Vito liikahtaa..
No eikö volkkari enempää kulje ettäs viittit kiusata mersumiehiä taas.
Mulle tulee varmaankin suomen kallein kasa Vito-romua.
Mitäs näihin nyt on mennyt:
- turboihin 1600 ... 1800 €
- vaihdelaatikkoon ~2100 €
- pumppuihin 1950 €
Niitä satasten osia nyt ei viitsi edes laskea. Niitä menee vähän joka paikkaan kun jokainen letku ja putki maksaa aina jotain.
Työkaluihin, autotallin hankintaan etc. ~20 000 €
norsulla taitaa kanssa olla hauska budjetti tämän uuden version kanssa.
Pumpusta, jos edellisellä pystyi ottamaan 4800rpm kohdalla 265hp niin nyt pitäisi tulla ihan itsestään 315 hp. Rajoittaahan sitä muutama muukin juttu Niin ja kierroksia nostamalla 6000rpm kohdalle pitäisi tulla karvan alle 400hp
Mulle tulee varmaankin suomen kallein kasa Vito-romua.
Mitäs näihin nyt on mennyt:
- turboihin 1600 ... 1800 €
- vaihdelaatikkoon ~2100 €
- pumppuihin 1950 €
Niitä satasten osia nyt ei viitsi edes laskea. Niitä menee vähän joka paikkaan kun jokainen letku ja putki maksaa aina jotain.
Työkaluihin, autotallin hankintaan etc. ~20 000 €
norsulla taitaa kanssa olla hauska budjetti tämän uuden version kanssa.
Pumpusta, jos edellisellä pystyi ottamaan 4800rpm kohdalla 265hp niin nyt pitäisi tulla ihan itsestään 315 hp. Rajoittaahan sitä muutama muukin juttu Niin ja kierroksia nostamalla 6000rpm kohdalle pitäisi tulla karvan alle 400hp
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Minä sain noi minun kaikki vetarit rikki ennen kuin olin polttanut yhtään kertaa kumia.
Mutta tuolleen pakki-kakkosella ne saa nopeammin rikki
Täytyis varmaan seisontajarru taas korjata.
Näppituntumalta luulen että 4 pyttysen teho jää alle 330hv.
Tuskin näistä enempää saa irti jos meinaa että yhtään pysyy ehjänä.
Sekin on jo melko saavutus että kolmensadan päälle pääsee.
Miten norsun volkkari projekti etenee?
Mutta tuolleen pakki-kakkosella ne saa nopeammin rikki
Täytyis varmaan seisontajarru taas korjata.
Eihän sulla sitten vitoon ole mennyt kuin tonni enemmän kuin minulla.veskola kirjoitti:Mulle tulee varmaankin suomen kallein kasa Vito-romua
Näppituntumalta luulen että 4 pyttysen teho jää alle 330hv.
Tuskin näistä enempää saa irti jos meinaa että yhtään pysyy ehjänä.
Sekin on jo melko saavutus että kolmensadan päälle pääsee.
Miten norsun volkkari projekti etenee?
No tuosta puuttuu vielä ne suunnitelmat mitä on tähän uuteen koneeseen, parannettu ilmansuodatus ja jakojärjestelmä niin ja sen koneen hinta
Pumppu on odottamassa hyvää kotia, laitetaanko pakettiin. Luulen että laatikon osia en tarvitse mutta varalaatikko voisi olla kiva. Ei niitä kyllä raaski varoiksi ostaa
Oliko sulla keef siellä vielä 6mm elementit, tolla pumpulla saisit projektin kerralla eräänlaiseen pisteeseen
Pumppu on odottamassa hyvää kotia, laitetaanko pakettiin. Luulen että laatikon osia en tarvitse mutta varalaatikko voisi olla kiva. Ei niitä kyllä raaski varoiksi ostaa
Oliko sulla keef siellä vielä 6mm elementit, tolla pumpulla saisit projektin kerralla eräänlaiseen pisteeseen
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kuka noita ekuja laskee. Noihin menee just se mikä ylimääräiseksi jää. Ylimääräiseksi tosin lasketaan muksujen ja emännyksen ruoka, vaatetus, harrastukset...vito500tkm kirjoitti:Minä sain noi minun kaikki vetarit rikki ennen kuin olin polttanut yhtään kertaa kumia.
Mutta tuolleen pakki-kakkosella ne saa nopeammin rikki
Täytyis varmaan seisontajarru taas korjata.
Eihän sulla sitten vitoon ole mennyt kuin tonni enemmän kuin minulla.veskola kirjoitti:Mulle tulee varmaankin suomen kallein kasa Vito-romua
Näppituntumalta luulen että 4 pyttysen teho jää alle 330hv.
Tuskin näistä enempää saa irti jos meinaa että yhtään pysyy ehjänä.
Sekin on jo melko saavutus että kolmensadan päälle pääsee.
Miten norsun volkkari projekti etenee?
Kyllä mersun nelipyttyisestä tulee enemmän kuin 330hv. Usko pois.
Kaappiprojekti tahmoo (kuten aina), mutta jospa pari muuta projektia saisi tässä ajoon...
Kaikenkaikkiaan on hienoa että en ole enää ainoa kaappiharrastaja ja että tälläisia totisempia projekteja jaksaat muutkin vääntää. Mitään järkeä paritonnisten ladonovien trimmaamisessa ei kyllä ole, mutta kerää jotkut hullut postimerkkejäkin.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
polttoaineen lämpöarvo 4.30E+07 J/kgnorsu kirjoitti:Näppituntumalta luulen että 4 pyttysen teho jää alle 330hv.
polttoaineen tiheys 0.8450 kg/dm3
hyötysuhde max tehon kierrosluvulla 27.9 %
sylinterien määrä 4
max tehon kierrosluku 6000 rpm
poltettu syöttömäärä max teholla 143 cm3/1000iskua
teho 289.93 kW
394.31 hv
vääntö 461.45 Nm
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kappas, kyllä Norsun Pornstartteriki tuntuis liikkuvan.
Veskola, mienaakko että hyötysuhde on vaan 27,9%?
Tuohan nyt ois miltei bensa-auton hyötysuhde....?
(edit: niin joo, ehkä sitte noilla kierrosluvuilla...?)
Eiks "cdi" koneissa päästä jo jonkin verran yli 40%?
Veskola, mienaakko että hyötysuhde on vaan 27,9%?
Tuohan nyt ois miltei bensa-auton hyötysuhde....?
(edit: niin joo, ehkä sitte noilla kierrosluvuilla...?)
Eiks "cdi" koneissa päästä jo jonkin verran yli 40%?
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Ja niille, jotka kammoksuu, että auton koneeseen voi hassata muutaman satasen (jotta on pirun mukavan sitkeä moottori), miettikääpäs paljonko johonkin uudenkarhean auton vuosittaiset kulut ovat pelkästään jälleenmyyntiarvon osalta/huoltokulut/pankkikorot....ei noihin sentään ihan kauheita kulu vuositasolla..?
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
En minä mitään meinaa, olen vain realisti kunnes kädessä on tarvittava tehotodistus
En edes enää muista mistä tuo prosentti on tuohon sorvattu, en ole tuota kaavaa käsitellyt varmaankaan neljään vuoteen.
Eli laita minulle teholappu, jossa cdi kone antaa 40% hyötysuhdetta juuri siinä 6000 rpm kohdalla eli kuten huomasitkin
En edes enää muista mistä tuo prosentti on tuohon sorvattu, en ole tuota kaavaa käsitellyt varmaankaan neljään vuoteen.
Eli laita minulle teholappu, jossa cdi kone antaa 40% hyötysuhdetta juuri siinä 6000 rpm kohdalla eli kuten huomasitkin
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tulee tulee mutta kestääkö kone ja laatikko ja toimiiko normiajossa mitenkään.norsu kirjoitti:Kyllä mersun nelipyttyisestä tulee enemmän kuin 330hv. Usko pois.
Nii, numeroita ne eurot vain on, vai onko?
Täytyy minunkin hattua nostaa veskolalle ja norsulle kun jaksavat noita visioida ja rakentaa.
On tässä tietenkin itsekkin jokun verran tullut asiaan paneuduttua.
Seuraavaksi taidan siirtyä cdi juttuihin. Sitten kun sen aika koittaa.
Ensin tietenkin revitään tämä viton romu loppuun...vai loppuuko se koskaan...
Virityksiä nyt ei ainakaan tule lisää, että nyt vain keskittytään pitämään vito ehjänä.
Eikä siihen viton (ja mersun) ehjänä pitämiseen tarvita edes tuommosia tehoja... (siis hetkinen, sen rikkomiseen... mitäs tässä nyt oikein sekoillaan )suti kirjoitti:tommosilla tehoilla sun on vaan parempi pitää vito tallissa, jemmata avaimet ja keskittyä silikoonaamiseen, jos sen meinaat pitää ehjänä...
Ja mietitääs tässä veskolan kanssa kilpaa vielä, ainakin joskus mulle ois opetettu että moottorin hyötysuhde ois parhaimmillaan väännön huippukohdalla, eli silloin esim cdi:koneessa jossain 1500-2000rpm kohdalla? (riippuen toki koneesta.) Joten ehkäpä tuo 28% ois jo aika hyväkin hyötysuhde noilla kierroksilla, nyt näin kerrankin kunnon yöunien jälkeen kun miettii...
päästääköhän dieseleissä lähiaikoina yli 50% hyötysuhteeseen? Mitäs luulette? Vai onko päästy jo/ päästääkö koskaan?
(dieselvoimaloissa jossa pakokaasujen lämpö otetaan talteen, hyötysuhde wikipedian mukaan jopa yli 60%...)
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
cdi koneen maksimivääntömomentin kohta on vähän häilyvä käsite, se kun on rajattu lähes joka cdi moottorissa paitsi ehkäpä tuikulla näkyy parhaiten se cdi koneen luonnollinen kierroslukukohta. Taitaa olla vähän ylempanä. Toisaalta turbomoottorissa se riippuu lähinnä siitä millainen turbo siihen on valittu. Isolla se on myöhemmin ja hyötysuhde pysyy hyvänä korkeammalle. Pienemmällä se on alempana ja luultavasti suurempana mutta siellä taas hyötysuhde laskee nopeasti ahtimen käydessä pieneksi.
Sitten mukaan astuu vielä VNT ahtimen siipien sekoilu, joka sekoittaa pakkaa entisestään...sitä ei kannata edes alkaa miettimään näin pienessä nousuhumalassa.
Niin ja valitut suuttimet eli millaisella softa/suutin kombinaatiolla voidaan aina suorittaa riittävän suuri ruiskutusmäärä ideaalisessa ajassa (ei liian pitkä, eikä liian lyhytkään).
Sitten mukaan astuu vielä VNT ahtimen siipien sekoilu, joka sekoittaa pakkaa entisestään...sitä ei kannata edes alkaa miettimään näin pienessä nousuhumalassa.
Niin ja valitut suuttimet eli millaisella softa/suutin kombinaatiolla voidaan aina suorittaa riittävän suuri ruiskutusmäärä ideaalisessa ajassa (ei liian pitkä, eikä liian lyhytkään).
Lisää tietoa: www.skg.fi
mistä löytyy 2 kpl 12v magneettiventtiileitä, 1/8 tai 1/4" kierteellä ? onko ihan hydrauliikkaliikkeen hyllykamaa ?
(syötön ohjaus ja hukkaportin ohjaus sähköiseksi kun ei viitsisi käännellä kojelaudassa kolisevia pallofiksejä enää..)
(syötön ohjaus ja hukkaportin ohjaus sähköiseksi kun ei viitsisi käännellä kojelaudassa kolisevia pallofiksejä enää..)
