Kokemuksia tehoputkesta MB:ssä
Kokemuksia tehoputkesta MB:ssä
Onkohan kukaan laittanut Bensa mersuun ns.tehoputkistoa esim. Simons.
Tarkoitan siis mallikohtaista putkisarjaa eikä mitään 5" maitoputki virityksiä.
Eli nouseeko tehot vai meteli ja kumpi nousee enemmän?
Laittelin nimittäin tossa päivällä yhden simons:n mallikohtaisen sarjan erääseen "henkilökuljetuslaitteeseen" ja sarja vaikutti aivan asialliselta.
Oli aivan "plug and play" laatua. Sopi todella hienosti paikoilleen ja ääni oli matala mutta hiljainen kolmella vaimentimella. Tuumakokokin oli oikein mitoitettu moottorin kokoon, eikä auton ulkonäköön.
Mersuissahan näyttää aika ahtailta nuo takemmat vaimentimet....
Mielipiteitä/ Kokemuksia?
Tarkoitan siis mallikohtaista putkisarjaa eikä mitään 5" maitoputki virityksiä.
Eli nouseeko tehot vai meteli ja kumpi nousee enemmän?
Laittelin nimittäin tossa päivällä yhden simons:n mallikohtaisen sarjan erääseen "henkilökuljetuslaitteeseen" ja sarja vaikutti aivan asialliselta.
Oli aivan "plug and play" laatua. Sopi todella hienosti paikoilleen ja ääni oli matala mutta hiljainen kolmella vaimentimella. Tuumakokokin oli oikein mitoitettu moottorin kokoon, eikä auton ulkonäköön.
Mersuissahan näyttää aika ahtailta nuo takemmat vaimentimet....
Mielipiteitä/ Kokemuksia?
Joku mersupurkaamo??
Joo, mä aikoinaan teetin ruotsissa 300 TE:hen rosteriputken vaparivaimentimilla.
Äänet alenivat muutaman asteen tyhjäkäynnillä, kuitenkin ajossa oli hiljaisempi kuin alkuperäinen.
Kiihtyvyys parani huomattavasti, varsinkin kierrosherkkyys oli ihan toista maata kuin vakioputkella, se viimeinen vaimennin on ihan kauhea sokkelo.
Äänet alenivat muutaman asteen tyhjäkäynnillä, kuitenkin ajossa oli hiljaisempi kuin alkuperäinen.
Kiihtyvyys parani huomattavasti, varsinkin kierrosherkkyys oli ihan toista maata kuin vakioputkella, se viimeinen vaimennin on ihan kauhea sokkelo.
R170:ssä on jo tehtaan jäljiltä jonkinmoinen "tehoputki"..eli en osaa sanoa sen vaikutuksia tehoihin..mutta sen voin sanoa että ihan kivasti sillä on äänet trimmattu autoon sopivaksi. Normaaliajossa miellyttävän hiljainen..mutta kun sopivasti polkaisee niin murahtaa juuri sopivasti..
Luulisin että samoin pelittää muutkin laadukkaat putket.
Luulisin että samoin pelittää muutkin laadukkaat putket.
Simons = Laadukas? -tuo yhtälö saa kyllä arvon epätosijva kirjoitti:Luulisin että samoin pelittää muutkin laadukkaat putket.

turboautossa simons vielä jotenkuten menee, mutta vaparissa turhan paukku/pörinä, ja ikä on todella lyhyt noissa simonsin vaimentimissa.
Itselläni oli hetken aikaa simonsin putkisto edellisessä autossani mutta se vaihtui aika nopeasti Marteliuksen putkeen supersprintin magnum -takapöntöllä ja en katunut hetkeäkään muuta kuin sen simonsin putkistoon uponnutta rahaa
Joo..jostain vanhasta SLK:n koeajo-/ esittelyraportista joskus luin kuinka Mersun inssi "kehui" heidän nähneen paljon vaivaa pakoäänien virittämiseen autoon sopiviksi.eerola kirjoitti:Jännä juttu tosiaan kuinka SLK:ssa on samalla koneella (esim. 230K) huomattavasti kivammat äänet kuin CLK:ssa. Vaikka jälkimmäinenkin profiloituu ikäänkuin hiukan sporttisemmaksi autoksi.jva kirjoitti:...ja murisee just niinkuin tuon kaltaisessa autossa pitääkin...
-T
Eikä siinä mitään..yhdyn kyllä täysin sen koeajoraportin kirjoittajan sanoihin siitä että "siinä on todella onnistuttu"

