Sprintterin vetokyky

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Sprintterin vetokyky

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Meillä olisi tuollainen Sprinter 313CDI Maxi 2001 ilman astinlautaa.
Nyt tekisi mieli laittaa vetokoukku.
Kuinka raskasta koukkua noihin saa? vetokyky 2500kg? vai saako isompaa? mistä niitä saa?
Onnistuuko asentaminen ihan vaan kiinni pulttaamalla?
Ei ole väliä onko kiinteä vai irroitettava, kunhan on tukeva ja halpa.

Onko kenelläkään kokemusta ison kärryn vetämisestä sprintterillä? kuoleeko kone jos autossa täysi mälli päällä ja perässä autotraileri tai 7m asuntovaunu?

Vinkkejä mistä kannattaa koukku tilata?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

312d

Viesti Kirjoittaja jamppa »

terve
noissa vanhoissa oli tuo 2000 paino raja koukussa
mutta kyllä tuo 312 tuo 3000 perässä.
Hinattu mm toyota trukki pehmaeestä irti
työmaa viipale parakkeja.
Hyvä ainakin tuo vitoskone isompaankin vetoon
noista neloskoneista ei ole kokemusta

Jamppa
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ihan pulttaamalla tulee. Johtosarja pitää vetää kojelaudasta saakka.
Takavalojen piuhat on niin ohuet et ei kannata paljon rosvoilla ottaa rasialle sähköjä. Kuorma-autoksi rekisteröidyllä iso jarrullinen kärry vaatii sit ison E:n korttiin.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

W111 kirjoitti:Ihan pulttaamalla tulee. Johtosarja pitää vetää kojelaudasta saakka.
Takavalojen piuhat on niin ohuet et ei kannata paljon rosvoilla ottaa rasialle sähköjä. Kuorma-autoksi rekisteröidyllä iso jarrullinen kärry vaatii sit ison E:n korttiin.
Osaisitko/viitsisitkö neuvoa mistä sieltä kojelaudasta ne piuhat kannattaa vetää?

Kuorma-autoksihan tuo on rekisteröity mutta korttiahan minulla riittää, tosin isällä ei ole kuin C1e joten taitaisi kärryn veto hommat jäädä minulle. :( (eli ei vaihto kuskia pitkällä matkalla)

Viitsisikö joku neuvoa mistä noita pultattavia koukkuja kannattaisi lähteä kyselemään?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

JeremyH kirjoitti:
W111 kirjoitti:Ihan pulttaamalla tulee. Johtosarja pitää vetää kojelaudasta saakka.
Takavalojen piuhat on niin ohuet et ei kannata paljon rosvoilla ottaa rasialle sähköjä. Kuorma-autoksi rekisteröidyllä iso jarrullinen kärry vaatii sit ison E:n korttiin.
Osaisitko/viitsisitkö neuvoa mistä sieltä kojelaudasta ne piuhat kannattaa vetää?

Kuorma-autoksihan tuo on rekisteröity mutta korttiahan minulla riittää, tosin isällä ei ole kuin C1e joten taitaisi kärryn veto hommat jäädä minulle. :( (eli ei vaihto kuskia pitkällä matkalla)

Viitsisikö joku neuvoa mistä noita pultattavia koukkuja kannattaisi lähteä kyselemään?
Kyllähän c1e riittää. yhdistelmäpaino 12 tonniin asti.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tuollainen pykälä sattui silmään C1E kortista. No normaali traileri tietty kulkee perässä, mutta mitään hirmu isoa ei kyllä kuskailla.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Nämä eri korttiluokkien sallimat maksimipainot -varsinkin yhdistelmien kyseessä ollen- on mennyt niin sekavaksi ettei edes poliisi osaa vastata :D
Mietityttää, että miten he sitten sitä valvovat :?

Pitää poiketa joku päivä AKE:lla oikein ajan kanssa selvittelemässä, millaisia yhdistelmiä omalla kortillani (ABEC) nykyään ja lähitulevaisuudessa saa kuljettaa ja mitä ei.
Tässä on nyt ajeltu toistaiseksi "vanhan muistisäännön" mukaan :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ari66 kirjoitti:Pitää poiketa joku päivä AKE:lla oikein ajan kanssa selvittelemässä, millaisia yhdistelmiä omalla kortillani (ABEC) nykyään ja lähitulevaisuudessa saa kuljettaa ja mitä ei.
Nämä ajokortti asiat on kyllä jo ittellekkin kohtuu hebreaa, on C:tä, C1:stä, D:tä, D1:stä ja näihin kaikkiin väleihin vielä sekoittamaan E:et.
Mutta Arin kortilla mun nähdäkseni saa vetää kaikkia vetoautoon laillisesti kytkettäviä yhdistelmiä, jos vetoauton ajamiseen käy B-kortti ja kaikkia kuorma-autoja, sekä kuorma-autoja, joissa on ns kevyt kärry, eli jarruton. Oliko tarpeeksi sekavasti kerrottu :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Oliko tarpeeksi sekavasti kerrottu
no ei ihan.
Arin kortilla saa kuorma-autolla vetää max 750kg kärryä, henkilö autolla mitä vaan... (auton mukaan)
Eli pakuksi rek. sprintterillä hän saa vetää ihan mahottoman isoa kärryä mutta jos sprintterin kokonais massa onkin 50kg enemmän niin vain pikku kärry perään...


itselläni on BECE joten se ei ole ongelma vaan se että mistä sprintteriin saa niin vahvan kuokun että sillä saa vetää vaikka naapurin mummoa nenästä...
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Löytyykö mistään tietoa missä näkyisi eri Sprinntteri-mallien vetokyvyt. Niihin taitaa vaikuttaa sekä moottoriteho, että korin koko (pituus). Ainakin joissakin "pullamalleissa" näkyy olevan vain 2000kg koukku.
Vai onko se noissa saksantuonti pakuissakin niin kuin noissa farmareissa, että pitää ostaa Vehon tek.neuvonnasta todistus, jolla saa suuremman vetomassan.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Onko noissa eri vuosimalleissa eri koukut? sopiiko 1999 312:sen koukku 2001 313:een?
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Muistaakseni pitkään malliin on oma koukkunsa. Johtosarjassa on autoon sopivat liittimet ja mukana tulee selkeät asennus ohjeet.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

W111 kirjoitti:Muistaakseni pitkään malliin on oma koukkunsa. Johtosarjassa on autoon sopivat liittimet ja mukana tulee selkeät asennus ohjeet.
Onkos noissa asennusohjeissa mitään ihmeellistä? Tarviiko sellaisia hankkia jostain? olisi nimittäin minun koukkuni tulossa purkaamolta joten siinä ei varmaankaan ole noita ohjeita mukana.
Uudet maksaa niin paljon ja keulamällätyistä saa hyväkuntoisia.
Vastaa Viestiin