W124: iso ja pienenperän ero?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

W124: iso ja pienenperän ero?

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mistä erotan ison- ja pienenperän keskenään? onko niissä jotain ulkoisia eroja?

Onko W124 200D:ssä isoperä ja W124 CE 230:ssä pieniperä?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Muistelisin että noissa molemmissa on pikkuperät. Jotenki semmonen kutina pottuvarpaiden välissä että bensakoneissa noi perät muuttuu isoiksi kutoskoneiden myötä ja diisseleissä 250:sestä ylöspäin.

Terv. Juri

Edit. Tietysti sen voi mitata jos pääset niihin käsiksi. Vetarin laippa on isossa 110mm ja pienessä 100mm, muistaakseni :roll: .
Maalla, merellä ja ilmassa...
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

ok, eli niissä on kummassakin pieni perä, mutta silti niissäkin näyttää olevan eroa.

Toinen on pidempi kuin toinen, muistaakseni 200D oli se pidempi version.
Tarkoitus olisi laittaa se w124CE:hen, onkohan sellaista perää ollut vakiona kiinni CE mallissa?

Saako siihen kardaania vai pitäsikö sellainen tehdä?
Paikoillaan oleva ujeltaa v-mäisesti..

Tallissa olisi hiljainen ja toimiva 200D perä, tuntuu, että olen kahden perän loukussa :)
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W124: iso ja pienenperän ero?

Viesti Kirjoittaja tomant »

jartuo kirjoitti:Mistä erotan ison- ja pienenperän keskenään? onko niissä jotain ulkoisia eroja?...
Tuolla on asiaa isosta ja pienestä perästä ja kuvia niistä. Hakutoiminto on kätevä peli.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JuriPotkuri kirjoitti:Vetarin laippa on isossa 110mm ja pienessä 100mm, muistaakseni...
Ainakin W124:sessa on ollut pieniä laippoja isossa perässä, joten laippa ei ole varma tunniste.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Ok, seison korjattuna...

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Taksimallin w124:ssa 200D on isoperä, mutta pikkuvetarit. Eli suomiautoissa, jos puhutaan 200D:stä, on usein isoperä. 250:ssä on yleensä pikkuperä myös. Omassa farkussa näyttäs olevan pikkuperä 3.91 välityksellä ja paksuilla vetareilla.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Nuo erot kuullostaa ihan loogisilta. Voihan hittolainen kun niissäkään ei olemassa vain kahden mallin standarttia.

Onkohan tuohon isoon perään olemassa sopivaa kardaanin peräosaa CE malliseen peliin?

Toki voisin ostaa toimivan pikkuperänkin, missä hinnoissa ne mahtaa pyöriä?

Tuo paikoillaan oleva saisi jatkaa ujellustaan vaikka naaapurin järvessä :shock:
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

No tuota mulla on isoperäinen CE ja kyllä sinne käsittääkseni kardaani menee :shock: , eli kai niitä on olemassa. Omani ostin Venetmäeltä muutama vuosi sitten ja hiljaisena on pysynyt. Maksoi muistaakseni n.500€ ja sisälsi takuun, olikohan 2 vai 3 kuukautta. Soittamallahan tuo selviää. Ikävä tietysti jos olet jo nyt "kahden perän loukussa".

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

no hittolainen, toihan oli hyvä juttu, siinä tapauksessa en tarvitsisi kuin kardaanin peräpään. Sitten olisin enää yhden rikkinäisen peränloukussa. Sen voisi antaa vaikka jollekkin sukulaiselle joululahjaksi, kun kaikki on kovien pakettien perään...
Viimeksi muokannut jartuo, Su 15.02.2009 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Sori tuli vähän hätäisesti luettua ja vastattua. Toi mun hintahan oli tietysti siitä perästä eikä kardaanista. Mutta sellanenhan tuli vielä mieleen, että käyhän ne sun vetarien laipat siihen isoperään mikä sulla jo on? Ja niitä vetareitakin on eri mittasia riippuen onko autossa ABS:sät (varmaan on) tai ASD:tä, ne on eri pituisia.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

joo ei mitään, arvasinkin, että se hinta oli perästä ei kardaanista.
Tuo W124 on mallia -86 ja CE on malllia -88
Kumassakaan ei ole ABS tai ASD:tä. Vetarit oli kummassakin ihan samanlaiset, ainut ero oli perän pituus, joka heitti muutaman sentin.

niin ja luonnollisesti tuo 124:nen on vanha taksi
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Vaihdoin omaan autoon pikkuperän tilalle isonperän. Isoperä on noin 3 senttiä pidempi mutta samanlevyinen(ainakin vetarit passas).. Kardaanin jouduin sitte tekemään uusiksi.
Päätylaippoja on kahdenkokoisia ja omassa jouduin vaihtamaan alkuperäisestä pidemmästä kardaanista ristinivelen jälkeen olevan laippaosan uuteen lyhempään kardaaninpätkään.

edittiä.
Sitä perässä olevaa kardaaninlaippaa mihin rättinivel tulee niin ei voi vaihtaa pikkuperästä isoonperään.. siinä on boorit erikokoiset.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

ok, sama homma kuin minulla. teitkö itse sen muutoksen vai veitkö koneistamolle?
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Tein itse. Oli nivel aika tiukassa ku se on jotenkin stanssattu sinne kiinni.
Hioin pykälät pois ja hitsipisteillä uusi kiinni.
Käy ostamassa uusi nivel ku ei lähde vanha ehjänä irti.

Tarvii joskus käydä vielä tasapainottamassa tuo kardaani ku tuntuu ihanpieni tärinä jossain 90 vauhdissa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Taidan koukkia perän irti alkuviikolla ja tehdä homman itse, katsotaan miten käy
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

joo niinhän siinä kävi, että vanha muisti väärin. Paikoillaan oli isoperä ja tilalle tulisi pieniperä.

Olisikin ollut liian helppoa lyhentään kardaania, nyt siihen joutuu lisäämään n.55mm
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3978
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Oletko katsonut purkaamojen sivustoja varaosahaku.fi ja bildelsbasen.se? Sieltä voi löytyä sopiva kardaanin osa tai koko kardaani sopivaan hintaan, niin ei tarvitse lyhentää eikä pidentää nykyisiä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

En ole vielä katsonut, koitan ensin kepillä mitä tapahtuu jos sen itse lyhentää.
Homma voi mennä pahasti reisille tai siitä tulee niin kamala tärisijä, ettei sillä voi ajaa metriäkään.
pakko kuitenkin ensin kokeilla, muuten jää koko loppueämäksi avoin kysymys, "olisiko se sittenkin onnistunu, pahus kun en silloin kokeillut" :D
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onnituu se kotikonsteinkin lyhentää.

kunhan pätkäsee ihan päästä ettei tempase puolestavälistä poikki.
Päästä lyhennettynä ei ala kovinkaan usein tärräämään. :D

Usiamman kartaanin olen lyhentäny/jatkanut. :D
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mika.T kirjoitti:Onnituu se kotikonsteinkin lyhentää.

kunhan pätkäsee ihan päästä ettei tempase puolestavälistä poikki.
Päästä lyhennettynä ei ala kovinkaan usein tärräämään. :D

Usiamman kartaanin olen lyhentäny/jatkanut. :D
noniin, kiitti rohkaisusta. Katsotaan miten homma onnistuu, kyllä se taas huomenna varmaan on liikenteessä
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Homma tehty, ihan hyvin onnistui, en vielä ole käynyt kokeilemassa maantiellä miten menee.

Kuva
Kuva
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Vastaa Viestiin