Kokemuksia tehoputkesta MB:ssä

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Kokemuksia tehoputkesta MB:ssä

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onkohan kukaan laittanut Bensa mersuun ns.tehoputkistoa esim. Simons.
Tarkoitan siis mallikohtaista putkisarjaa eikä mitään 5" maitoputki virityksiä.

Eli nouseeko tehot vai meteli ja kumpi nousee enemmän?

Laittelin nimittäin tossa päivällä yhden simons:n mallikohtaisen sarjan erääseen "henkilökuljetuslaitteeseen" ja sarja vaikutti aivan asialliselta.
Oli aivan "plug and play" laatua. Sopi todella hienosti paikoilleen ja ääni oli matala mutta hiljainen kolmella vaimentimella. Tuumakokokin oli oikein mitoitettu moottorin kokoon, eikä auton ulkonäköön.

Mersuissahan näyttää aika ahtailta nuo takemmat vaimentimet....

Mielipiteitä/ Kokemuksia?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, mä aikoinaan teetin ruotsissa 300 TE:hen rosteriputken vaparivaimentimilla.

Äänet alenivat muutaman asteen tyhjäkäynnillä, kuitenkin ajossa oli hiljaisempi kuin alkuperäinen.

Kiihtyvyys parani huomattavasti, varsinkin kierrosherkkyys oli ihan toista maata kuin vakioputkella, se viimeinen vaimennin on ihan kauhea sokkelo.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sitähän minäkin olen vähän arvellut.
Muutenkin harvavälityksinen 4-vaiht., "vääntöjähän" siinä on (hehe)
,mutta tosiaan sitä kierrosherkkyyttä se kaipaa eniten.

Ja tiisselikonetta: vai mitä Mauri tai Jorma? :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

agip kirjoitti:Ja tiisselikonetta: vai mitä Mauri tai Jorma? :lol:
No onhan se dieseli varteenotettava vaihtoehto, mutta saahan niistä bensavehkeistäkin jonkinmoisia :lol:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo
Mutta ei näiden kulkupuoleen kannata hirveästi satsata,
koska sen turpotiisselin saa kotikonsteinkin siihen kuntoon, että sillä voi liikkua jo muun liikenteen seassa. Ja hyötysuhde on jo lähtiissä suurempi.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ittellä on tehorööri Simons vaimentajilla, tehoista en tiedä. Tuskin niitä kuitenkaan älyttömästi tuli, äänet tosin on mukavan matalat 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

R170:ssä on jo tehtaan jäljiltä jonkinmoinen "tehoputki"..eli en osaa sanoa sen vaikutuksia tehoihin..mutta sen voin sanoa että ihan kivasti sillä on äänet trimmattu autoon sopivaksi. Normaaliajossa miellyttävän hiljainen..mutta kun sopivasti polkaisee niin murahtaa juuri sopivasti..
Luulisin että samoin pelittää muutkin laadukkaat putket.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

jva kirjoitti:Luulisin että samoin pelittää muutkin laadukkaat putket.
Simons = Laadukas? -tuo yhtälö saa kyllä arvon epätosi :wink:

turboautossa simons vielä jotenkuten menee, mutta vaparissa turhan paukku/pörinä, ja ikä on todella lyhyt noissa simonsin vaimentimissa.

Itselläni oli hetken aikaa simonsin putkisto edellisessä autossani mutta se vaihtui aika nopeasti Marteliuksen putkeen supersprintin magnum -takapöntöllä ja en katunut hetkeäkään muuta kuin sen simonsin putkistoon uponnutta rahaa
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No..mä en tiedä minkä merkkinen putki tuossa SLK:ssa on..ainoa mitä tiedän on se että se on alkuperäinen ja tehdasasennus..ja murisee just niinkuin tuon kaltaisessa autossa pitääkin..ei yhtään liikaa vaan just sopivasti 8)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...ja murisee just niinkuin tuon kaltaisessa autossa pitääkin...
Jännä juttu tosiaan kuinka SLK:ssa on samalla koneella (esim. 230K) huomattavasti kivammat äänet kuin CLK:ssa. Vaikka jälkimmäinenkin profiloituu ikäänkuin hiukan sporttisemmaksi autoksi.


-T
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:
jva kirjoitti:...ja murisee just niinkuin tuon kaltaisessa autossa pitääkin...
Jännä juttu tosiaan kuinka SLK:ssa on samalla koneella (esim. 230K) huomattavasti kivammat äänet kuin CLK:ssa. Vaikka jälkimmäinenkin profiloituu ikäänkuin hiukan sporttisemmaksi autoksi.


-T
Joo..jostain vanhasta SLK:n koeajo-/ esittelyraportista joskus luin kuinka Mersun inssi "kehui" heidän nähneen paljon vaivaa pakoäänien virittämiseen autoon sopiviksi.

