöran navan irti kahdella sorkkaraudalla, taistelin tuntitolkulla kilven komen ruuvin kanssa. Uudet ruuvit ja kilpi ja sitten lirkuttelin ja naputtelin navan paikalleen vetoakselista kierretangolla ja massamutikalla kiinni pidellen. 30mm mutterin kirrristys ja lukitus. Tos!
Lakrua en vaihtanut koska vaikuttaa passelilta.
Uudet vaijerit, lirpukat, kengät ja jouset.
Muutoin oon samaa mieltä yhden täkäläisen danifoorumin heppun kans et ei mitään halkasuja ja hitsauksia. Kyseessä on sentään Mercedes eikä mikään Skoda.
Konttuurilla kysyin nuorelta katsastustytöltä, että kuinka meinaa testata matikin jarrut, ja mites asd-perän kanssa pitää dynamometrillä toimia, ettei riko sitä? Vielä kun mainitsin, että näitä bensamatikkeja manuaalina taitaa olla vaan muutama rekisterissä, ei likka uskaltanut kuin pihalla jarrutella. Ja tämä vinkki oli luettu foorumilta.
Jumppasin pyöran navan irti kahdella sorkkaraudalla, taistelin tuntitolkulla kilven komen ruuvin kanssa. Uudet ruuvit ja kilpi ja sitten lirkuttelin ja naputtelin navan paikalleen vetoakselista kierretangolla ja massamutikalla kiinni pidellen. 30mm mutterin kirrristys ja lukitus. Tos!
Vaihdoit siis uuden jarrukilven? Saisko, pliis, hiukan tarkemmin operaatiosta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Laitoin koko ”jarrukilven vaihto”- jutun omaksi aiheekseen, koska ajattelin samanlaisia amatöörejä ku mä itse.
Meitä, jotka kaipaa kädestä pitäen ohjeita, kun ei tuota kokemusta ole kertynyt ja ei arvaa, jos ei ole tukena jonkun toisen tai mieluummin toisten kokemuksia.
P.S. Hose sana josta joku tuossa aiemmin suometti ”housut” on enkkua ja tarkottaa letku.
Esim. Jarrusatulan ja -putken välistä letkua yhtähyvin kuin jäähdytysletkuja, puutarha-sellasia jne.
mites asd-perän kanssa pitää dynamometrillä toimia, ettei riko sitä?
Mites takapotkun kanssa jossa asd? Hajottaako perän jos jarrudynossa käyttää? Oma lankku pitää kohta puoliin katsastaa, joten jos vaarana särkeä perä niin osaa "neuvoa" katsuria, että elä vie rullille.
Mikäs sen hajottaisi sen kummemmin kuin kadullakaan polkeminen.
Joo no niinpä, eikun tuli vain semmoinen aivopieru, kun mietin, jos jarrut sattuu ottamaan eri tavalla toisessa pyörässä, niin rupeaako perä lukottamaan ja aiheuttaa sen takia jotain.
Pitäisi vähentää miettimistä näin sunnuntaisin
eihän se lukko muuta tee, kuin korkeintaan vähän tasaa jarrueroja, siis takapotkussa, nelivetoiset alkaa kai kampeamaan itseään rullilta, kun rupeaa etupyörätkin yrittää vetämään sen nelivedon takia
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
eihän se lukko muuta tee, kuin korkeintaan vähän tasaa jarrueroja, siis takapotkussa, nelivetoiset alkaa kai kampeamaan itseään rullilta, kun rupeaa etupyörätkin yrittää vetämään sen nelivedon takia
Tätä jarrueron tasausta juurikin tarkoitin. Eron kait pitää olla tosi radikaalinen, eli toisella puolella ei ole jarruja ollenkaan, ja polkaistaan kuivalla asvaltilla jarrut pohjaa, silloin kait se jollain tavalla pyrkii tasoittamaan pyörimiseroa.
Vai olenko aivan hakoteillä?
Nelivetohomma on tajunnassa kyllä, mutta tämä edellinen mietitytti.
En mä tiedä miten se toimii, voisiko jopa olla siten, että jarrua painaessa lukko kytkeytyy pois kun kerran ASD järjestelmä "tietää" jarruvalokytkimestä jotakin.
No kuitenkin se perä ei saa hajota vaikka polkaistaan jarrua kohdassa jossa toisen renkaan alla on jäätä ja toisen alla on kuiva asfaltti. Ei kenenkään perse kestäisi niin huonoa suunnittelua.
En mä tiedä miten se toimii, voisiko jopa olla siten, että jarrua painaessa lukko kytkeytyy pois kun kerran ASD järjestelmä "tietää" jarruvalokytkimestä jotakin.
No kuitenkin se perä ei saa hajota vaikka polkaistaan jarrua kohdassa jossa toisen renkaan alla on jäätä ja toisen alla on kuiva asfaltti. Ei kenenkään perse kestäisi niin huonoa suunnittelua.
Niin ja ABS vielä sekoittaa hieman pakkaa
Se riittää minulle, ettei tarvi huolehtia jarrudynoon menoa. Kiits.
Tämän vuoksi kysäisinkin täältä faktaa, koska eihän sen saisi hajota. Seisontajarrutestihän se eniten vaivasi. Ei vaikuta absit, eikä jarruvalot syty.
moro kullä näitten olen jo oppinut lankkujen kanssa pärjää mutta noi sähkö hässäkkä mersut???? no noi seisauttimet meinaan käsi ko alottaa sieltä kaffan päästä ja etenee taakse päin kattelee että kaikki liikkuu herkästi ja sitten ollaan taka navoissa edellen kaikki herkiksi ja jos no vaihdettavaa siellä kengissä niin vaihdetaan uudet kamat ja nippuun sieltä yhden pyörän pultin reijästä lliinat lähelle ja sitten käsijarru vaijeri just sillee kiristäen että vähän ottaa.hiukka ajoa jajarrujen ja myös käsijarrun vetelyä ni siinä eiku konttorille syyniin. ainiin noista vetelyistä piti sanoo että mersuissa poljetaan sitä käsi pysäytintä.