Bassotoisto kehno W123

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Bassotoisto kehno W123

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Miten saisi W123:seen bassotoistoa paremmaksi ilman subbaria? Ongelmana on 6*9 kajarit jotka edellisessä autossa soitti ihan nätisti bassoakin mutta kun ruuvasin tuohon hattuhyllylle voi sanoa ettei bassoa tule yhtään...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Toinen ongelma on että mihin saisi asennettua 5 1/4 tuuman 2 tie kajarit eteen helpoiten ja suht hyvälle paikalle?
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Bassotoisto kehno W123

Viesti Kirjoittaja Jani »

janihaat kirjoitti:Miten saisi W123:seen bassotoistoa paremmaksi ilman subbaria? Ongelmana on 6*9 kajarit jotka edellisessä autossa soitti ihan nätisti bassoakin mutta kun ruuvasin tuohon hattuhyllylle voi sanoa ettei bassoa tule yhtään...
Pari arvausta:
Ämyrin johdot kannattaa tarkistaa, että on oikeinpäin?
Jos toisessa on väärinpäin saattaa kajarit "kumota" toistensa äänen.
Jos hattuhylly "vuotaa" jostain ämyrin läheltä, voi bassot vaimentua.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Johtojen pitäisi olla oikeinpäin... Pitää tutkia onko hattuhyllyssä vuotoja...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ne äänet häviää niin tehokkaasti sinne tavaratilaan, kuuntelepa esim takapenkin lattian korkeudelta, varmasti painaa jo bassoa enemmän.

Silti, vahvistin on kaiken a ja o.

Ihan kuriositeettina mainittakoon että hyvät 4" käy helpoiten alkuperäisille paikoille ja antaa kyllä hyvää ääntäkin.

Jos haluaa bassoa paljon, niin yksinkertaisesti sanottu pitäisi hankkia basso tai subbari eikä yritä rääkätä 6"9":tä kaikkea ulos.
123:n akustiikka ei ehkä ole parhaita mahdollisia, hyvä on esim. E28 bemarissa.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mahtaiskohan parantaa asiaa jos tekisi hattuhyllyn alle periaatteessa suljetun kotelon... Huomasin kun tutkailin kontin puolelta että toisen kaiuttimen alta oli leikattu se peltikuppi p....npäreiksi ja toinen oli täysin koskematon, ajattelin että leikkais sen toisenkin pois ja väsäisi sitten siihen tankin päälle kotelon...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Taikka jos vaihtais bemarin... No ei kait äänentoisto nyt niin tärkeä asia ole että tästä luopuisin...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kunnioitettava kilsamäärä!
Pääset sadan euron budjettilla ja mersu alkaa pomppimaan basson tahdissa kun ostat vaikka ihan perus vahvarin ja 10" subbarin. Ei tarvii alkaa leikkeleen kantavia rakenteita tai rääkätä 6"9" piloille. Ei sieltä soittimelta tuleva virta ja teho riitä kumminkaan mihinkään, eli toisin sanoen hyvätkään kaiuttimet eivät pääse oikeuksiinsa...
Älä hyvä mies vaihda bemariin.
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tavaratilan tarve taas estää nuo supparihommat ko se on kumminki aina vähän sieltä poissa vaikka kuinka pienen kotelon laittais, nuo lastentarvikkeet nääs tarvii kaiken tilan...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Kapi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 17.01.2004 20:10
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kapi »

Mutta kun teet piene kotelon vaikapa hattuhyllylle tai hanttarin jalkatilaan. Ei oo sitten sieltä tilaa viemässä.
Image is nothing
Boost is everything
Obey your boost
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Tankin päälle saisi kyllä hyvin tehtyä kotelon, mutta mielessä kävi että jos kotelois nuo 6*9:t tai sitten laittais nuo 5 varttiset hattuhyllyyn ja eteen ostais jotku spl dynamicsin 4 tuumaiset 2 tiet...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

janihaat kirjoitti:Johtojen pitäisi olla oikeinpäin... Pitää tutkia onko hattuhyllyssä vuotoja...
pitäisi olla...

kokeileppa kuiten kääntää toisen kajarin johdot toisinpäin... jos vähääkään on musiikki korvaa niin eron kyllä huomaa...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kokeiltu on ja oli oikeinpäin... takapenkille jytisee ihan nätisti mutta etupäähän ko saisi kuulumaan jotaki muuta ko alkuperäisten kaiuttimien pihinää... Oviakaan ei kehtaisi hajottaa 5 varttisia varten...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jos ei isokenkäisiä istu usein edessä niin siellä olisi myös tilaa suppaselle.
Niin ja unohda ne spl dynamicsit, DLS:ltä löytyy jo huokeimmastakin päästä erinomaisempia laitteita!!
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Edessä tosiaan olisi nyt ainaki tilaa. EA-laukun paikkaakin tosin aloin miettimään kun luin noita muita juttuja. täytyy vissiin keväämmällä samalla värkätä joko eteen tai hattuhyllyn alle kotelo samalla ko tekee muitakin lasikuituhommia...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Samaa on tullu tuumailtua ja foorumista tivattua jo puolisen vuotta
:evil: . Ei taida kyllä miettimisellä parantua, toimeen se on ryhdyttävä.
Mä kumarran tota pioneeria, ei siks että tajuisin jotain tosta popituksesta vaan sattuu nyt soitin,vahvari ja skobet olemaan samaa merkkiä
:wink: .

Saatan käydä tarkastamassa omastakin kotterosta ne takapiuhat...
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Joo, kyllätässä täytyy alkaa suunnittelemaan koteloa ja miettimään millaisen basson ja vahvistimen ostaa... Nelikaanavaisen tietty että pysyy voluumissa 6*9:tkin mukana... Eteen paremmat mölytoosat ja vanha bilteman vahvistin syöttämään niille poweria ja tietenkin turbo koneen kylkeen kiinni syöttämään takapyörillekkin jotain mukavaa... Riittääkö latausteho vielä normaali ajossa jos tukkii vahvistimia? Yhdessä autossa ei voinut käyttää pitkiä samaan aikaan ko popitti täysillä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
mKA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 21.01.2004 19:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mKA »

janihaat kirjoitti:Joo, kyllätässä täytyy alkaa suunnittelemaan koteloa ja miettimään millaisen basson ja vahvistimen ostaa... Nelikaanavaisen tietty että pysyy voluumissa 6*9:tkin mukana... Eteen paremmat mölytoosat ja vanha bilteman vahvistin syöttämään niille poweria ja tietenkin turbo koneen kylkeen kiinni syöttämään takapyörillekkin jotain mukavaa... Riittääkö latausteho vielä normaali ajossa jos tukkii vahvistimia? Yhdessä autossa ei voinut käyttää pitkiä samaan aikaan ko popitti täysillä...
Ainakin omassa w123:ssa ei 10" subi takakontista kuulunut erityisen hyvin, mutta kun rakensin uuden kotelon repsikanpuolen jalkatilaan niin alkoi kuulumaan! Tosin yhden rikkinäisen subin jälkeen (44 lenkkari sisään) väänsin siihen suojaraudat. Ja bilteman vahvarit kannattaa unohtaa, niistä ei ole edes verkkopainoiksi (liian terävät reunat)...
E34 535i -91 Naturally-aspirated
E28 518tic projekti
exät: 2 x w123 / w124 /3 x bmw
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Kyllä se bilteman vahvari on ihan hyvä etupään kaiuttimille... Ei se tehoa anna ku jotain 2 * 35W taisi olla luvattu jatkuva mutta oli se joskus soittamassa 6,5" kaiuttimia ja soi ihan mukavasti tosin silloin oli pari muutakin vahvistinta ja jakosuotimet yms välissä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Ei 6x9 yleensä toimi ollenkaan koteloissa, tai muutkaan hattuhyllyyn tarkotetut!!! :shock:

Kyllä hattuhyllyltä ääntä irtoo ja bassoo, kun tekee riittävän isot reiät siihen peltiin, että hengittää peräkonttiin kunnolla, ja sitten faneerista uus hattuhylly, mihin ruuvaten kiinni ja pieni vahvari... pitäis toimia!!!

Omakohtainenkokemus: 8" erillissarja 123 hattuhylylle, toinen basso EA-paketin reikään, toiselle reikä symmetrisesti toisellepuolelle ja diskantit alkuperäisten kohille.... niin ja hattu hylly faneeria!!! pienellä vahvistimella... 8)

Tosin kyllä subbarilla paremmalta kuulostaa... mut jos se ei o vaihtoehto...
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Mulla kävi tuossa mielessä että mullahan on perhana sellainen koteloitu autokaiutin missä on 8 tuuman bassot ja keskiäänet ja diskantit, ostin joskus fiestaan. Pitääpä vissiin sovitella sitä tuonne hattuhyllyn ja tankin väliin, eihän siinä mitkään high end äänet ole mutta jos siihen vaihtaisi paremmat elementit niin siitä voisi tulla hyvä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Saattaa olla vielä jossain nurkassa tallessa jotain 2-tie passiivi jakosuodattimia, se hattu hylly... Jos tarviit jotain semmosia, niin voin kaivaa noita romulaatikoita, jos vaikka jotain tarpeellista löytys :)
pistä YV.tä jos on käyttöö...

Jäänyt jonkinverran tota autosoitin roinaa, kun niitä rakentelin oikein urakalla joskus... aikaa sitten... :D
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

No pitää katsella mitä sitä tekee tuon auton kanssa. Etukaiuttimet ainakin uusin kunhan ilmat lämpenee että tarkenee pihalla värkätä...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kyl ne 5 tuumaset saa ovii ilman et tärvelee hirmust sit verhoiluu tekee kuidust kotelot. Ite meinasin tehä mut sit jäi ku tuli vastaa edukas 4" erillissarja. Suunnittelin jos värkkäis sinne pelkääjän jalkatilaa jonku 8-10 tuumasen subin.. mut se on vast jahkailu vaihees :)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Tuosta napaisuudesta tai sen oikein päin olemisesta kun oli tuolla paljon ylempänä juttua...

Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Saul kirjoitti:Tuosta napaisuudesta tai sen oikein päin olemisesta kun oli tuolla paljon ylempänä juttua...

Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
aivan oikeilla jäljillä olet.

joissain tapauksissa voi vielä vaiheenkääntö olla jopa portaattomasti säädettävissä, jolloin saadaan juuri se oikea vaihe subbarille. Se menee tosin sinne supadupa-hifistelyn puolelle kun ruvetaan väittämään että kuullaan korvakuulolla muutaman asteen vaiheen säätö...
Lähinnä vastemittauksissa voi hyvässä lykyssä saada pikkasen paremman käyrän jos saa portaattomasti säädettyä tuota vaihetta, mutta normikuunteluun riittää tuo kiinteä 0/180 astettakin vallan mainiosti.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Saul kirjoitti:Muistaaakseni joissain tapauksissa se subbarin 180 asteen vaiheenkääntö eli napaisuuden vaihtaminen "vääräksi" voi jopa parantaa toistoa. Riippuu monesta asiasta, mm. subbarin paikasta suhteessa muihin kaiuttimiin. Asiantuntijat korjatkoon, jos meni taas päin mäntyjä.
Hmm.. Luulisi, että jos vaiheen kääntää 180 astetta muihin ämyreihin verrattuna, alkaa bassotoisto kummasti vaimenemaan. Vastakkaisvaiheiset ääniaallot kun kumoavat toisensa, tiedä sitten miten nuo ääniaallot sinkoilevat autojen pelleistä. :wink:
Paras vaihtoehto on tietenkin portaaton vaiheensäätö, jota mulkataan niin kauan kunnes bassotoisto on voimakkaammillaan ja kuulostaa luonnollisimmalta, eikä laahaa tahi puuroudu.
Näin siis kotivehkeissä, autoista ei ole isommin kokemusta. Varmaan ihan oma maailmansa, kun loora on kontissa ja ääni tulee kabiiniin mistä parhaiten mahtuu. :P
Ja ne ämyreiden piuhathan voi pistää kummin päin tahansa, kunhan kaikki on samalla lailla, eikös?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Pasi M. kirjoitti:Ja ne ämyreiden piuhathan voi pistää kummin päin tahansa, kunhan kaikki on samalla lailla, eikös?
ei tarvi, autossa kannattaa kokeilla myös keskareiden ja diskanttienkin vaiheistus ihan korvakuulolla, asennuspaikka, suuntaus ja asennusalusta vaikuttavat olellisesti siihen, miten vaihe tulee säätää jotta laitteisto soi parhaiten kokonaisuutena.

Nimimerkki "diskantin vaihe 180 astetta käännettynä"
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pasi M. kirjoitti:Hmm.. Luulisi, että jos vaiheen kääntää 180 astetta muihin ämyreihin verrattuna, alkaa bassotoisto kummasti vaimenemaan. Vastakkaisvaiheiset ääniaallot kun kumoavat toisensa, tiedä sitten miten nuo ääniaallot sinkoilevat autojen pelleistä. :wink:
Kun se ääni tulee sieltä takaa loorasta, niin se voi olla siinä vaiheessa jo ihan eri vaiheessa :D kuin edestä pääkääkättimistä tuleva ääni. Eikös se näin mennyt.

Nimimerkillä "koskaan en ole subbaria saanut hommattua"
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Mun mielestä toi vaiheistus ei ihan hirveitä tee. Subilla ehkä kuultavissa paremmin, mutta nyt kun oli kyseessä 2 tai 3-tie koksut, niin miten jakosuodin vaikuttaa diskantin kohdalla kun vaiheet pätkästään toisinpäin??? (tykkääkö diskantit vaikka bassoo tulisikin enemmän) :?
Vastaa Viestiin