124 seisontajarrun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

124 seisontajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja keef »

eli kengät laahaa sopivasti jarrulevyn rumpuun, mutta ei mitään pitoa kun polkasee käsijarrun :shock: pohjaan. Voiko itse vaijeria säätää pohjasta? tulee taas yksi vika korjattua :shock: :? kilvet,kengät, housut ja levyt uudet, mutta sisäänajetut.


editeeradet.
Viimeksi muokannut keef, To 09.12.2004 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"huosut"
:?:

Housut ? :D
wiimax.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin, sitten asiaan.

Pohjan alla on vaijerin säätö, sitä ei yleensä tarvitse säätää.
Samassa kohtaa on "linkku", joka on yleensä jumissa, se pitää saada liikkumaan.
Olivatko kenkien päiden välissä olevat linkut herkästi liikkuvat, ja jäivätkö ne "nolla-asentoon" kun laitoit kengät ja jouset paikoilleen ?
wiimax.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Housut? :roll:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

dealer kirjoitti:"huosut"
:?:

Housut ? :D
tää mun langaton näppis jätättää joten....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17270
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaahas, että housut tuli sitten vaihdettua. Ok. :shock:
wiimax.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

dealer kirjoitti:Niin, sitten asiaan.

Pohjan alla on vaijerin säätö, sitä ei yleensä tarvitse säätää.
Samassa kohtaa on "linkku", joka on yleensä jumissa, se pitää saada liikkumaan.
Olivatko kenkien päiden välissä olevat linkut herkästi liikkuvat, ja jäivätkö ne "nolla-asentoon" kun laitoit kengät ja jouset paikoilleen ?

Omasta mielestä kasasin huolella hässäkän kesällä ja nyt katsastukseen aattelin säätää kireelle, mut paskat. Säädin kengät kireelle, mutta pitoa ei löydy ja poljin menee pohjaan. Järkeilin että vaijerin täytyy olla löysä, linkun kengissä ja vaijerissa pitäis toimia. No houmenna :) säätään.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Prkle, sama vika. Ei tahdo millään saada toista puolta pitämään. Liinat OK, mikä mahtaa mättää?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko kenkien levittäjä jumissa vaijerin päässä rummun sisällä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
poke2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 27.05.2009 12:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja poke2 »

spede10 kirjoitti:Prkle, sama vika. Ei tahdo millään saada toista puolta pitämään. Liinat OK, mikä mahtaa mättää?
Pitäs itekkin käydä säätään iholleen kengät.Kyselin tuos yhdeltä kaverilta sen mukaan mersussa on kans semmonen vanhan mallin meisselillä pyöritettävä Ruletti siel kenkien keskellä.Se reikä on siel takapuolella mistä säädetään kenkiä.Siitä pohjan säädöstä ei muuta saa kun vaijerin kokonais kireyttä lisää,Jarru eroa ei voi säätää.
124/300E v.89
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jarrukilvet hiukan rispaantuneet. Onnistuuko vaihto muuten kuin rälläkällä halki ja hitsaten?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

spede10 kirjoitti:Jarrukilvet hiukan rispaantuneet. Onnistuuko vaihto muuten kuin rälläkällä halki ja hitsaten?
onnistuu kun vaihtaa laakerin samalla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rummun sisällä olevan levittäjän kun saat herkistettyä näin hyväksi ja sitten rummun pultin reiästä hitusen laahaamaan niin pitäisi tulla hyvät lukemat. Mulla oli justiin perjantaina katsastus ja 1,5/1,8 oli lukemat.


http://www.youtube.com/watch?v=iZkOOzXig7E
Lisää tietoa: www.skg.fi
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

poke2 kirjoitti: Se reikä on siel takapuolella mistä säädetään kenkiä.Siitä pohjan säädöstä ei muuta saa kun vaijerin kokonais kireyttä lisää,Jarru eroa ei voi säätää.
Säätö onnistuu paljon helpommin, kun otat vain yhden pyöränpultin pois ja säätelet siitä pultin reijästä.
Rengasta pyörittämällä säätörulla on muistaakseni klo 11 paikkeilla.

(ohje mainittiin Vehon kotiin postittamassa korjausohjeessa jostain 70-80 luvulla)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

onnistuu kun vaihtaa laakerin samalla.
Taidan kuitenkin halkaista sen kilven.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se täytyy säätää aina ja yks pultti pois ja kello 2-3 löytyy säätö rullan kohta ja katsoo kumpaan suuntaan pitää pyörittää että menee oikein,muistaakseni milli oike käden kierre molemmin puolin.

Tee siis näin muuten et ikinä saa pitämään jarruja.Tämä on mesen korjaus oppaasta!!!!!
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Säädöt on tehty, mutta toinen puoli ei jarruta kuin nimeksi. Toinen puoli tarraa kuin hullu puuroon.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Saattaahan vaijerikin olla tullut tiensä päähän .Ruostunut tai totaallisen jumissa.Toinen puoli kyllä taitas toimia.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Juu, toinen puoli tarraa ja toinen yrittää. Kun ei muista paljonko sai olla heittoa?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

vaijerit,levittimet,kengät,levyt. tarpeeen mukaan niin toimii.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

seisontajarrun ero saa olla 70% mutta voima pitää olla vähintään 16% auton kokonaismassasta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meilläpäin vähintäään 20%
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

laineracing kirjoitti:meilläpäin vähintäään 20%
Tuskin menee yksikään mersun seisontajarru tuolla vaatimuksella läpi. Hyvä kun tuohon 16% päästään. AKE nämä määräykset tosin määrää eikä konttori.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

menee että heilahtaa. katsastan noin 150-200 mersua vuodessa. jos jarrut on tehty autoon niin ainootakaan ei oo hylätty taikka mainittu seisontajarrusta. aina pyörii tehot n. 20-26%
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

16% on aken sivuilta tiedote katsastusmiehille... Omassa coupessa oli 24%... kun uudet kilkkeet sisäl vaijereita myöden.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no,voin ottaa kuvan joku pvä konttorin lapusta missä näkyy viiva 20%kohdalla... tai mulle se on ihan sama onko jossain 16 raja kun ei kukaan niin huonosti tee seisontajarrua että ois niin vähän tehoja...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taidan tuoda Viton sulle laitettavaksi kun olet noin mestari :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

no mikä ettei ellei ite osaa tehä seisontajarrua. kyllähän noita vitoja tehään myös harvase viikko,samat prossat tuloo ku henkilöautoihinkin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kannattaa tarkistaa noiden käsijarrun kiristysruuvien suunnat. Minulla oli joku aiempi asentajavirtuoosi kääntänyt toisen pyörän kiristysruuvin väärinpäin ja ihmettelin, kun se ei millään kiristynyt (kun se kiertyi väärään suuntaan). Kun avasin rummun ja vaihdoin kengät huomasin virheen ja käänsin ruuvin. Sen jälkeen kiristys toimi molemmilla puolilla samalla tavalla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

etkö nähnyt että pultinreijästä että kumpaan suuntaan käännät säätöä?
Vastaa Viestiin