mersun lämmityslaite oireiloo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

mersun lämmityslaite oireiloo

Viesti Kirjoittaja finnpower »

eli ongelma on tämä lämmityslaite/puhallin välillä toimii välillä ei. eli lähdenkö vikaa etsimään katkaisinpaneelista vai moottorista? ja missä on moottori? onko konehuoneen puolella kenties jossain pyyhkiän lähellä muovien alla? ja mahtaako DIY korjaus vai jos moottorissakin vikaa niin vaihtoon? vai tai sitten epäilen myös kontakti häiriöö mutta jos joku osaa suoraan sanoa vian niin hieno homma.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mikähän Mersu on kyseessä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

sori unehtu laittaa :D eli autona 124 250D vm88 meisseli
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

virtalukon pohja tai moottori
virtalukon pohjaa helppo kokeilla, kääntele vähän avainta :arrow: vaikutttaako?
moottori on pyyhkimen alla, joskus kirjoitellut kuinka uudemmasta irroitellaan, periaatteet samat vanhempaan
autodidakti
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Kartoitetaan vikaa vielä sen verran että silloin kun temppuilee, niin onko kaikki puhallusnopeudet pois pelistä?
Sulakkeen kontaktin olet varmaan jo tarkistanut...

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

nopeudet kaikki päällä eli esim täysillä välillä toimii kokoajan ok mutta välillä loppuu toiminta ja aina yleensä vika ilmenee käynnistyksen jälkeen eli laitetaan tuo vikalista tutkintaan eli vlukon pohja ainakin tarkistetaan
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Ajelin viitisen vuotta samanvaivaisella autolla;vinkki;kun olet käynnistänyt auton niin käännä virta-avainta ihan vähän takaisinpäin;puhallin pyörii.
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

testaampa tuotakin tänään. kiitoksia vinkistä
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

ei toimannu kun laitto käyntii ja väänti avainta? eli voisko vika olla moottorin pistokkeessa? tutkin seuraavaksi sen
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

huomasin uuden oireen lämppärissä. toimii /lähtee toimimaan kun kääntää rattia vasemmalle???? ja jos vääntää täysille niin suoraan ajettaessa puhaltaa hiljaa käännät vasempaan puhaltaa kovempaa? mistä voisi johtua tämä???
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

finnpower kirjoitti:huomasin uuden oireen lämppärissä. toimii /lähtee toimimaan kun kääntää rattia vasemmalle???? ja jos vääntää täysille niin suoraan ajettaessa puhaltaa hiljaa käännät vasempaan puhaltaa kovempaa? mistä voisi johtua tämä???
Olisko kollektori kulunu loppuun lämppärin moottorista. Hiilet siis ei saa kosketusta enää kunnolla. Kun kanttaat kurviin puhaltimen ankkuri liikkuu senverran että hiilet saa paremman kosketuksen ja moottori pyörii nopeammin.
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

elikkä siis hiilien vaihdolla saattaisi tulla kuntoon? pitääpä vallan ottaa moottori esille ja tutkia asia
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

finnpower kirjoitti:elikkä siis hiilien vaihdolla saattaisi tulla kuntoon? pitääpä vallan ottaa moottori esille ja tutkia asia
Ei välttämättä hiilenvaihto enää auta jos moottorin kollektori on kulunu puhki. EX:ään jouduin vaihtamaan moottorin kun kollektori oli lähes loppu. Huomaat kyllä jos näin on. Kollektorissa on syvä hiilien tekemä ura ja joistain lamelleista kupari on voinu kulua loppuun.
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

juu pitää vklopun aikana melkein ottaa moottori poijjes ja tutkia ja jos vika on tuo nii ostettava uus/käytetty moottori siihen :D
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

niin kertokaas mulle et onkjokos mersussa ny se tuulettimen moottori tuolla konehuoneenpuolella vai auton sisällä uusi oire nääs. kun kolauttaa nyrkillä apparinpuolen jalkatilan muoveihin alkaa puhallin pyöriä kovempaa.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

finnpower kirjoitti:niin kertokaas mulle et onkjokos mersussa ny se tuulettimen moottori tuolla konehuoneenpuolella vai auton sisällä uusi oire nääs. kun kolauttaa nyrkillä apparinpuolen jalkatilan muoveihin alkaa puhallin pyöriä kovempaa.
Taitaa olla sitten siellä apparin jalkatilassa se puhallin (arvaus). Kosketus häikkää mikä voi hyvinkin johtua niistä hiilistä että ne lopussa. Ei muuta ko muovit pois sieltä apparin puolen jalkatilasta ja puhallin kätöseen.
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

eiköhän W124:ssa ole kuitenkin pyyhkijän alla, eikä jalkatilassa kuten C mallissa
autodidakti
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

juu mutta mitenkäs siihe pääsee käsiksi et miten lähtee ritilät pois tuolta konehuoneenpuolelta? eilen yritin varovaisesti ottaa kaikki kumi/muovi listat/klipsit irti niin ei hievagtanutkaan ritilä't eikä viitsisi hajottaakkaan ;D eli jos jollain olisi vaikka tilanne kuvaa irrotuksesta. ja edelleenkin ihmettelen että miksi puhallin asettuu heti kun lyö tuonne apparin jalkatilan muoveihin. noh sais ny sen tuulettimen moottorin kouraan niin osais sit jotaa tehäkki muutakin kun ihmetellä :D ;D
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Kuvaa ei minulla valitettavasti ole, mutta ei se vaikeata ole. Ensin ne kaksi konepeittoa vasten tulevaa tiivistenauhaa irti. (muovikaukaloiden reunat menevät niiden alle). Tuulilasin alareunassa olevat n. 5cm leveät kumilistat irti (lähtevät ihan nostamalla). Tuulilasin pyyhkijän alla oleva muovikaulus irti (lähtee alaspäin vetämällä). Niiden tuuliasin kumilistojen alta paljastuu 6kpl ristipää ruuveja, ne irti. Sitten siinä oli vielä pari käsin avattavaa, sellaista kukkasen näköistä ruuvia tuulilasipyyhkijän etupuolella vaakatasossa. Nyt pääsetkin ilmeisesti jo silmäilemään moottoria.

Noin se suunnilleen meni. Eroja on vähän sen mukaan onko ilmastointia, sisäilman suodatinta jne.

Itsellä kettuili johdotuksien liittimet, mitkä siihen moottorille tulee. Oireet oli vähän samanlaiset.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

felmit kirjoitti:moottori on pyyhkimen alla, joskus kirjoitellut kuinka uudemmasta irroitellaan, periaatteet samat vanhempaan
:arrow: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 306#136306
Miksi apparin jalkatilassa potkiminen voi auttaa, on että vika onkin säätimessä tai johtoliitoksessa
Viimeksi muokannut felmit, Ti 14.07.2009 07:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 758
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

nonii joha rupes ohjeita löytymää kiitoksia kovasti eiköhän noilla vinkeillä jo saada vika kuosiin tai ainakin potilas pöydälle ;D
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mun autossa samat oireet, löytyikö vika?
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mun autossa samat oireet, löytyikö vika?
finnpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 291
Liittynyt: Ke 05.11.2008 17:48
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja finnpower »

itse en vikaa kerennyt tutkimaan mutta kannattaa noiden edellämainittujen ohjeiden mukaan toimia niin eiköhän se vika sieltä löytyne
Vastaa Viestiin