Elokuun alussa sitten löytyi mielenkiintoinen tarjokas Holzmindenistä, -93 mallinen 250 turbodiesel 1.omistajalta (synt.-32), mittarilukemana 110tkm. Myyjä oli pienehkö liike jolla on 1-3 mersua kerrallaan kaupan eBay:ssä. Autot yleensä w124, w202 tai w140 mersuja. Samalla myyjällä oli alkukesästä kaupan 22tkm ajettu -90 200E joka ei kuitenkaan jäänyt käteen.
Myyjältä kysyttiin etukäteen onnistuuko myynti suomeen, sekä nouto 7 päivän kuluessa sivuilla tarjotun 3 päivän sijaan. Molemmat onnistuivat myyjälle, joten eikun jännittämään ja tarjoamaan. 13.8 illalla laitettiin tarjous sisään 30 sekuntia ennen huutokaupan päättymistä ja kas kummaa, auto jäi käteen.
Välittömästi huutokaupan jälkeen otin yhteyttä Antti Havinaan (www.jormahavina.fi) että milläs konstilla saataisiin auto Suomeen. Lievää onnea oli matkassa, sillä Antti oli tulossa viikonlopuksi Suomeen joten maksu onnistuisi käteisellä suoraan hänelle. Rahoja ei siis onneksi tarvinnut laittaa saksaan suoraan tilille näkemättä autoa. Antti lupasi hakea auton heti seuraavan viikon alussa, ja loppuviikosta auto olisi Suomessa.
Täytin saksankielisen kauppakirjan täällä valmiiksi, ja myyjä täytti oman puolensa Saksassa. Kauppakirja tuli auton mukana takaisin.
22.8 sitten jännittyneenä hakemaan autoa että minkähänlainen sika on tullut säkissä. Auto oli erittäin positiivinen yllätys Pieni naarmu etupuskurin kulmassa ja muutama pieni paikkamaalaus apukuskin puolen takaovessa. Sisusta ei häpeä uutta, ei ole ikinä tupakoitu. Kuskin penkki tuntuu löysemmältä/pehmeämmältä kuin 220tkm ajetussa -90 mallisessa, onko penkin rakennetta muutettu vai onko valmistaja vaihtunut? Istuinosa on mielestäni aavistuksen eri mallinen.
Tämän verran oli mittarissa hakuhetkellä
Erikoista on, että vin-dekooderi antaa malliksi vanhaan tapaan 250 turbodiesel, eikä E250 turbodiesel. Autossa on kuitenkin kaikki e-päivitykset ja kooderissa lukee "model update". Ainoa puute on ilmastointiVIN WDB1241281B992409
Model 250 D TURBODIESEL
Chassis 1241281B992409
Engine 602962 10 029247
Transmission 717437 06 349737
Order 0 4 247 70289
Heating 0-24757807
Lights BOSCH
Wiper BOSCH
Cab 00000
Delivery date 15.06.93
Dealer Reutlingen branch (247)
Interior fabric gray+slate gray+orion gray (008)
Paint
904 midnight (dark) blue (T) (с 01.01.1968)
Options
211 automatic limited slip differential (ASD) (с 01.07.1984)
rear axle with automatic limited slip differential (ASD)
240 outside temperature indicator (с 01.03.1982)
260 elimination of model designation on rear lid (с 01.05.1968)
291 airbag for front passenger
airbag for driver and front passenger (с 01.07.1987 по 30.09.1993)
airbag for driver and front passenger (if driver airbag standard - then only for passenger)
300 storage box in front tray (с 01.05.1988)
412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983)
531 automatic antenna (с 01.01.1963)
550 trailer coupling (с 01.03.1965)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (с 01.04.1970)
front folding armrest w202 - housing at front with armrest
583 electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970)
598 heat-insulating glass for side window panes and heated rear window pane (esg), untited windshield
green heat-insulating glass for side and rear windows, heated rear window (single pane safety glass) windscreen clear glass
green heat-insul. glass, side and rear window panes, windshield clear (с 01.07.1989)
620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)
652 8-hole light alloy rims (с 01.01.1990)
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
731 wood trim, burred walnut root (с 01.08.1980)
750 Becker radio Europa 2000 vk (с 01.06.1990 по 31.03.1994)
859 model update ii (с 01.01.1978)
Vanha ja uusi vierekkäin. Vanha on todennäköisesti ajossa talven, ei uutta raaski suolassa kylvettää.
Sitten jonkunlaisia kuvia autosta:
Entinen omistaja oli korkeakouluopettaja, ja tavaratila on siinä kunnossa ettei siellä ole lujuusopin kirjoja kummempaa kuljetettu ikinä
Sitten moottoripuolelle:
Ei savuta, ei pöläyttele ja kulkee vakiokunnossa selvästi pirteämmin kuin 200 kaasarimalli. Ajoin koko matkan kotiin tämän perässä eikä kyllä tiennyt että diesel menee edellä. Ainoa "vika" on jostain kiristinpyörästä kuuluva lievä ulina, hyviä veikkauksia mikä voisi olla? Lohko ja öljypohja ovat kuivia eikä vuoda tippaakaan nesteitä lattialle.
Ernst B on ollut tarkka auton pitäjä. Kaikki dokumentit ovat tallessa, kuten esimerkiksi alkuperäinen ostokuitti (53 357,70DM) sekä kaikki auton paperit. Huoltokirja ei ole täydellinen, mutta remonttikuitteja on mukana. Jopa becker-soittimen alkuperäinen demokasetti on mukana täysin käyttämättömänä! Mersuun on asennettu -94 mersun oma ajonesto, olisi kyllä saanut jäädä laittamatta. Eli pienellä nypykällä painetaan toiseen ja vasta sitten voi startata.
Auton 1-omistajana on papereissa ollut 14.12.94 asti mercedes benz ag, eli tuolloin ilmeisesti Ernst on saanut auton maksettua. Vaihdossa on mennyt Volvo 760GLE turbodiesel -87, mittarissa 102tkm Vaihtohyvitys 10900DM.
Vaikka auto oli kaupan Holzmindenissä Hannoverin liepeillä, auto on kotoisin Unterschleissheimistä läheltä Muncheniä.
Ajossa auto on kuin uusi, ei natise, ei vetele. Tältäköhän uusi mersu on silloin aikoinaan tuntunut? Renkaat voisivat olla paremmat vaikka niissä pintaa onkin; jotkut ihme continentalit made in mexico.
Ajoon tämä ei tosiaan taida vielä mennä vaan tasalämpöisessä hallissa ihmetellään ensi talvi. Saa nähdä tuleeko pelkkä kesäauto tästä. Vaikka autossa on mersun oma vetokoukku, itse irroitettava koukku on hukassa. Jos joltain löytyy, voi tarjota suoraan vaikka pikaviestillä. Lisäksi pitäisi keksiä jotkin mp:n tarravilkut tuohon katsastukseen, reikiä ei aleta vilkkujen takia porailemaan.
Kaiken kaikkiaan koko homma kävi lähes kotisohvalla istuen ilman mitään ongelmia. Tuntui kyllä vähän oudolta että mitään ongelmia ei tullut, kaikki onnistui lähes liian helposti.