Kyllä se pakoputken vaihto kannattaa jos putken laitto on edessä mutta harmi kun kattelin simonsin putki valikoimaa niin ainakin 190 mersu on tainnut mennaä vähän vanhaksi ei taida enää saada pakoputkea muistelin että keski ja taka pätkä olis maksanut jokunen vuosi sitten 1800mk ja kerran soittelin Marteliukselle asiasta niillä ei ollut ollenkaan 190 viriputkea hyvällä viriputkella vääntö kasvaa ja äänet tulee matalaksi murinaksi mutta ei nouse isoksi...sitten kun vaihtaa ilmansuodattimen vapariksi ja nostaa bensan painetta niin ainkin 190E 2.0 kulki huomattavasti paremmin...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Naurattaa, kun lueskelen...ei mitenkään loukkaavasti kuitenkaan. 1800mk...pelkkä takapönttö....
Tuolla hinnalla Tero rakentaa koko putken simonsin vaimentimista ja asentaa vieläpä paikalleen ja sopii 100%:sti.
www.tahtiklubi.net
Oma 300SE menee putkistukseen 11.3. Otan projektista kuvia ja kerron myös tarkat hinnat klubialennuksineen....Palaillaan!
Klubilaiset saavat Simonssin ja Laserin putkistoista 20% alennuksen, jos haluaa esim. itse vääntää putken.... alennus tulee tietty vaikka sen teettäisikin, mitä ilmanmuuta suosittelen.
Vaparisuodin on yhä haussa.
Kimppatilausta yritettiin, mutta www.jmtech.fi ei ollut kovin palvelualttiilla tuulella. Lupasivat hyvät alennukset, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Uusi toimittaja siis haussa.


Tuolla hinnalla Tero rakentaa koko putken simonsin vaimentimista ja asentaa vieläpä paikalleen ja sopii 100%:sti.
www.tahtiklubi.net
Oma 300SE menee putkistukseen 11.3. Otan projektista kuvia ja kerron myös tarkat hinnat klubialennuksineen....Palaillaan!
Klubilaiset saavat Simonssin ja Laserin putkistoista 20% alennuksen, jos haluaa esim. itse vääntää putken.... alennus tulee tietty vaikka sen teettäisikin, mitä ilmanmuuta suosittelen.
Vaparisuodin on yhä haussa.
Kimppatilausta yritettiin, mutta www.jmtech.fi ei ollut kovin palvelualttiilla tuulella. Lupasivat hyvät alennukset, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Uusi toimittaja siis haussa.


Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 17.02.2004 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos pelkästä putkesta puhutaan niin ei varmasti kauheasti tunnu edes perstuntumalta...kyllä se tarttee sen suodattimen rinnalleen ja sen lisäksi lastun ja/tai muutoksia bensansyöttöön. Ja tämän jälkeenkin niiden hevosien laskemiseen saattaaa riittää varmaan yhden tai kahden käden sormet....:Mese-kuski:. kirjoitti:Onko siitä tehon lisäyksestä dynolappua kenelläkään... vai onko se perstuntumalta? Kun noi mesen bensakoneet mun mielestä hengittää vakiona aika hyvin, ettei se putki tee muuta kun äänet matalemmiks.
Varsinkin ulkoimaisissa autolehdissä on ollut paljon näitä vertailuita dynossa mainituilla muutoksilla (löytyy varmaan netistäkin) ja joissakin tapauksissa tehot ovat pysyneet samana tai jopa laskeneet. Eriasia on sitten turboautot joissa noista muutoksista todellakin on hyötyä. Joistain Hondan vaparikoneista on otettu hyvinkin heposia irti mutta yleensä lisäksi on ollut säädettävät nokkapyörät ja jyrkempi nokka. Aikamoista huu-haata ja rahan tuhlausta vaparin virittäminen on. Paitsi jos sen näkee harrastuksena

Nämä viritykset on dynossa todettu
Ford 1.6 CVH kaasutin 90 hv --->105 hv
(+15 hv)
-tuplakaasuttimet DellOrto 40 DHLA + sähk. bensapumppu
-peltisarja
-2" Simonsin putkisto kahdella vaimentimella
Bmw 2.5i 171 hv ---> 183 hv/245 Nm
(+12 hv)
-kansi portattu (ed. omistajan mukaan)
-vapaavirtaussuodatin
-peltisarja
-2" putket taakse yhdellä vaparivaimentimella
En kuitenkaan oikein usko että M103:sta lähtee vastaavilla muutoksilla ainakaan suhteessa enempää...joku voi todistaa toisin

