Laitoin nelikärkitulpat ja nyt nykii?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Laitoin nelikärkitulpat ja nyt nykii?

Viesti Kirjoittaja kenus »

Eli vaihdoin tänään mecceriin (S124 2.0 kaasarimalli ) nelikärkitulpat, ja nyt nykii varsinkin ajettaessa tasaista esim. 80km/h vauhtia. Nykiminen on hyvin lievää mutta häiritsee pirusti. Tyhjäkäynnilläkin tuntuu että välillä koko auto"hytkyy". Katoin jo tulpanvalmistajan sivuilta että tulpat jotka ostin ovat tarkoitettu mm. kyseiseen automalliin, eli malli on oikea.
Onko siis kellään arvon foorumilaisella joitain vastaavanlaisia kokemuksia tulpanvaihdon jälkeen kun on vaihdettu ns. tavallisista nelikärkitulppiin ( tai jotkut kai sanoo 3+1 kärkitulpat?)
S124 200T -87
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Taitaaa olla mulla samat tulpat ja ongelmat. Tosin ongelma tuli jo ennen tulpanvaihtoa. Kato tulpanjohot ja niitten kiinnitykset.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä sen pitäis niillä toimia, menikös tulpan johdot entisiksi kun irroitit ne ?
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

Itse olen kuullut ettei 4-kärkisiä tulppia ikinä kannattas laittaa :shock:
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

epk kirjoitti:kyllä sen pitäis niillä toimia, menikös tulpan johdot entisiksi kun irroitit ne ?
Sekin tietysti saattaa olla että ne meni entisiksi, taitaa olla jo melko vanhat. Pitää vaihtaa tänään ja katsoa miten käy.
S124 200T -87
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mikähän tulppamerkki ja -malli on kyseessä...?
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

vanttom kirjoitti:Mikähän tulppamerkki ja -malli on kyseessä...?
Eyquem ( F3+1 ) J65
S124 200T -87
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tpk_83 kirjoitti:Itse olen kuullut ettei 4-kärkisiä tulppia ikinä kannattas laittaa :shock:
sama homma, yhessä mersussa oli noit paikalla ja ihan ok toimis, laitoin kuitenkin sellaiset mitä valmistaja suosittelee.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

epk kirjoitti:
tpk_83 kirjoitti:Itse olen kuullut ettei 4-kärkisiä tulppia ikinä kannattas laittaa :shock:
sama homma, yhessä mersussa oli noit paikalla ja ihan ok toimis, laitoin kuitenkin sellaiset mitä valmistaja suosittelee.
kaverilla uudet tuommoset oli paikallaan ni korjaamolla käskivät vaihtaa heti pois :D
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Ei ku mulla oli minusta joku beru tai vastaava 4-kärkitulppa.
Pienempi vika, isompi leka.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

BMW:ssä tuo Beru:n nelikärki toimii. Joskus on sattunut niin, että yksi kärki esim. pudottaessa on mennyt kiinni ja tulppa on ollun oikosessa.

Ajatelma - ei välttämättä totta: Kipinä kulkee siinä välissä, missa rako on pienin - ei välttämättä kaikissa neljässä välissä. Nelikärkisyys lisää elinikää - muusta hyödystä en tiedä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mullakin ollu jo omassa mengelessä monta vuotta nelikärkiset.
Hyvin toimii niin ja merkki on niissä BERU.

Bosch:a en laita mihinkään bensa laitteeseen!
Ne ei ole toimunu missää meikän laitteessa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

Vaihdoin uudet ns. normaalitulpat ja nyt taas pelittää.
"Tosimiesten" arvio oli että mersun puola ( ainakaan tässä jakomäkimallissa) ei jaksaisi"hoitaa" noita nelikärkitulppia, eli liian heikkotehoinen puola, ja siksi näin? Selitys vaikuttaa mielestäni jopa varsin loogiselta.
S124 200T -87
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

kenus kirjoitti:Vaihdoin uudet ns. normaalitulpat ja nyt taas pelittää.
"Tosimiesten" arvio oli että mersun puola ( ainakaan tässä jakomäkimallissa) ei jaksaisi"hoitaa" noita nelikärkitulppia, eli liian heikkotehoinen puola, ja siksi näin? Selitys vaikuttaa mielestäni jopa varsin loogiselta.
No hyvä että selvis ja taase opimme uutta :P
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Vaihdoin omaani taisi olla Boschin nelikärkitulpat, eikä mitään ongelmia ole ollut. Oli aika yllätys miten paljon uudet tulpat vaikuttivat varsinkin alavääntöön. Ja autohan on E 220 T -94.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Kerberos
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 18.05.2009 14:16

Viesti Kirjoittaja Kerberos »

ei R tulppia ainakaan m102/m103 moottoreihin, paitsi jos tulpanjohdot ilman vastusta
Ootko nähny viisasta oikein viisasta miestä?
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Manu300cea24 kirjoitti:
Bosch:a en laita mihinkään bensa laitteeseen!
Ne ei ole toimunu missää meikän laitteessa.
Totesin saman. Ostin Boschin tulpat SL:ään ja kesti tasan yhden käynnistys yrityksen. Sen jälkeen 3-4 kahdeksasta antoi kipinää.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

eli ei 4 tulppie....päoaaää...kooo
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

Mulla on nuo equieumin (vaimikäsenyoli) nelikärkitulpat M103.985:ssa, ei ongelmia :shock:
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

dry kirjoitti:Mulla on nuo equieumin (vaimikäsenyoli) nelikärkitulpat M103.985:ssa, ei ongelmia :shock:
Uskaltaisin melkeen väittää että sun kiesissä on tehokkampi puola kuin tuossa 2 litrasessa kaasarivehkeessä, en oikein muuta järkevää selitystä keksi miksi noin tökki.
Pitänee kokeilla johonkin toiseen noista meseistä noita tulppia ja kattoa miten vörkkii?
S124 200T -87
Vastaa Viestiin