4-matic ongelma
4-matic ongelma
Kaveri osti 300D 4-maticin, ongelma on ettei 4-veto pelaa. Matic valo palaa mittaristossa. Veholla tutkittu ettei vika ainakaan sähköpuolella. Mistä kannattas alkaa vikaa etsimään? Ja onko tähän mitään räjäytys/kytkentä kuvaa missään? Perän tasonsäätö ym varusteet toimii.
-Mercedes-Benz s211
Hydrauliöljyn määrä riittävä? Palaako valo koko ajan vai syttyykö ajossa? Lataus, akun kunto (ei tykkää alijännitteestä)?
Varmasti samankokoiset pyörät joka kulmassa?
Lohdutuksen sana: jarruvalokytkin on aika yleinen vika, halpa osa ja helppo vaihtaa.
Nyt on kiire joten tämä runoilusta...
Varmasti samankokoiset pyörät joka kulmassa?
Lohdutuksen sana: jarruvalokytkin on aika yleinen vika, halpa osa ja helppo vaihtaa.
Nyt on kiire joten tämä runoilusta...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tarkotat vissiin sitä TEST vipua. Se on painettuna silleen vaaka-asentoon että test lukee ylöspäin. Millä se jarruvalokatkaisin sitten tutkitaan? Käykö normaali 2-vetomallista? Olis semmonen varaosina pihalla niin vois kokeilla.juhaoh kirjoitti:Onko huoltokytkin oikeassa asennossa?
-Mercedes-Benz s211
- DarkDivine
- Vakiokalustoa
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
- Paikkakunta: Vantaa
se on siellä jarrupolkimen takana sellanen mötikkä =) johto vaan irti ja pyöräytys ja se irtoaa =)petrikar kirjoitti:Tarkotat vissiin sitä TEST vipua. Se on painettuna silleen vaaka-asentoon että test lukee ylöspäin. Millä se jarruvalokatkaisin sitten tutkitaan? Käykö normaali 2-vetomallista? Olis semmonen varaosina pihalla niin vois kokeilla.juhaoh kirjoitti:Onko huoltokytkin oikeassa asennossa?
Murisee
Itsellä neliveto ei toiminut ja vika oli jarruvalokatkasijassa, vaikka jarruvalot toimi. Vikakoodien avulla saa selvitettyä onko jarruvalokatkasiassa vikaa. Linkistä löytyy aika hyvät ohjeet.
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
http://juhol.pp.fi/mersu/4matic/
8: Katkos tai oikosulku 1. venttiilissä
Siellä on yhteys poikki ohjausrasiasta venttiilille. Johto tulee rintapellin
läpi repsikan jalkatilaan ja jostain pohjan läpi hydraulihässäkälle. Liitokset
kannattaa tarkistaa ja kokeilla ohmimittarilla, toimiiko yhteys. Signaali
on maadoittava, eli johdossa on 0 V, kun venttiili vetää.
Onkos sinulla se suomenkielinen opas 4-matikista?
Siellä on yhteys poikki ohjausrasiasta venttiilille. Johto tulee rintapellin
läpi repsikan jalkatilaan ja jostain pohjan läpi hydraulihässäkälle. Liitokset
kannattaa tarkistaa ja kokeilla ohmimittarilla, toimiiko yhteys. Signaali
on maadoittava, eli johdossa on 0 V, kun venttiili vetää.
Onkos sinulla se suomenkielinen opas 4-matikista?
automaattisesti kytkeytyvä nelipyöräveto
4-matic
on kyllä.
nelikko ei muuten ole lähtiessä päällä vaan vasta sitten kun se sutaisee..
4-matic
on kyllä.
nelikko ei muuten ole lähtiessä päällä vaan vasta sitten kun se sutaisee..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
perä rytkähtää sivuttain ja sit kuuluu klonks ja alkaapi etupöörät vetämään.
luulisin tietäväni, vaikka jakaa vetosuhteita alussa enempi taakser muistaaksein.
lukon kytkeytyminen liittyy eritoten pakittamiseen ja kun kääntää eteen ajaessa etupyöriä linkkuun niin syttyy kolmiovalo..
luulisin tietäväni, vaikka jakaa vetosuhteita alussa enempi taakser muistaaksein.
lukon kytkeytyminen liittyy eritoten pakittamiseen ja kun kääntää eteen ajaessa etupyöriä linkkuun niin syttyy kolmiovalo..
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Uskotaan.mortti kirjoitti:perä rytkähtää sivuttain ja sit kuuluu klonks ja alkaapi etupöörät vetämään.
luulisin tietäväni, vaikka jakaa vetosuhteita alussa enempi taakser muistaaksein.
lukon kytkeytyminen liittyy eritoten pakittamiseen ja kun kääntää eteen ajaessa etupyöriä linkkuun niin syttyy kolmiovalo..
Itellä kun sitä nelivetolähtöä ei huomaa mitenkään. Mutta kun lähtee esin 25 cm hangesta ei tapahdu muuta kuin kärry lähtee sutimatta liikkeele. Eli täytyy siellä olla molemmat päät mukana.
Tuo keskilukkohan ei saisi mennä päälle renkaat linkussa.
Kyllä lähdöissä on AINA neliveto päällä, vaikka merkkivalo ei pala.
Jos lähdössä sutii, kytketään lisäksi lukkoja. Järjestelmä muistaa
sutimisen ja seuraava lähtöyritys tehdään lukot päällä.
Tämä selitetään kaikissa asiaan liittyvissä teknisissä dokumenteissä,
myös siinä suomenkielisessä 4-matikin huolto-ohjeessa, jossa on
hyvät vianetsintä- ja korjausohjeet.
Jos lähdössä sutii, kytketään lisäksi lukkoja. Järjestelmä muistaa
sutimisen ja seuraava lähtöyritys tehdään lukot päällä.
Tämä selitetään kaikissa asiaan liittyvissä teknisissä dokumenteissä,
myös siinä suomenkielisessä 4-matikin huolto-ohjeessa, jossa on
hyvät vianetsintä- ja korjausohjeet.
nyt on vikavalo ollut pois jo toista vuorokautta.
Mutta kun lähtee pakittamaan (riittää suoraan ajo) tai kääntää renkaat linkkuun ja ajaa eteenpäin niin syttyy kolmiovalo joka ei sammu jarrua painettaessa vaan vasta jonkin ajan kuluttua. ominaisuus vai

Mutta kun lähtee pakittamaan (riittää suoraan ajo) tai kääntää renkaat linkkuun ja ajaa eteenpäin niin syttyy kolmiovalo joka ei sammu jarrua painettaessa vaan vasta jonkin ajan kuluttua. ominaisuus vai

W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Tuossa sun remontin aikana niin kattelitko oisko jakolaatikossa liikaa öljyä ?mortti kirjoitti:nyt on vikavalo ollut pois jo toista vuorokautta.![]()
Mutta kun lähtee pakittamaan (riittää suoraan ajo) tai kääntää renkaat linkkuun ja ajaa eteenpäin niin syttyy kolmiovalo joka ei sammu jarrua painettaessa vaan vasta jonkin ajan kuluttua. ominaisuus vai
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: 4-matic ongelma
Olen Peten mainitsema ongelma-4-maticin omistaja ja auto on ollut omistuksessani kolmisen kuukautta jonka ajan olen korjaillut ja parannellut konepuolta ja muuta tekniikkaa. Nyt ois aika keskittyä 4-matic järjestelmän kunnostamiseen.petrikar kirjoitti:Kaveri osti 300D 4-maticin, ongelma on ettei 4-veto pelaa. Matic valo palaa mittaristossa. Veholla tutkittu ettei vika ainakaan sähköpuolella. Mistä kannattas alkaa vikaa etsimään? Ja onko tähän mitään räjäytys/kytkentä kuvaa missään? Perän tasonsäätö ym varusteet toimii.
Sain jo pari kuukautta sitten, kiitos Peten, lähes 100 sivuisen korjaamokäsikirjatasoisen manuaalin joka käsittelee 4-maticin toimintaa, testausta ja korjausta.
Nyt puuttuu vain tarvittavat testaustyökalut joista tärkeinpänä 25 napaisella kaapelilla ja liittimillä varustettu testikykentä boxi joka kytketään auton oman 4-matic ohjaimen tilalle ja jolla saadaan simuloitua pistokenapoja yhdistelemällä kymmeniä erilaisia toimintatiloja.
Manuaalin tutustuttuani tulin siihen käsitykseen että ilman testausboxia on laitteiston kuntoon saattaminen on lähes mahdoton tehtävä, elikkä
tietäiskö joku kavereista että olisko tuota laitetta missään myytävänä tai edes vuokralle/lainaan saatavissa???
tese from Qsamo
Minulla johtui tuo nelivedon toimimattomuus rikkimenneestä ohjaustehostin pumpusta. Se on semmoinen "tandempumppu" joka tekee paineen myös tuonne 4 matic puolelle. Ohjaustehostin toimi, mutta neliveto ei.
Vika selvisi, kun auto käynnissä, avattiin paineen tarkistus nippaa ja sieltä ei tullut edes pihahdusta.
Vika selvisi, kun auto käynnissä, avattiin paineen tarkistus nippaa ja sieltä ei tullut edes pihahdusta.
Jep! Omassani on erillinen, nokka-akselin päässä oleva pumppu jonka olen jo kokeeksi vaihtanut...tosin käytettyyn... uuden hinnasta johtuen (n.750 egeä)! Mokomakin lapsen nyrkin kokoinen ja toiminnaltaan erittäin yksinkertainen laite... meinaan tuo pumppu.samuelx kirjoitti:Minulla johtui tuo nelivedon toimimattomuus rikkimenneestä ohjaustehostin pumpusta. Se on semmoinen "tandempumppu" joka tekee paineen myös tuonne 4 matic puolelle. Ohjaustehostin toimi, mutta neliveto ei.
Vika selvisi, kun auto käynnissä, avattiin paineen tarkistus nippaa ja sieltä ei tullut edes pihahdusta.
Ostan tuollaisen kombipunpun jos jollakin sattuu olemaan jouten ja raskii luopua sopuhintaan.
Testausboxin ja painemittarin letkuineen tarvitsisin vaikka lainaan!!!
Otapa yhteys täälläkin kirjoittelevaan nimimerkkiin "ugly finn". Ko. kaveri mittaili omastaan paineita joskus ja muistaakseni joutui teettämään jotain letkun päitä ym...tese kirjoitti:an jouten ja raskii luopua sopuhintaan.
Testausboxin ja painemittarin letkuineen tarvitsisin vaikka lainaan!!!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97