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
Hydrauliikkaliikkeen kamaa mutta ovat sitten kohtuu kalliitta. Mikäs systeemi ahtopaineelle on tulossa ? (puolipaine ja täysipaine valinta ?)
Itselläni oli kanssa noita venttiileitä aikoinaan letkuissa mutta sitten totesin, että ihan turha niitä on siellä pitää. Mikäli haluan ajaa matalammalla teholla otan morkoolinletkun irti, silloin laskee syöttö ja ahtokaan ei ponkaise niin rajusti ylös.
Magneettiventtilissä toinen suunta aukeaa ja toinen sulkeutuu. Ikäänkuin On/On kytkin sähkötekniikassa. Tuo kela tuossa päälle myydään erikseen ja niitä saa eri jännitteille.
Itselläni oli kanssa noita venttiileitä aikoinaan letkuissa mutta sitten totesin, että ihan turha niitä on siellä pitää. Mikäli haluan ajaa matalammalla teholla otan morkoolinletkun irti, silloin laskee syöttö ja ahtokaan ei ponkaise niin rajusti ylös.
Magneettiventtilissä toinen suunta aukeaa ja toinen sulkeutuu. Ikäänkuin On/On kytkin sähkötekniikassa. Tuo kela tuossa päälle myydään erikseen ja niitä saa eri jännitteille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mitäs tuollainen "vaihtava" "nippa" hässäkkä kokonaisuudessaan kustantais? Vois tehdä tuollaisella ohjauksen, jolla sais alkuperäisen pässin ja tumpin välillä vaihdettua tuota alipaineohjausta. Volvo kun menee sekasin pelkällä Dumpilla ajettaessa... Sammuu, kun vedättää, ja esim vaihtaa vaihdetta... Ei tee turbolle hyvää... (Voihan sitä kikkailla, mutta jos ajaa "normaalisti", niin sammuu, kun IMM tms menee sekasin tuosta dumpista ) Mutta ois se välil kiva kiihdytellä suhausten saattelemana.
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
tulee sellainen systeemi, että katkaisijasta kääntämällä pompsahtaa syötöt ja ahdot täysille. kansipahvin vaihtoon en sitten ole keksinyt omaa katkaijaa vielä..
vai morkoolin letku irti? mitenkäs ujutat sen takaisin keskellä moottoritietä kun pitää nopeasti päästä parista rekasta ohi ? ;)
morkooli vaan kokonaan pois käytöstä, painekello ulkoisen syötönsäädön vivustoon, jota ohjataan magneettiventtiilillä/kojelaudan kytkimestä.(rajoitettu syöttö/täysi mälli)
ahtopaine samasta kytkimestä (rajoitettu 1bar/täysi mälli(2?))
vai morkoolin letku irti? mitenkäs ujutat sen takaisin keskellä moottoritietä kun pitää nopeasti päästä parista rekasta ohi ? ;)
morkooli vaan kokonaan pois käytöstä, painekello ulkoisen syötönsäädön vivustoon, jota ohjataan magneettiventtiilillä/kojelaudan kytkimestä.(rajoitettu syöttö/täysi mälli)
ahtopaine samasta kytkimestä (rajoitettu 1bar/täysi mälli(2?))
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
aijoo, vitoexpertit,
mikä perkele on vikana kun kakkonen ja nelonen menee vaan raivoamalla päälle. olen säätänyt kakkoselle vaihtavan(työntävän) vaijerin mahdollisiman pitkäksi, mutta usein jää rutisemaan..
vaikuttaako toisen vaijerin säätö jotain tohon ?
en ole kerinnyt, enkä viitsinyt perehtyä moiseen. kattellaan syssymmällä..paitsi jos osaatte sanoa perstuntumalta..
mikä perkele on vikana kun kakkonen ja nelonen menee vaan raivoamalla päälle. olen säätänyt kakkoselle vaihtavan(työntävän) vaijerin mahdollisiman pitkäksi, mutta usein jää rutisemaan..
vaikuttaako toisen vaijerin säätö jotain tohon ?
en ole kerinnyt, enkä viitsinyt perehtyä moiseen. kattellaan syssymmällä..paitsi jos osaatte sanoa perstuntumalta..
