Viton turbo veti viimeiset?
Viton turbo veti viimeiset?
Tuossa töistä tullessa huomasin yhtääkkiä että mitä vinkutusmusiikkia radiosta tulee ja väänsin volumet pois, eipä mitää kiljuna senkun jatkui. eli ääni nousee kierrosten mukana pienellä viimeellä eli melko varmasti turbosta tulee. aika raju ääni joten tuskin hyvällä diagnoosilla selviää, pitää lähteä montun päälle kurkkaamaan onko jotain näkyvissä.
T:j
T:j
joo, päällisin puolin ei mitään vikaa näy turbossa mutta ääni on niin hurja ettei liene epäilystä.
otin pakoputken turbosta irti jotta pääsin pakopuolen siipiä koittamaan ja siinä tuntuu kyllä välystä, eli valmis taitaa olla?
pitänee tukia mitä uutta osaa löytyy ja aamulla alkaa purkuhommiin, luin jostain että sen saisi irti ilman koneen irroitusta.
T: j
otin pakoputken turbosta irti jotta pääsin pakopuolen siipiä koittamaan ja siinä tuntuu kyllä välystä, eli valmis taitaa olla?
pitänee tukia mitä uutta osaa löytyy ja aamulla alkaa purkuhommiin, luin jostain että sen saisi irti ilman koneen irroitusta.
T: j
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vissiin 110 (om601 2,3td)?
Näissä on aina turbon akselissa vähän välystä.
Ehjässäkin.
Jos ääntää(vinkuu ahtaessa) niin imusiipi varmaan hajalla.
Toinen vaihtoehto on imusarjan tiiviste, mutta eipä näistä ole tainnut niitä mennä.
Ahtoletkut kannattaa samalla tarkastaa. Niitä on hajonnut.
Ainakin se alimmainen mikä tulee coolerille. Klemmari pettää.
Näissä on aina turbon akselissa vähän välystä.
Ehjässäkin.
Jos ääntää(vinkuu ahtaessa) niin imusiipi varmaan hajalla.
Toinen vaihtoehto on imusarjan tiiviste, mutta eipä näistä ole tainnut niitä mennä.
Ahtoletkut kannattaa samalla tarkastaa. Niitä on hajonnut.
Ainakin se alimmainen mikä tulee coolerille. Klemmari pettää.
Tuota imupuolen siipeä tässä nyt epäillään. Ääni tulee siten viiveellä että tuskin laturin hihnan irrottamisesta on apua, ajossa pelkkä kaasun painaminen nostaa ääntä vaikka kierrokset ei heti nousisikaan.
Katsotaan nyt saanko sitä irti ilman moottorin irrotusta.
Mistä kannattaa uutta turboa kysellä tai vanhan korjausta.
T:j
Katsotaan nyt saanko sitä irti ilman moottorin irrotusta.
Mistä kannattaa uutta turboa kysellä tai vanhan korjausta.
T:j
Saa sen irti aivan varmasti mutta on ensi kertaa tehtäessä todella **tumainen homma ja ne pultit voi olla niin ryytyneet, että katkeavat kun ei pääse kunnolla herkistelemään.
Otat ensin ilmanpuhdistimen ja sen putken irti, sitten "katsot" peilillä, webkameralla tjms. hyvän valon kanssa sitä imusiipeä. Jopa millin pitkittäisvälys on ihan ok, poikittaista ei saisi olla ainakaan niin paljoa, että se siipi nojaa kompressorikoteloon.
Ilmansuodattimen reikä tai huonosti paikallaan olo tekee myös vinkuvan äänen, joka on vielä normaalia.
No jos nyt itse lähtisin ottamaan turboa irti Vitosta, jossa se on ollut kiinni satoja tuhansia kilometreja niin ensin purkaisin kaiken mahdollisen pois siitä koneen päältä eli ilmaputket, venttiilikopan ja sitten siitä sivulta kaikki ylimääräinen pois. Sitten pääsee (edelleen huonosti) niihin kolmeen ahtimen laipan pulttiin käsiksi kunhan on juuri oikeanlaiset avaimet, räikkälenkit yms. Pitää myös varata juuri oikeanpituiset avaimet, joilla saa öljyputken irti, se on todella tiukassa ja hankala paikka vääntää. Varaudu siihen, että joudut rälläköimään avaimia ja/tai hakemaan kaupasta toisen mallisia. avokita-avainsarja on kanssa hyvä olla olemassa.
Ahdin on myös kiinni rungostaan sinne moottorin kannakkeseen, eli sieltä se yksi pultti pois. Ohjeethan kyllä tuon dokumentoivat aika hyvin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html
Tästä kuvasta näkee sen ahtimen sijoittelun parhaiten:
Sitten jos pyörittelet räikkälenkillä niitä kolmea ahtimen paipan mutteria irti, niin älä pyöritä liian pitkälle. Jossakin tilanteissa voi käydä niin, että avain mahdu enää tulemaan pois sieltä laipan ja pakosarjan välistä ja lenkillä ei voikkaan pyörittää takaisin päin. Pelkästään noiden kolmen pultin irroittamiseen voi hyvin varata aikaa noin 2...3 tuntia
Toinen lähestymistapa jota itse en ole kokeillut on ottaa tuo moottorin kannake pois ja siten saa ehkä paremmin lisätilaa. Kone on tuettuna kolmesta pisteestä, koneen molemmin puolin ja vaihdelaatikon päästä, eli silloin kannattaa varmasti tukea kone vaikka öljypohjan alta jollain kakkosnelojsella tjms.
