Viton turbo veti viimeiset?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viton turbo veti viimeiset?

Viesti Kirjoittaja juster »

Tuossa töistä tullessa huomasin yhtääkkiä että mitä vinkutusmusiikkia radiosta tulee ja väänsin volumet pois, eipä mitää kiljuna senkun jatkui. eli ääni nousee kierrosten mukana pienellä viimeellä eli melko varmasti turbosta tulee. aika raju ääni joten tuskin hyvällä diagnoosilla selviää, pitää lähteä montun päälle kurkkaamaan onko jotain näkyvissä.

T:j
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

joo, päällisin puolin ei mitään vikaa näy turbossa mutta ääni on niin hurja ettei liene epäilystä.
otin pakoputken turbosta irti jotta pääsin pakopuolen siipiä koittamaan ja siinä tuntuu kyllä välystä, eli valmis taitaa olla?
pitänee tukia mitä uutta osaa löytyy ja aamulla alkaa purkuhommiin, luin jostain että sen saisi irti ilman koneen irroitusta.

T: j
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vissiin 110 (om601 2,3td)?
Näissä on aina turbon akselissa vähän välystä.
Ehjässäkin.

Jos ääntää(vinkuu ahtaessa) niin imusiipi varmaan hajalla.
Toinen vaihtoehto on imusarjan tiiviste, mutta eipä näistä ole tainnut niitä mennä.
Ahtoletkut kannattaa samalla tarkastaa. Niitä on hajonnut.
Ainakin se alimmainen mikä tulee coolerille. Klemmari pettää.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

- ottaa laturin hihnan pois ja kokeilee.
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Tuota imupuolen siipeä tässä nyt epäillään. Ääni tulee siten viiveellä että tuskin laturin hihnan irrottamisesta on apua, ajossa pelkkä kaasun painaminen nostaa ääntä vaikka kierrokset ei heti nousisikaan.
Katsotaan nyt saanko sitä irti ilman moottorin irrotusta.
Mistä kannattaa uutta turboa kysellä tai vanhan korjausta.

T:j
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Saa sen irti aivan varmasti mutta on ensi kertaa tehtäessä todella **tumainen homma ja ne pultit voi olla niin ryytyneet, että katkeavat kun ei pääse kunnolla herkistelemään.

Otat ensin ilmanpuhdistimen ja sen putken irti, sitten "katsot" peilillä, webkameralla tjms. hyvän valon kanssa sitä imusiipeä. Jopa millin pitkittäisvälys on ihan ok, poikittaista ei saisi olla ainakaan niin paljoa, että se siipi nojaa kompressorikoteloon.

Ilmansuodattimen reikä tai huonosti paikallaan olo tekee myös vinkuvan äänen, joka on vielä normaalia.

No jos nyt itse lähtisin ottamaan turboa irti Vitosta, jossa se on ollut kiinni satoja tuhansia kilometreja niin ensin purkaisin kaiken mahdollisen pois siitä koneen päältä eli ilmaputket, venttiilikopan ja sitten siitä sivulta kaikki ylimääräinen pois. Sitten pääsee (edelleen huonosti) niihin kolmeen ahtimen laipan pulttiin käsiksi kunhan on juuri oikeanlaiset avaimet, räikkälenkit yms. Pitää myös varata juuri oikeanpituiset avaimet, joilla saa öljyputken irti, se on todella tiukassa ja hankala paikka vääntää. Varaudu siihen, että joudut rälläköimään avaimia ja/tai hakemaan kaupasta toisen mallisia. avokita-avainsarja on kanssa hyvä olla olemassa.

Ahdin on myös kiinni rungostaan sinne moottorin kannakkeseen, eli sieltä se yksi pultti pois. Ohjeethan kyllä tuon dokumentoivat aika hyvin:

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html

Tästä kuvasta näkee sen ahtimen sijoittelun parhaiten:

Kuva

Sitten jos pyörittelet räikkälenkillä niitä kolmea ahtimen paipan mutteria irti, niin älä pyöritä liian pitkälle. Jossakin tilanteissa voi käydä niin, että avain mahdu enää tulemaan pois sieltä laipan ja pakosarjan välistä ja lenkillä ei voikkaan pyörittää takaisin päin. Pelkästään noiden kolmen pultin irroittamiseen voi hyvin varata aikaa noin 2...3 tuntia :roll:

Toinen lähestymistapa jota itse en ole kokeillut on ottaa tuo moottorin kannake pois ja siten saa ehkä paremmin lisätilaa. Kone on tuettuna kolmesta pisteestä, koneen molemmin puolin ja vaihdelaatikon päästä, eli silloin kannattaa varmasti tukea kone vaikka öljypohjan alta jollain kakkosnelojsella tjms.

Kl-varaosissa uusi turboahdin maksaa 900€ , jotta itse en maksaisi pienestä turbosta semmoista hintaa, mutta jos haluaa pitää vakiona niin sitten. Käyettyjä sprintterin (pykällää isompi) ahtimia löytyy kohtuu hintaan forumeilta ja tietysti ebay on yksi oikein hyvä vaihtoehto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

No niin, turbosta on pultit irti ja kaikki ehjänä. Otin tosiaan tuon moottorinkorvan irti ja tilaa tulee oikeastaan melko hyvinki, koko hommaan ei ole mennyt kuin reilu kolme tuntia ja on vähän mahtunut jo mietiskelyäkin. vielä öljyputket irti niin avot. Ei ollenkaan niin paha homma kuin jo ehdin pelkäämään.

Katsotaan nyt millaiset vauriot on jos saisi vielä tästä vanhasta soivan pelin kun käyttää pajalla.

T:j
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

veskola kirjoitti:Sitten jos pyörittelet räikkälenkillä niitä kolmea ahtimen paipan mutteria irti, niin älä pyöritä liian pitkälle. Jossakin tilanteissa voi käydä niin, että avain mahdu enää tulemaan pois sieltä laipan ja pakosarjan välistä ja lenkillä ei voikkaan pyörittää takaisin päin.
Riippuu räikkälenkistä, joissakin on se suunnanvaihtaja kuten normi räikissäkin :)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Turbo on pöydällä ja kyllä siinä on kaikki mahdolliset välykset ja imupuolen siivetkin ovat ottaneet kiinni. Öljyreijästä näkyvä laakeriholkkikin näkyy liikkuvan.

Onkohan tässä voitelu pettänyt vai aika tehnyt tehtävänsä, kilometrejä on jo 310tkm.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei muuta kun uutta paikalleen ja öljyn- sekä suodattimenvaihto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Vaihtoturbo tulee huomenna kuopiosta, hintaa 780.
Hyvässä lykyssä huomenna liikenteessä.

T: j
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

kuntoon tuli

Viesti Kirjoittaja juster »

No niin taas on vito liikenteessä, turbo tuli postissa todella nopeasti, oli hyvää palvelua FINTURBOSSA. paikalleen asennus meni nopeammin kuin irroitus ja tosiaan koko hommaan irroituksineen, asennuksineen ja öljyn/nesteiden vaihtoineen n.6-7 tuntia. Ei paha.

Kiitokset neuvoista.

T:J

tuossa yksi kuva vanhan siivistä

http://www.lehtonen.biz/jussi/phone/VitonTurbo
grossermercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
Paikkakunta: Varsinainen-Suomi

Viesti Kirjoittaja grossermercedes »

Minullakin meni joskus parikin turboa kun ei ollut saanut riittävästi öljyä ja tuli juuri nuo kaikki mahdolliset välykset. Todelliseksi viaksi paljastui jälkeenpäin öljypumppu joka tuotti kyllä riittävästi moottorin voiteluun mutta ei enää turboon. Sen jälkeen olen aina vaihtanut öljypumpunkin tällaisten remonttien yhteydessä (Ei kylläkään mikää parin tunnin työ).
juster
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 14.06.2006 05:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juster »

Toivottavasti öljypumppu olisi kunnossa, tutkin kyllä vanhaa turboa ja näyttää että siinä on laakeriholkki päässyt pyörähtämään sen verran että öljykanava on mennyt melkein tukkoon, eli tästä saattaa johtua.

T:J
Vastaa Viestiin