Ajettavuus kuntoon, mutta miten?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Ajettavuus kuntoon, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ongelma on siinä kun tuo nykyinen ässä mersu (w126) on vähän huono ajettava. Auto menee hyvällä tiellä suhteellisen vakaasti ja suoraan, mutta vähän epämääräisesti. ts. kun rattia pitää suunnilleen suoraan niin auto menee suunnilleen suoraan. Tuon parempaan se ei nykyisellää pysty. Varsinainen touhu alkaa sitten kun mennään polanteiselle tielle, tai tielle, jossa on karhu-uria. Auto seuraa orjallisesti uria ja menee vaikka samaan baariin kahville karhukuskin kanssa. Ei tunnu mukavalla kun auto on koko ajan menossa jonnekin. Peräkin tuntuu tekevän samaa.

Minulla on ollut samanlainen ässämersu aikaisemminkin ja se oli todella erinomainen ajettava. Sillä tuntui, ettei sitten mikään muuta sen kulkua, se meni kuin juna. Samanlaisen kuin tuo tunnuksessa oleva kuva olen mm. itse ottanut ajaessani, tavallallisella kameralla. Siitä on kuitenkin sen verran aikaa että liikennerikkomuksena se on vanhentunut, ja sanotaan nyt vaikka varmuuden vuoksi että se tapahtui venäjällä. :D :D . Asian ydin on kuitenkin se että se mersu meni tuossakin vauhdissa kuin juna, sitä ei tarvinnut ohjailla, tämä toinen mersu on jo 80km/h vauhdissa paljon huononpi ajettava kuin ensimmäinen oli mittari tapissa.

Tähän mennessä olen vaihtanut: apusimpukan korjaussarjan, takaiskarit, ne neljä takatukivarsien niveltä olen tarkistanut ja aurauskulmat on edestä säädetty 2.2mm. Auto on parantunut näillä huomattavasti. Auto on muuten alustaltaan hyvä, alusta on tanakka, eikä löysän tuntoinen, ainoa murhe on ettei tämä oikein tiedä mitä suora on. Nyt alkaa keinot loppua.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Renkaat on itellä ainakin olleet osasyyllisiä rauhattomuuteen. Talvirenkaisiin jouduin laittamaan 3,5bar ennenkuin kiemurtelu rauhoittui. Vieläkin alle 110kmh nopeudessa on havaittavissa rauhattomuutta. Kovemmin jos erehtyy ajamaan ajo ominaisuudet paranee :shock:

Epäilen omassa autossa takapyörän ripustuksissa olevan myös jossain väljää täytyy keväämmällä ottaa nosturilla ylös ja tutkia. Pitävällä alustalla kun runttaa kaasun pohjaan perä tuntuu vähän nuljahtavan sivulle. Edellisessä mersussa kun oli samanlainen nuljahdus takapyörä heilui potkaisemalla pituussuunnassa 2cm. Tässä nykyisessä ei heilu potkimalla, mutta epäilen että heiluis rautakangella.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Renkaita minäkin kävisin ensimmäiseksi syyttämään. Onko autossa kovinkin vanhat renkaat alla? Kumiaines saattaa olla jo kovettunutta, ja toki ei kaikki renkaat kuvioltaan ja "olemukseltaan" ole sopivia Mersuun saati muihin autoihin.

Eikö W126:ssakin ole takana apurungon tapaisen etummaiset kiinnityspisteet sivuhelmoissa? Niissä olevat kumit kovettuvat iän myötä ainakin -W123:ssa- ja välys kasvaa. Tämän huomaa mm. liiallisena heilumisena esim. ylitettäessä kadunreunakivetys "rengas kerrallaan" eli kulma edellä.

Mitenkäs ohjausiskunvaimennin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tästä sivusta äkkiä sivaltaen: Timon epäily renkaista ja ohjausiskarista saattaa olla hyvin lähellä totuutta. Oma peli veteli vanhoilla koppuroilla talvirenkailla aika etevästi. Uudet renkaat alle ja nyt tämä peli ei vetele :shock:
Niin pahasti. Sillä ajettavuuden asetuttua pääpiirteissään kohdilleen, esille nousi toisentyyppinen lievä levottomuus. Diagnoosi ei ollut vaikea. Ohjausiskari on originaali ja näyttää olevan "keskeltä poikki", mutta uusi on tulossa.
Sitten ovat vielä nämä apurungon ja korin väliset limput / puslat, jotka kuoleentuessaan päästävät takapään ohjailemaan omiaan. Tässä jotain.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hmm. Eikös ohjausiskari kuitenkin vaikuta enempi kuskin käsien ja etupään väliseen yhteyteen ja miltä se tuntuu, eikä niinkään itse ajettavuuteen.

Meikäläinen olisi valmis veikkaamaan jotain peräpään väljyyttä ( :oops: ) ongelmien alkulähteeeksi. Heiton ei tarvitse olla iso, kun vaikutus auton suuntaan on jo huomattava. Kannattaa seurata, miten takapyörillä ohjattava trukki käyttäytyy.

Unohtamatta renkaiden ja rengaspaineiden merkitystä. Joku 3,5 baria kuulostaa jo aika hurjalta. Mauri mainitsi kerran omassa TDT:ssaan olevan muistaakseni 2,8 baria takapyörissä, joten tuo ylipaineistaminen on ihan koeteltu kikka. Itse en noihin Kelly- "talvirenkaisiin" uskalla pistää paljon vakioista isompia ilmoja.
Muutama rengas kuten vanhat Hakkikset ja Misukan 250/260-sarjalaiset ovat ainakin mersuun ajettavuuden puolesta huonoja valintoja. Uusissa munkeissa ei kai sen puoleen ihan huonoja vaihtoehtoja olekaan. Joku jakeluauton rengas voisi olla painavaan 126-koriin hyväkin vaihtoehto; noissa "siviilirenkaissa" voi joskus olla vähän flegmaattinen runko.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Aku P kirjoitti: Hmm. Eikös ohjausiskari kuitenkin vaikuta enempi kuskin käsien ja etupään väliseen yhteyteen ja miltä se tuntuu, eikä niinkään itse ajettavuuteen.
Periaatteessa näin, mutta ohjausiskarilla on kyllä myös tietty vakauttava vaikutus osana ohjausjärjestelmän "ketjua". Jos se on veltto (ei SE :oops: ) tai peräti kaputt, niin osansa ohjautuvuuteen ja ajettavuuteen vaikuttaa tämäkin.
Ja kun tunnemme Mersun ohjauksen ominaiskäytöksen varsinkin keskialueella, jossa meno on "herkkää", niin vaillinainen iskari saattaa provosoida kuskia tekemään näitä ylimääräisiä ohjausliikkeitä, jollon koko sisävesihinaaja alkaa velloa omia latujaan.
Aku P kirjoitti: Joku jakeluauton rengas voisi olla painavaan 126-koriin hyväkin vaihtoehto; noissa "siviilirenkaissa" voi joskus olla vähän flegmaattinen runko.
Heh, mutta ei se 126 nyt niin painava ole, että pakun renkaat.... Itse asiassa tuollainen 1600 kg omapaino alkaa olla aika tavanomainen jo keskikokoisillekin henkilöautoille :lol: Muuten tässä on kerrankin käynyt päin vastoin, tässä kehityksessä. W126 on mallista riippuen n. 200 kg kevyempi kuin isänsä W116. Ja melkoinen yllätys oli eilen lehdykäistä selatessa, että isoisän isoisä 8) 300 Adenauerkin painaa vain 1700 kg. Epäilen kyllä toimittajan erhettä tai pianovihrettä :shock: Äkkiseltään veikkaus kyllä menisi parin tonnin päälle, on se sen verran massiivinen peli ja läpi asti raudasta muotoonsa laadittu.
Mutta tärkeää ei ole se, notta painaako vähän vai paljon, vaan se, että painaa pohjaan asti (siis kaasun) jos hyvälle hollille pääsee.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Heh, mutta ei se 126 nyt niin painava ole, että pakun renkaat.... Itse asiassa tuollainen 1600 kg omapaino alkaa olla aika tavanomainen jo keskikokoisillekin henkilöautoille :lol:

300 Adenauerkin painaa vain 1700 kg. Epäilen kyllä toimittajan erhettä tai pianovihrettä :shock: Äkkiseltään veikkaus kyllä menisi parin tonnin päälle, on se sen verran massiivinen peli ja läpi asti raudasta muotoonsa laadittu.
Mutta tärkeää ei ole se, notta painaako vähän vai paljon, vaan se, että painaa pohjaan asti (siis kaasun) jos hyvälle hollille pääsee.
Äläs, mää mietin W123;eenkin noita pikkupakujen gummeja. Niissä on vielä "hillitty kuvio" ja kokoja, ja pykälää tyrmeämpi (periperniöläinen sana) rakenne. Mikä on selvästi parempi kuin joku Nokian NRT, joka velloo ja venyy jo tuommoisen keskikokoisen auton alla. Hyi satans.

Jaa jotta tuleekos teitillekin TM? Mullekin on helmikuun alusta tullut, kun sain niin hyvän tarjouksen täytettyäni syksyllä automessuilla jonkin kupongin.
Vaikuttaisi senkin lehden ote hiukan piristyneen. Kyllä siellä yhä muutama pilkunn###ja on, joka jaksaa vinkua milloin mistäkin täysin naurettavalta tuntuvasta pikkuasiasta, mutta yleisilme on taas paljon parempi kuin muutama vuosi sitten.

Vanhemmat on silti parempia. :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Laita vaan Aku 17" pyörät alle, niin lakkaa vellomasta :wink:

Mullakin oli w123:ssa ostetaessa 175/80x14 NRT:t, eivät käyneet kyllä yhtään w123:een..

Yksi vaihtoehto olisi muuttaa rengaskokoa vain tuumaa isommaksi, muuttuu jo kummasti tukevammaksi meno, mutta mukavuus säilyy. 15" barokit tai 15" peltivanteet, joihin w123:n alkup. 15" peltipölärit....
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

On se ihmeellistä. Meikäläisellä on ihan kivikovat HKPL Kympit, joissa on about viisi nastaa per rengas ja ilmaa saa lisäillä parin viikon välein. Ja paineet ovat ihan normaalit, ne mitä siinä tankin kannessa on ja niin on aina ollu, kaikissa Mersuissa, kaikilla renkailla. Eikä ole ongelmia ollut, renkaat ovat kuluneet tasaisesti, autot ovat olleet mukavia ajaa ja kaiken lisäksi ne ovat kulkeneet kuin juna.
Ne apurungon "tyynyt" kannattaa kyllä vaihtaa, jos on paljon mittarissa. Itsellä perä on tippunut varmaan pari senttiä, liekö sitten niiden limppujen vai kuoleentuneiden jousien tekosia. Mutta vaikka nokka onkin hieman pystyssä, varsinkin isommalla kuormalla, ei sekään vaikuta kulkuun mitään. Päin vastoin, sitä vakaammin menee, ei tarvi edes ratista pitää kiinni maantiellä. 8)

Vieläkin hieman ihmettelen noita kovia rengaspaineita. Ainakaan rengasvalmistajien sivuilla moisista ei ole mitään mainintaa, esim. Michelinin sivuilla 126:selle tarjotaan normaalikäytössä varsin maltillisia 1,9 / 2,1 paineita ja muussa käytössä 2 / 2,5.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Aku P kirjoitti:kuulostaa jo aika hurjalta. Mauri mainitsi kerran omassa TDT:ssaan olevan muistaakseni 2,8 baria takapyörissä, joten tuo ylipaineistaminen on ihan koeteltu kikka. .
Taitaa tuo 2,8 baria olla aikas lähellä oikeaa jos on täysi kuorma autossa ja vielä sitä nopeaa ajoa :twisted: .

itsellä on ollut 2,5 - 2,6 bar renkaissa. Kun tuntuu jotenkin muuten renkaat hieman vetelevän alla :x
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:On se ihmeellistä. Meikäläisellä on ihan kivikovat HKPL Kympit, joissa on about viisi nastaa per rengas ja ilmaa saa lisäillä parin viikon välein.
Vieläkin hieman ihmettelen noita kovia rengaspaineita. Ainakaan rengasvalmistajien sivuilla moisista ei ole mitään mainintaa, esim. Michelinin sivuilla 126:selle tarjotaan normaalikäytössä varsin maltillisia 1,9 / 2,1 paineita ja muussa käytössä 2 / 2,5.
Nössöä. Mäkin saan lisätä noihin Kelly-Springfieldin tuotteisiin sentäs joka toinen päivä. US Quality, indeed. :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuostahan saa pian Liikenneturvan erityispalkinnon kaikkien tarkistussuositusten moninkertaisesta ylittämisestä :shock: Yleensä autojen ohjekirjat määrittävät rengaspaineiden tarkistusväliksi 2 krt kuukaudessa, niuhoimmat kerran viikossa, mutta että joka toinen päivä ja silleen.....
Aika tiuha tahti puristaa mustaa letkunvartta rystyset valkoisena :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

jeps...
Kyllä mäkin olisin valmis vaihtaan renkaat sun autoos,mutta enemmän katselisin renkaan pinta kuvion kulmikkuuteen,ku rengaspaineisiin.
Noista rengaspaineista on täällä ollu niin hämmentäviä kommentteja....
Mulla kun on lähes aina ollu maasturi toisena autona,enkä koskaan ole pitänyt ku maksimi 2.0kiloo ilmoja renkaissa,isommissa esim 35x12,5x15 vain max 1,5 kiloa.
henkilö messerissäkin on ollu aina alle parin kilon,näistä em.seikoista johtuen olen aivan ymmälläni,kun täällä pidetään ihan normaalina hlö ajokeissa lähes kolmen kilon paineita.
sit vieläkin vaivaa asia mieltä,missä väitetään renkaan kuluvan laidoilta enemmän korkeilla paineilla ku keskeltä :shock: ???
Noo kai sitä on pudonnu reestä jossakin mutkassa tai jotain...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sitä rengaspaine juttuahan voi ihan jokainen ihan ite kokeilla.
Eihän se uskon asia ole!
Onhan siitä renkaan rungosta ja paineista niin monesti juttua väännetty....
Joku mersupurkaamo??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Tuostahan saa pian Liikenneturvan erityispalkinnon kaikkien tarkistussuositusten moninkertaisesta ylittämisestä :shock: Yleensä autojen ohjekirjat määrittävät rengaspaineiden tarkistusväliksi 2 krt kuukaudessa, niuhoimmat kerran viikossa, mutta että joka toinen päivä ja silleen.....
Aika tiuha tahti puristaa mustaa letkunvartta rystyset valkoisena :roll:

Tarkastuksesta viis, mutta pakkohan sitä lisätä on, kun jostain tulee pihalle sitä tahtia että ohhoh. Paikkauttaa ajattelin kyllä ensi huollossa, ei se joka toinen aamu täyttäminen nyt niiiiin mukavaa ole.

Ilokseni huomasin kyllä tuossa, että Kellyistä alkaa olla valtaosa nastoista huitsin nevadassa. Näin ollen renkaiden lemppaaminen ensi syksynä sujunee kohtuullisen hyvällä omallatunnolla, vaikkas kuviota on vielä jäljellä miten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllähän asia on niin, että 65/70-profiilisilla renkailla tuollaiset 2.1-2.2 paineet ovat mukavimmat ja ihan riittävät. Varsinkin jos autolla ajaa ihan normaalia ajoa, eikä mitään "%&¤% rallia ja suditusta + kanttailua. Ihan eri asia on ns. urheilullinen ajotyyli ja jotkut 45/50/55-sarjan gummit. Niissä kun ei edes ole kauheasti tuota joustovaraa kuoppiin ja rotvalleihin ajettaessa, vaan vannehan on sitten samantien soikeana pienillä paineilla. Sen sijaan laadukkaat normaalikokoiset renkaat normaalipaineilla toimivat osana jousitusta, kuten tehtaan insinöörit sen ovat kaikessa viisaudessaan suunnitelleet.

Noh, kaikilla on oikeus mielipiteisiin ja makuja on monia. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Maasturin rengaspaineista voi jutella aivan erikseen, ne eivät ole suhteessa henkilöautojen rengaspaineisiin oikein mitenkään.
Minun (erittäin maastokelpoisessa) maasturissani ohjekirja suosittelee 1,4 kiloa ympäriinsä, ja hyväksi on havaittu.

Jos taas henkilöautoon laitetaan liian alhaiset paineet,
( leveämpi ja matalampi rengas kuluu nopeammin väärillä paineilla)
rengas alkaa kulua keskeltä kun runko ei enää jaksa pitää rengasta ryhdissään vauhdissa-rengas pyrkii venymään ja keskikohta "hakkaa" tiehen.

Kun asiaa miettii, se on yhtä selvä kuin että 0,02mm ei ole sama kuin 0,00mm

:)
oppista,ehti tulla 3 viestiä jo sillä aikaa kun kirjoitin...
Viimeksi muokannut dealer, To 19.02.2004 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niin.
Kyllä se painemäärä on täysin renkaista kiinni.
Ja maastoautoissa todellakin vielä matalammat paineet, kuin joissain 65/70 sarjan renkaissa.
Eikä se matalakaan rengas tarvii mitään 3.5bar:n paineita....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

heh heh..otatusta tulossa....eikös vyörengas kehitetty juuri eliminoimaan renkaan radiaalisia ei toivottuja ominaisuuksia,eli näitä,aikas hassun mielikuvan antavia mielikuvia siitä kuinka renkaan keskikohta hakkaa kovassa vauhdissa enemmän tietä ku laidat???Liian kovalla rengaspaineilla on moni tuttava sensijaan kuluttanut keskirettejä renkaistaan.Mun mielestä taas on selvää ett kun mietitään asiaa näin....
lisätään renkaaseen ilmaa niin kauan että se räjähtää(aikoinaan kokeiltu uudella talvirenkaalla)6.7 ilmakehää ja pönttö hetkeksi ihan sekaisin(ei lähteny nouseen vanteelle)....
siis kun lisätään ilmaa renkaaseen rengas venyy,ilmanpaine kohdistuu seinämään tasaisesti vain täysin pyöreässä tilassa,niin kauan kunnes tila mihin painetta lisätään muuttuu pyöreäksi,kohdistuu paine voimakkaammin oikaistaviin pintoihin,eli tässä tapauksessa kulutuspintaan.vyö mikä tekee renkaasta radiaalin on tehty renkaaseen vaimentamaan ensisijaisesti radiaalisia heittoja eri nopeuksissa,taas poikittaissuunnassa vyö ei pidäkkään niin hyvin pintaansa,mistä taas tulee rengas tehtaiden painesuositukset eri painoluokkien ajoneuvoille,ettei pintakuvio pyöristyisi liikaa....
plaaplaaplaa,janiinedelleen....
Oikeastaan aiwan sama,mut mulla on tällainen fysiikanlakien tuntemus,ja näistä 50,40,30 jamitäniitäkaikkia matalaprofiilirenkaita nyt sitte onkaan,ei mulla ole isommin minkäänlaisia kokemuksia,vaan näistä niinsanotuista tavallisen kansanihmisen mustista ja pyöreistä jonkin verran...
laitetaas hymiö tuohon perään ettei kukaan luule liian vakavamieliseksi aihe-alueeksi :D :lol: :wink: tai parikin...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eikös puhuttu 126:n ajettavuudesta?

Mutta kuitenkin pakko kommentoida:
TOTTAKAI se rengas pullistuu em. tavoin jos sitä "paisetta" on siellä kymmeniä baareja.
Jos vyörenkaassa on liian vähän ilmaa, eli n. 0.5bar liian vähän, niin se varmasti kuluu keskeltä normaali matka-ajossa. Ja asian selventämiseksi rengas voi olla vaikka 195/65/15, eikä mikään 505/15/25"!

Voithan G280E kokeilla: laitat kesällä johonkin 124mersuun uudet 195/65/15 nokialaiset tai michelinit tai mitkä vaan kesärenkaat, paineiksi vaikka 1.8bar (reilusti liian vähän), mittaat lähtiissä kulutuspinnat, käväset sieltä kemistä vaikka noita Helsingin alueen mersuilijoita tapaamassa.
Kun pääset kotiin ja mittaat taas kulutuspinnat. Niin Varmasti keskeltä kuluneet enemmän!
Ja uusinta reissu samalla tavalla, mutta paineiksi vaikka eteen 2.3 ja taakse 2.5 Bar (hiukan yli taulukon) pienellä kuormalla. niin asia varmaan selviää.

Matkalla voi miettiä vaikka niitä vyörenkaan fysiikan lakeja :?

Onhan tästä tosiaan intetty ennenkin.
Tämä ei ole myöskään #####lu mielessä kirjoitettu kenellekään. :oops:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18163
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, G280E, varmaan se on näinkin !
Eikä toisaalta kukaan ole tainnut väittääkään,että jos paineet ovat liian kovat, rengas kuluisi laidoilta,kuten aiemmin ihmettelit.
Tämä keskeltä kuluminen liian alhaisilla paineilla on tosi nopeaa
matka-ajossa esim. jos rengas on jotain 225-50-16 ja painetta pari kiloa.

Minulla on Mersussa muuten takana 4,2 kiloa ja edessä 3,5-onkohan OK?

(samalla tässä tulee täsmävastauksia perttu k ongelmiin) :lol:

edit: pahus kun aina joku ehtii ensin vastaamaan :evil:
wiimax.fi
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeah dealer...sullahan onkin linkkari...
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Minäkin ajoin viime syksyn tyon kitkarenkailla 2.8 barin paineilla. 2.2 auto tuntui ihan lötköltä ja renkaat vinkuivat melkein joka mutkassa.
c203 180K -05
Vastaa Viestiin