eli kengät laahaa sopivasti jarrulevyn rumpuun, mutta ei mitään pitoa kun polkasee käsijarrun pohjaan. Voiko itse vaijeria säätää pohjasta? tulee taas yksi vika korjattua kilvet,kengät, housut ja levyt uudet, mutta sisäänajetut.
editeeradet.
Viimeksi muokannut keef, To 09.12.2004 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pohjan alla on vaijerin säätö, sitä ei yleensä tarvitse säätää.
Samassa kohtaa on "linkku", joka on yleensä jumissa, se pitää saada liikkumaan.
Olivatko kenkien päiden välissä olevat linkut herkästi liikkuvat, ja jäivätkö ne "nolla-asentoon" kun laitoit kengät ja jouset paikoilleen ?
Pohjan alla on vaijerin säätö, sitä ei yleensä tarvitse säätää.
Samassa kohtaa on "linkku", joka on yleensä jumissa, se pitää saada liikkumaan.
Olivatko kenkien päiden välissä olevat linkut herkästi liikkuvat, ja jäivätkö ne "nolla-asentoon" kun laitoit kengät ja jouset paikoilleen ?
Omasta mielestä kasasin huolella hässäkän kesällä ja nyt katsastukseen aattelin säätää kireelle, mut paskat. Säädin kengät kireelle, mutta pitoa ei löydy ja poljin menee pohjaan. Järkeilin että vaijerin täytyy olla löysä, linkun kengissä ja vaijerissa pitäis toimia. No houmenna säätään.
spede10 kirjoitti:Prkle, sama vika. Ei tahdo millään saada toista puolta pitämään. Liinat OK, mikä mahtaa mättää?
Pitäs itekkin käydä säätään iholleen kengät.Kyselin tuos yhdeltä kaverilta sen mukaan mersussa on kans semmonen vanhan mallin meisselillä pyöritettävä Ruletti siel kenkien keskellä.Se reikä on siel takapuolella mistä säädetään kenkiä.Siitä pohjan säädöstä ei muuta saa kun vaijerin kokonais kireyttä lisää,Jarru eroa ei voi säätää.
Rummun sisällä olevan levittäjän kun saat herkistettyä näin hyväksi ja sitten rummun pultin reiästä hitusen laahaamaan niin pitäisi tulla hyvät lukemat. Mulla oli justiin perjantaina katsastus ja 1,5/1,8 oli lukemat.
poke2 kirjoitti:
Se reikä on siel takapuolella mistä säädetään kenkiä.Siitä pohjan säädöstä ei muuta saa kun vaijerin kokonais kireyttä lisää,Jarru eroa ei voi säätää.
Säätö onnistuu paljon helpommin, kun otat vain yhden pyöränpultin pois ja säätelet siitä pultin reijästä.
Rengasta pyörittämällä säätörulla on muistaakseni klo 11 paikkeilla.
(ohje mainittiin Vehon kotiin postittamassa korjausohjeessa jostain 70-80 luvulla)
Se täytyy säätää aina ja yks pultti pois ja kello 2-3 löytyy säätö rullan kohta ja katsoo kumpaan suuntaan pitää pyörittää että menee oikein,muistaakseni milli oike käden kierre molemmin puolin.
Tee siis näin muuten et ikinä saa pitämään jarruja.Tämä on mesen korjaus oppaasta!!!!!
menee että heilahtaa. katsastan noin 150-200 mersua vuodessa. jos jarrut on tehty autoon niin ainootakaan ei oo hylätty taikka mainittu seisontajarrusta. aina pyörii tehot n. 20-26%
no,voin ottaa kuvan joku pvä konttorin lapusta missä näkyy viiva 20%kohdalla... tai mulle se on ihan sama onko jossain 16 raja kun ei kukaan niin huonosti tee seisontajarrua että ois niin vähän tehoja...
Kannattaa tarkistaa noiden käsijarrun kiristysruuvien suunnat. Minulla oli joku aiempi asentajavirtuoosi kääntänyt toisen pyörän kiristysruuvin väärinpäin ja ihmettelin, kun se ei millään kiristynyt (kun se kiertyi väärään suuntaan). Kun avasin rummun ja vaihdoin kengät huomasin virheen ja käänsin ruuvin. Sen jälkeen kiristys toimi molemmilla puolilla samalla tavalla.