w115 vai w123 miditurboksi?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja ahola »

haaveena olis semmonen miditurbo eli ei siis mitään 400hv+ joku 200-300hv huom eka isompi projekti että pelkkä kasaan saaminen on jo koitia päin puhumattakaan sittejostain 200hv :D
mutta asiaan eli oon melko kiimassa tollaseen w115 eli pystäriin mutta onko kyseiseen malliin mahollista tehä kyseistä ilman 10000 euron budjettia? mikä kone olisi sopiva? om 603?
ajattelin ensiksi ostaa moottorin ja avata ja perus rempata talven aikana ja kenties löytää jostain sopiva kohde johon moottorin upottaa.
onko kyseinen mahdollista mites vaihelaatikko 722.3?perä?


niin ja mites se 123 samat kysymykset

en oikeen haluais 124 ku on noita joka kylällä :(

ammattilaiset herätys :twisted:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.OM603 saattaa olla 6 sylinterisenä jo hieman hankala sovittaa pystärin konehuoneeseen siksi tarjosin 3:n litran vitoskonetta :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

jari_w123 kirjoitti:Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.
Miksikä jari vapari ei pysyis nipussa? :shock: Oothan ihtekki nähäny mitäkä sieltä sisältä löytyy. :)
Tokihan vaparin kans jo pittää öljynlämpöjä seurata. :lol:
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

no niin nyt alko kuume kasvaa minklaisia tehoja otettu tosta om 617?
ja minkälaisia pystäreitä on forumilla?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

jos pystäriin laitat 617 niin pitää olla pystärin kone, tai sitte siirtää öljynsuodattimen jalka johonki muualle ei mahu olleen siinä misä 123 300deesä on.
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

mitä laatikkoa olette käyttäneet?automaati on in :?:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Tornimoottorit kunniaan!!

OM617A keulille, sopii upeesti pystärin tyyliinkin..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
tdt leka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 597
Liittynyt: Ma 30.03.2009 21:02
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tdt leka »

jep kyllä se 617 on ylvään näkönen kone :!:
mulla oli pelkällä 7mm pumpulla ja vähä isommalla turbolla 242hp nyt pitäs olla lähemmäs 300hp tosin todistettu ei vielä ole sitä.
automaatin vahvistaminen tulee kalliiksi mutta se pitää sitte kerralla,
ite oon taistellu noitten pirun kytkimien kans nyt on 2levynen ja se tuntuu nyt melkeen pitävän.
tosin jos vaan ton 200pollee hamuat niin 722.3 tomaatti kyllä kestää sen ku on vaa kunnosa ja jos väännöt ei mene paljo yli 400nm
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

miten tuo 722.3 sopii tuon om617 kans?ebtä perä ja vetarit?mites kardaani joutuuko isoja muutoksia tekee?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

JuhoL kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Tuon 200hv saisit jo 5 syl om617 valurauta moottorista jos hankit orkkis turbo koneen pysyy se nipussa vaikka tehon nälkä kasvaisi myöhemmin.
Miksikä jari vapari ei pysyis nipussa? :shock: Oothan ihtekki nähäny mitäkä sieltä sisältä löytyy. :)
Tokihan vaparin kans jo pittää öljynlämpöjä seurata. :lol:
Niin saattaa se ehkä vielä tuon 200hp sietää jonkin aikaa mutta orkkis turbo olis vaan luotettavampi pitkässä juoksussa.Mulla on niin hassu tyyli että jos motti ei pysy mun käytössä 200tkm nipussa niin se on paska,siksi olen tyytynyt vapariin :lol: .Töissä joudun korjaamaan enimmäkseen turbodieseleitä niin olen yrittänyt jättää turbo hommat vähemmälle vapaa aikana.Paljonko sulla muuten on nyt tehoa vaparissa,voit laittaa vaikka yv:tä jos et halua täällä kertoa :wink: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Kestää se turbokonekin, järkevällä käytöllä..

Kylmää konetta ei poljeta niin kun kylän yhteistä ja kuumaa konetta jälkikäytetään..

Itelle mieluummin 617 kuin 603.. Tää on vaan oma mielipiteeni..
Jos rahaa niin 606 keulille..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

kyseistä autoa en ole vielä hankkinut :shock:
sen takia tässä kyselen että mikä aihio,moottori,laatikko jne olis soppeli :?:
alkaa tohon pystärin suuntaan kallistuu,on sen verran miehekäs peli 8)

tuolta ruotsin maaltahan noita aihioita saa.
minkä mallinen pystäri aihio paras tahän mun tarkotukseen niin että ei nyt aivan ekana joudu koko tekniikkaa vaihtaa?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

perustele tuo että mmielummin 617 ku 603 ihan vaan niinku sun mielipide,
kiinbnostaa kuulla ku vasta olen aivan alottelija näissä turbohommissa :shock:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

ahola kirjoitti:perustele tuo että mmielummin 617 ku 603 ihan vaan niinku sun mielipide,
kiinbnostaa kuulla ku vasta olen aivan alottelija näissä turbohommissa :shock:
Jos kuutosen haluaa, niin 606 kestää aikas paljon paremmin ku 603..

617 ja 603 väliltä itse päätyisin kustannuspoliittisista syistä 617:aan..

603 on helpompi särkeä kun innostuu..

617 saa suht edukkaasti ja tosiaan tohon tehotavoitteesi pääsee helposti tuolla vanhalla kunnon valurautakoneellakin..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

leikitään ajatuksella että ostaisin tollasen om617 nyt aluks talliin remonttiin niin mitä koneelle tulisi/kannattaisi tehä ennen turbottamista?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jos ajatuksella leikitään,osta 617A.

esim. nettiauton ISI-414..

siihen uusit laakerit ja männänrenkaat..

hintaero 617 ja 617A välillä on niin pieni että vain Aasta itse rakentaisin..

mm mäntien ja öljysuihkujen takia.. ja tietty paremmat laakerit..
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

kertokaa tietämättömälle sopiiko 722.3 tohon 617?vai onko pystärillä joku oma kestävä aski?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

722,3 sopii mikäli startti on oikealla puolella.. saman tyypin lootaa on nuoremmissa, mutta startti on väärällä puolella..


Mulla vois olla sulle sopiva rakentelusarja, kone ja pumppu on jo tehtynä..
Kori on 123 farkku, 2+3 paku.. korissa on hiukan töitä jäljellä.. suurin osa on tehty..

Puuttuu laatikon vahvistus ja isompi ahdin..

:wink:
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

kuulostaa ihan hyvältä :D
nuo kori työt ku vaan mua niin vit,,,
olisko sulla kuvia?pistä kuvaa tulee nii katellaan :!:
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
ahola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 21.10.2007 23:06
Paikkakunta: pietarsaari

Viesti Kirjoittaja ahola »

mitä toimenpiteitä vaatii tuo 617 jos aikoo tuon 200-250hp niin että pysyy kone kasassa enemmän kun viikon?
nykyiset:
w220 S400cdi (myynnissä)
w124 E300D (projekti)
BMW 528 e39 (kauppakassi)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

ahola kirjoitti:mitä toimenpiteitä vaatii tuo 617 jos aikoo tuon 200-250hp niin että pysyy kone kasassa enemmän kun viikon?
Jos vapari niin kunnossa oleva perusmoottori joka on sopivasti väljä sekä kaikkein tärkeimpänä asiana järkeä päässä kun tehoa käyttää.Orkkis turbokoneessa pätee samat seikat,pysyypähän varmemmin nipussa.Luonnollisesti turborakenteluun kuuluu sopivan kokoiset ahtimet ja reilut cuulerit jolloin moottoria ei rasiteta liian pienellä ahtimella eikä turhaan lämmitetä mäntiä liian pienellä cuulerilla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Jos tehoja meinaat yhtään saada otteeseen niin kannattaa katsella 114 eli 6-pyttyisellä koneella varustettu pystäri. Ovat kyllä täysin 'samoja' malleja, mutta tehdas on laittanut eri numerot niin Suomessa tulkitaan eri mallisarjoiksi. 115 suurin moottorin tilavuus on 3l, mutta tehokkain kone on 230.4, 114 vertailumoottoriksi kelpaa 280E ja tuolloin otteeseen saisi 185hp +25%. Kannattanee myös kävästä konttorille etukäteen kyselemässä, jotta mahdolliset ongelmakohdat selviää ennalta. Tarvittaessa voi sitten mennä eri paikkaan katsastamaan kun projekti on valmis. ;)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