Kl-varaosissa uusi turboahdin maksaa 900€ , jotta itse en maksaisi pienestä turbosta semmoista hintaa, mutta jos haluaa pitää vakiona niin sitten. Käyettyjä sprintterin (pykällää isompi) ahtimia löytyy kohtuu hintaan forumeilta ja tietysti ebay on yksi oikein hyvä vaihtoehto.
Otat ensin ilmanpuhdistimen ja sen putken irti, sitten "katsot" peilillä, webkameralla tjms. hyvän valon kanssa sitä imusiipeä. Jopa millin pitkittäisvälys on ihan ok, poikittaista ei saisi olla ainakaan niin paljoa, että se siipi nojaa kompressorikoteloon.
Ilmansuodattimen reikä tai huonosti paikallaan olo tekee myös vinkuvan äänen, joka on vielä normaalia.
No jos nyt itse lähtisin ottamaan turboa irti Vitosta, jossa se on ollut kiinni satoja tuhansia kilometreja niin ensin purkaisin kaiken mahdollisen pois siitä koneen päältä eli ilmaputket, venttiilikopan ja sitten siitä sivulta kaikki ylimääräinen pois. Sitten pääsee (edelleen huonosti) niihin kolmeen ahtimen laipan pulttiin käsiksi kunhan on juuri oikeanlaiset avaimet, räikkälenkit yms. Pitää myös varata juuri oikeanpituiset avaimet, joilla saa öljyputken irti, se on todella tiukassa ja hankala paikka vääntää. Varaudu siihen, että joudut rälläköimään avaimia ja/tai hakemaan kaupasta toisen mallisia. avokita-avainsarja on kanssa hyvä olla olemassa.
Ahdin on myös kiinni rungostaan sinne moottorin kannakkeseen, eli sieltä se yksi pultti pois. Ohjeethan kyllä tuon dokumentoivat aika hyvin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html
Tästä kuvasta näkee sen ahtimen sijoittelun parhaiten:
Sitten jos pyörittelet räikkälenkillä niitä kolmea ahtimen paipan mutteria irti, niin älä pyöritä liian pitkälle. Jossakin tilanteissa voi käydä niin, että avain mahdu enää tulemaan pois sieltä laipan ja pakosarjan välistä ja lenkillä ei voikkaan pyörittää takaisin päin. Pelkästään noiden kolmen pultin irroittamiseen voi hyvin varata aikaa noin 2...3 tuntia
Toinen lähestymistapa jota itse en ole kokeillut on ottaa tuo moottorin kannake pois ja siten saa ehkä paremmin lisätilaa. Kone on tuettuna kolmesta pisteestä, koneen molemmin puolin ja vaihdelaatikon päästä, eli silloin kannattaa varmasti tukea kone vaikka öljypohjan alta jollain kakkosnelojsella tjms.
Kl-varaosissa uusi turboahdin maksaa 900€ , jotta itse en maksaisi pienestä turbosta semmoista hintaa, mutta jos haluaa pitää vakiona niin sitten. Käyettyjä sprintterin (pykällää isompi) ahtimia löytyy kohtuu hintaan forumeilta ja tietysti ebay on yksi oikein hyvä vaihtoehto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No niin, turbosta on pultit irti ja kaikki ehjänä. Otin tosiaan tuon moottorinkorvan irti ja tilaa tulee oikeastaan melko hyvinki, koko hommaan ei ole mennyt kuin reilu kolme tuntia ja on vähän mahtunut jo mietiskelyäkin. vielä öljyputket irti niin avot. Ei ollenkaan niin paha homma kuin jo ehdin pelkäämään.
Katsotaan nyt millaiset vauriot on jos saisi vielä tästä vanhasta soivan pelin kun käyttää pajalla.
T:j
Katsotaan nyt millaiset vauriot on jos saisi vielä tästä vanhasta soivan pelin kun käyttää pajalla.
T:j
Riippuu räikkälenkistä, joissakin on se suunnanvaihtaja kuten normi räikissäkinveskola kirjoitti:Sitten jos pyörittelet räikkälenkillä niitä kolmea ahtimen paipan mutteria irti, niin älä pyöritä liian pitkälle. Jossakin tilanteissa voi käydä niin, että avain mahdu enää tulemaan pois sieltä laipan ja pakosarjan välistä ja lenkillä ei voikkaan pyörittää takaisin päin.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
kuntoon tuli
No niin taas on vito liikenteessä, turbo tuli postissa todella nopeasti, oli hyvää palvelua FINTURBOSSA. paikalleen asennus meni nopeammin kuin irroitus ja tosiaan koko hommaan irroituksineen, asennuksineen ja öljyn/nesteiden vaihtoineen n.6-7 tuntia. Ei paha.
Kiitokset neuvoista.
T:J
tuossa yksi kuva vanhan siivistä
http://www.lehtonen.biz/jussi/phone/VitonTurbo
Kiitokset neuvoista.
T:J
tuossa yksi kuva vanhan siivistä
http://www.lehtonen.biz/jussi/phone/VitonTurbo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
Minullakin meni joskus parikin turboa kun ei ollut saanut riittävästi öljyä ja tuli juuri nuo kaikki mahdolliset välykset. Todelliseksi viaksi paljastui jälkeenpäin öljypumppu joka tuotti kyllä riittävästi moottorin voiteluun mutta ei enää turboon. Sen jälkeen olen aina vaihtanut öljypumpunkin tällaisten remonttien yhteydessä (Ei kylläkään mikää parin tunnin työ).