W124/W201-vanne- ja pulttiasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
nuanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.05.2007 21:37

W124/W201-vanne- ja pulttiasiaa

Viesti Kirjoittaja nuanen »

Miten on, menevätkö 124:n vanteet 1244001802 (6,5J 15H2 ET49) w201:n alle ja jos, niin millaiset pultit pitäisi olla?

Näissähän on leveyttä puoli tuumaa 201:n alkuperäisvanteita enemmän. Lisäksi pultinreiät, joissa 201:n vanteissa on sileät pohjat, näyttävät siltä, että niihin pitäisi olla kartiomaiset pultit. Pultinreikä ei myöskään ole yhtä syvä.

Nykyiset pultit minulla on nämä: http://www.merteil.fi/images/2040.jpg
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

W124 6,5 x 15 peltivanne sopii hyvin W201 alle. Motonet myy samoja pultteja molempiin autoihin ja muistaakseni ne ovat tuollaista puolipyöreää mallia kuin kuvassasi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
nuanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.05.2007 21:37

Viesti Kirjoittaja nuanen »

Ok. Kiitti. Tarkennus, että nämä on siis kaivonkansi-alut. 124:n vanhempaa versiota, joissa ovaalinmuotoiset autkot.

http://mountainmarketingwv.com/Pics/MBZPNUM.htm

Mutta ilmeisesti pitäisi siis mennä.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Juu, mersu käyttää tota pallokartioo. M-B alkuperäset pultit ja vanteet sopinevat yhteen, kunhan pulttien pituus on sopiva ko. vanteisiin. Vasta pakuissa taitaa pultin koko kasvaa?
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
nuanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.05.2007 21:37

Viesti Kirjoittaja nuanen »

Ei näytä riittävän noissa pulteissa pituus. Tulee vain n. puoli senttiä vanteesta ulos.

Nämä on kai sitten sopivan pituiset

http://www.merteil.fi/images/31364.jpg
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Nyrkkisääntönä toiminee tässäkin että pultin oman halkaisian verran kierrettä riittää pitämään (ja muistaa ottaa huomioon myös jarrulevyn vahvuuden navan ja vanteen välissä). Enemmän ei liene väärin, mutta liian pitkä pultti takapyörässä tärvelee tehokkaasti kässärin lelut.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
nuanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 16.05.2007 21:37

Viesti Kirjoittaja nuanen »

Ostin nuo pidemmät pultit (12x39/65). Silmämääräisesti pultti ei tule vanteesta ulos ainakaan paljon enemmän kuin lyhyempi pultti W201:n omasta aluvanteesta. Kuitenkin nippa nappa liikaa, eikä ainakaan käsijarrun puoleinen takapyörä mahdu pyörimään.

Mikä eteen? Mieleen tulee 3 vaihtoehtoa:

- Pistää takavasemmalta vanne kiinni lyhyemmällä pultilla (kierrettä tulee tosiaan esiin vain n. 5 mm.
- Laittaa jotain tavaraa väliin, että pitempi pultti toimii.
- Hommata suosiolla käypäiset vanteet.
Vastaa Viestiin