Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Raptec - Projekteja Vol1

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Minkäverran mersumiehillä on mielenkiintoa seurata muun merkkisiä auto rojekteja?

Aattelin vaan kun on "muutama" muunkin merkkinen projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua????? :wink:
Viimeksi muokannut Petehri, Ti 21.01.2014 00:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

kaikista vaan fotoa!
Sun prokkiksia kattelee mielellään 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kyllä, kuvia kiitos! En ainakää mä ole "Merkkiuskollinen" loppuun asti. Tai ainakaa ni kaua ku talossa on 2 autoa ;) Yhden auton politiikalla saattas olla vaikeampi valita.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Petehri kirjoitti:Farkku edistyy pikkuhiljaa. Viikonloppuna voisin ottaa kuvia tämänhetken tilanteesta.


Minkäverran mersumiehillä on mielenkiintoa seurata muun merkkisiä auto rojekteja?

Aattelin vaan kun on "muutama" muukin projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua????? :wink:
Sama täälä, kaikenlaiset rojektit kiinostaa :lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
BENDER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Ti 03.07.2007 06:10
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja BENDER »

Kaikki asialliset projektit kiinnostaa. Pistä vaikka offtopic puolelle.
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

BENDER kirjoitti:Kaikki asialliset projektit kiinnostaa. Pistä vaikka offtopic puolelle.
Ääh. Tähän samaan vaan! :)
Eihän sitä niin fanaattisia tähtisilimiä olla. :lol:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No niin. Laitetaan sitten vähän juttua peltihommista.

Työn alla oli tuossa asiakkaan harraste A - Manta. Autoon oli aikanaan asennettu Finlandia2000 kattoluukku ja siitä oli päästävä eroon ennen maalausta.

Kuva

Mailmalta sattui löytymään pienten vastoinkäymisien jälkeen hyväkuntoinen katto ilman luukunreikää. Katto oli aikanaan ylikitattu joten jouduin hiomaan sen pellille ennen paikalleen laittoa.

Kuva

No sitten hieman mittailua ja suunnittelua. Rälläkkä soimaan ja vanha katto irti.

Kuva

Uusi katto heftattuna paikoilleen. Mukavasti se sinne sopi.

Kuva

Kuva

Valitettavasti ei tullut otettua kuvia hitsatusta katosta...no samaan tyyliin se tuli hitsattu kuin ennenkin :wink:

Lisäksi autoon piti asentaa uusi 45 litran turvatankki. Vanha vakio tankki pois ja täyttö aukko umpeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Turvatankille piti tehdä pellistä upotus tavaratilan lattiaan

Kuva

Kuva


Tankin sovittelua

Kuva

Kuva

Upotuksesta tehtiin tarkoituksella irrallinen, että se saatiin käytettyä pulverimaalauksessa. Lopullisesti tankin upotus tulee paikoilleen liimamassalla.

Itse en tähän projektiin enempää tälläerää sekaannu. Vetäsin auton lavalle ja vein sen maalaukseen. Kaveri saa jatkaa taas siitä, jos vaikka motivaatiota löytyisi uudella tavalla kun on uusi maali päällä. :D

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Lisää tämmösiä tarinoita jos vaan löytyy!

nimm.rojektina kadett c-coupe..
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Näkee että pysyy rälläkkä ja hits pistooli kädes. Tosi siistiä jälkee kyyl.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nyt työn alla on ollut kaverin R32 Nissan Skyline GT-R. Ensiliukkailla auto oli lipsahtanut hieman tolppaan joten peltitöitä oli luvassa.

Kuva

Kuva

Keulasta rikkoontuneet osat irroittetu

Kuva

Senverran pahasti oli keula mennyt ryyppyyn, että auto piti vetäistä hinurin lavalle ja viedä koripenkkiin.

Kuva

Muutama tunti oikomista ja mitat alkoivat täsmäämään.

Kuva

Kuva

Kun keulan osat alkoivat kaikki sopimaan paikoilleen purin auton valmiiksi odottamaan maalarin käsittelyä.

Tänään hain auton pois maalaamolta ja seuraavaksi olisi luvassa keulan kasaus + samalla muutama pienempi muutostyö. Lisää kuvia laitan kun saan jotakin näkyvää aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 00:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

Mitä muutoksii tulos skylliin?

Toi sun lavetti on kyllä tosi kätevä!
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuossa pikkuhiljaa olen rakennellut pakosarjaa erään asiakkaan autoon.

Kollektorista tuli hieman tavallista pidempi. Pituus 20cm.

Kuva

Kuva

Kuva

Pakosarjan putket loivalla r:llä, kun kerrankin oli "reilusti" tilaa sarjalle.

Kuva

Kuva

Tig-hitsaus laitteetkin tuli vihdoin ja viimein hankittua. Pientä treenausta tuli tuohon suoritettua.

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Petehri kirjoitti:Tig-hitsaus laitteetkin tuli vihdoin ja viimein hankittua
Hemmetti, tuo on hyvä homma. Ilmeisesti nyt odottelet innokkaana lisää harjoitusmateriaalia, mulla saattaisi olla yksi homma.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Asiallista jälkee kyllä 8). Tuo tig ois ehoton kaikilla jokka vähänkään värkkäilee.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Tulleeko norsun portteriin? :shock:
Aika tuubisarja. :D
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

JuhoL kirjoitti:Tulleeko norsun portteriin? :shock:
Aika tuubisarja. :D
Jep jep. Vaparisarjan teki, kun ahdettuna olis tullut pian liian tehokas... :roll:

Tuplaplenumi-imari siellä paraikaa valmistuu...

Sääli että nämä muutokset on vasta jäävuoren huippu ja kesä jo lähestyy.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nonni. Alumiini hommia hiukan tuli treenattua ja Norsun imusarja alkaisi olemaan valmis.

AMW:n painekotelo tuli sovitettua tuollaiseen riittävän pitkään imusarjaan.

Kuva

Kuva

Kanavat sai muotoiltua mukavasti sisäpuolelta.

Kuva

Koska koteloa joutui tässä tapauksessa lyhentämään tein lisätilavuutta koteloon hitsaamalla 80mm lisää levyä alareunaan.

Kuva

Päätyihin piti tietysti muotoilla sopivan palat

Kuva

Ja sitten parimetriä saumaa

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Aika pornoja vehkeit.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja C280 »

Komiaa saumaa :D
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyl toi alumiinin hitsaus vaatii vielä paljon lisää treeniä.

Toi oli tosiaan vasta ensimmäinen alumiini homma mitä on tullut tehtyä. Jos vaikka 5 vuotta treenaisi niin vois vaikka oppia hitsaamaan. :wink:


Tänään tuli käytyä sovittamassa konetta auton keulalle ja sopihan ne sarjat siellä olemaan.

Kuva

Kuva
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

kyllä on nättiä työn jälkeä ei voi muuta sanoa. :o
W124 E250D
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2311
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...ammattimies :twisted: ..."kun stefa laittaa se on jämtti" vai miten se kummeli sanoi :lol: :lol: :lol:
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 07.05.2007 23:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja -M- »

Petehri kirjoitti:Kyl toi alumiinin hitsaus vaatii vielä paljon lisää treeniä.

Toi oli tosiaan vasta ensimmäinen alumiini homma mitä on tullut tehtyä. Jos vaikka 5 vuotta treenaisi niin vois vaikka oppia hitsaamaan. :wink:


Onko AC/DC Tig vai ?


-M-
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jep. 250A voimavirtakone vesijäähdytyksellä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hyvän näköistä jälkeä! Mukava kattella kun jaksat vielä laitella kuviakin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jaahas. Laitetaas taas välillä juttua hieman erillaisesta dieseli projektista.

Tuli tuossa työnalle -00 V70 Volvo 2.5Tdi koneella. Auton vakio ahdin oli jo aikaisemmin muokattu ja karalan ohjelmoimana autosta oli mitattu 200hp. Vääntöjä oli jouduttu rajaamaan ohjelmalla huomattavasti kaksoismassavauhtipyörän takia. Pikkuhiljaa kaksoismassa/vakio kytkin oli alkanut näyttämään loppumisen merkkejä joten asialle oli jotain tehtävä. Akuutti tehonpuutekkin oli alkanut vaivaamaan joten samalla sekin vaatisi lääkitystä.

Otin auton nosturille ja nappasin tekniikan kokonaisena pyöränripustuksineen pois keulalta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kun tekniikka oli pöydällä oli helppo irroittaa vaihteisto ja alkaa suunnittelemaan vahvempaa kytkintä.

Volvon alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä päätettiin korvata kiinteällä vauhtipyörällä. Kytkinlevy vaihtui 4-lapaiseen sintteriin ja asetelmaksi tuli järeämpi sacsh:in race asetelma.

Kuva

Välijäähdytin kaipasi myös hieman parannusta. Poistin alkuperäisen coolerin joka on ilmastoinninkennon ja syylarin välissä, jolloin sain ilmastoinnin kennon siirrettyä kiinni syylariin. Keulalle jäi mukavasti tilaa hieman paksummalle kennolle ja hitsailin kasaan uuden coolerin volvon mitoituksella.

Kuva

Kuva

Ahtoputki tuli hieman ahtaasta välistä joten hitsasin coolerin päätyihin putkea jatkoksi jolloin sain letkuliitokset hieman helpompii paikkoihin.

Kuva

Myöskin ahtoputket meni uusiksi

Kuva

Alkuperäiset putket oli mustaa muovia joten maalasin myös uudet putket mustaksi etteivät ne suotta loista konehuoneessa.

Kuva

Koneeseen tuli vaihdettua jyrkempi nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset, isommat suuttimet ja samalla tietysti kaikki remmit kiristimet yms. kulutus osat.

Tällähetkellä tekniikka olisi taas paikoillaan auton keulalla ja käyntikunnossa. Pakoputkisto pitäisi vielä rakennella loppuun 3" rosteriputkesta yms. pikku viimeistelyä olisi jäljellä.

Sitten auto penkkiin säätöön ja toivotaan ettei tehot ole laskenut. :wink:
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Volvon pakoputken downpipe olisi nyt valmis. Aluperäisestä putkesta hyödynsin laipan ahtimelle, pakoputken kannakkeen ja "katalysaattorin".

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Näin nii syntyy kyyl asiallista jälkee ku on pelit ja vehkeet, sekä tekiällä taitoa ja silmää 8)
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Petehri kirjoitti:

Volvon alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä päätettiin korvata kiinteällä vauhtipyörällä. Kytkinlevy vaihtui 4-lapaiseen sintteriin ja asetelmaksi tuli järeämpi sacsh:in race asetelma.
Upeaa työnjälkeä!

Minua kiinnostaa tuo vauhtipyörän vaihto. Vaihdoin aikanaan mersun 5-sylinteriseen kiinteän vauhtipyörän ja race-asetelman (tosin massalevyllä, en sintterillä). Autosta tuli hirveä jyristin alle 2000 rpm käyntinopeuksilla. Hommasin järeämmän 2-massapyörän ja menosta tuli jälleen silkinpehmeää (vääntöä kuitenkin karvan yli 500 Nm).

Silloin ajattelin, että 5-mukisen vääntövärähtely vain tulee voimansiirrosta läpi, mutta nyt kiinnostaisi kuulla kokemukset toisen valmistajan vastaavasta voimanlähteestä. Eli onko alakierrosjyrinä 5-sylinterisen ominaisuus, joka vaatii joustoa voimansiirtoon? Vai onko meidän mersussa joku piilevä vika? Tällä kokoonpanolla on kuitenkin ajettu huolettomia kilometrejä jo noin 100.000...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tilanne on erilainen, kun kyseessä etuveto vs. takaveto -mielestäni ainakin. Jos ei jyristä volvossa, niin voi hyvinkin jyristä mesessä tuon tyylinen paketti.
Vastaa Viestiin