Aattelin vaan kun on "muutama" muunkin merkkinen projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua?????
Raptec - Projekteja Vol1
Raptec - Projekteja Vol1
Minkäverran mersumiehillä on mielenkiintoa seurata muun merkkisiä auto rojekteja?
Aattelin vaan kun on "muutama" muunkin merkkinen projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua?????
Aattelin vaan kun on "muutama" muunkin merkkinen projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua?????
Viimeksi muokannut Petehri, Ti 21.01.2014 00:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sama täälä, kaikenlaiset rojektit kiinostaaPetehri kirjoitti:Farkku edistyy pikkuhiljaa. Viikonloppuna voisin ottaa kuvia tämänhetken tilanteesta.
Minkäverran mersumiehillä on mielenkiintoa seurata muun merkkisiä auto rojekteja?
Aattelin vaan kun on "muutama" muukin projekti työn alla, niin pitäisikö niistäkin laitella tänne kuvia ja juttua?????
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
No niin. Laitetaan sitten vähän juttua peltihommista.
Työn alla oli tuossa asiakkaan harraste A - Manta. Autoon oli aikanaan asennettu Finlandia2000 kattoluukku ja siitä oli päästävä eroon ennen maalausta.

Mailmalta sattui löytymään pienten vastoinkäymisien jälkeen hyväkuntoinen katto ilman luukunreikää. Katto oli aikanaan ylikitattu joten jouduin hiomaan sen pellille ennen paikalleen laittoa.

No sitten hieman mittailua ja suunnittelua. Rälläkkä soimaan ja vanha katto irti.

Uusi katto heftattuna paikoilleen. Mukavasti se sinne sopi.


Valitettavasti ei tullut otettua kuvia hitsatusta katosta...no samaan tyyliin se tuli hitsattu kuin ennenkin
Lisäksi autoon piti asentaa uusi 45 litran turvatankki. Vanha vakio tankki pois ja täyttö aukko umpeen.



Turvatankille piti tehdä pellistä upotus tavaratilan lattiaan


Tankin sovittelua


Upotuksesta tehtiin tarkoituksella irrallinen, että se saatiin käytettyä pulverimaalauksessa. Lopullisesti tankin upotus tulee paikoilleen liimamassalla.
Itse en tähän projektiin enempää tälläerää sekaannu. Vetäsin auton lavalle ja vein sen maalaukseen. Kaveri saa jatkaa taas siitä, jos vaikka motivaatiota löytyisi uudella tavalla kun on uusi maali päällä.

Työn alla oli tuossa asiakkaan harraste A - Manta. Autoon oli aikanaan asennettu Finlandia2000 kattoluukku ja siitä oli päästävä eroon ennen maalausta.

Mailmalta sattui löytymään pienten vastoinkäymisien jälkeen hyväkuntoinen katto ilman luukunreikää. Katto oli aikanaan ylikitattu joten jouduin hiomaan sen pellille ennen paikalleen laittoa.

No sitten hieman mittailua ja suunnittelua. Rälläkkä soimaan ja vanha katto irti.

Uusi katto heftattuna paikoilleen. Mukavasti se sinne sopi.


Valitettavasti ei tullut otettua kuvia hitsatusta katosta...no samaan tyyliin se tuli hitsattu kuin ennenkin
Lisäksi autoon piti asentaa uusi 45 litran turvatankki. Vanha vakio tankki pois ja täyttö aukko umpeen.



Turvatankille piti tehdä pellistä upotus tavaratilan lattiaan


Tankin sovittelua


Upotuksesta tehtiin tarkoituksella irrallinen, että se saatiin käytettyä pulverimaalauksessa. Lopullisesti tankin upotus tulee paikoilleen liimamassalla.
Itse en tähän projektiin enempää tälläerää sekaannu. Vetäsin auton lavalle ja vein sen maalaukseen. Kaveri saa jatkaa taas siitä, jos vaikka motivaatiota löytyisi uudella tavalla kun on uusi maali päällä.

Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 00:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt työn alla on ollut kaverin R32 Nissan Skyline GT-R. Ensiliukkailla auto oli lipsahtanut hieman tolppaan joten peltitöitä oli luvassa.


Keulasta rikkoontuneet osat irroittetu

Senverran pahasti oli keula mennyt ryyppyyn, että auto piti vetäistä hinurin lavalle ja viedä koripenkkiin.

Muutama tunti oikomista ja mitat alkoivat täsmäämään.


Kun keulan osat alkoivat kaikki sopimaan paikoilleen purin auton valmiiksi odottamaan maalarin käsittelyä.
Tänään hain auton pois maalaamolta ja seuraavaksi olisi luvassa keulan kasaus + samalla muutama pienempi muutostyö. Lisää kuvia laitan kun saan jotakin näkyvää aikaiseksi.


Keulasta rikkoontuneet osat irroittetu

Senverran pahasti oli keula mennyt ryyppyyn, että auto piti vetäistä hinurin lavalle ja viedä koripenkkiin.

Muutama tunti oikomista ja mitat alkoivat täsmäämään.


Kun keulan osat alkoivat kaikki sopimaan paikoilleen purin auton valmiiksi odottamaan maalarin käsittelyä.
Tänään hain auton pois maalaamolta ja seuraavaksi olisi luvassa keulan kasaus + samalla muutama pienempi muutostyö. Lisää kuvia laitan kun saan jotakin näkyvää aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 00:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa pikkuhiljaa olen rakennellut pakosarjaa erään asiakkaan autoon.
Kollektorista tuli hieman tavallista pidempi. Pituus 20cm.



Pakosarjan putket loivalla r:llä, kun kerrankin oli "reilusti" tilaa sarjalle.


Tig-hitsaus laitteetkin tuli vihdoin ja viimein hankittua. Pientä treenausta tuli tuohon suoritettua.

Kollektorista tuli hieman tavallista pidempi. Pituus 20cm.



Pakosarjan putket loivalla r:llä, kun kerrankin oli "reilusti" tilaa sarjalle.


Tig-hitsaus laitteetkin tuli vihdoin ja viimein hankittua. Pientä treenausta tuli tuohon suoritettua.

Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hemmetti, tuo on hyvä homma. Ilmeisesti nyt odottelet innokkaana lisää harjoitusmateriaalia, mulla saattaisi olla yksi homma.Petehri kirjoitti:Tig-hitsaus laitteetkin tuli vihdoin ja viimein hankittua
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jep jep. Vaparisarjan teki, kun ahdettuna olis tullut pian liian tehokas...JuhoL kirjoitti:Tulleeko norsun portteriin?![]()
Aika tuubisarja.
Tuplaplenumi-imari siellä paraikaa valmistuu...
Sääli että nämä muutokset on vasta jäävuoren huippu ja kesä jo lähestyy.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Nonni. Alumiini hommia hiukan tuli treenattua ja Norsun imusarja alkaisi olemaan valmis.
AMW:n painekotelo tuli sovitettua tuollaiseen riittävän pitkään imusarjaan.


Kanavat sai muotoiltua mukavasti sisäpuolelta.

Koska koteloa joutui tässä tapauksessa lyhentämään tein lisätilavuutta koteloon hitsaamalla 80mm lisää levyä alareunaan.

Päätyihin piti tietysti muotoilla sopivan palat

Ja sitten parimetriä saumaa


AMW:n painekotelo tuli sovitettua tuollaiseen riittävän pitkään imusarjaan.


Kanavat sai muotoiltua mukavasti sisäpuolelta.

Koska koteloa joutui tässä tapauksessa lyhentämään tein lisätilavuutta koteloon hitsaamalla 80mm lisää levyä alareunaan.

Päätyihin piti tietysti muotoilla sopivan palat

Ja sitten parimetriä saumaa


Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaahas. Laitetaas taas välillä juttua hieman erillaisesta dieseli projektista.
Tuli tuossa työnalle -00 V70 Volvo 2.5Tdi koneella. Auton vakio ahdin oli jo aikaisemmin muokattu ja karalan ohjelmoimana autosta oli mitattu 200hp. Vääntöjä oli jouduttu rajaamaan ohjelmalla huomattavasti kaksoismassavauhtipyörän takia. Pikkuhiljaa kaksoismassa/vakio kytkin oli alkanut näyttämään loppumisen merkkejä joten asialle oli jotain tehtävä. Akuutti tehonpuutekkin oli alkanut vaivaamaan joten samalla sekin vaatisi lääkitystä.
Otin auton nosturille ja nappasin tekniikan kokonaisena pyöränripustuksineen pois keulalta.



Kun tekniikka oli pöydällä oli helppo irroittaa vaihteisto ja alkaa suunnittelemaan vahvempaa kytkintä.
Volvon alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä päätettiin korvata kiinteällä vauhtipyörällä. Kytkinlevy vaihtui 4-lapaiseen sintteriin ja asetelmaksi tuli järeämpi sacsh:in race asetelma.

Välijäähdytin kaipasi myös hieman parannusta. Poistin alkuperäisen coolerin joka on ilmastoinninkennon ja syylarin välissä, jolloin sain ilmastoinnin kennon siirrettyä kiinni syylariin. Keulalle jäi mukavasti tilaa hieman paksummalle kennolle ja hitsailin kasaan uuden coolerin volvon mitoituksella.


Ahtoputki tuli hieman ahtaasta välistä joten hitsasin coolerin päätyihin putkea jatkoksi jolloin sain letkuliitokset hieman helpompii paikkoihin.

Myöskin ahtoputket meni uusiksi

Alkuperäiset putket oli mustaa muovia joten maalasin myös uudet putket mustaksi etteivät ne suotta loista konehuoneessa.

Koneeseen tuli vaihdettua jyrkempi nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset, isommat suuttimet ja samalla tietysti kaikki remmit kiristimet yms. kulutus osat.
Tällähetkellä tekniikka olisi taas paikoillaan auton keulalla ja käyntikunnossa. Pakoputkisto pitäisi vielä rakennella loppuun 3" rosteriputkesta yms. pikku viimeistelyä olisi jäljellä.
Sitten auto penkkiin säätöön ja toivotaan ettei tehot ole laskenut.
Tuli tuossa työnalle -00 V70 Volvo 2.5Tdi koneella. Auton vakio ahdin oli jo aikaisemmin muokattu ja karalan ohjelmoimana autosta oli mitattu 200hp. Vääntöjä oli jouduttu rajaamaan ohjelmalla huomattavasti kaksoismassavauhtipyörän takia. Pikkuhiljaa kaksoismassa/vakio kytkin oli alkanut näyttämään loppumisen merkkejä joten asialle oli jotain tehtävä. Akuutti tehonpuutekkin oli alkanut vaivaamaan joten samalla sekin vaatisi lääkitystä.
Otin auton nosturille ja nappasin tekniikan kokonaisena pyöränripustuksineen pois keulalta.



Kun tekniikka oli pöydällä oli helppo irroittaa vaihteisto ja alkaa suunnittelemaan vahvempaa kytkintä.
Volvon alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä päätettiin korvata kiinteällä vauhtipyörällä. Kytkinlevy vaihtui 4-lapaiseen sintteriin ja asetelmaksi tuli järeämpi sacsh:in race asetelma.

Välijäähdytin kaipasi myös hieman parannusta. Poistin alkuperäisen coolerin joka on ilmastoinninkennon ja syylarin välissä, jolloin sain ilmastoinnin kennon siirrettyä kiinni syylariin. Keulalle jäi mukavasti tilaa hieman paksummalle kennolle ja hitsailin kasaan uuden coolerin volvon mitoituksella.


Ahtoputki tuli hieman ahtaasta välistä joten hitsasin coolerin päätyihin putkea jatkoksi jolloin sain letkuliitokset hieman helpompii paikkoihin.

Myöskin ahtoputket meni uusiksi

Alkuperäiset putket oli mustaa muovia joten maalasin myös uudet putket mustaksi etteivät ne suotta loista konehuoneessa.

Koneeseen tuli vaihdettua jyrkempi nokka-akseli, jäykemmät venttiilinjouset, isommat suuttimet ja samalla tietysti kaikki remmit kiristimet yms. kulutus osat.
Tällähetkellä tekniikka olisi taas paikoillaan auton keulalla ja käyntikunnossa. Pakoputkisto pitäisi vielä rakennella loppuun 3" rosteriputkesta yms. pikku viimeistelyä olisi jäljellä.
Sitten auto penkkiin säätöön ja toivotaan ettei tehot ole laskenut.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvon pakoputken downpipe olisi nyt valmis. Aluperäisestä putkesta hyödynsin laipan ahtimelle, pakoputken kannakkeen ja "katalysaattorin".




Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.02.2012 01:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Upeaa työnjälkeä!Petehri kirjoitti:
Volvon alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä päätettiin korvata kiinteällä vauhtipyörällä. Kytkinlevy vaihtui 4-lapaiseen sintteriin ja asetelmaksi tuli järeämpi sacsh:in race asetelma.
Minua kiinnostaa tuo vauhtipyörän vaihto. Vaihdoin aikanaan mersun 5-sylinteriseen kiinteän vauhtipyörän ja race-asetelman (tosin massalevyllä, en sintterillä). Autosta tuli hirveä jyristin alle 2000 rpm käyntinopeuksilla. Hommasin järeämmän 2-massapyörän ja menosta tuli jälleen silkinpehmeää (vääntöä kuitenkin karvan yli 500 Nm).
Silloin ajattelin, että 5-mukisen vääntövärähtely vain tulee voimansiirrosta läpi, mutta nyt kiinnostaisi kuulla kokemukset toisen valmistajan vastaavasta voimanlähteestä. Eli onko alakierrosjyrinä 5-sylinterisen ominaisuus, joka vaatii joustoa voimansiirtoon? Vai onko meidän mersussa joku piilevä vika? Tällä kokoonpanolla on kuitenkin ajettu huolettomia kilometrejä jo noin 100.000...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04







