Noh niin. Hihna alkoi vinkumaan - ja kiristimen rulla on hiukan vinossa, eli vaihto jälleen edessä. Hain uudet osat ja ajettelin vaihtaa kiristimen rullan sekä hihnan.
MUTTA - se keskuspultti siitä kiristyshässäkästä ei aukea ja on lujassa kuin fan! Laitoin hiukan lock-tightia silloin kun kiinitin sen edellisen kerran. Tiukassa on.
Uskaltaako tuota vääntää pitkällä varrella vai katkeaako sieltä jotain - vai miten sen nyt saisi auki. Vai vienkö pajalle pultin aukaisuun?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Usein pelkkä kuumennus esim. kuumailmapuhaltimella piisaa, ne liimat taitaa löystyä parissasadassa asteessa jo. Mutta jos on ruostunut kovasti kiinni, niin sitten voi toholla tai kaasupillillä jo joutua lämmittelemään.
Mulla meni laakeri siitä haarukkaosasta männä viikolla ja oli kanssa ihan järkyttävän tiukassa se keskipultti. Olikos se 12 mm. kuusiokolo ja "tiukassa".. no joka tapauksessa päätin kokeilla "pelästyttää", eli kuusiokolohylsy 45 cm vääntimeen, vasurilla hylsyä painaen reipas repäisy oikealla ylöspäin ja RAKS! - aukesi.
Aivan, alumiinin kanssa voi tulla ropleemaa jos nouseepi lämpö liikaa. Että varoen kuumailmapuhaltimellakin, senkin puhaltaman ilman lämpö taitaa nousta liki 500 asteeseen.
Rukkasella pyyhin hihnan ulkopuolen ja kitinä katosi kokonaan. Sai sen verran pesussa ilmeisesti likaa päälleen, että alkoi kitisemään. Nyt on ihan hiljaa ollut koko päivän.
MUTTA: ei kai siinä pultissa vain ole VÄÄRÄNSUUNNAN KIERTEET?? Minä ainakin vedin ihan normaaliin suuntaan auki, eikä liikahtanutkaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein