Etujousen säätökumi 200D
Etujousen säätökumi 200D
Mikä on alkuperäisten säätökumien paksuus? Onnistuuko "köyhän miehen madallus" ja ottaa kumit kokonaan pois, välittyykö äänet koriin?
Kumeja on varmaan käytetty aikalailla sikin sokin.
Varmaan samanlainen taulukko kuin jousillekin.
Eli asiaan vaikuttaa moottori, vaihteisto, ilmastointi ym...?
Varmasti ääntää jos otat kumit pois.
Kumin reunassa pitäisi olla pykäliä kumin korkeuden mukaan, eli 1kumi=1pykälä jne.
Varmaan samanlainen taulukko kuin jousillekin.
Eli asiaan vaikuttaa moottori, vaihteisto, ilmastointi ym...?
Varmasti ääntää jos otat kumit pois.
Kumin reunassa pitäisi olla pykäliä kumin korkeuden mukaan, eli 1kumi=1pykälä jne.
Joku mersupurkaamo??
Köyhän miehen madallussarja H&R Heikki&Rälläkkä
"Kumin reunassa pitäisi olla pykäliä kumin korkeuden mukaan, eli 1kumi=1pykälä jne."
Sitten tyhmä kysymys: Onko kumit alunperin jousen ylä ja alaosassa, vai vain yläosassa, etu päätä kun katselin niin kumit lienee siellä jousen yläosan "kupissa", näkeekö sen reunasta pykäliä.

"Kumin reunassa pitäisi olla pykäliä kumin korkeuden mukaan, eli 1kumi=1pykälä jne."
Sitten tyhmä kysymys: Onko kumit alunperin jousen ylä ja alaosassa, vai vain yläosassa, etu päätä kun katselin niin kumit lienee siellä jousen yläosan "kupissa", näkeekö sen reunasta pykäliä.
Olettaahan voisi, ettei lyhennetty orggisjousi ihan vastaa tuota tarkoitusta varten suunniteltua progressiivista madallusjousta.
Luulisi että tulee ongelmia kantavuuden / pohjaamisen kanssa...
Luulisi että tulee ongelmia kantavuuden / pohjaamisen kanssa...

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Tiedä tuosta kun kaverin 230E 124:sta on katkennut molemmat etujouset, mutta niilläkin on ajettu jo 5-7 vuotta ja n. 100-200 000 km ja ainut mikä on johonkin hangannut ovat roiskeläpät. Tosin niitä onkin pidennetty alkuperäisestä vielä n. 5 cm. Ja kyydissä on ollut parhaimmillaan seitsemän teiniä tai 4 koripalloilijaa.Pasi M. kirjoitti:Luulisi että tulee ongelmia kantavuuden / pohjaamisen kanssa...

W124 200E -89
W124 200D T6 -87
W124 200D T6 -87
W124:ssä jousikumien paksuus määräytyy lisävarustelistan- sekä teknisen toteutuksen mukaan määräytyvästä pistetaulukosta, joka pitäisi löytyä siitä EPC levystä.
Eli jokainen lisävaruste on pisteytetty ja nämä pisteet lasketaan yhteen, senjälkeen katsotaan taulukosta että minkä kumin pistealueelle yllettiin milläkinlaisella konstruktiolla.
Oma farmari kun tuli hommattua, niin mielestäni perä oli pystyssä kuin teinikorollassa konsanaan. Joten tottakai ensimmäisenä oli nämä kumien tarkistukset ja perän korkeuden säätö korkeudensäätöjärjestelmästä.
Kun EPC:ltä laskettiin näitä pisteitä, niin tietysti tuo minun katiska kolahti sinne korkeimpaan kumiluokkaan. Siihen vaikutti mm. Ilmastointi, kattoluukku, automaatti ja kaikista eniten tuli pojoja vetokoukusta...
Tosin en kyllä ymmärrä että miten kattoluukku vaikuttaa siihen kumikorkeuteen, mutta onpahan tässä maailmassa paljon muutakin asiaa jota minä en ymmärrä.
Eli jokainen lisävaruste on pisteytetty ja nämä pisteet lasketaan yhteen, senjälkeen katsotaan taulukosta että minkä kumin pistealueelle yllettiin milläkinlaisella konstruktiolla.
Oma farmari kun tuli hommattua, niin mielestäni perä oli pystyssä kuin teinikorollassa konsanaan. Joten tottakai ensimmäisenä oli nämä kumien tarkistukset ja perän korkeuden säätö korkeudensäätöjärjestelmästä.
Kun EPC:ltä laskettiin näitä pisteitä, niin tietysti tuo minun katiska kolahti sinne korkeimpaan kumiluokkaan. Siihen vaikutti mm. Ilmastointi, kattoluukku, automaatti ja kaikista eniten tuli pojoja vetokoukusta...
Tosin en kyllä ymmärrä että miten kattoluukku vaikuttaa siihen kumikorkeuteen, mutta onpahan tässä maailmassa paljon muutakin asiaa jota minä en ymmärrä.

