Vanteet + alusta W124...

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

maxpower05 kirjoitti:9x18, et38, 225/40 coupessa, piukkaa on, mut juur sopii, etuvanteesta tolppaan 2mm (riittää), takapää tosin nyt 1 tissin verran ylempänä kuvasta.. vieläkin sais nousta, mutta menee jousien vaihtamiseksi.
[ [url=http://i628.photobucket.com/albums/uu5/maxpower2009/th_DSC01703.jpg] ][/URL]
Vois olla matalampikin.
Omassa jo on tiukkaa sovittaa "17 tuumaset alle.
Noissa on sentään jotain varaa.

Tais olla otteessa et eessä n.320mm ja takanan 325mm.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

8.5x17 ET32 225/45R17 ei sopinu pyöriin edessä (w124 vakio kaaret)
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

Manu300cea24 kirjoitti:
maxpower05 kirjoitti:9x18, et38, 225/40 coupessa, piukkaa on, mut juur sopii, etuvanteesta tolppaan 2mm (riittää), takapää tosin nyt 1 tissin verran ylempänä kuvasta.. vieläkin sais nousta, mutta menee jousien vaihtamiseksi.
[ [url=http://i628.photobucket.com/albums/uu5/maxpower2009/th_DSC01703.jpg] ][/URL]
Vois olla matalampikin.
Omassa jo on tiukkaa sovittaa "17 tuumaset alle.
Noissa on sentään jotain varaa.

Tais olla otteessa et eessä n.320mm ja takanan 325mm.
etupää 320mm, takapää 310mm tällähetkellä, suhteen vois kääntää toisinpäin ja olishan se mukava jos vois jonkun ottaa joskus kyytiinkin, ilman et raapii kokoajan kiinni.. mut toisaalta tuntuu aika jäykältä toi alusta tällähetkellä, bilsteinit on iskarit, jousista ei tietoa...vaikka sama se, eihän tällä mihinkään ajeta :lol:
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hyvä homma että vanteet sopi alle sullekin :wink:
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

maxpower05 kirjoitti:9x18, et38, 225/40 coupessa, piukkaa on, mut juur sopii, etuvanteesta tolppaan 2mm (riittää), takapää tosin nyt 1 tissin verran ylempänä kuvasta.. vieläkin sais nousta, mutta menee jousien vaihtamiseksi.
onko sulla takana kanssa sama rengastus kuin edessä?
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

sama 225 molemmissa päissä
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Mites sepät meinaa et mahtuuko w124 -30mm setillä 245/40/18 rengas etee, ET ei nyt pamahda just mieleen. 8)

Vähän funtsittu et taitaa olla toiveajattelua :D
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Kertokaas aloittelijalle mitä ET meinaa?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ET (saks. Einpresstiefe) eli offset on pyörän keskiviivan ja kiinnitystason (pyörännapa) välinen etäisyys. Jos kiinnitystaso on lähempänä vanteen ulko- kuin sisäreunaa on kyseessä positiivinen offset (=inset) ja päinvastaisessa tilanteessa negatiivinen offset (=outset). Offset tulee säilyttää mahdollisimman lähellä alkuperäistä, koska sen muuttaminen muuttaa auton raideväliä ja ohjausgeometriaa. Tämä muutos vaikuttaa auton pyöräntuentalaitteiden olkapoikkeamaan, joka vaikuttaa ratkaisevasti auton kuormitus-, ohjaus-, jarrutus sekä kiihdytysominaisuuksiin. Vanteen keskiviiva määritetään vanteen kokonaisleveydestä. Laki sallii 30 mm muutoksen raideväliin.
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
maxpower05
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 26.03.2005 20:40
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja maxpower05 »

h3ba kirjoitti:Mites sepät meinaa et mahtuuko w124 -30mm setillä 245/40/18 rengas etee, ET ei nyt pamahda just mieleen. 8)

Vähän funtsittu et taitaa olla toiveajattelua :D
ei taida mahtua.. ainakaan ilman 500:sen kaaria ja alkaa toi halkaisijakin kasvaa senverran, ettei senkään puolesta mahdu pyörimään.. 124:ssa kun on aika ahtaat etupyöräkotelot..
W211 E55amg -03
W639 122cdi -14
W639 110cdi -13 ex
s203 220cdi -06 ex
w639 120cdi -08 ex
S211 280cdi -07 ex
w639 111cdi -07 ex
w124 260e -88 ex
w639 115cdi -07 ex
s211 320cdi -04 ex
c124 300 ce-24 -90 ex
w210 220d -96 ex
w168 170 cdi -98 ex
s124 300D A -86 ex
s124 300TDT A -90 ex
w201 2.6E -91 ex
w124 250d -85 tuning ex
w202 220 sport -94 ex
w124 300cea 12v ex
w168 160 -00 ex
w202 180 esprit -95
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Mr300 kirjoitti:
Kutka kirjoitti:Tänne tulossa suunnilleen vastaava setti tuollaiseen "suhteellisen" matalaan cuupeen, hieman kapeammilla renkailla tosin (215/235). Ensiviikon aikana olis tarkoitus ruuvailla kiinni, voin infoilla miten mahtui.
Jep ilmottele / laita kuvia. Sul taitaa tulla germany luukkia renkaiden venyttelyä
Tuossapa nyt kuvatus noista 215/40/18 + 235/40/18 renkaista 8,5/18 + 9,5/18 vanteilla auton alla:
Kuva
Toi ryhti on edelleen aivan hirveä, pitäs tutkia mitä sätöksiä edellinen omistaja on tuohon jousitukseen tehny. Keulaa pitäisi ainakin tiputtaa ja perään laittaa jäykemmät jouset. Renkaat mahtui melko hyvin tuonne alle, takarenkaiden kuviokin jäi vielä lokarin sisään. Pientä napinaa rengasliikkeessä oli tuosta setistä, mutta kiltisti ne alle asensivat. Tosin tasapainottivat ensin päin persettä, joutui uusintakierroksella käymään (se tasapainotuskone on melko haastava laite...).
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^Mitäs natinaa niillä voi noista olla. Vielä täysin laillinen yhdistelmä.
Kutka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ke 11.06.2008 16:28

Viesti Kirjoittaja Kutka »

Lähinnä ehkä sitä natisivat, kun en niiden kautta noita renkaita tilannut. Kyllä mie koitin sedälle sanoa, että ihan normien mukaan mennään. En jaksanut enempää alkaa inttämään kun kuitenkin vanteilleen laittoivat.

Ainoa oikea ketutuksen aihe oli tuo tasapainotus. Ei meinannut liikkeen omistaja uskoa, että voi olla niin väärin tasapainotetut renkaat, että ajossa meinaa hampaista paikat irrota. Uusintatasapainotus osoitti sitten, että aiempi kaveri oli väärällä kartiolla keskittänyt renkaat koneeseen -> heittoa joka vanteessa 40-80. Ilmankos täryyttää...

EDIT:
Kuva
Mukavasti nuo kyllä takana kaarelle tulevat ja vähän venytettyä ilmettäkin tuli. Ei voi olla kuin tyytyväinen.
Nach
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 26.04.2009 01:32
Paikkakunta: Helsinki / Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Nach »

Oi rengasjumalat, apua tarvittaisiin.

Faktat: W124 230E -90 sedan. Vakiojouset, vakioiskarit, vakio alustapalikat. Käsittääkseni auto omaa kuitenkin perän alkuperäisen tasonsäädön, joka on kohtalaisen harvinainen sedanissa. Se ei kuitenkaan toimi normaalisti, takarenkaan kohdalta kuuluu vaan "pihinä" kun yrittää nostaa. (?)

Alle olisi laitettava taakse 245/40/18 ja eteen 235/40/18.

Mallasin hieman tänään, perään jäi lokarin ja renkaan väliin lähes pään mentävä reikä, edestä taas jäi vain kohtalaisen pieni väli. Eli siis reilu etukeno. Auto juuri katsastettu ja uusia alustanosia vaihdettu, ei pitäisi olla väljää tai iskarit huonot.

Onko toivoton ajatus laittaa pelkät, esimerkiksi H & R -jouset taakse, mahdollisesti iskarien kera? Edestä kun olisi omaan mieleen jo sopivasti "tontissa". Edestä myös näytti mahtuvan kääntymään, renkaan leveydestä huolimatta.

Vanteina monoblock replicat, ET 35 ja vanteiden leveys 8".

Ehdotuksia: mistä, paljolla, miten, mitä?

Kiitos.
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Sopiiko vm-01-väykyn vakio peltivanteet suoraan w124:sen alle?
15 tuuman vanteista on kyse...
Kiitoksia valmiiksi...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Night-Wind
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 412
Liittynyt: Pe 26.09.2008 14:56
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Night-Wind »

teem085 kirjoitti:Sopiiko vm-01-väykyn vakio peltivanteet suoraan w124:sen alle?
15 tuuman vanteista on kyse...
Kiitoksia valmiiksi...
Pitäisi sopia? Tulee vaan 124:ssä vähän ulommas.
MB W211 E200CDI Tanzanite Blue Metallic -03

ex: BMW E39 530d M-Sport Titansilber Metallic -99
ex: BMW E39 528iA Titanium Silver -96
ex: MB W126 300SE Smoke Silver Metallic -89
ex: BMW E34 525iAT Brokatrot Metallic -95
ex: BMW E36 316iA Brillantrot -91
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

teem085 kirjoitti:Sopiiko vm-01-väykyn vakio peltivanteet suoraan w124:sen alle?
15 tuuman vanteista on kyse...
Kiitoksia valmiiksi...
ei sovi eteen ilman spacereita ainakaan mun 300ce24.

