4-matic ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

4-matic ongelma

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Kaveri osti 300D 4-maticin, ongelma on ettei 4-veto pelaa. Matic valo palaa mittaristossa. Veholla tutkittu ettei vika ainakaan sähköpuolella. Mistä kannattas alkaa vikaa etsimään? Ja onko tähän mitään räjäytys/kytkentä kuvaa missään? Perän tasonsäätö ym varusteet toimii.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Oletteko kokeilleet antaako mitään vikakoodia?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hydrauliöljyn määrä riittävä? Palaako valo koko ajan vai syttyykö ajossa? Lataus, akun kunto (ei tykkää alijännitteestä)?

Varmasti samankokoiset pyörät joka kulmassa?

Lohdutuksen sana: jarruvalokytkin on aika yleinen vika, halpa osa ja helppo vaihtaa.

Nyt on kiire joten tämä runoilusta...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Ei anna mitään vikakoodia, öljyn määrä riittävä. Palaa koko ajan se valo. Jarruvalokytkin :roll: jos jarruvalot pelaa niin lienee kunnossa?
-Mercedes-Benz s211
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Onko huoltokytkin oikeassa asennossa?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

petrikar kirjoitti:. Jarruvalokytkin :roll: jos jarruvalot pelaa niin lienee kunnossa?
Ei välttämättä.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

juhaoh kirjoitti:Onko huoltokytkin oikeassa asennossa?
Tarkotat vissiin sitä TEST vipua. Se on painettuna silleen vaaka-asentoon että test lukee ylöspäin. Millä se jarruvalokatkaisin sitten tutkitaan? Käykö normaali 2-vetomallista? Olis semmonen varaosina pihalla niin vois kokeilla.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
DarkDivine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DarkDivine »

petrikar kirjoitti:
juhaoh kirjoitti:Onko huoltokytkin oikeassa asennossa?
Tarkotat vissiin sitä TEST vipua. Se on painettuna silleen vaaka-asentoon että test lukee ylöspäin. Millä se jarruvalokatkaisin sitten tutkitaan? Käykö normaali 2-vetomallista? Olis semmonen varaosina pihalla niin vois kokeilla.
se on siellä jarrupolkimen takana sellanen mötikkä =) johto vaan irti ja pyöräytys ja se irtoaa =)
Murisee
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

No kyllä tuon verran on tietoutta että missä se on ja miten irtoaa mutta mitempä sen tutkit että onko ehjä. Jarruvalot ja ABSit ja muut pelaa.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
makke190
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Ke 20.02.2008 21:57

Viesti Kirjoittaja makke190 »

Itsellä neliveto ei toiminut ja vika oli jarruvalokatkasijassa, vaikka jarruvalot toimi. Vikakoodien avulla saa selvitettyä onko jarruvalokatkasiassa vikaa. Linkistä löytyy aika hyvät ohjeet.


http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Ok. Kiitoksia. Pitääpä alkaa vielä tutkimaan, eihän se eka kerta ole jos vehollakin erehdyttäs.
-Mercedes-Benz s211
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

mikähän tähän oli syynä, vai korjaantuko autonvaiholla?
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jos 4-matic-valo palaa, vikakoodi pitäisi olla luettavissa.
Jos auto oli Veholla ja maksoit tarkistuksesta, niin kysy, tarkistivatko
vikakoodin ja pyydä tarvittaessa kirjallinen raportti.

Jos eivät tarkistaneet, niin tarkista itse. Pitkät johdot vaan ohjaamoon ja
oikosulku voi kestää pari sekuntia.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

vikakoodi minulla numero 8 jo ainakin kymmenettä kertaa.
taitaa mennä vehon rahoitukseks..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

8: Katkos tai oikosulku 1. venttiilissä

Siellä on yhteys poikki ohjausrasiasta venttiilille. Johto tulee rintapellin
läpi repsikan jalkatilaan ja jostain pohjan läpi hydraulihässäkälle. Liitokset
kannattaa tarkistaa ja kokeilla ohmimittarilla, toimiiko yhteys. Signaali
on maadoittava, eli johdossa on 0 V, kun venttiili vetää.

Onkos sinulla se suomenkielinen opas 4-matikista?
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

automaattisesti kytkeytyvä nelipyöräveto
4-matic

on kyllä.

nelikko ei muuten ole lähtiessä päällä vaan vasta sitten kun se sutaisee..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti: nelikko ei muuten ole lähtiessä päällä vaan vasta sitten kun se sutaisee..
Mistäs tiiät?
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

perä rytkähtää sivuttain ja sit kuuluu klonks ja alkaapi etupöörät vetämään.
luulisin tietäväni, vaikka jakaa vetosuhteita alussa enempi taakser muistaaksein.

lukon kytkeytyminen liittyy eritoten pakittamiseen ja kun kääntää eteen ajaessa etupyöriä linkkuun niin syttyy kolmiovalo..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitäs tommonen matikki tykkäää jos on samankokoset renkaat mutta toiset on venytetty 1.5" leveemmille vanteille. muuttuuko halkasija käytännössä sillain että ois jotain haittaa siiitä`?
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

mortti kirjoitti:perä rytkähtää sivuttain ja sit kuuluu klonks ja alkaapi etupöörät vetämään.
luulisin tietäväni, vaikka jakaa vetosuhteita alussa enempi taakser muistaaksein.
lukon kytkeytyminen liittyy eritoten pakittamiseen ja kun kääntää eteen ajaessa etupyöriä linkkuun niin syttyy kolmiovalo..
Uskotaan.
Itellä kun sitä nelivetolähtöä ei huomaa mitenkään. Mutta kun lähtee esin 25 cm hangesta ei tapahdu muuta kuin kärry lähtee sutimatta liikkeele. Eli täytyy siellä olla molemmat päät mukana.
Tuo keskilukkohan ei saisi mennä päälle renkaat linkussa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä lähdöissä on AINA neliveto päällä, vaikka merkkivalo ei pala.
Jos lähdössä sutii, kytketään lisäksi lukkoja. Järjestelmä muistaa
sutimisen ja seuraava lähtöyritys tehdään lukot päällä.

