haaveena olis semmonen miditurbo eli ei siis mitään 400hv+ joku 200-300hv huom eka isompi projekti että pelkkä kasaan saaminen on jo koitia päin puhumattakaan sittejostain 200hv
mutta asiaan eli oon melko kiimassa tollaseen w115 eli pystäriin mutta onko kyseiseen malliin mahollista tehä kyseistä ilman 10000 euron budjettia? mikä kone olisi sopiva? om 603?
ajattelin ensiksi ostaa moottorin ja avata ja perus rempata talven aikana ja kenties löytää jostain sopiva kohde johon moottorin upottaa.
onko kyseinen mahdollista mites vaihelaatikko 722.3?perä?
Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.OM603 saattaa olla 6 sylinterisenä jo hieman hankala sovittaa pystärin konehuoneeseen siksi tarjosin 3:n litran vitoskonetta .
jari_w123 kirjoitti:Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.
Miksikä jari vapari ei pysyis nipussa? Oothan ihtekki nähäny mitäkä sieltä sisältä löytyy.
Tokihan vaparin kans jo pittää öljynlämpöjä seurata.
jos pystäriin laitat 617 niin pitää olla pystärin kone, tai sitte siirtää öljynsuodattimen jalka johonki muualle ei mahu olleen siinä misä 123 300deesä on.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
jep kyllä se 617 on ylvään näkönen kone
mulla oli pelkällä 7mm pumpulla ja vähä isommalla turbolla 242hp nyt pitäs olla lähemmäs 300hp tosin todistettu ei vielä ole sitä.
automaatin vahvistaminen tulee kalliiksi mutta se pitää sitte kerralla,
ite oon taistellu noitten pirun kytkimien kans nyt on 2levynen ja se tuntuu nyt melkeen pitävän.
tosin jos vaan ton 200pollee hamuat niin 722.3 tomaatti kyllä kestää sen ku on vaa kunnosa ja jos väännöt ei mene paljo yli 400nm
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
jari_w123 kirjoitti:Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.
Miksikä jari vapari ei pysyis nipussa? Oothan ihtekki nähäny mitäkä sieltä sisältä löytyy.
Tokihan vaparin kans jo pittää öljynlämpöjä seurata.
Niin saattaa se ehkä vielä tuon 200hp sietää jonkin aikaa mutta orkkis turbo olis vaan luotettavampi pitkässä juoksussa.Mulla on niin hassu tyyli että jos motti ei pysy mun käytössä 200tkm nipussa niin se on paska,siksi olen tyytynyt vapariin .Töissä joudun korjaamaan enimmäkseen turbodieseleitä niin olen yrittänyt jättää turbo hommat vähemmälle vapaa aikana.Paljonko sulla muuten on nyt tehoa vaparissa,voit laittaa vaikka yv:tä jos et halua täällä kertoa .
kyseistä autoa en ole vielä hankkinut
sen takia tässä kyselen että mikä aihio,moottori,laatikko jne olis soppeli
alkaa tohon pystärin suuntaan kallistuu,on sen verran miehekäs peli
tuolta ruotsin maaltahan noita aihioita saa.
minkä mallinen pystäri aihio paras tahän mun tarkotukseen niin että ei nyt aivan ekana joudu koko tekniikkaa vaihtaa?
ahola kirjoitti:perustele tuo että mmielummin 617 ku 603 ihan vaan niinku sun mielipide,
kiinbnostaa kuulla ku vasta olen aivan alottelija näissä turbohommissa
Jos kuutosen haluaa, niin 606 kestää aikas paljon paremmin ku 603..
617 ja 603 väliltä itse päätyisin kustannuspoliittisista syistä 617:aan..
603 on helpompi särkeä kun innostuu..
617 saa suht edukkaasti ja tosiaan tohon tehotavoitteesi pääsee helposti tuolla vanhalla kunnon valurautakoneellakin..
722,3 sopii mikäli startti on oikealla puolella.. saman tyypin lootaa on nuoremmissa, mutta startti on väärällä puolella..
Mulla vois olla sulle sopiva rakentelusarja, kone ja pumppu on jo tehtynä..
Kori on 123 farkku, 2+3 paku.. korissa on hiukan töitä jäljellä.. suurin osa on tehty..
ahola kirjoitti:mitä toimenpiteitä vaatii tuo 617 jos aikoo tuon 200-250hp niin että pysyy kone kasassa enemmän kun viikon?
Jos vapari niin kunnossa oleva perusmoottori joka on sopivasti väljä sekä kaikkein tärkeimpänä asiana järkeä päässä kun tehoa käyttää.Orkkis turbokoneessa pätee samat seikat,pysyypähän varmemmin nipussa.Luonnollisesti turborakenteluun kuuluu sopivan kokoiset ahtimet ja reilut cuulerit jolloin moottoria ei rasiteta liian pienellä ahtimella eikä turhaan lämmitetä mäntiä liian pienellä cuulerilla.
Jos tehoja meinaat yhtään saada otteeseen niin kannattaa katsella 114 eli 6-pyttyisellä koneella varustettu pystäri. Ovat kyllä täysin 'samoja' malleja, mutta tehdas on laittanut eri numerot niin Suomessa tulkitaan eri mallisarjoiksi. 115 suurin moottorin tilavuus on 3l, mutta tehokkain kone on 230.4, 114 vertailumoottoriksi kelpaa 280E ja tuolloin otteeseen saisi 185hp +25%. Kannattanee myös kävästä konttorille etukäteen kyselemässä, jotta mahdolliset ongelmakohdat selviää ennalta. Tarvittaessa voi sitten mennä eri paikkaan katsastamaan kun projekti on valmis.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Nostanpa vanhaa topikkia, kun sattuu aihe aika lähelle...
Eli tilanne on se, että mulla on W123 240D ja jostain syystä, mitä ei voi järjellä perustella, tekisi mieli saada lisää potkua tuohon. Noin 200 heppaa kuulostaisi ihan sopivalta, ainakin näin aluksi...
Muuten on nuita koneita tullu purettua ja kasattua, joskus ne on jopa toiminu sen jälkeen, mutta turboista ei ole minkäänlaista kokemusta. Siksi kysyisinkin kokeneemmilta ohjeita, että ei tarvisi mennä perse edellä puuhun ja vois saada jonkinlaista hajua projektin kustannuksista.
Käsittääkseni tuohon olisi järkevin aihio juuri tuo OM 617A, sopisi "heittämällä" konehuoneeseen ja vanha laatikko sen perään. Jostain luin, että nuiden koneiden pumput eivät olisi viritykseen hyviä (osat kalliita ja oliko jotain muutakin?) Minkä koneen pumppu siihen sitten kannattaisi hommata?
Cooleri ja isompi turbo olisi ilmeisesti myös ostoslistalla. Miten voimansiirron kanssa käy? Pitääkö tuon 240:sen kytkin jos sen 200 hp saa irti moottorista? Vaihdoin levyn ja asetelman viimekesänä, joten ne on melkein uudenveroisia, ettei ainakaan kunnosta ole kiinni. Entä 5 v manuaaliloota, minkä verran tehoa/vääntöä sen voisi odottaa kestävän. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?
En siis ole vielä päättänyt, että alanko yhtään millekkään tuon kanssa, riippuu pitkälti virityksen hinnasta. Niin ja tuntuu olevan kovin harvassa nuo OM 617A koneet. Saa vinkata jos tietää jollain olevan myynnissä.
Melko helppo olisi laittaa uudempi om602 (2.5 5 cyl) ja viisivaihteinen laatikko samantein. Näitä ainakin löytyy helposti .Tuosta uudemmasta koneesta saa sen 200 heppaa hyvin kevyellä turbottamisella.
Om617 turboon on tehty viripumppuja om617 vapari, uudemmanmallin (en muista vuosimallia) pumpusta. On kyllä ihan eri näköinen kun vanhempi joka näyttää taas turbon originaalipumpulta. Kytkimen joudut päivittään pitävämpään, ei vakio kestä edes 200hp paria päivää pidempään. Kokeiltu on uudella kytkinpaketilla. Vois ehkä kestääkkin jos värkkää asetelmaan tuplajouset joita jotku on tehneetkin, mutta vakiona ei... Turbo ei järkyttävän suuri tarvi olla kahteensataan hevoseen, mutta alkuperäinen kannattaa vaihtaa isompaan. Cooleri ei haittaa vaikka reilun kokonen olis, aina parempi! 5v laatikko kestää yllättävän hyvin. Ei 200 hv kohdilla vielä hajoa jos järjen kans ajelee.. Suurempi haaste on löytää semmonen.
Sitten taas jos ajattelee pidemmälle ja pelko on että tavotteet kasvaa/karkaa käsistä, niin om617 tehtyä 7mm pumppua on huono sovittaa om60X moottorieihin. Eli jos tekee ensin om602 ja teettää siihen pumpun niin se sopii tavotteiden kasvaessa om605 jne. Itse vaan törmännyt tälläiseenkin ajatukseen.... No kait siitä tuosta vanhasta myllystäkin jotain saa irti kun oikeen yrittää ja sopii vanhaan koppaan kun nenä päähän!
Ei uudempikaan kone välttämättä ihan mahdoton ajatus ole, mutta jotenki olen nuihin vanhempiin kovin tykästyny. Pitää nyt rauhassa katsella molempia, jos sattuis sopiva kone löytymään.
5v laatikko on siis mulla paikallaan, eikä tarjontaa tosiaan ollut liiaksi asti. Tältä foorumilta sen bongasin joskus viitisen vuotta sitten, Oulun seudulla oli, alunperin jostain saksantuonti autosta.
Kiitos vastauksista, tuostahan jo selvisi aika tarkalleen, mitä ks. projektiin tarvitsee
Minä suosittelisin kanssa 602:sta. Se on kuitenkin vielä aika kompaktin kokoinen (helppo asentaa) verratuna 603 ja tarvittaessa myöhemmin pystyy päivittämään 605:seen. Laatikoksi automaatti ja peräksi joku pitkä ässän perä.
jeemu kirjoitti:Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen
Budjetti vaan on hiukan eri OM 617A ja OM 615 rakentamisessa.
Vai onko sittenkään, tietysti riippuu siitä mitä on hakemassa.
Molempia moottorityyppejä löytyy allekirjoittaneelta, tiedustelut voi esittää YV:llä, katsotaan johtaako mihinkään.
Rumilus
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.