No ILIMANMUUTA om617a :sta rakentamaan!! :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Nostanpa vanhaa topikkia, kun sattuu aihe aika lähelle...
Eli tilanne on se, että mulla on W123 240D ja jostain syystä, mitä ei voi järjellä perustella, tekisi mieli saada lisää potkua tuohon. Noin 200 heppaa kuulostaisi ihan sopivalta, ainakin näin aluksi...
Muuten on nuita koneita tullu purettua ja kasattua, joskus ne on jopa toiminu sen jälkeen, mutta turboista ei ole minkäänlaista kokemusta. Siksi kysyisinkin kokeneemmilta ohjeita, että ei tarvisi mennä perse edellä puuhun ja vois saada jonkinlaista hajua projektin kustannuksista.
Käsittääkseni tuohon olisi järkevin aihio juuri tuo OM 617A, sopisi "heittämällä" konehuoneeseen ja vanha laatikko sen perään. Jostain luin, että nuiden koneiden pumput eivät olisi viritykseen hyviä (osat kalliita ja oliko jotain muutakin?) Minkä koneen pumppu siihen sitten kannattaisi hommata?
Cooleri ja isompi turbo olisi ilmeisesti myös ostoslistalla. Miten voimansiirron kanssa käy? Pitääkö tuon 240:sen kytkin jos sen 200 hp saa irti moottorista? Vaihdoin levyn ja asetelman viimekesänä, joten ne on melkein uudenveroisia, ettei ainakaan kunnosta ole kiinni. Entä 5 v manuaaliloota, minkä verran tehoa/vääntöä sen voisi odottaa kestävän. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon?
En siis ole vielä päättänyt, että alanko yhtään millekkään tuon kanssa, riippuu pitkälti virityksen hinnasta. Niin ja tuntuu olevan kovin harvassa nuo OM 617A koneet. Saa vinkata jos tietää jollain olevan myynnissä.
W123
W463
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Melko helppo olisi laittaa uudempi om602 (2.5 5 cyl) ja viisivaihteinen laatikko samantein. Näitä ainakin löytyy helposti .Tuosta uudemmasta koneesta saa sen 200 heppaa hyvin kevyellä turbottamisella.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Om617 turboon on tehty viripumppuja om617 vapari, uudemmanmallin (en muista vuosimallia) pumpusta. On kyllä ihan eri näköinen kun vanhempi joka näyttää taas turbon originaalipumpulta. Kytkimen joudut päivittään pitävämpään, ei vakio kestä edes 200hp paria päivää pidempään. Kokeiltu on uudella kytkinpaketilla. Vois ehkä kestääkkin jos värkkää asetelmaan tuplajouset joita jotku on tehneetkin, mutta vakiona ei... Turbo ei järkyttävän suuri tarvi olla kahteensataan hevoseen, mutta alkuperäinen kannattaa vaihtaa isompaan. Cooleri ei haittaa vaikka reilun kokonen olis, aina parempi! 5v laatikko kestää yllättävän hyvin. Ei 200 hv kohdilla vielä hajoa jos järjen kans ajelee.. Suurempi haaste on löytää semmonen. :?

Sitten taas jos ajattelee pidemmälle ja pelko on että tavotteet kasvaa/karkaa käsistä, niin om617 tehtyä 7mm pumppua on huono sovittaa om60X moottorieihin. Eli jos tekee ensin om602 ja teettää siihen pumpun niin se sopii tavotteiden kasvaessa om605 jne. Itse vaan törmännyt tälläiseenkin ajatukseen.... :twisted: No kait siitä tuosta vanhasta myllystäkin jotain saa irti kun oikeen yrittää ja sopii vanhaan koppaan kun nenä päähän!
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Ei uudempikaan kone välttämättä ihan mahdoton ajatus ole, mutta jotenki olen nuihin vanhempiin kovin tykästyny. Pitää nyt rauhassa katsella molempia, jos sattuis sopiva kone löytymään.
5v laatikko on siis mulla paikallaan, eikä tarjontaa tosiaan ollut liiaksi asti. Tältä foorumilta sen bongasin joskus viitisen vuotta sitten, Oulun seudulla oli, alunperin jostain saksantuonti autosta.

Kiitos vastauksista, tuostahan jo selvisi aika tarkalleen, mitä ks. projektiin tarvitsee :)
W123
W463
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Minä suosittelisin kanssa 602:sta. Se on kuitenkin vielä aika kompaktin kokoinen (helppo asentaa) verratuna 603 ja tarvittaessa myöhemmin pystyy päivittämään 605:seen. Laatikoksi automaatti ja peräksi joku pitkä ässän perä.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen :D
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: w115 vai w123 miditurboksi?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

jeemu kirjoitti:Turhaa kai noita hommia montaa kertaa tekee, laittaa suoraa vaa sen 605:sen :D

Budjetti vaan on hiukan eri OM 617A ja OM 615 rakentamisessa.
Vai onko sittenkään, tietysti riippuu siitä mitä on hakemassa.
Molempia moottorityyppejä löytyy allekirjoittaneelta, tiedustelut voi esittää YV:llä, katsotaan johtaako mihinkään. :lol:
Rumilus
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Vastaa Viestiin