Tämä selitetään kaikissa asiaan liittyvissä teknisissä dokumenteissä,
myös siinä suomenkielisessä 4-matikin huolto-ohjeessa, jossa on
hyvät vianetsintä- ja korjausohjeet.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

nyt on vikavalo ollut pois jo toista vuorokautta. :shock:

Mutta kun lähtee pakittamaan (riittää suoraan ajo) tai kääntää renkaat linkkuun ja ajaa eteenpäin niin syttyy kolmiovalo joka ei sammu jarrua painettaessa vaan vasta jonkin ajan kuluttua. ominaisuus vai :?:
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mortti kirjoitti:nyt on vikavalo ollut pois jo toista vuorokautta. :shock:

Mutta kun lähtee pakittamaan (riittää suoraan ajo) tai kääntää renkaat linkkuun ja ajaa eteenpäin niin syttyy kolmiovalo joka ei sammu jarrua painettaessa vaan vasta jonkin ajan kuluttua. ominaisuus vai :?:
Tuossa sun remontin aikana niin kattelitko oisko jakolaatikossa liikaa öljyä ?
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

meni sinne ehkä noin puol litraa texron III sta
Se on siis uusittu.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Laineracing: Pieni kokoero renkaissa edessä ja takana voi vilkuttaa
valoja, mutta järjestelmä muistaakseni oppii erikokoiset renkaat eli
vika korjaantuu itsekseen. Oppiminen koskee vain pieniä kokoeroja.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mä mittaan mittanauhalla noi renkaat että tekeekö toi 1.5" vanteen leveysero mitään renkaan halkasijalle. kun mikään pakko ei oo niitä renkaita laittaa muttakun turhanpanttina seisoo 8.5/10/17" carlssonit ja uudet nokia 4.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Re: 4-matic ongelma

Viesti Kirjoittaja tese »

petrikar kirjoitti:Kaveri osti 300D 4-maticin, ongelma on ettei 4-veto pelaa. Matic valo palaa mittaristossa. Veholla tutkittu ettei vika ainakaan sähköpuolella. Mistä kannattas alkaa vikaa etsimään? Ja onko tähän mitään räjäytys/kytkentä kuvaa missään? Perän tasonsäätö ym varusteet toimii.
Olen Peten mainitsema ongelma-4-maticin omistaja ja auto on ollut omistuksessani kolmisen kuukautta jonka ajan olen korjaillut ja parannellut konepuolta ja muuta tekniikkaa. Nyt ois aika keskittyä 4-matic järjestelmän kunnostamiseen.
Sain jo pari kuukautta sitten, kiitos Peten, lähes 100 sivuisen korjaamokäsikirjatasoisen manuaalin joka käsittelee 4-maticin toimintaa, testausta ja korjausta.
Nyt puuttuu vain tarvittavat testaustyökalut joista tärkeinpänä 25 napaisella kaapelilla ja liittimillä varustettu testikykentä boxi joka kytketään auton oman 4-matic ohjaimen tilalle ja jolla saadaan simuloitua pistokenapoja yhdistelemällä kymmeniä erilaisia toimintatiloja.

Manuaalin tutustuttuani tulin siihen käsitykseen että ilman testausboxia on laitteiston kuntoon saattaminen on lähes mahdoton tehtävä, elikkä
tietäiskö joku kavereista että olisko tuota laitetta missään myytävänä tai edes vuokralle/lainaan saatavissa???

tese from Qsamo
samuelx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 25.11.2007 20:06

Viesti Kirjoittaja samuelx »

Minulla johtui tuo nelivedon toimimattomuus rikkimenneestä ohjaustehostin pumpusta. Se on semmoinen "tandempumppu" joka tekee paineen myös tuonne 4 matic puolelle. Ohjaustehostin toimi, mutta neliveto ei.
Vika selvisi, kun auto käynnissä, avattiin paineen tarkistus nippaa ja sieltä ei tullut edes pihahdusta.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

samuelx kirjoitti:Minulla johtui tuo nelivedon toimimattomuus rikkimenneestä ohjaustehostin pumpusta. Se on semmoinen "tandempumppu" joka tekee paineen myös tuonne 4 matic puolelle. Ohjaustehostin toimi, mutta neliveto ei.
Vika selvisi, kun auto käynnissä, avattiin paineen tarkistus nippaa ja sieltä ei tullut edes pihahdusta.
Jep! Omassani on erillinen, nokka-akselin päässä oleva pumppu jonka olen jo kokeeksi vaihtanut...tosin käytettyyn... uuden hinnasta johtuen (n.750 egeä)! Mokomakin lapsen nyrkin kokoinen ja toiminnaltaan erittäin yksinkertainen laite... meinaan tuo pumppu.
Ostan tuollaisen kombipunpun jos jollakin sattuu olemaan jouten ja raskii luopua sopuhintaan.

Testausboxin ja painemittarin letkuineen tarvitsisin vaikka lainaan!!!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tese kirjoitti:an jouten ja raskii luopua sopuhintaan.

Testausboxin ja painemittarin letkuineen tarvitsisin vaikka lainaan!!!
Otapa yhteys täälläkin kirjoittelevaan nimimerkkiin "ugly finn". Ko. kaveri mittaili omastaan paineita joskus ja muistaakseni joutui teettämään jotain letkun päitä ym...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin