Millä ahdot kuriin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Millä ahdot kuriin?
Ongelma siis tuon om602:sen kanssa jossa kiinni holsetin hx40w on se että ahtopaineita ei pysty rajoittaan mitenkään alle 1.5bar.oon kokeillu mm.1bar kellolla mutta silti nostaa melkeen 2bar.eikä auta vaikka pistää hukkaportin täysin auki.mitäs seuraavaks? suurentaan hukkaportin reikää pakopesästä?
niin teillä on se holsetin muokkaamaton "hukkaportillinen" pakopesä käytössä
eikös siinä ole se hukkaportti käytössä vain toisesta nielusta, jos siis jaettu pakopesä, ei mikään ihme, jos ei ahdot pysy kurissa sillä... ei ole oikein kehuja saanut se orggis pakopesä muutenkaan
toiset parantelee sitä niin, että poraa kylmästi reijän läpi toiseenkin nieluun, ei siitä kyllä täydellistä niinkään tule, mutta paremmin tottelee hukkaportin kellon käskyjä...

eikös siinä ole se hukkaportti käytössä vain toisesta nielusta, jos siis jaettu pakopesä, ei mikään ihme, jos ei ahdot pysy kurissa sillä... ei ole oikein kehuja saanut se orggis pakopesä muutenkaan

toiset parantelee sitä niin, että poraa kylmästi reijän läpi toiseenkin nieluun, ei siitä kyllä täydellistä niinkään tule, mutta paremmin tottelee hukkaportin kellon käskyjä...
Laita iso, hyvin virtaava ulkoinen hukkaportti tai kiinalaisia kaksi vierekkäin. Hukkaportti on todella tärkeä osa viritettyä moottoria, vaikka siitä aika vähän puhutaan. Ahtojen nousu hukkaportti auki myöhästyttää ahtopaineiden nousua niin paljon, että moottori ehtii mennä todellisen vääntöalueen maksimikohdan yli, ennen kun ahdot on halutulla tasolla.
Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin.
Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
lisäksi tuo holsetin oma "hukkaportillinen" pakopesä pitää pakopaineita liian korkeina silläpuolella pakosarjaa, jota se hukkaportti ei ohjaa... oletan edelleen, että on 2 nieluinen, eli jaettu pakopesä käytössä, kun oireet ei oikein sovi 1 nieluiselle...
omassa keksinnössä on 2 kpl kiinalaista porttia ennen holsetin hx 40 superia, siinä ainakin karkais ahdot "käsistä", jos ei ole riittävän isoja hukkaportteja...
sitten kun on vielä tuo vitosen kone (huomatkaa, osaan tunnistaa jo osan mersun koneista pelkän tyyppinumeron perusteella
), niin eikai se turbo ole vielä niin, että hukkaportin puoli pakopesästä on niiden kahden pytyn puolella pakosarjaa ja 3 pytystä menee ilman hukkaporttia kaikki pakokaasut ahtimelle 
MikkoH kirjoitti: "Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin."
nuo kaikki oireethan on seurausta liian pienestä hukkaportista...
jos taas on sitä vikaa, että ahdot ei meinaa nousta kunnolla siihen mitä pitäis, voidaan tilannetta parantaa käyttämällä vastapaine ohjausta hukkaportilla, eli ei annetta portin aueta etukäteen, kuten yleensä... hukkaporttihan pyrkii olemaan auki jo ennen sitä rajaa, mikä on määrätty max. ahtopaineeksi, liian suuresta turbosta johtuvaa ahtojen nousun hitautta tuokaan ei toki poista...
omassa keksinnössä on 2 kpl kiinalaista porttia ennen holsetin hx 40 superia, siinä ainakin karkais ahdot "käsistä", jos ei ole riittävän isoja hukkaportteja...
sitten kun on vielä tuo vitosen kone (huomatkaa, osaan tunnistaa jo osan mersun koneista pelkän tyyppinumeron perusteella


