W 140 ja sitkeä tärinä
W 140 ja sitkeä tärinä
Morjesta! Näkyy noista tärinöistä olevan juttua enemmän ja vähemmän, mutta vaivaanpa vielä omillakin murheilla.
Autoni on siis W 140 400 se -92, ja kyseisen auton hankittuani ei ole tarvinnut miettiä, mihin rahansa laittaisi
Huomasin jossain vaiheessa, että auto täristää hitusen jossain 80 km/h tietämillä. Ajattelin, että vika lienee kardaanin kannattimen kumissa, jossa oli halkeama. No, auto joutui kuitenkin täysremonttiin saman tien, ja luettelenkin nyt tässä, mitä kaikkea tämän remontin aloitettuani on tehty saamatta tärinää pois. Kaikki ei tietenkään liity tärinään.
-täydellinen korin läpikäyminen ylimaalauksineen
-sytytysosien vaihto
-jakoketjun vaihto
-laturin peruskorjaus
-startin peruskorjaus
-ilmapumpun eliminointi
-ilmamassamittarin vaihto
-vaihteiston peruskorjaus
-kardaanin ristinivelen vaihto ja tasapainotus kometilla
-etujarrupalojen ja levyjen vaihto
-ylätukivarsien vaihto
-alapallonivelten vaihto
-vakaajan päätytankojen vaihto(jo kahdesti)
-takajousien vaihto
-kardaanin keskityshelojen vaihto
-perän laakerointi
-sisempien vetonivelten vaihto, sekä ulompien puhdistus ja tarkastus
-uudet renkaat tänään
-ja kauhea määrä muuta mitä en nyt muista
Auto alkaa kaiken kaikkiaan olla aika hyvä, lukuunottamatta tuota tärinää, joka ei uusien renkaidenkaan jälkeen vielä loppunut.
Se alkaa kuudessakympissä, on pahimmillaan kahdeksassakympissä, ja loppuu satasen jälkeen.
Lisäksi se on mielestäni kardaanin taajuudella.
Rättiniveliä ei ole vaihdettu, koska näyttävät päällepäin uuden veroisilta. Lieneekö vika silti niissä?
Alkaa itseltä loppua ammattitaito kesken, eikä kehtaisi huvikseen ehjiä osia vaihdella, kun remontille on muutenkin kertynyt hintaa jo uuden corollan verran
Autoni on siis W 140 400 se -92, ja kyseisen auton hankittuani ei ole tarvinnut miettiä, mihin rahansa laittaisi
Huomasin jossain vaiheessa, että auto täristää hitusen jossain 80 km/h tietämillä. Ajattelin, että vika lienee kardaanin kannattimen kumissa, jossa oli halkeama. No, auto joutui kuitenkin täysremonttiin saman tien, ja luettelenkin nyt tässä, mitä kaikkea tämän remontin aloitettuani on tehty saamatta tärinää pois. Kaikki ei tietenkään liity tärinään.
-täydellinen korin läpikäyminen ylimaalauksineen
-sytytysosien vaihto
-jakoketjun vaihto
-laturin peruskorjaus
-startin peruskorjaus
-ilmapumpun eliminointi
-ilmamassamittarin vaihto
-vaihteiston peruskorjaus
-kardaanin ristinivelen vaihto ja tasapainotus kometilla
-etujarrupalojen ja levyjen vaihto
-ylätukivarsien vaihto
-alapallonivelten vaihto
-vakaajan päätytankojen vaihto(jo kahdesti)
-takajousien vaihto
-kardaanin keskityshelojen vaihto
-perän laakerointi
-sisempien vetonivelten vaihto, sekä ulompien puhdistus ja tarkastus
-uudet renkaat tänään
-ja kauhea määrä muuta mitä en nyt muista
Auto alkaa kaiken kaikkiaan olla aika hyvä, lukuunottamatta tuota tärinää, joka ei uusien renkaidenkaan jälkeen vielä loppunut.
Se alkaa kuudessakympissä, on pahimmillaan kahdeksassakympissä, ja loppuu satasen jälkeen.
Lisäksi se on mielestäni kardaanin taajuudella.
Rättiniveliä ei ole vaihdettu, koska näyttävät päällepäin uuden veroisilta. Lieneekö vika silti niissä?
Alkaa itseltä loppua ammattitaito kesken, eikä kehtaisi huvikseen ehjiä osia vaihdella, kun remontille on muutenkin kertynyt hintaa jo uuden corollan verran
W140 400 SE -92
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
Voisiko kuiva tai liian löysällä/kireällä oleva ohjaus-simpukka aiheuttaa tärinää matka-ajossa?
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Kardaanin tasapainotus voi kuitenkin olla pielessä. Löytyykö käytettyä kardaania, jota voisi kokeilla.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Mites tehostettu ohjausvaihde voi olla kuiva...Night-Wind kirjoitti:Voisiko kuiva tai liian löysällä/kireällä oleva ohjaus-simpukka aiheuttaa tärinää matka-ajossa?
W140 on herkkä renkaan epätasapainolle. Ei paljoa tartte kuraa kertyä vanteen sisäpintaan kun tuntuu jo ratissa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
- Night-Wind
- Vakiokalustoa
- Viestit: 412
- Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
- Paikkakunta: Harjavalta
No perkele.W111 kirjoitti:Mites tehostettu ohjausvaihde voi olla kuiva...
Nii pointti oli se että voiko ohjaus-simpukka ylipäätänsä aiheuttaa tärinää/resonointia.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5682
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
onkohan tuo kardaanin kannatinlaakerin vaihto kuinka mittava operaatio, ei taida onnistua yhtä helposti kuin esim. w123:ssa?. Itsellä täristää noin 85-90 km/h:n tienoilla aivan hervottomasti. Ajattelin kokeilla vaihtaa tuon kannatinlaakerin ja katsoa miten auttaa. Renkaiden paikkaa olen kokeillut vaihtaa edestä taakse, mutta ei vaikutusta. Kyseessä on siis w140 350td.
Sitä on vaikea huomata kun katsastuksessa nostetaan takapyörää ylös tukivarsien välyksien tutkimiseksi.votsi kirjoitti:pitääpä sitten vilkaista. Eipä ainakaan katsuri löytänyt mitään väljää mistään, tai ei ainakaan minulle kertonut. Leiman kuitenkin antoi.
Silloin kun takapyörää nostetaan ylös, jää kyisenen ylätukivarsi luonnolliseen pantteeseen ja välystä ei tunnu.
Parhaiten välysen pystyy löytämään, kun autoa nostaa siihen kuuluvasta kynnyskotelossa olevasta nostokohdasta.
Joo tämän tärinän tunnistan myös, etenkin kylmällä ilmalla liikkeelle lähtiessä hetken tuntuu värinä 80 -90 kohdalla ja loppuu sitten ittekseen. Renkaiden tarkka tasapainoitus miltei poistaa ongelman mutta kun ei kokonaan.mwessman kirjoitti:Oman auton tärinästä pääsin eroon kardaanin tukilaakerin vaihdolla. Joskus auto vähän täristää moottoritielle mentäessä mutta se loppuu minuutin kuluessa itsekseen. Johtunee renkaista..
P.S. Oletko itse ruuvannut vaihtamasi osat kiinni? Muussa tapauksessa sääliksi käy lompakkoasi..
Aluksi luulin että kyse on vain kesärenkaista mutta sitten kun tarkkaan tsekkaa niin eikös perkele myös talvikumeilla ole aavistus tärinää 80 paikkeilla, korkeampi profiili ja pehmeämpi kumi ehkä vaimentaa.
Munkkikaffet sille joka keksii tähän ratkaisun
Onko auto siis tärissyt koko ajan, kun sinulla ollut? Ajattelin, että jarrulevyjen vaihdon yhteydessä on voinut jäädä ruostetta tms. paskaa pyörännavan ja levyn väliin mahdollisesti aiheuttaen tärinää.. Tosin tämän pitäisi huomata myös jarruttaessa, jos levy ei ole ihan suorassa.
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210