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
8hv
Teron mukaan keskimäärin tehonnousu on pelkällä putkella 8hv. Penkissä mitattuna. Tehonnousu menee aikalailla suhteessa lähtötehoon, eli M103:sta saattaa saada enemmänkin. Mersun putket on ainakin sikatukkosia.
No, kohta se nähdään, yritän päästä edullisesti paikalliseen tehopenkkiin ja samalla jututtaa kaveria myös lastun vaikutuksesta tai vaikutuksettomuudesta....vaikka "Eihän ne vaparissa mitään auta"
No, kohta se nähdään, yritän päästä edullisesti paikalliseen tehopenkkiin ja samalla jututtaa kaveria myös lastun vaikutuksesta tai vaikutuksettomuudesta....vaikka "Eihän ne vaparissa mitään auta"
Onkos tossa lord riderin autossa kattia?
Siis pakoputkessa
Saakohan Terolta myös noita virikatteja?
Meinasitko teettää kahdella ulostulolla,vois sopia W126:een
Siis pakoputkessa

Saakohan Terolta myös noita virikatteja?
Meinasitko teettää kahdella ulostulolla,vois sopia W126:een

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ei ole kattia "onneksi".make kirjoitti:Onkos tossa lord riderin autossa kattia?
Siis pakoputkessa![]()
Saakohan Terolta myös noita virikatteja?
Meinasitko teettää kahdella ulostulolla,vois sopia W126:een
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen

Soita Terolle ja kysy....
Olen ajatellut kahta eripuolilta, mutta tällä hetkellä olis tulossa 2 rinnakkain rosterista. Aikalailla alkuperäisen näköinen.
Itse olen kuitenkin virikatin kannattaja kun ei tarvitse sitten aina vaihdella kattia katsastukseen paikalleen vaan voi antaa putken olla ihan rauhassaDay Downhill kirjoitti:Ei ole kattia "onneksi".
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen![]()
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Eikös tuoola teron sivuilla ole maininta katalysaattoreistakin muuten.....Joni P. kirjoitti:Itse olen kuitenkin virikatin kannattaja kun ei tarvitse sitten aina vaihdella kattia katsastukseen paikalleen vaan voi antaa putken olla ihan rauhassaDay Downhill kirjoitti:Ei ole kattia "onneksi".
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen![]()
minkäs kokoista putkea kannattaa laittaa tollaseen 280 bensakoneeseen? 2" vai 2.5"? olis tarkoitus jonkinmoista putkistoa rakentaa, kun ei noihin 70-luvun wehkeisiin taida ihan hyllystä "sporttiputkea" löytää... 

Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
joko päivärinnalle on putkisto asennettu??
auttoiko se millään tavalla??
itellä on kans 3l bensamotti,ja se sietäs saada vähä piristystä.....
aattelin vaan että ois kiva tietää
itellä on kans 3l bensamotti,ja se sietäs saada vähä piristystä.....
aattelin vaan että ois kiva tietää
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Jos yhdellä putkella vedät, niin laita se 2.5¨. Laskeskelin noista alkuperäisistä putkista, niin yksi 2¨ on pienempi kuin kaksi alkuperäistä. Itse teen jossain vaiheessa vielä uudestaan tuon tuplaputkiston alkuperäisen kokoisella putkella, ei tuu niin pilatun oloinen..tuti kirjoitti:minkäs kokoista putkea kannattaa laittaa tollaseen 280 bensakoneeseen? 2" vai 2.5"? olis tarkoitus jonkinmoista putkistoa rakentaa, kun ei noihin 70-luvun wehkeisiin taida ihan hyllystä "sporttiputkea" löytää...

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Kannattaa kysäistä putkea Marteliukselta. (www.martelius.com).
Mies on pätevä kun mikä, ja muistaakseni tekee "tilaustyönä" myös putkistoja.
Olin itse TODELLA tyytyväinen aikoinani Bemariin laittaessani Marteliuksen putkiston. Ääni muuttui mukavan vaimeahkon matalaksi, mutta kierroksia ottaessa ääni alkoi muuttua sellaiseksi, että teki mieli painaa lisää kaasua..
Tehoa tuli vanhaan 320i: hin huomattavasti lisää, ja alavääntö parani!
Oli kyllä hyvä diili..
Mies on pätevä kun mikä, ja muistaakseni tekee "tilaustyönä" myös putkistoja.
Olin itse TODELLA tyytyväinen aikoinani Bemariin laittaessani Marteliuksen putkiston. Ääni muuttui mukavan vaimeahkon matalaksi, mutta kierroksia ottaessa ääni alkoi muuttua sellaiseksi, että teki mieli painaa lisää kaasua..

Tehoa tuli vanhaan 320i: hin huomattavasti lisää, ja alavääntö parani!
Oli kyllä hyvä diili..

Gyl määki Turuus..
SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E