MikkoH kirjoitti: "Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin."
nuo kaikki oireethan on seurausta liian pienestä hukkaportista...
jos taas on sitä vikaa, että ahdot ei meinaa nousta kunnolla siihen mitä pitäis, voidaan tilannetta parantaa käyttämällä vastapaine ohjausta hukkaportilla, eli ei annetta portin aueta etukäteen, kuten yleensä... hukkaporttihan pyrkii olemaan auki jo ennen sitä rajaa, mikä on määrätty max. ahtopaineeksi, liian suuresta turbosta johtuvaa ahtojen nousun hitautta tuokaan ei toki poista...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Juu tuossa on siis 17 hukkaportillinen pakopesä.Ahdin herää n.2600rpm kohdalla,ja nopeasti nostaa ahdot 2bar luokkaan.Ja tuossahan on stonen tekemä pakosarja!napa kirjoitti:niin teillä on se holsetin muokkaamaton "hukkaportillinen" pakopesä käytössä![]()
eikös siinä ole se hukkaportti käytössä vain toisesta nielusta, jos siis jaettu pakopesä, ei mikään ihme, jos ei ahdot pysy kurissa sillä... ei ole oikein kehuja saanut se orggis pakopesä muutenkaan
toiset parantelee sitä niin, että poraa kylmästi reijän läpi toiseenkin nieluun, ei siitä kyllä täydellistä niinkään tule, mutta paremmin tottelee hukkaportin kellon käskyjä...

mutta siis itse pakopesä on tehtaan jäljiltä, eli ei ole porattu läpireikää toiseen nieluun
teillä on nyt vähän sellainen tilanne, kuin olisi 2 turboa, mutta vain toisessa olisi hukkaportti 
ja edelleen oletan, että on 2 nieluinen, vaikka ei tuota "17" pakpesää ole edes taidettu tehdä 1 nieluisena
pakosarja ja kaikki muut osat varmaan on ihan laadukkaita, mutta kaikkia juttuja ei ole ajateltu ihan loppuun asti...


ja edelleen oletan, että on 2 nieluinen, vaikka ei tuota "17" pakpesää ole edes taidettu tehdä 1 nieluisena

pakosarja ja kaikki muut osat varmaan on ihan laadukkaita, mutta kaikkia juttuja ei ole ajateltu ihan loppuun asti...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Juu pakopesä on tehtaan jäljiltä ja on kaks nialune.Mitenkäs tuo reikä nyt sit pitäs porata,ja kuinka suuri reikä?napa kirjoitti:mutta siis itse pakopesä on tehtaan jäljiltä, eli ei ole porattu läpireikää toiseen nieluunteillä on nyt vähän sellainen tilanne, kuin olisi 2 turboa, mutta vain toisessa olisi hukkaportti
ja edelleen oletan, että on 2 nieluinen, vaikka ei tuota "17" pakpesää ole edes taidettu tehdä 1 nieluisena
pakosarja ja kaikki muut osat varmaan on ihan laadukkaita, mutta kaikkia juttuja ei ole ajateltu ihan loppuun asti...

Teoriassa menetät pakosarjan pulssiominaisuudet, jos poraat sen reijän. Ahtimen pitäisi herätä huonommin reijän teon jälkeen. Jos joillakin on käytännön kokemusta, niin olisi kiva kuulla.
Reikä porataan pakopesän keskikannaksen läpi nykyisen hukkaportin läpän kohdalle. Suosittelen edelleen ulkoista hukkaporttia. Minkälainen tavoite sinulla on ahtopaineiden suhteen? Ja minkälaisilla syötöillä?
Reikä porataan pakopesän keskikannaksen läpi nykyisen hukkaportin läpän kohdalle. Suosittelen edelleen ulkoista hukkaporttia. Minkälainen tavoite sinulla on ahtopaineiden suhteen? Ja minkälaisilla syötöillä?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Milläs sen reijän sinne poraat? Hmm,paljonkos nuo turpon männät ja veivit kärsii painetta? Kansipaffi on liimattu et sen luulis ainakin 2bar kestävän.Mutta ens alkuu n.1.5bar paineita.MikkoH kirjoitti:Teoriassa menetät pakosarjan pulssiominaisuudet, jos poraat sen reijän. Ahtimen pitäisi herätä huonommin reijän teon jälkeen. Jos joillakin on käytännön kokemusta, niin olisi kiva kuulla.
Reikä porataan pakopesän keskikannaksen läpi nykyisen hukkaportin läpän kohdalle. Suosittelen edelleen ulkoista hukkaporttia. Minkälainen tavoite sinulla on ahtopaineiden suhteen? Ja minkälaisilla syötöillä?