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Moro, minä juttelin aikoinaan Venetmäen hepun kanssa, ja hänen mielstään painolla on merkitystä -ei vain jousien paksuuteen- vaan myös noihin kumeihin. Kyllähän kattoluukstakin tulee egkxstrapainoa, vaikkei se olekaan kuin reikä katossaMesedesi kirjoitti:
Tosin en kyllä ymmärrä että miten kattoluukku vaikuttaa siihen kumikorkeuteen, mutta onpahan tässä maailmassa paljon muutakin asiaa jota minä en ymmärrä.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
dealer kirjoitti:Etu 8-13-18-23mm.
Taka 8-13-18mm.
Vaikutus auton korkeuteen kumin paksuuden muutos kertaa 2.
Sanoisin ettei ole hyvä jos otat kokonaan pois.
Köyhän miehen kannattaa laittaa Metabo-merkkinen madallussarja,eli jousista pätkä pois.
Vaikutus auton korkeuteen kumin paksuuden muutos kertaa 2.
Onkos toi kerroin kuinka tarkka?
Siellä on 2:n kumit, jos vaihtaa ne 1:n nii auto laskee 1cm, onkos ohuempia kumeja.
Eikös se jousi ole suunnilleen puolivälissä alatukivartta, voithan mitata ja laskea tarkastikin.
Ohuempia kumeja ei ole kun tekemällä.
Katkenneita etujousia on "joka pajalla", niistähän voisi kokeilla lyhyempää vakiojousta-tasata pään ja paikalleen.
Takajousiakin joskus,harvemmin tosin.
Tietysti pitäisi olla oikeat, ettei 200d laita 300d etujousia,menee kovaksi ja voi olla korkea vaikka on kierros pois...
Toki suosittelisin että Eibach -35mm jousisarja - on hyvä !
Ohuempia kumeja ei ole kun tekemällä.
Katkenneita etujousia on "joka pajalla", niistähän voisi kokeilla lyhyempää vakiojousta-tasata pään ja paikalleen.
Takajousiakin joskus,harvemmin tosin.
Tietysti pitäisi olla oikeat, ettei 200d laita 300d etujousia,menee kovaksi ja voi olla korkea vaikka on kierros pois...
Toki suosittelisin että Eibach -35mm jousisarja - on hyvä !
wiimax.fi
Tämä nyt ei varsinaisesti kerro kysyjällä vastausta, mutta kerronpa nyt kuitenkin...
Omassani tehtiin etujousi vaihdos tuossa jokin aika sitten. Lähtökohta oli se, että keula makasi "ehkä" hitusen liian syvällä(jouset ei poikki). Noh, jouset katsottiin varusteiden pisteytyksen mukaan oikean vahvuiset ja vanhoja pois otettaessa vielä verrattiin, että jousien väri merkinnät täsmää. Painumaa vapaana vanhoissa oli ehkä n. 1cm. Uusien myötä etupää ei silminhavaittavasti noussut, mutta kuorma kestävyys palautui. Eli nyt kun on etupenkit täynnä, niin ei enää niiaa niin syvää. Kumit oli muistaakseni
kahden nystyrän ja on edelleen.
Esimerkki kuva kertokoon loput...se vasemman puoleinen.
http://people.freenet.de/m-arc/wpbreisgau.JPG
Omassani tehtiin etujousi vaihdos tuossa jokin aika sitten. Lähtökohta oli se, että keula makasi "ehkä" hitusen liian syvällä(jouset ei poikki). Noh, jouset katsottiin varusteiden pisteytyksen mukaan oikean vahvuiset ja vanhoja pois otettaessa vielä verrattiin, että jousien väri merkinnät täsmää. Painumaa vapaana vanhoissa oli ehkä n. 1cm. Uusien myötä etupää ei silminhavaittavasti noussut, mutta kuorma kestävyys palautui. Eli nyt kun on etupenkit täynnä, niin ei enää niiaa niin syvää. Kumit oli muistaakseni

Esimerkki kuva kertokoon loput...se vasemman puoleinen.
http://people.freenet.de/m-arc/wpbreisgau.JPG
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm