Bassotoisto kehno W123
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Bassotoisto kehno W123
Miten saisi W123:seen bassotoistoa paremmaksi ilman subbaria? Ongelmana on 6*9 kajarit jotka edellisessä autossa soitti ihan nätisti bassoakin mutta kun ruuvasin tuohon hattuhyllylle voi sanoa ettei bassoa tule yhtään...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: Bassotoisto kehno W123
Pari arvausta:janihaat kirjoitti:Miten saisi W123:seen bassotoistoa paremmaksi ilman subbaria? Ongelmana on 6*9 kajarit jotka edellisessä autossa soitti ihan nätisti bassoakin mutta kun ruuvasin tuohon hattuhyllylle voi sanoa ettei bassoa tule yhtään...
Ämyrin johdot kannattaa tarkistaa, että on oikeinpäin?
Jos toisessa on väärinpäin saattaa kajarit "kumota" toistensa äänen.
Jos hattuhylly "vuotaa" jostain ämyrin läheltä, voi bassot vaimentua.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Ne äänet häviää niin tehokkaasti sinne tavaratilaan, kuuntelepa esim takapenkin lattian korkeudelta, varmasti painaa jo bassoa enemmän.
Silti, vahvistin on kaiken a ja o.
Ihan kuriositeettina mainittakoon että hyvät 4" käy helpoiten alkuperäisille paikoille ja antaa kyllä hyvää ääntäkin.
Jos haluaa bassoa paljon, niin yksinkertaisesti sanottu pitäisi hankkia basso tai subbari eikä yritä rääkätä 6"9":tä kaikkea ulos.
123:n akustiikka ei ehkä ole parhaita mahdollisia, hyvä on esim. E28 bemarissa.
Silti, vahvistin on kaiken a ja o.
Ihan kuriositeettina mainittakoon että hyvät 4" käy helpoiten alkuperäisille paikoille ja antaa kyllä hyvää ääntäkin.
Jos haluaa bassoa paljon, niin yksinkertaisesti sanottu pitäisi hankkia basso tai subbari eikä yritä rääkätä 6"9":tä kaikkea ulos.
123:n akustiikka ei ehkä ole parhaita mahdollisia, hyvä on esim. E28 bemarissa.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mahtaiskohan parantaa asiaa jos tekisi hattuhyllyn alle periaatteessa suljetun kotelon... Huomasin kun tutkailin kontin puolelta että toisen kaiuttimen alta oli leikattu se peltikuppi p....npäreiksi ja toinen oli täysin koskematon, ajattelin että leikkais sen toisenkin pois ja väsäisi sitten siihen tankin päälle kotelon...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kunnioitettava kilsamäärä!
Pääset sadan euron budjettilla ja mersu alkaa pomppimaan basson tahdissa kun ostat vaikka ihan perus vahvarin ja 10" subbarin. Ei tarvii alkaa leikkeleen kantavia rakenteita tai rääkätä 6"9" piloille. Ei sieltä soittimelta tuleva virta ja teho riitä kumminkaan mihinkään, eli toisin sanoen hyvätkään kaiuttimet eivät pääse oikeuksiinsa...
Älä hyvä mies vaihda bemariin.
Pääset sadan euron budjettilla ja mersu alkaa pomppimaan basson tahdissa kun ostat vaikka ihan perus vahvarin ja 10" subbarin. Ei tarvii alkaa leikkeleen kantavia rakenteita tai rääkätä 6"9" piloille. Ei sieltä soittimelta tuleva virta ja teho riitä kumminkaan mihinkään, eli toisin sanoen hyvätkään kaiuttimet eivät pääse oikeuksiinsa...
Älä hyvä mies vaihda bemariin.
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tavaratilan tarve taas estää nuo supparihommat ko se on kumminki aina vähän sieltä poissa vaikka kuinka pienen kotelon laittais, nuo lastentarvikkeet nääs tarvii kaiken tilan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Tankin päälle saisi kyllä hyvin tehtyä kotelon, mutta mielessä kävi että jos kotelois nuo 6*9:t tai sitten laittais nuo 5 varttiset hattuhyllyyn ja eteen ostais jotku spl dynamicsin 4 tuumaiset 2 tiet...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kokeiltu on ja oli oikeinpäin... takapenkille jytisee ihan nätisti mutta etupäähän ko saisi kuulumaan jotaki muuta ko alkuperäisten kaiuttimien pihinää... Oviakaan ei kehtaisi hajottaa 5 varttisia varten...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Edessä tosiaan olisi nyt ainaki tilaa. EA-laukun paikkaakin tosin aloin miettimään kun luin noita muita juttuja. täytyy vissiin keväämmällä samalla värkätä joko eteen tai hattuhyllyn alle kotelo samalla ko tekee muitakin lasikuituhommia...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Samaa on tullu tuumailtua ja foorumista tivattua jo puolisen vuotta
. Ei taida kyllä miettimisellä parantua, toimeen se on ryhdyttävä.
Mä kumarran tota pioneeria, ei siks että tajuisin jotain tosta popituksesta vaan sattuu nyt soitin,vahvari ja skobet olemaan samaa merkkiä
.
Saatan käydä tarkastamassa omastakin kotterosta ne takapiuhat...

Mä kumarran tota pioneeria, ei siks että tajuisin jotain tosta popituksesta vaan sattuu nyt soitin,vahvari ja skobet olemaan samaa merkkiä

Saatan käydä tarkastamassa omastakin kotterosta ne takapiuhat...
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Joo, kyllätässä täytyy alkaa suunnittelemaan koteloa ja miettimään millaisen basson ja vahvistimen ostaa... Nelikaanavaisen tietty että pysyy voluumissa 6*9:tkin mukana... Eteen paremmat mölytoosat ja vanha bilteman vahvistin syöttämään niille poweria ja tietenkin turbo koneen kylkeen kiinni syöttämään takapyörillekkin jotain mukavaa... Riittääkö latausteho vielä normaali ajossa jos tukkii vahvistimia? Yhdessä autossa ei voinut käyttää pitkiä samaan aikaan ko popitti täysillä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Ainakin omassa w123:ssa ei 10" subi takakontista kuulunut erityisen hyvin, mutta kun rakensin uuden kotelon repsikanpuolen jalkatilaan niin alkoi kuulumaan! Tosin yhden rikkinäisen subin jälkeen (44 lenkkari sisään) väänsin siihen suojaraudat. Ja bilteman vahvarit kannattaa unohtaa, niistä ei ole edes verkkopainoiksi (liian terävät reunat)...janihaat kirjoitti:Joo, kyllätässä täytyy alkaa suunnittelemaan koteloa ja miettimään millaisen basson ja vahvistimen ostaa... Nelikaanavaisen tietty että pysyy voluumissa 6*9:tkin mukana... Eteen paremmat mölytoosat ja vanha bilteman vahvistin syöttämään niille poweria ja tietenkin turbo koneen kylkeen kiinni syöttämään takapyörillekkin jotain mukavaa... Riittääkö latausteho vielä normaali ajossa jos tukkii vahvistimia? Yhdessä autossa ei voinut käyttää pitkiä samaan aikaan ko popitti täysillä...
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Kyllä se bilteman vahvari on ihan hyvä etupään kaiuttimille... Ei se tehoa anna ku jotain 2 * 35W taisi olla luvattu jatkuva mutta oli se joskus soittamassa 6,5" kaiuttimia ja soi ihan mukavasti tosin silloin oli pari muutakin vahvistinta ja jakosuotimet yms välissä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Ei 6x9 yleensä toimi ollenkaan koteloissa, tai muutkaan hattuhyllyyn tarkotetut!!!
Kyllä hattuhyllyltä ääntä irtoo ja bassoo, kun tekee riittävän isot reiät siihen peltiin, että hengittää peräkonttiin kunnolla, ja sitten faneerista uus hattuhylly, mihin ruuvaten kiinni ja pieni vahvari... pitäis toimia!!!
Omakohtainenkokemus: 8" erillissarja 123 hattuhylylle, toinen basso EA-paketin reikään, toiselle reikä symmetrisesti toisellepuolelle ja diskantit alkuperäisten kohille.... niin ja hattu hylly faneeria!!! pienellä vahvistimella...
Tosin kyllä subbarilla paremmalta kuulostaa... mut jos se ei o vaihtoehto...

Kyllä hattuhyllyltä ääntä irtoo ja bassoo, kun tekee riittävän isot reiät siihen peltiin, että hengittää peräkonttiin kunnolla, ja sitten faneerista uus hattuhylly, mihin ruuvaten kiinni ja pieni vahvari... pitäis toimia!!!
Omakohtainenkokemus: 8" erillissarja 123 hattuhylylle, toinen basso EA-paketin reikään, toiselle reikä symmetrisesti toisellepuolelle ja diskantit alkuperäisten kohille.... niin ja hattu hylly faneeria!!! pienellä vahvistimella...

Tosin kyllä subbarilla paremmalta kuulostaa... mut jos se ei o vaihtoehto...
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Mulla kävi tuossa mielessä että mullahan on perhana sellainen koteloitu autokaiutin missä on 8 tuuman bassot ja keskiäänet ja diskantit, ostin joskus fiestaan. Pitääpä vissiin sovitella sitä tuonne hattuhyllyn ja tankin väliin, eihän siinä mitkään high end äänet ole mutta jos siihen vaihtaisi paremmat elementit niin siitä voisi tulla hyvä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Saattaa olla vielä jossain nurkassa tallessa jotain 2-tie passiivi jakosuodattimia, se hattu hylly... Jos tarviit jotain semmosia, niin voin kaivaa noita romulaatikoita, jos vaikka jotain tarpeellista löytys
pistä YV.tä jos on käyttöö...
Jäänyt jonkinverran tota autosoitin roinaa, kun niitä rakentelin oikein urakalla joskus... aikaa sitten...

pistä YV.tä jos on käyttöö...
Jäänyt jonkinverran tota autosoitin roinaa, kun niitä rakentelin oikein urakalla joskus... aikaa sitten...

- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
No pitää katsella mitä sitä tekee tuon auton kanssa. Etukaiuttimet ainakin uusin kunhan ilmat lämpenee että tarkenee pihalla värkätä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Tuosta napaisuudesta tai sen oikein päin olemisesta kun oli tuolla paljon ylempänä juttua...
Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
aivan oikeilla jäljillä olet.Saul kirjoitti:Tuosta napaisuudesta tai sen oikein päin olemisesta kun oli tuolla paljon ylempänä juttua...
Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
joissain tapauksissa voi vielä vaiheenkääntö olla jopa portaattomasti säädettävissä, jolloin saadaan juuri se oikea vaihe subbarille. Se menee tosin sinne supadupa-hifistelyn puolelle kun ruvetaan väittämään että kuullaan korvakuulolla muutaman asteen vaiheen säätö...
Lähinnä vastemittauksissa voi hyvässä lykyssä saada pikkasen paremman käyrän jos saa portaattomasti säädettyä tuota vaihetta, mutta normikuunteluun riittää tuo kiinteä 0/180 astettakin vallan mainiosti.
Hmm.. Luulisi, että jos vaiheen kääntää 180 astetta muihin ämyreihin verrattuna, alkaa bassotoisto kummasti vaimenemaan. Vastakkaisvaiheiset ääniaallot kun kumoavat toisensa, tiedä sitten miten nuo ääniaallot sinkoilevat autojen pelleistä.Saul kirjoitti:Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.

Paras vaihtoehto on tietenkin portaaton vaiheensäätö, jota mulkataan niin kauan kunnes bassotoisto on voimakkaammillaan ja kuulostaa luonnollisimmalta, eikä laahaa tahi puuroudu.
Näin siis kotivehkeissä, autoista ei ole isommin kokemusta. Varmaan ihan oma maailmansa, kun loora on kontissa ja ääni tulee kabiiniin mistä parhaiten mahtuu.

Ja ne ämyreiden piuhathan voi pistää kummin päin tahansa, kunhan kaikki on samalla lailla, eikös?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
ei tarvi, autossa kannattaa kokeilla myös keskareiden ja diskanttienkin vaiheistus ihan korvakuulolla, asennuspaikka, suuntaus ja asennusalusta vaikuttavat olellisesti siihen, miten vaihe tulee säätää jotta laitteisto soi parhaiten kokonaisuutena.Pasi M. kirjoitti:Ja ne ämyreiden piuhathan voi pistää kummin päin tahansa, kunhan kaikki on samalla lailla, eikös?
Nimimerkki "diskantin vaihe 180 astetta käännettynä"
Kun se ääni tulee sieltä takaa loorasta, niin se voi olla siinä vaiheessa jo ihan eri vaiheessaPasi M. kirjoitti:Hmm.. Luulisi, että jos vaiheen kääntää 180 astetta muihin ämyreihin verrattuna, alkaa bassotoisto kummasti vaimenemaan. Vastakkaisvaiheiset ääniaallot kun kumoavat toisensa, tiedä sitten miten nuo ääniaallot sinkoilevat autojen pelleistä.

Nimimerkillä "koskaan en ole subbaria saanut hommattua"
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial