w124 200Diesel häviää veto ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

w124 200Diesel häviää veto ?

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

Heips !

Ois tällainen ongelma,200D toimii ja vetää todella hyvin mutta samantien ku pistät peräkärryn jossa pientä kuormaa niin ei kiihdy ja ei kulje yli 80km/h vaikka on kaasupoljin aivan pohjas, missähän lienee vika ? oisko joku paikka tukossa tai jotain ? ilmaputsari ja Polttoaine filtterit vaihdettu.
oisko jollaki vinkkiä ?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hakematta tulee mieleen, että peräkärry hannaa vastaan. Onko siinä jarrut tikissä, tai jos jarruton kärry, laahaako joku pyörä muuten?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Polttoaineen siirtopumpussa jompi kumpi venttiili hiukan viallin, aiheuttaa riitävän polttoaineen saamattomuuden ruiskutuspumpulle.

Voisit samalla myös puhaltaa paineilmalla polttoaineputket puhtaiksi tankin suuntaan.
Eiköhän se siitä sitten parane, meinaan vedot.
Viimeksi muokannut rumilus, To 30.04.2009 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

ei haalaa, jarruttomia kärryjä vetäny,kärryissä ei mitään vikaaa...
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

tota totaa :D oiskohan se toi 200D moottori uutena 70heppaa ollu?
Murisee
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mun 200 D mene edes ilman kärryä yli 80 km/h, niin miksi sen pitäis kärry perässäkään kulkea lujempaa :roll: oma on kylläkin automaatti, eikä ruuvattu pumppua...

ei tuo ole vika, vaan OMINAISUUS...
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

katoppas ttei vain virtalukonpohjassa oleva muovinen härpäke vuoda alipainetta ruiskutuspumpun sammutin kalvolle
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

300 D kulkee 200 km/h
250 D kulkee 180
200 D kulkee 160 helposti kun on kunnossa.
Alipainevuoto virtalukon kautta on eliminoitu, kun ottaa alipaineletkun pois sammuttimen kalvolta.
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

joo, pittää alkaa etsiin vikaa jostaki, testasin tänään ja moottoritiellä 200D vetää reilut 150km/h lasiin ilman ongelmia,joten jossaki on pakko olla vika ku peräkärryn kytkee ja lähtee vetään 80km/h maksimivauhti.
saapa nähä mikä on vikana ku vika selviää...
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Kävin testaamassa vaimon 250D:llä

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Tein siis sellainen empiirisen tutkimuksen.

Toden totta!

Kun laittaa koukkuun kiinni 1300 kg kuomullisen peräkärryn, jossa "kohtuullinen" kuorma kaatopaikalle, niin ei kulje enää ja kaikki vaihteet joutuu vetämään loppuun saakka.

Uskon kuitenkin että se on enemmänkin ominaisuus kuin indikaatio mistään viasta. Se ei vaan jaksa vetää, niin se on.

Jos kuitenkin keksitte jonkun kikka kolmosen niin olen enemmän kuin kiinnostunut.

PS. 300D vetää jo ihan eri tavalla.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tehopenkki kustantaa noin 60 euroa.
Toinen vaihtoehto on katsoa, saatko 170 mittariin maantiellä
(laillista Saksassa). Mittari valehtelee hiukan, sedanin pitää
kulkea 160 tutkaan.

Itsellä on 300 TDT 4matic, jossa olisi vakiokuntoisena 147 hv.
Kun perään laittaa korkean 800 kg veneen, jolla on paljon ilmanvastusta,
niin huippunopeus putoaa reilusti. Arvioisin, ettei yhdistelmä
liiku yli 120 km/t ja pitkään ylämäkeen satanen pysyisi mittarissa
vain kolmosvaihteella.

Sinulla on 53 kW (124.020), jolle valmistaja lupaa 10%
mäennousukykyä (manual) 1500 kg:n peräkärryllä. Minulla oli 147
kW ja 29% mäennousukyky vastaavalla kuormalla. Voi olla, että
autosi on ihan OK tehtaan mielestä.

Tarkista nyt ainakin, ettei kaasuvivustossa ole väljää ja että
syöttö on täysillä, kun painat kaasun pohjaan.

Nouseeko lämmöt, kun pidät kaasun pohjassa?

Tässä tarkistuslista:
-Kaasuvivustossa väljää, säädä kuntoon
-Syötön ajoitus pielessä - säädä aiemmaksi
-Syöttö liian pienellä, säädä isommalle
-Maksimikierrokset pienellä, säädä isommalle
-Katti tukossa - poista sisuskalut
-Venttiilinjousi poikki - vaihda jousi

Katkennut venttiilinjousi ei muuten oireile, mutta yli 10kW häviää
maksimitehoista.

Maksimikierroksia voi nostaa isosta ruuvista (2m keskellä)
vääntämällä oikealle. Kierros vastaa 300 rpm.
PP-Diesel hoitaa nuo säätöhommat, jos et itse halua kokeilla.

Jos haluat kokeilla hyvää vetoautoa, niin valjasta kärryn eteen
BMW 530 dA. Katsomatta et tiedä, onko kärry koukussa vai ei.

Kuva
k5ilak00
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: To 29.05.2008 11:35
Paikkakunta: FL

200d korjaussarja

Viesti Kirjoittaja k5ilak00 »

Aja 3 vaihteella kaasupohjassa noin 25-40km putkeen, niin karstat palaa. Pitää ajaa yhtäsoittoa, jotta lämpötila on riittävä. Kulkee jotai 110-115km/h Ja jatkossa muistaa huuattaa myös karstat poies. Työntää kipinäsuihkua putkenpäästä, mut vedot pikkasen paranee. Liian tukkoon ajettu se auto. Itse olen 3 kpl 200d huuattanut ja on ruvennut paremmin kulkemaan. Saattaa vähän nakuttaa enempi hetkellisesti, ku öljyt lämpenee. Voi merkkivaloakin vilkautella. Näillä konsteilla ei kuuhun mennä, eikä 200 dieselilläkään.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Karstanpoltto on hyvä idea. Tosin luulisin karstan palaneen
pois siinä vaiheessa, kun kärry oli perässä ja kaasu pohjassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18107
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hakematta tulee mieleen, että peräkärry hannaa vastaan.
Juuri näin. :lol: :lol: :lol:

Isäukon 200Deellä olen joutunut pari kertaa vetämään hevoskoppia jonka omapaino vajaa 600 kiloa, yhtä tuskaahan se on.
Kyseisessä autossa ei ole mitään vikaa kulun suhteen ilman kärryä ja syöttöä lisätty pari kierrosta + laitettu ennakko kohdalleen.

Sama koppi tulee kohtalaisen hyvin vanhemman 250Deen perässä, siinä tosin PP-Dieselin tekemä pumppu.

JarkkoN edellä pitkässä viestissään kirjoittaa tapansa mukaan asiaa.
wiimax.fi
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Trailerilla isoo matkaveneen runko jolla painoa reilu 1500 kg. Traileri päälle 430kg ja hyttikin antoi ilmanvastusta. Mersu toi yhdistelmää tasaisella reilua 80km/h, joskin kolmonen päällä koko ajan. Oli 200d kovilla kun tuli 7%nousulla pitkä mäki tampereen ja huittisten välissä vastaan, kakkosella kuuttakyppiä puhtaasti ylös.
Traileri jossa tojota kyydissä tulee hienosti 90km/h perässä. Kyllä mersu jaksaa vetää hienosti kun pitää vauhdin 90. 80 on jonkun vääntöalueen alapuolella eikä jaksa vetää ollenkaan sitä vauhtia.
mr_aspen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ke 22.08.2007 19:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mr_aspen »

itsellä w124 200D automatic mynädieselin säätämällä pumpulla, ja kärryt tulee perässä oikein helposti. ei mitään ongelmaa ottaa 80 lasiin jos peräkärryssä suht suuri kuorma... en tosin ole edes yrittänyt sen kovempaa mennä kun itsesuojeluvaisto pelaa jarruttomalla kärryllä kaahailun suhteen.
Pienemmällä kuormalla olen ajellut 110 lasissa, eikä mielestäni suurta eroa ole kiihtyvyydessä kärryttömänä jos ei ole korkeaa kuormaa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Viimeksi tänään vedetty kärryjä 200D:llä, painoa oli korotettujen laitojen avulla varmasti yli lain sallitun 570kg:a
Ei mitään ongelmaa saada kiesi kulkemaan satasta.
Ei tarvitse hakea kolmosta ylämäessä, pumppu säädetty Mynämäessä.

Oletko kokeillut vetää muita kärryjä? Onko sama nuhaisuus havaittavavissa?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

JarkkoN kirjoitti: Minulla oli 147 kW
Tuossa pitäisi olla 108 kW (147 hv).

PPDiesel sääti syksyllä pumpun, en ole sen jälkeen juuri liikkunut veneen
kanssa. Suosittelisin kaikkiin 200D:in pumpun säätöä, se on muuten
liian heikko ainakin minulle.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Kyllä meikäläinen ainakin joskus maailmassa, kun 200D satalankulla tuli ajeltua, sai sen helposti kulkemaan yli 80km/h kärry perässä. Eipä silti kauheasti kovempaa tullut väkisin potkittuakaan, kun tuokin laillisiin lukemiin riittää.
:arrow:
Jospa sulla on joku laittanut piiloelektronisenperäkärrynvetämistarkkailunopeusrajoitinsensorin siihen kiesiin... :wink: :lol:
Vastaa Viestiin