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mulla on syötönrajoitinkytkentä kaasupolkimessa
(kaasu ylös = vähän syöttöä, kaasu pohjaan = rekasta ohi)
(kaasu ylös = vähän syöttöä, kaasu pohjaan = rekasta ohi)
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Juu, oikeassa olet, pala vaikuttaa juurikin kepin sivuttaisliikeeseen. Että syy tuskin on siinä.
Laatikko vammalta kuulostaa.
Minulla vanhalla laatikolla ei kolmonen mennyt varsinkaan kylmänä päälle.
Viiden minuutin ajon jälkeen alko taas toimimaan.
Laatikon vaihdolla tuli se vaiva kuntoon. Pikkupyörät kun lenteli silpuksi.
Laatikko vammalta kuulostaa.
Minulla vanhalla laatikolla ei kolmonen mennyt varsinkaan kylmänä päälle.
Viiden minuutin ajon jälkeen alko taas toimimaan.
Laatikon vaihdolla tuli se vaiva kuntoon. Pikkupyörät kun lenteli silpuksi.
ja jos ei mersun vaihdelaatikossa kylmänä mene vaihteet kunnolla silmään(lämpimänä toimii) on askissa väärää öljyä. näihin sopii vaan automaattivaihteistoöljy tai vastaava. ei siis mikään 80w90 peräöljy..
Vitolla on tarkoitus kuljettaa työkalupakkeja työmaalle, eikä siksi että sillä pystyisi niitä kuljettamaan..
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Minulla noi kaikki vivustot on väljänä edelleen ja vaijerit kulahtaneet, kuitenkin uudella laatikolla ei vaihteensiirrossa ole mitään ongelmaa.
Vanhalla laatikolla ongelmaa oli, ajottain myös lampimänäkin. Kolmea eri öljyä kokeilin. Eka öljynvaihdon jälkeen hieman parani.
Kolmonen meni mukamas päälle mutta ei kuitenkaan mennyt.
Useampaan kertaan säädin vaijerit, mutta vika ei poistunut.
Vasta uudella laatikolla vaihtamis vika poistui.
Uuteen laatikkoon laitoin mobil MB GTR 235.10 öljyt.
Ja nyt pelaa.
Jos epäilet vaijerin säätöä niin säädä uudestaan. Sehän ei ole iso työ.
Kepin vivustoon saa uudet nippelit jos siellä on niin paljon väljää.
Vanhalla laatikolla ongelmaa oli, ajottain myös lampimänäkin. Kolmea eri öljyä kokeilin. Eka öljynvaihdon jälkeen hieman parani.
Kolmonen meni mukamas päälle mutta ei kuitenkaan mennyt.
Useampaan kertaan säädin vaijerit, mutta vika ei poistunut.
Vasta uudella laatikolla vaihtamis vika poistui.
Uuteen laatikkoon laitoin mobil MB GTR 235.10 öljyt.
Ja nyt pelaa.
Jos epäilet vaijerin säätöä niin säädä uudestaan. Sehän ei ole iso työ.
Kepin vivustoon saa uudet nippelit jos siellä on niin paljon väljää.
veskola kirjoitti:Oliko sulla keef siellä vielä 6mm elementit, tolla pumpulla saisit projektin kerralla eräänlaiseen pisteeseen
6 milliset, mutta toivottavasti ei kauaa... Tekis mieli laittaa kyllä päätepiste tähän Vitoiluun..
Toki toi laatikko on kokonaisena pl. öljypumppu, mutta eihän sitä uskalla kokonaan myydä jos hetkenpäästä tarvii jotain osaa, tosin jos hinta on oikea Varalaatikko heti saatavilla edistää kummasti mielenterveyttä.
Paljonko tarjoot?