Millä ahdot kuriin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Millä ahdot kuriin?

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Ongelma siis tuon om602:sen kanssa jossa kiinni holsetin hx40w on se että ahtopaineita ei pysty rajoittaan mitenkään alle 1.5bar.oon kokeillu mm.1bar kellolla mutta silti nostaa melkeen 2bar.eikä auta vaikka pistää hukkaportin täysin auki.mitäs seuraavaks? suurentaan hukkaportin reikää pakopesästä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

niin teillä on se holsetin muokkaamaton "hukkaportillinen" pakopesä käytössä :?:

eikös siinä ole se hukkaportti käytössä vain toisesta nielusta, jos siis jaettu pakopesä, ei mikään ihme, jos ei ahdot pysy kurissa sillä... ei ole oikein kehuja saanut se orggis pakopesä muutenkaan :roll:

toiset parantelee sitä niin, että poraa kylmästi reijän läpi toiseenkin nieluun, ei siitä kyllä täydellistä niinkään tule, mutta paremmin tottelee hukkaportin kellon käskyjä...
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Laita iso, hyvin virtaava ulkoinen hukkaportti tai kiinalaisia kaksi vierekkäin. Hukkaportti on todella tärkeä osa viritettyä moottoria, vaikka siitä aika vähän puhutaan. Ahtojen nousu hukkaportti auki myöhästyttää ahtopaineiden nousua niin paljon, että moottori ehtii mennä todellisen vääntöalueen maksimikohdan yli, ennen kun ahdot on halutulla tasolla.

Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

lisäksi tuo holsetin oma "hukkaportillinen" pakopesä pitää pakopaineita liian korkeina silläpuolella pakosarjaa, jota se hukkaportti ei ohjaa... oletan edelleen, että on 2 nieluinen, eli jaettu pakopesä käytössä, kun oireet ei oikein sovi 1 nieluiselle...

omassa keksinnössä on 2 kpl kiinalaista porttia ennen holsetin hx 40 superia, siinä ainakin karkais ahdot "käsistä", jos ei ole riittävän isoja hukkaportteja...

sitten kun on vielä tuo vitosen kone (huomatkaa, osaan tunnistaa jo osan mersun koneista pelkän tyyppinumeron perusteella 8) ), niin eikai se turbo ole vielä niin, että hukkaportin puoli pakopesästä on niiden kahden pytyn puolella pakosarjaa ja 3 pytystä menee ilman hukkaporttia kaikki pakokaasut ahtimelle :roll:

MikkoH kirjoitti: "Oma mielipide on se, että hukkaportin avautuessa ahtopaineen kasvun pitäisi heti pysähtyä. Ahtopaineet ei saa myöskään lähteä hitaasti hiipimään hukkaportin avautumisen jälkeen vaikka moottorin pyörintänopeus vielä kasvaakin."

nuo kaikki oireethan on seurausta liian pienestä hukkaportista...

jos taas on sitä vikaa, että ahdot ei meinaa nousta kunnolla siihen mitä pitäis, voidaan tilannetta parantaa käyttämällä vastapaine ohjausta hukkaportilla, eli ei annetta portin aueta etukäteen, kuten yleensä... hukkaporttihan pyrkii olemaan auki jo ennen sitä rajaa, mikä on määrätty max. ahtopaineeksi, liian suuresta turbosta johtuvaa ahtojen nousun hitautta tuokaan ei toki poista...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aika erikoista ettei pysy ahdot kurissä 2.5ssa tuolla hx40:llä.

Itellä on 3.5:ssa hx35w jonka orkkis hukkis pelaa ihan hyvin. Rajaa ahdot tarkasti 1.5bar:iin. :D Tosin mulla on tuossa pakosarja yksi osainen joten pakopesän nielut on yhdessä.

Luulisi että tuossa 3.5:ssa ahdot karkailisi herkemmin. :roll:
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

napa kirjoitti:niin teillä on se holsetin muokkaamaton "hukkaportillinen" pakopesä käytössä :?:

eikös siinä ole se hukkaportti käytössä vain toisesta nielusta, jos siis jaettu pakopesä, ei mikään ihme, jos ei ahdot pysy kurissa sillä... ei ole oikein kehuja saanut se orggis pakopesä muutenkaan :roll:

toiset parantelee sitä niin, että poraa kylmästi reijän läpi toiseenkin nieluun, ei siitä kyllä täydellistä niinkään tule, mutta paremmin tottelee hukkaportin kellon käskyjä...
Juu tuossa on siis 17 hukkaportillinen pakopesä.Ahdin herää n.2600rpm kohdalla,ja nopeasti nostaa ahdot 2bar luokkaan.Ja tuossahan on stonen tekemä pakosarja! :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mutta siis itse pakopesä on tehtaan jäljiltä, eli ei ole porattu läpireikää toiseen nieluun :roll: teillä on nyt vähän sellainen tilanne, kuin olisi 2 turboa, mutta vain toisessa olisi hukkaportti :wink:

ja edelleen oletan, että on 2 nieluinen, vaikka ei tuota "17" pakpesää ole edes taidettu tehdä 1 nieluisena :roll:

pakosarja ja kaikki muut osat varmaan on ihan laadukkaita, mutta kaikkia juttuja ei ole ajateltu ihan loppuun asti...
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

napa kirjoitti:mutta siis itse pakopesä on tehtaan jäljiltä, eli ei ole porattu läpireikää toiseen nieluun :roll: teillä on nyt vähän sellainen tilanne, kuin olisi 2 turboa, mutta vain toisessa olisi hukkaportti :wink:

ja edelleen oletan, että on 2 nieluinen, vaikka ei tuota "17" pakpesää ole edes taidettu tehdä 1 nieluisena :roll:

pakosarja ja kaikki muut osat varmaan on ihan laadukkaita, mutta kaikkia juttuja ei ole ajateltu ihan loppuun asti...
Juu pakopesä on tehtaan jäljiltä ja on kaks nialune.Mitenkäs tuo reikä nyt sit pitäs porata,ja kuinka suuri reikä? :roll:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Teoriassa menetät pakosarjan pulssiominaisuudet, jos poraat sen reijän. Ahtimen pitäisi herätä huonommin reijän teon jälkeen. Jos joillakin on käytännön kokemusta, niin olisi kiva kuulla.

Reikä porataan pakopesän keskikannaksen läpi nykyisen hukkaportin läpän kohdalle. Suosittelen edelleen ulkoista hukkaporttia. Minkälainen tavoite sinulla on ahtopaineiden suhteen? Ja minkälaisilla syötöillä?
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, pulssiominaisuuden tuoma hyöty ainakin pienenee, kun ne nielut yhdistetään...

toisaalta tuo vaatii sitten myös 2 kpl ulkoista hukkaporttia, jos haluaa, ettei se pulssiominaisuus kärsi...

mutta tuo reijän poraaminen on ainakin halpa tapa saada ahtopaineet kuriin...
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

MikkoH kirjoitti:Teoriassa menetät pakosarjan pulssiominaisuudet, jos poraat sen reijän. Ahtimen pitäisi herätä huonommin reijän teon jälkeen. Jos joillakin on käytännön kokemusta, niin olisi kiva kuulla.

Reikä porataan pakopesän keskikannaksen läpi nykyisen hukkaportin läpän kohdalle. Suosittelen edelleen ulkoista hukkaporttia. Minkälainen tavoite sinulla on ahtopaineiden suhteen? Ja minkälaisilla syötöillä?
Milläs sen reijän sinne poraat? Hmm,paljonkos nuo turpon männät ja veivit kärsii painetta? Kansipaffi on liimattu et sen luulis ainakin 2bar kestävän.Mutta ens alkuu n.1.5bar paineita. :roll:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Milläs sen reijän sinne poraat?
Pakopesä ensin pöydälle. Sitten hukkaportin kello irti että saa läpän käännettyä sivuun poranterän edestä.
Hmm,paljonkos nuo turpon männät ja veivit kärsii painetta?
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tarkaa painelukemaa ei kukaan voi antaa. Raitis ilma ei kuitenkaan dieseliä tapa. 1,8bar oli mulla vanhassa kapeakantisessa pienemmällä ahtimella ja pahveja ei tarvinnu vaihtaa. Tennaria se ei kauheasti saanut. Moni ajaa varmaan isommillakin paineilla.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

MikkoH kirjoitti:
Milläs sen reijän sinne poraat?
Pakopesä ensin pöydälle. Sitten hukkaportin kello irti että saa läpän käännettyä sivuun poranterän edestä.
Hmm,paljonkos nuo turpon männät ja veivit kärsii painetta?
Kuinka suuri reikä sinne tarvis porata? :roll:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Kuinka suuri reikä sinne tarvis porata?
Veikkaisin että saman kokoinen reikä, minkä hukkaportin läppä sulkee. En ole tuota reikää ikinä tehnyt, enkä siis tiedä miten se vaikuttaa ahtimen heräämiseen.

Perstuntumalta toi tavoiteltu 1,5bar voi olla aika iso vaatimus hukkaportille jos on reilut syötöt. Yks vaihtoehto on pienentää syöttöä, niin ei tarvi tuota reikääkään porata. Silloin vois hukkaportin kapasiteetti riittää, kun savukaasujen määrä laskee.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

MikkoH kirjoitti:
Kuinka suuri reikä sinne tarvis porata?
Veikkaisin että saman kokoinen reikä, minkä hukkaportin läppä sulkee. En ole tuota reikää ikinä tehnyt, enkä siis tiedä miten se vaikuttaa ahtimen heräämiseen.

Perstuntumalta toi tavoiteltu 1,5bar voi olla aika iso vaatimus hukkaportille jos on reilut syötöt. Yks vaihtoehto on pienentää syöttöä, niin ei tarvi tuota reikääkään porata. Silloin vois hukkaportin kapasiteetti riittää, kun savukaasujen määrä laskee.
Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin? :roll: :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

aa-pee kirjoitti: Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin? :roll: :roll:
juu, kävis se tietysti noinkin, kun laittais sen siihen osaan pakosarjaa, joka nyt menee raakana turbolle (siis ohi sen turbon oman hukkaportin), ainakin se olis parempi, kuin nykyisnen systeemi...
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

napa kirjoitti:
aa-pee kirjoitti: Mutta,mitä jos nyt ostaisin siihen yhden ulkoisen hukkaportin,niin saisinko sillä rajotettua ahtopaineet helpommin? :roll: :roll:
juu, kävis se tietysti noinkin, kun laittais sen siihen osaan pakosarjaa, joka nyt menee raakana turbolle (siis ohi sen turbon oman hukkaportin), ainakin se olis parempi, kuin nykyisnen systeemi...
Joo,tuossahan on paikka nyt juurikin sillain että se hukkaportti tulis juuri siihen kohtia mistä virtaa ohi turbon oman hukkaportin.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

aa-pee kirjoitti: Joo,tuossahan on paikka nyt juurikin sillain että se hukkaportti tulis juuri siihen kohtia mistä virtaa ohi turbon oman hukkaportin.
eli onko se pakosarja suunniteltu alunperinkin niin, että siihen laitetaan 1 kpl hukkaportteja ja turbossa olis toinen portti :roll:
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

eli onko se pakosarja suunniteltu alunperinkin niin, että siihen laitetaan 1 kpl hukkaportteja ja turbossa olis toinen portti
Uskoisin että tarkoituksena on stonella ollut, että yksi hyvä ulkoinen portti hoitaa kokonaan hukkaportin tehtävät. Pieni pakopaine-ero kollektorien välille tulee hukkaportin auetessa, mutta aika yleinen taitaa tuo ratkaisu kuitenkin olla. Ulkoisen- ja pesän oman hukkaportin käyttö yhtäaikaa on vaikeaa, koska rinnakkaisten hukkaporttien toiminta pitäisi saadaa yhdenaikaiseksi.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

MikkoH kirjoitti:Ulkoisen- ja pesän oman hukkaportin käyttö yhtäaikaa on vaikeaa, koska rinnakkaisten hukkaporttien toiminta pitäisi saadaa yhdenaikaiseksi.
tuota jäin itsekkin miettimään, että melkoinen säätäjä saa olla, jos noin sais täydellisen toiminnan :D
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Yks hukkaportti riittää, kunhan on riittävän kokoinen > pitää vaan tehdä molemmista putket hukkaportille erikseen ja sit väliseinä ventiillille asti :!:
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Turbo-eemeli kirjoitti:Pitää vaan tehdä molemmista putket hukkaportille erikseen ja sit väliseinä ventiillille asti :!:
Hmm,voisitko tarkentaa asiaa? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

2 putkea menee hukkaportille siten, että ne eivät yhdisty ennen hukkaportin venttiiliä. Kun venttiili aukeaa ne kaksi putkea puhaltavat yhteen portin läpi. Voiko tuota nyt enempää selventää :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
heinäpenkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 14.09.2008 20:19

Viesti Kirjoittaja heinäpenkki »

Mistähän tuollaista erillistä hukkaporttia kannattais etsiä? Ja hinta haarukka max.100e? :roll:
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

aa-pee kirjoitti:Mistähän tuollaista erillistä hukkaporttia kannattais etsiä? Ja hinta haarukka max.100e? :roll:
kiinalaisia perinteisiä "HKS hukkaportin" kopioita saa n. 100 €:n hinnalla, uudempien versioiden kopiot maksaa hieman enemmän, aidot siten + 500 €...

muistaakseni täältä mersufoorumiltakin löytyi joku joka niitä myi :roll:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pora käteen ja 15mm reikä väliseinään ei vaikuta pulsseihin hölkäsen pöläystä reikä kun tulee 90 asteen kulmaan virtaukseen nähden niin vaikutus jää minimaaliseksi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

xr5t kirjoitti:pora käteen ja 15mm reikä väliseinään ei vaikuta pulsseihin hölkäsen pöläystä reikä kun tulee 90 asteen kulmaan virtaukseen nähden niin vaikutus jää minimaaliseksi
juu, kyllähän se reikä siellä pakopesässä on jo niin lähellä siipiä, ettei siinä käytännön vaikutusta taida enää olla :roll:

itse en kyllä käyttäisi tuota holsetin portillista pakopesää, jotenkin jäänyt huono mielikuva niistä, tosin ei tuo 17 koko edes sovi yleensä bensa koneisiin, joten aika moni ottaa jo siksikin toisen pakopesän...

ja holsetin super HX mallit myydään vissiin aina muutenkin portittomalla pakopesällä...
Vastaa Viestiin