xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia
vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
No tämän lausuman perusteella toi nykynen orkkis sähköpumppu 6mm sisuksilla riittää vallan mainiosti. Ja luulempa, että alkuperin hakemiini teholukemiin pääsis ihan vaan ahtimen ja softan päivityksillä. Eli pakoputki ja pakosarjakin menis alkuperäisinä pikku muokkauksilla. No jatketaan ihmettelyä.
xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia
xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia
Toistan vähän itteeni, mutta olisko kellään tietämystä, että sopiiko tohon alkuperäseen pakosarjaan suoraan mikään (esim nyt toi GT sarjan) ahdin? Välilaippa nyt jokatapauksessa lienee joka taurbolle pakollinen ton pakosarja kolmion ja turbon pakopuolen välille..?
Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Viimeksi muokannut LeMansBlau, Ti 06.10.2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xr5 kirjoitti:olen penkittänyt 301,8hv/5050rpm 425nm/4850rpm 6mm tapeilla ahtopaineen ollessa 1,15bar kyseisestä koneesta turpona kkk27 pumppu mekaaninen itse tehty
sähkö pumpusta saa jopa paremmin ruokaa ulos kun ollaan lähellä maksimi kierroksia
vaihtoon
turpo
pakoputki
välijäähdytin
ohjelma
kkk27 siipikoot ja pesä?
en kyllä jaksa muistaa mutta liian iso se oli 6mm tapeille maks. ahto tuli vasta 4500rpm penkissä tiellä hiukan aijemmin tämähän oli laitettu 7mm tappia varten
joku 50-52 pako ja 45-48 kompura olis varmaan sopivempi jos tuommonen kkk27 on väyrysessä niin kiertäisin kats. paikan kilometrin päästä
LeMansBlau kirjoitti:Toistan vähän itteeni, mutta olisko kellään tietämystä, että sopiiko tohon alkuperäseen pakosarjaan suoraan mikään (esim nyt toi GT sarjan) ahdin? Välilaippa nyt jokatapauksessa lienee joka taurbolle pakollinen ton pakosarja kolmion ja turbon pakopuolen välille..?
Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Vakio sarja on kolmepulttinen ja siihen ei montaa ahdinta löydy, ei ainakaan isompaa. gt32 on joko t3 tai t4 liitännällä, riippuu millä pakopesällä.
LeMansBlau kirjoitti:
Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Pumpun päivitystä ei katsastuksessa huomaa kun osat vaihtuu vain siellä sisällä. Mutta se turbo näkyy heti kun pellin avaa.
jos itsellä olisi sellainen tilanne että väykyn turpo pitäis vaihtaa niin käyttäisin e60 530d pemarin vnt ahdinta olikohan se joku 2560 kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri
LeMansBlau kirjoitti:
Meneekö leiman saanti jokatapauksessa epävarmaksi jos pumppuun vaihtaa noi seiska milliset? Eli onko arvot jokatapauksessa yli heti ton päivityksen myötä?
Pumpun päivitystä ei katsastuksessa huomaa kun osat vaihtuu vain siellä sisällä. Mutta se turbo näkyy heti kun pellin avaa.
No kyllä sen tiedän, ettei pumpun sisuskalujen vaihto näy ulkoisesti muuta kuin savuarvoisso, joten sillä kyselinkin, että pysyykö päästöt enää millään rajoissa?
Ahtimen ulkomitat pysyis vielä suht hyvin aisoissa esim tolla gt32:lla. Mutta kuinka tarkkanäköisiä konttorin sedät on sitä en käytännössä tiedä. Luulisin kylläkin ettei ne moista huomaa jos muutenkin pitää konehuoneen orkkis kuosissaan. Ja turbon toimittajalta vois tietty turbosta hommata "todistuksen", eli "vastaa rikkoutunutta alkuperäistä"..?
LeMansBlau kirjoitti:
No kyllä sen tiedän, ettei pumpun sisuskalujen vaihto näy ulkoisesti muuta kuin savuarvoisso, joten sillä kyselinkin, että pysyykö päästöt enää .?
Kyllähän ne kurissa pysyy. Ohjelman voi tehdä niin ettei kone savuttele normaali ajossa. Eli siis ohjelma ei anna "liikaa" soppaa ennenkuin ahtopaine nousee. Silloin ei ole huolta pakokaasutestissä.
xr5 kirjoitti:kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri
Ideana hieno, onko joku toteuttanut?
No omassa tuollainen systeemi on, vaikkei mersu olekkaan. Oma on vielä 90-luvun puolivälistä, joten eiköhän mekkeristä löydy vähintäänkin samat ominaisuudet tuolta EGR-kartasta.
Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
xr5 kirjoitti:jos itsellä olisi sellainen tilanne että väykyn turpo pitäis vaihtaa niin käyttäisin e60 530d pemarin vnt ahdinta olikohan se joku 2560 kyllä se karala hakkaa pakokaasun kierrätys kartan ohjaamaan niitä vnt siipiä
ja sehän riittää <350 hv eikä ole päällepäin suuri
Tän aiheen alussa ensimmäisenä suunnitelmana olikin vaihtaa ahdin 320cdi koneen vnt malliin, mutta joku meinas, että ohjaus tolle muuttavageometriselle olis karalan pajassa noin 2000 eetun homma.
norsu kirjoitti:
No omassa tuollainen systeemi on, vaikkei mersu olekkaan. Oma on vielä 90-luvun puolivälistä, joten eiköhän mekkeristä löydy vähintäänkin samat ominaisuudet tuolta EGR-kartasta.
Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
Eli ohjaako systeemi suoraa sähköohjattua ahdinta vai jotain säätömokkulaa jolla säädetään ali-tai ahtopainetta jolla taas säädetään ahdinta?
pyhimys kirjoitti:
Eli ohjaako systeemi suoraa sähköohjattua ahdinta vai jotain säätömokkulaa jolla säädetään ali-tai ahtopainetta jolla taas säädetään ahdinta?
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.
Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen...
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
norsu kirjoitti:
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.
Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen...
Eikö se ole sitten sama muokata hukkaportin alipaineohjaus ohjaamaan siipiä? Vai onko tuo egr jotenkin helpompi toteuttaa vai mikä?
Mulla on jäänyt käsitys, että tuo alipaineohjaus on niin hidas ettei se pysyisi mukana ahtimen ohjauksessa.
norsu kirjoitti:
Sähkömokkula otettu pois ja ohjaa normi alipainekelloa, joka modattu tuon tilalle. Mikäli onnistuu EGR-karttaan, niin hinta ei todellakaan ole kahta tonttua.
Siellä Jyskälässä pistetään juuri tuollaista kahden tontun tsydeemiä bensa-vnt:n kylkeen...
Eikö se ole sitten sama muokata hukkaportin alipaineohjaus ohjaamaan siipiä? Vai onko tuo egr jotenkin helpompi toteuttaa vai mikä?
Mulla on jäänyt käsitys, että tuo alipaineohjaus on niin hidas ettei se pysyisi mukana ahtimen ohjauksessa.
joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
norsu kirjoitti:
Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.
Ainakin yksi tuommoinen ahdin näytti olevan pantakiinnitteinen (muhvi).
Ahdin oli 525, 330, 530 bemareista.
Onko noita muilla kiinnityksillä?
xr5 kirjoitti:
joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
Vaikka autossani on tuo ECUn ohjaama hukkaportti alunperinkin, niin vnt:tä se ei pysty ohjaamaan. EGR:n kartasto on sen verran monipuolisempi, että sillä homma saadaan onnistumaan. Lastunikkarit tietää asiasta enemmän.
Alipaineohjauksella nuo ensimmäiset vnt:t toimivat. Vasta uusimmat ovat sähköservoilla. Sähköservoista olen kuullut muutaman vihjeen, että pystyisi jollakin tapaa ohjaamaan suoraankin, mutta toistaiseksi omat projektit muutettu ali- tai ylipaineohjatuiksi (ylipaineelle vaaditaan kompressori, mikäli haluaa sähköohjatun paineensäädön).
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
[quote="norsu]
Ahdin on gt2260v ja se riittää pitkälle yli 350hv. Rajoitettunakin antaa 900Nm pariin tonniin kolmilitraisessa monivenassa, tosin suoraruikkarissa (kytkin ei pidä enempää) ja herää 1.9TDI:n kyljessäkin 1500rpm.[/quote]
Onhan se hyvä ahdin, mutta ehkä hiukan vähempikin hehkutus riittää.
"Pitkälle yli 350"?
Kompura on 44,5 millisellä otolla...
Bemarissakin josta on otettu 350 tai vähän yli niin max teho tulee reilusti ennen 4000 rpm. Mitä se kertoo ahtimen riittävyydestä? Olikos niitä pakopaineita uskallettu mitata?
xr5 kirjoitti:
joo kyllähän se varmaan onnistuu ihan sillä
vanhemmissa käytetään egr karttaa kun hukkaportti on paine ohjattu ilman ecun säätöä
Vaikka autossani on tuo ECUn ohjaama hukkaportti alunperinkin, niin vnt:tä se ei pysty ohjaamaan. EGR:n kartasto on sen verran monipuolisempi, että sillä homma saadaan onnistumaan. Lastunikkarit tietää asiasta enemmän.
Alipaineohjauksella nuo ensimmäiset vnt:t toimivat. Vasta uusimmat ovat sähköservoilla. Sähköservoista olen kuullut muutaman vihjeen, että pystyisi jollakin tapaa ohjaamaan suoraankin, mutta toistaiseksi omat projektit muutettu ali- tai ylipaineohjatuiksi (ylipaineelle vaaditaan kompressori, mikäli haluaa sähköohjatun paineensäädön).
toimiko alkuperäinen hukkaportti paineella vai alipaineella
LeMansBlau kirjoitti:Olisko toi 530d bimmerin VNT simpukka paras vaihtoehdoista, vai esim toi 320cdi koneisen?
Noilla nyt tuskin menet kummallakaan metsään. Ehkä 320cdi:stä kannattaa valita se V6 mallin ahdin (viimeisin) aivan kuten noista 330D/530D bemarin ahtimista tuo gt2260v, sillä ne edustavat viimeisintä tietotaitoa. Pienistä lävistä ja keveistä siivistä saadaan uskomattoman paljon ilmaa läpi ja kylkiäisenä jopa liikaa alarekisteriä. Maailma menee alati etiäpäin...
Kammio vs. suoranaku ahdinriittävyydestä olisi kyllä hieno saada faktaa. Joitakin tollasia kammiokoneita on noilla yleisillä vnt-ahtimilla maailmalla tehtykkin, mutta eipä ole sellaista totista rakennelmaa vielä tullut itselle vastaan.
Onkos friikillä tietoa esim. 1.9TD vs. 1.9TDI mitään vastaavia rakennelmia?
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.