Vanteen muoto on eri ja se reikärivi on painettu enemmän sisäänpäin ja ottaa jarrusatulaan kiinni. 5mm spacerit niin toimii. Takana ei ongelmia.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Mul on 124:ssa 18"x8.5 ja 225/40-18 molemmissa päissä lievällä 30mm madalluksella ja hyvin sopii pyörimään.. pitäs kattoo sopisko taakse pyörimään 255/35-18.. ku leveämmän pyörän halkasija oli melkee prikulleen sama ku ton kapean... ja vanteen leveys vissiin riittää just...
320E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:
teem085 kirjoitti:Sopiiko vm-01-väykyn vakio peltivanteet suoraan w124:sen alle?
15 tuuman vanteista on kyse...
Kiitoksia valmiiksi...
ei sovi eteen ilman spacereita ainakaan mun 300ce24.

Vanteen muoto on eri ja se reikärivi on painettu enemmän sisäänpäin ja ottaa jarrusatulaan kiinni. 5mm spacerit niin toimii. Takana ei ongelmia.
Monivenasessa on normia isommat jarrut siksi ei kaikki vanteet käy.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sitäpä itsekin veikkasin... Tollanen Borbetin 7x15et42 ei mennyt myöskään vaikka mesen oma kasireikä samoilla specseillä menee hyvin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
teem085
Mersumies
Mersumies
Viestit: 525
Liittynyt: Ti 14.10.2008 18:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja teem085 »

Meni heittämällä vanteet paikalle,ja jäi melkeen sormen mentävät välit vanteen ja satulan väliin.
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Meneekös taakse 18x10 ET35 vanteet ja eteen 18x8.5 ET35 iman kaarien rullausta, jos menee niin millä rengastuksella. Ja millasella rengastuksella saisi german luukkia !
Niin ja autohan oli C124 -40mm H&R
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Pitää olla kyllä kapeet kumit jos meinaa saada takana lokarin sisään, joku 225 varmaan menis.

10x18 et30 vanteet ja 265/35 kumit ainakin tuli lokarista aika törkeesti pihalle kun kokeilin.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Mikähä olis hyvä vanneleveys taakke 9?
Pena_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 07.04.2008 16:25

Viesti Kirjoittaja Pena_ »

Mistä tommosii Bilsteinin sprinttei saa ostaa ja näkee hinnat??
W124 230 CE -90
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

http://www.drwheelgoods.fi/ kysele vaikka tuolta. Tilattiin joskus porukalla...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
embush2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 13.05.2009 16:38

Viesti Kirjoittaja embush2 »

Valssi aiheesta mistä sais edullisimmin 16-18 tuuman mersun aluvalssit W123:see? Vannetukku.fi tarjoaa satasen alle aiva komeet 16" valssit.

Jos laitan 18" valssit 123:seeni nii minkä näköset renkaat siin viel mahtuis pyörii? Ei oo mitää turhia madallutuksia. En mielelläni maksais valssist ja renkaast yli 200e kipaleelta. eli jos budjetti ois n.800e aluvanteist ja renkaista nii mitä ehottasitte koristamaan valkosta w123 marsua? Ois aika tärkee kuiteki se et valssin keskel on se tähtäin. ;)

ehotuksia. :=)
W203 C270
W123 200D ruoste söi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

w123 alle mahtuu tosi leveät vanteet, 10 tuumaisetkaan ei taakse tee tiukkaa. Itelle tulee 7,5 ja 8 tuumaiset plus 30mm spacerit. tossa 225/40/18 8 tuumaa leveällä vanteella molemmat

Madallettu
Kuva

Vakiokorkuinen
Kuva
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Mr300 kirjoitti:Meneekös taakse 18x10 ET35 vanteet ja eteen 18x8.5 ET35 iman kaarien rullausta, jos menee niin millä rengastuksella. Ja millasella rengastuksella saisi german luukkia !
Niin ja autohan oli C124 -40mm H&R
Menee menee, kun pistät 245 tai kapeemmat kumit taakse ja eteen 205 mahdollisimman matalalla profiililla.
embush2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 13.05.2009 16:38

Viesti Kirjoittaja embush2 »

W123 mersuu 8x17" valssit ja siihe 225x45 kumit pelittääkö edessä? Vai alkaako raapii rattia kääntäes jne?
W203 C270
W123 200D ruoste söi
Vastaa Viestiin