Eikä siinä mitään..yhdyn kyllä täysin sen koeajoraportin kirjoittajan sanoihin siitä että "siinä on todella onnistuttu" :D
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Onko siitä tehon lisäyksestä dynolappua kenelläkään... vai onko se perstuntumalta? Kun noi mesen bensakoneet mun mielestä hengittää vakiona aika hyvin, ettei se putki tee muuta kun äänet matalemmiks.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Kyllä se pakoputken vaihto kannattaa jos putken laitto on edessä mutta harmi kun kattelin simonsin putki valikoimaa niin ainakin 190 mersu on tainnut mennaä vähän vanhaksi ei taida enää saada pakoputkea muistelin että keski ja taka pätkä olis maksanut jokunen vuosi sitten 1800mk ja kerran soittelin Marteliukselle asiasta niillä ei ollut ollenkaan 190 viriputkea hyvällä viriputkella vääntö kasvaa ja äänet tulee matalaksi murinaksi mutta ei nouse isoksi...sitten kun vaihtaa ilmansuodattimen vapariksi ja nostaa bensan painetta niin ainkin 190E 2.0 kulki huomattavasti paremmin...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

No kyllähän noita simonsseja ainakin vielä perjantaina sai vianorin kautta....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

No se on hyvä tietää jos vaikka laittaisi tuohon 190D 2,5 td sellaisen putken jos löytyy tai muuttaisi vaikka bensan putkesta.. mistä päin kysyit? ykastako?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sieltäpä hyvinkin.
Joku mersupurkaamo??
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Naurattaa, kun lueskelen...ei mitenkään loukkaavasti kuitenkaan. 1800mk...pelkkä takapönttö.... :roll:
Tuolla hinnalla Tero rakentaa koko putken simonsin vaimentimista ja asentaa vieläpä paikalleen ja sopii 100%:sti.
www.tahtiklubi.net

Oma 300SE menee putkistukseen 11.3. Otan projektista kuvia ja kerron myös tarkat hinnat klubialennuksineen....Palaillaan!
Klubilaiset saavat Simonssin ja Laserin putkistoista 20% alennuksen, jos haluaa esim. itse vääntää putken.... alennus tulee tietty vaikka sen teettäisikin, mitä ilmanmuuta suosittelen.

Vaparisuodin on yhä haussa.
Kimppatilausta yritettiin, mutta www.jmtech.fi ei ollut kovin palvelualttiilla tuulella. Lupasivat hyvät alennukset, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Uusi toimittaja siis haussa. :?: :!:
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 17.02.2004 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

.:Mese-kuski:. kirjoitti:Onko siitä tehon lisäyksestä dynolappua kenelläkään... vai onko se perstuntumalta? Kun noi mesen bensakoneet mun mielestä hengittää vakiona aika hyvin, ettei se putki tee muuta kun äänet matalemmiks.
Jos pelkästä putkesta puhutaan niin ei varmasti kauheasti tunnu edes perstuntumalta...kyllä se tarttee sen suodattimen rinnalleen ja sen lisäksi lastun ja/tai muutoksia bensansyöttöön. Ja tämän jälkeenkin niiden hevosien laskemiseen saattaaa riittää varmaan yhden tai kahden käden sormet...

Varsinkin ulkoimaisissa autolehdissä on ollut paljon näitä vertailuita dynossa mainituilla muutoksilla (löytyy varmaan netistäkin) ja joissakin tapauksissa tehot ovat pysyneet samana tai jopa laskeneet. Eriasia on sitten turboautot joissa noista muutoksista todellakin on hyötyä. Joistain Hondan vaparikoneista on otettu hyvinkin heposia irti mutta yleensä lisäksi on ollut säädettävät nokkapyörät ja jyrkempi nokka. Aikamoista huu-haata ja rahan tuhlausta vaparin virittäminen on. Paitsi jos sen näkee harrastuksena :)

Nämä viritykset on dynossa todettu

Ford 1.6 CVH kaasutin 90 hv --->105 hv
(+15 hv)
-tuplakaasuttimet DellOrto 40 DHLA + sähk. bensapumppu
-peltisarja
-2" Simonsin putkisto kahdella vaimentimella

Bmw 2.5i 171 hv ---> 183 hv/245 Nm
(+12 hv)
-kansi portattu (ed. omistajan mukaan)
-vapaavirtaussuodatin
-peltisarja
-2" putket taakse yhdellä vaparivaimentimella

En kuitenkaan oikein usko että M103:sta lähtee vastaavilla muutoksilla ainakaan suhteessa enempää...joku voi todistaa toisin :twisted:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ei sillä pakoputkella paljoa huipputehoja saa lisää eikä vääntöjä mutta vääntökäyrään sillä saattaa olla huomattavan suurikin merkitys ja se saattaa vaikuttaa ajettavuuteen enempi kun äkkiseltään uskoskaan...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

8hv

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Teron mukaan keskimäärin tehonnousu on pelkällä putkella 8hv. Penkissä mitattuna. Tehonnousu menee aikalailla suhteessa lähtötehoon, eli M103:sta saattaa saada enemmänkin. Mersun putket on ainakin sikatukkosia.