Pakopesä ensin pöydälle. Sitten hukkaportin kello irti että saa läpän käännettyä sivuun poranterän edestä.Milläs sen reijän sinne poraat?
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tarkaa painelukemaa ei kukaan voi antaa. Raitis ilma ei kuitenkaan dieseliä tapa. 1,8bar oli mulla vanhassa kapeakantisessa pienemmällä ahtimella ja pahveja ei tarvinnu vaihtaa. Tennaria se ei kauheasti saanut. Moni ajaa varmaan isommillakin paineilla.Hmm,paljonkos nuo turpon männät ja veivit kärsii painetta?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Veikkaisin että saman kokoinen reikä, minkä hukkaportin läppä sulkee. En ole tuota reikää ikinä tehnyt, enkä siis tiedä miten se vaikuttaa ahtimen heräämiseen.Kuinka suuri reikä sinne tarvis porata?
Perstuntumalta toi tavoiteltu 1,5bar voi olla aika iso vaatimus hukkaportille jos on reilut syötöt. Yks vaihtoehto on pienentää syöttöä, niin ei tarvi tuota reikääkään porata. Silloin vois hukkaportin kapasiteetti riittää, kun savukaasujen määrä laskee.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin?MikkoH kirjoitti:Veikkaisin että saman kokoinen reikä, minkä hukkaportin läppä sulkee. En ole tuota reikää ikinä tehnyt, enkä siis tiedä miten se vaikuttaa ahtimen heräämiseen.Kuinka suuri reikä sinne tarvis porata?
Perstuntumalta toi tavoiteltu 1,5bar voi olla aika iso vaatimus hukkaportille jos on reilut syötöt. Yks vaihtoehto on pienentää syöttöä, niin ei tarvi tuota reikääkään porata. Silloin vois hukkaportin kapasiteetti riittää, kun savukaasujen määrä laskee.


juu, kävis se tietysti noinkin, kun laittais sen siihen osaan pakosarjaa, joka nyt menee raakana turbolle (siis ohi sen turbon oman hukkaportin), ainakin se olis parempi, kuin nykyisnen systeemi...aa-pee kirjoitti: Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin?![]()
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
Joo,tuossahan on paikka nyt juurikin sillain että se hukkaportti tulis juuri siihen kohtia mistä virtaa ohi turbon oman hukkaportin.napa kirjoitti:juu, kävis se tietysti noinkin, kun laittais sen siihen osaan pakosarjaa, joka nyt menee raakana turbolle (siis ohi sen turbon oman hukkaportin), ainakin se olis parempi, kuin nykyisnen systeemi...aa-pee kirjoitti: Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin?![]()
Uskoisin että tarkoituksena on stonella ollut, että yksi hyvä ulkoinen portti hoitaa kokonaan hukkaportin tehtävät. Pieni pakopaine-ero kollektorien välille tulee hukkaportin auetessa, mutta aika yleinen taitaa tuo ratkaisu kuitenkin olla. Ulkoisen- ja pesän oman hukkaportin käyttö yhtäaikaa on vaikeaa, koska rinnakkaisten hukkaporttien toiminta pitäisi saadaa yhdenaikaiseksi.eli onko se pakosarja suunniteltu alunperinkin niin, että siihen laitetaan 1 kpl hukkaportteja ja turbossa olis toinen portti
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
2 putkea menee hukkaportille siten, että ne eivät yhdisty ennen hukkaportin venttiiliä. Kun venttiili aukeaa ne kaksi putkea puhaltavat yhteen portin läpi. Voiko tuota nyt enempää selventää 

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 79
- Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19
kiinalaisia perinteisiä "HKS hukkaportin" kopioita saa n. 100 €:n hinnalla, uudempien versioiden kopiot maksaa hieman enemmän, aidot siten + 500 €...aa-pee kirjoitti:Mistähän tuollaista erillistä hukkaporttia kannattais etsiä? Ja hinta haarukka max.100e?
muistaakseni täältä mersufoorumiltakin löytyi joku joka niitä myi

juu, kyllähän se reikä siellä pakopesässä on jo niin lähellä siipiä, ettei siinä käytännön vaikutusta taida enää ollaxr5t kirjoitti:pora käteen ja 15mm reikä väliseinään ei vaikuta pulsseihin hölkäsen pöläystä reikä kun tulee 90 asteen kulmaan virtaukseen nähden niin vaikutus jää minimaaliseksi

itse en kyllä käyttäisi tuota holsetin portillista pakopesää, jotenkin jäänyt huono mielikuva niistä, tosin ei tuo 17 koko edes sovi yleensä bensa koneisiin, joten aika moni ottaa jo siksikin toisen pakopesän...
ja holsetin super HX mallit myydään vissiin aina muutenkin portittomalla pakopesällä...