No, kohta se nähdään, yritän päästä edullisesti paikalliseen tehopenkkiin ja samalla jututtaa kaveria myös lastun vaikutuksesta tai vaikutuksettomuudesta....vaikka "Eihän ne vaparissa mitään auta"
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Onkos tossa lord riderin autossa kattia?
Siis pakoputkessa :wink:
Saakohan Terolta myös noita virikatteja?
Meinasitko teettää kahdella ulostulolla,vois sopia W126:een :roll:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

make kirjoitti:Onkos tossa lord riderin autossa kattia?
Siis pakoputkessa :wink:
Saakohan Terolta myös noita virikatteja?
Meinasitko teettää kahdella ulostulolla,vois sopia W126:een :roll:
Ei ole kattia "onneksi".
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen :wink:

Soita Terolle ja kysy....

Olen ajatellut kahta eripuolilta, mutta tällä hetkellä olis tulossa 2 rinnakkain rosterista. Aikalailla alkuperäisen näköinen.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Day Downhill kirjoitti:Ei ole kattia "onneksi".
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen :wink:
Itse olen kuitenkin virikatin kannattaja kun ei tarvitse sitten aina vaihdella kattia katsastukseen paikalleen vaan voi antaa putken olla ihan rauhassa
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Joni P. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:Ei ole kattia "onneksi".
Tero tekee ainakin katin poistoa. Kantsii laittaa sellainen pönttö laipoilla, niin voi sitten vaihtaa katsastukseen :wink:
Itse olen kuitenkin virikatin kannattaja kun ei tarvitse sitten aina vaihdella kattia katsastukseen paikalleen vaan voi antaa putken olla ihan rauhassa
Eikös tuoola teron sivuilla ole maininta katalysaattoreistakin muuten.....
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja tuti »

minkäs kokoista putkea kannattaa laittaa tollaseen 280 bensakoneeseen? 2" vai 2.5"? olis tarkoitus jonkinmoista putkistoa rakentaa, kun ei noihin 70-luvun wehkeisiin taida ihan hyllystä "sporttiputkea" löytää... 8)
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Äkkiä päässä laskettuna 2.5", koska neloskonessa on jo 2" melkein vakio koko. Siihenhän on joku laskukaavakin moottori tilavuuden perusteella.?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

joko päivärinnalle on putkisto asennettu??

Viesti Kirjoittaja stanger »

auttoiko se millään tavalla??
itellä on kans 3l bensamotti,ja se sietäs saada vähä piristystä.....
aattelin vaan että ois kiva tietää
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se on nyt huomattu, että se teho pitää saada aikaseksi ennen pakoputkea :lol: Joten 2.0E vaihtui 2.5TD:ksi. Samalla suureni kyllä pakoputkikin :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

tuti kirjoitti:minkäs kokoista putkea kannattaa laittaa tollaseen 280 bensakoneeseen? 2" vai 2.5"? olis tarkoitus jonkinmoista putkistoa rakentaa, kun ei noihin 70-luvun wehkeisiin taida ihan hyllystä "sporttiputkea" löytää... 8)
Jos yhdellä putkella vedät, niin laita se 2.5¨. Laskeskelin noista alkuperäisistä putkista, niin yksi 2¨ on pienempi kuin kaksi alkuperäistä. Itse teen jossain vaiheessa vielä uudestaan tuon tuplaputkiston alkuperäisen kokoisella putkella, ei tuu niin pilatun oloinen.. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
J.T.H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: To 21.08.2003 16:36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja J.T.H »

Kannattaa kysäistä putkea Marteliukselta. (www.martelius.com).

Mies on pätevä kun mikä, ja muistaakseni tekee "tilaustyönä" myös putkistoja.

Olin itse TODELLA tyytyväinen aikoinani Bemariin laittaessani Marteliuksen putkiston. Ääni muuttui mukavan vaimeahkon matalaksi, mutta kierroksia ottaessa ääni alkoi muuttua sellaiseksi, että teki mieli painaa lisää kaasua.. :lol:

Tehoa tuli vanhaan 320i: hin huomattavasti lisää, ja alavääntö parani!

Oli kyllä hyvä diili.. :wink:
Gyl määki Turuus..

SL320 24V
Ex-E240 V6
Ex-C230 Kompressor
Ex-MB 300CE 24V
Ex-MB 300 E
Vastaa Viestiin